Psoriasis

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor psoriasis

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: psoriasis

21-01-2024 | Vrouw | 64
Psoriasis
Nu 3 weken verder na eerste injectie en ik zie het verbeteren , na open bloedende jeukende plekken naar gave huid. Nog niet alles maar ben hier al erg blij mee , was erg bang voor bijwerkingen, na reacties gelezen te hebben . Maar tot nu toe geen bijwerkingen, behalve dat ik er zelf zelfverzekerder en gelukkiger van wordt. Ben nog maar 3 weken bezig hoop dat het zo doorg[lees meer...]aat , heb in m'n achterhoofd dat het kan veranderen , maar ....... misschien heb ik geluk . Heb al 40 jaar ernstige psoriassis en nu na 3 injecties een flink stuk beter. Gave huid , nog wel met lichte plekken maar het is een prima begin. Ik voel me opgewekte en wat meer waard. Raar gezegd maar zo voelt het wel voor mij.

Enstilar

14-11-2023 | Vrouw | 63
calcipotriol/​betamethason
Psoriasis
Blij met dit middel maar nog geen ervaring op de lange termijn. Het geneest geen psoriasis maar houdt e.e.a onder controle. Gebruik 2 á 3 x per week . De toegevoegde parrafine is hardnekkig maar door het haar goed in te masseren met gewone bloem daarprima uitwasbaar.

18-10-2023 | Man | 55
Psoriasis
Binnen twee weken was ik helemaal klachten vrij. Ben toen van 6 tabletten naar 4 gegaan. Het ging helaas maar Twee maanden goed. Bij de tweede controle bleek dat mijn bloedwaarden fout waren en ik meteen moes stoppen. Nu ben ik weer bij af en sta ik weer helemaal onder.

Ledertrexate

01-08-2023 | Man | 64
alles weg

19-07-2023 | Man | 70
Psoriasis
Na PUVA, Neotigason en vele andere, in 2003 Psorinovo beginnen nemen met vrij goed resultaat maar door de niet-erkenning in België heel duur. Wegens problemen met leveringen in 2022 overgestapt naar Tremfia en dit tot 100% tevredenheid. Ik heb niets meer en ook geen bijwerkingen. Fantastisch produkt voor mij

26-05-2023 | Vrouw | 52
Psoriasis
Na 45 jaar alles geprobeerd te hebben in nov 2022 gestart met adalimab. Al snel verbetering van mijn psoriasis en na 4 weken helemaal schoon. Voelde me wel lamlendig (depressief), erg moe, had kracht verlies in handen, armen en benen en de gehele dag heftige warmtestuwingen. Aangezien ik ook in de overgang ben relateerde ik deze klachten niet direct aan de adalimumab. In j[lees meer...]anuari kreeg lichte griep verschijnselen en was een paar dagen ziek. De klachten werden erger en de psoriasis vlamde aan alle kanten op. In februari besloten om te stoppen en binnen twee weken voelde ik me stukken beter. Toen realiseerde ik me dat dit allemaal bijwerkingen waren van de adalimumab. Inmiddels in april overgestapt naar Stelara en dat bevalt tot nu toe prima. Minimale bijwerkingen en psoriasis bijna helemaal weg na twee injecties.

17-05-2023 | Vrouw | 28
Psoriasis
Na 10/11 weken was mijn psoriasis duidelijk minder. Niet weg maar wel minder rode en schilferige plekken. Na deze periode kwam het weer terug. Nu (4 maanden na start) is het bijna volledig terug ondanks de regelmatige injecties.

17-05-2023 | Man | 30
Psoriasis
Veel gelezen over het medicijn en na lang twijfelen toch begonnen. Na ca. 1,5 á 2 maanden is de werkbaarheid goed zichtbaar en verdwijnen de vele plekken, vooral op m'n benen. Ik zag vooral op tegen de bijwerkingen na het lezen van alle verhalen online. Gelukkig heb ik zelf 0,0 last van bijwerkingen. Het voordeel is, en dat heeft me over de streep getrokken, dat je alt[lees meer...]ijd kunt stoppen met dit medicijn.

Ledertrexate

18-04-2023 | Vrouw | 22
Psoriasis
Langzaam moeten opbouwen, heeft zeker 6 maand tijd nodig gehad om iets van resultaat te zien maar ondertussen (na 8 maanden) helemaal verlost van psoriasis op mijn hoofdhuid! Vorige zalven en medicatie werkte niet, dus zeer tevreden!

Psorinovo / dimethylfumaraat

12-04-2023 | Man | 46
dimethylfumaraat
Psoriasis
Zat aardig onder de psoriasis. Veel schilvers op de hoofdhuid en elders ook rood schilverende plekken. Zelf een arts gevonden die Psorinovo voorschreef. Nu al 25 jaar een tevreden gebruiker. Het is voor 98 procent onder controle

Neotigason

15-03-2023 | Vrouw | 67
acitretine
Psoriasis
Ontsteking van de pezen in de rug, blokkades in de rug, heupgewrichtontsteking, om die reden gestopt met neotigason. Tegen psoriasis palmo-plantaris wel effectief. Nadien geen rugpijn meer of gewrichtsontsteking, bloeddruk gedaald naar normaal level, geen uitdroging slijmvliezen meer, droog haar, of zichtproblemen....en opnieuw meer problemen met mobiliteit door de psoria[lees meer...]sis. Terug naar behandeling met zalven. Zou graag overgaan naar de biologicals maar wil geen bijwerkingen meer met de medicijnen die je moet uitproberen vooraleer toestemming biologicals. De bijwerkingen waren een zeer groot probleem aan het worden. Na twee maand nog steeds gevoelig aan pezen en gewrichten. Momenteel voetpees ontsteking. Hopelijk geen blijvende schade door de neotigason.

Topicorte

11-03-2023 | Vrouw | 35
desoximetason
Psoriasis
Gebruik het al langere tijd op mijn hoofdhuid, nu ik kort haar (alopecia) heb is het makkelijker in gebruik. Met lang haar vond ik mijn haar altijd erg vet worden en was moeilijk eruit te krijgen omdat ik geen normale shampoo kan verdragen. Het enige wat ik merk is dat ik elke keer als ik het gebruik hoofdpijn krijg en dat vind ik wel erg nadelig. Ik heb psoriasis en sebor[lees meer...]roïsch eczeem..

Sorion crème

12-02-2023 | Vrouw | 30
Azadirachta/Curcuma Longa/Rubia Cardifolia/Wrightia Tinctoria extract/Cocos Nucifera
Psoriasis
7 jaar geleden kwam ik erachter dat de vreselijke rode schilverige plekken in mijn gezicht psoriasis was. Nergens anders had ik het. Na mijn eerste zwangerschal verdween dit en heb ik het niet meer zo erg gehad. Tot van de week. Een week lang heb ik met vreselijke pijnlijke plekken gelopen. Ik wilde nog niet denken aan hormoonzalven of andere medicatie dus ging ik op zoek.[lees meer...] Ik kwam op sorion creme uit. Zag lovende reacties dus dacht, die moet ik proberen. En tot mijn verbazing waren zowat alle plekken in mijn gezicht verdwenen na een dag!

27-01-2023 | Man | 53
Psoriasis
Ik gebruik adalimumab al bijna 10 jaar tot tevredenheid. Eerst de originele Humira, toen Hyrimoz van Sandoz. Echter na wisseling van ziekenhuis (door verhuizing) krijg ik nu sinds 1 jaar Amgevita. En nu komt de psoriasis toch weer opzetten. Ook meer lichamelijke klachten sinds gebruik.

Selsun

04-01-2023 | Man | 40
seleensulfide
Psoriasis
Tijd lang Denorex gebruikt, kan het nergens meer vinden (helaas), dus Selsun geprobeerd. Het werkt voor mij en ik heb vrij veel last van schilfers, korsten en nattige hoofdhuid. Ik lees dat mensen het vinden stinken, dat vind ik behoorlijk meevallen.

13-12-2022 | Vrouw | 23
Psoriasis
Ik ben begonnen met amgevita injecties voor psoriasis pustulosa palmoplantaris. Ik gebruikte de injecties 1 x per 2 wkn. De eerste weken ging dit goed en verminderde de psoariasis, echter na 2 mnd kreeg ik in eerste instantie hele kleine rode bultjes op m'n armen (geen galbulten). Dit werd erger en het bereidde zich uit naar mijn gehele lichaam, met name op mijn borst, rug[lees meer...], romp en armen. Het begon erg te jeuken, waardoor er over mijn gehele lichaam wondjes kwamen. Verschillende keren naar de huisarts en dermatoloog hiervoor geweest, zij konden geen andere reden voor de uitslag en jeuk geven dan de amgevita injecties. De dermatoloog denkt dat het komt door de verminderde afweer die je van amgevita krijgt. Hierdoor krijgen bacteriën de kans om op te vlammen wat anders niet was gebeurd. Zij raadde mij toen aan om 8 weken te stoppen in de hoop dat mijn huid weer rustig werd.

Neotigason

10-12-2022 | Vrouw | 66
acitretine

Enstilar

09-11-2022 | Man | 70
calcipotriol/​betamethason
Psoriasis
Ook ik ben zeer positief over de effectiviteit van dit product, wel heb ik moeite met de bediening van de spuitbus, de inhoud spettert er uit meestal zit er meer naast dan op de te behandelen plek. Uit voorzorg ga ik er mee in de douchecel dan kan ik de gemorste prut makkelijk wegspoelen. Maar misschien heb ik een maandagochtend exemplaar.

07-10-2022 | Vrouw | 67
Psoriasis
hardnekkige psoriasis op achterkant hoofdhuid; na 2 doseringen waren alle plekken verdwenen. Na ruim een jaar gebruik gaan afbouwen naar 1x in de 3 maanden en later 1x in de 4 maanden. Nu , na twee en een half jaar ga ik er mee stoppen en hoop dat het goed blijft gaan.

19-08-2022 | Vrouw | 26
Psoriasis
Begon met Psoriasis Gutatte, later ook Vulgaris variant erbij. Heb alles gehad; zalfjes, sprays, lichttherapie, fumaarzuur en methotrexaat. Niks werkte, tot Amgevita / Humira. Wat is dit spul geweldig!! Ik zet 1 keer in de twee weken een injectie, en op 1 klein plekje op mijn elleboog na is ALLES weg. Ik zat van top tot teen onder, en nu vrijwel helemaal schoon. Ik heb[lees meer...], in tegenstelling tot de andere medicijnen, geen enkele bijwerking ervaren. Ik vind dit spul magisch.

Protopic

26-07-2022 | Man | 43
tacrolimus
Psoriasis
Ik ben super blij dat ik bij een dermatoloog terecht ben gekomen die gespecialiseerd is in eczeem en psoriasis. Ik had al jaren last vam rode en jeukende plekken in mijn lies en rode korsterige plekken op mijn eikel. Na jarenlang aanmodderen met anti schimmeldmiddelen en hormonzalven alleen maar tijdelijke resultaten voor een paar dagen. Door de hormoonzalf is de huid van[lees meer...] mijn eikel op den diir zo aangetast dst die uitendelijk zwaar ging ontsteken en zelfs begon te bloeden. Pas toen verwees de huisarts me door naar mijn geweldige dermatoloog. Daar waar de huisarts ervan overtuigd was dat er sprake wss van een schimmelinfectie, concludeerde mijn de derrmatoloog juist dst er sprake was vam psoriasis op de huid van mijn penis en de penis huid. Hij zei dat hormoonzalf op den duur alleen maar meer ellende veroorzaakt in het genitale gebied. Hij kwam met de geweldige beslissiny op toprtocic 0, 1% sterkte voor te schrijven. Ik heb dat na instructie twee weken 1 x daags gesmeerd. De eerste paar dagen kreeg ik een branderig geboel opnde ingesmeerde plekken. Vooral bij het douchen. Echter, na 3 dagem begon ik een wonderlijke verbetering te zien. Na de twee welen smeren zijn al mijn problemen als sneeuw voor de zon verdwrnen. Wel kreeg ik drie weken later weer een klein beetje jeuk in mijn liezen en een klein rood plekje op mijn eikel. Vervolgens 5 dagen gesmeerd tot het weer rustig was. Inmiddels 4 weken verder en het ziet er allemaal weer keurig uit. Nooit gedacht dat mijn penis weer zou herstellen. Nu hou ik het in de gaten, en mocht ik weer problemen zien, dan smeer ik weer 5 dagen. Dat vind ik een prima deal. Maar ik heb alle vertouwen dat deze zal op den duur alle problemen permanent zal laten vsrdwijnen. Voordeel is dat protopic je huid niet aantast, waar hormoonzalf dat wel doet. Eeuwig dankbaar naaar de dermatoloog voor het suggereren van protopic. Ik had vooral met de ernst van een bloedende eikel nooot verwacht dat dit ooog nog goed zou kunnen komen na langdurig hormoonzalf gebruik. Echt een tovermiddel en ook dank aan de farmaceut die dit middel heeft ontwikkeld!

26-07-2022 | Man | 45
Psoriasis
Na vele andere medicatie te hebben gebruikt (met matig effect en veel bijwerkingen) nu 3 maanden aan dit medicijn. Fantastisch! Al binnen 3 weken was mijn huid aanzienlijk verbeterd en na 5 a 6 weken waren alle plekken verdwenen. Alleen nog een lichte roze verkleuring van de huid was te zien. Geen bijwerkingen, slechts 1 x per twee maanden een piepkleine injectie zett[lees meer...]en. Onbegrijpelijk dat ik hiervoor jaren met klachten en medicatie heb moeten aanmodderen. Serieuze verbetering van mijn kwaliteit van leven, ik kan dit wondermiddel absoluut aanbevelen.

Stelara

11-07-2022 | Vrouw | 65
ustekinumab
Psoriasis
Na 45 jaar knoeien met zalf, (teer) lotion, gel, tabletten (fumaraat met erg veel bijwerkingen)en eindeloos veel bad-PUVA (2x in de week naar het ZH gedurende 4-6 maanden per jaar) eindelijk van mijn NIEUWE dermatoloog Stelara gekregen. Na 1 week begonnen de plekken te veranderen na 4 weken was ik "schoon". Ik gebruik het nu 5 jaar en ervaar geen bijwerkingen. 1x in de 12[lees meer...] weken een spuit halen is de minst belastende en meest effectieve therapie die ik ooit gekregen heb! De wonderen zijn de wereld nog niet uit !!!

26-06-2022 | Vrouw | 31
Psoriasis
Sinds een aantal weken gebruik ik amgevita injecties. Op de dag van injectie hevige spierpijn vooral in de onderrug. Na een aantal weken ineens enorme reactie op prikplekken. Rode opgezette pijnlijke zwellingen

Stelara

15-06-2022 | Man | 70
ustekinumab
Psoriasis
Na 30 jaar psoriasis met veel behandelingen was stelara net toveren. Na drie injecties was er vrijwel niets meer van te zien. Behalve dan wat huid verkleuringen. Echt ongelofelijk na Teerzalf en uv behandeling. Ook zeezout geprobeerd. Daar werd de schilvering pas echt erg van.

10-06-2022 | Man | 36
Psoriasis
Dit medicijn een tijd lang gebruikt voor psoriasis, maar elke keer keer na gebruik voelde ik me erg down en energieloos. Dit duurde elke keer ongeveer 5 dagen, daarna voelde ik me goed tot de volgende injectie.

10-06-2022 | Man | 36
Psoriasis
Heb nu de derde dosis gehad en ben sindsdien erg misselijk met regelmatig diarree. Hopelijk trekt dit nog weg want voor mijn huid en gewrichten doet het wonderen.

Sorion crème

05-05-2022 | Vrouw | 72
Psoriasis
ik gebruik al jarenlang Sorion crème op advies van mijn dermatoloog. Helaas niet op recept verkrijgbaar. Op een paar plekken op mijn been en lichaam na, zijn alle opkomende psorias-plekjes goed te onderhouden of ze verdwijnen met het smeren met de crème. Waarom het ene plekje na een paar dagen smeren verdwijnt en het andere blijft (het wordt in ieder geval niet groter) is[lees meer...] me niet duidelijk. Bij STERKTE heb ik 60 mg ingevuld (er moest iets ingevuld worden, dat is de inhoud van de kleinere tube)

Otezla

03-03-2022 | Man | 72
apremilast
Psoriasis
2x lichttherapie gedaan, Puva en UVB. Puva had goede respons maar korte tijd nadien heropstoot psoriasis. UVB , geen verbetering. Na een hevige opstoor van psoriasis 75% van lichaam stond vol Otezla voorgeschreven gekregen. Na 2 maand inname 2x daags een tablet met tussentijd van 12h geen schilfering meer maar de verkleuringen van de psoiasisplaatsen verdwijnen echter heel[lees meer...] erg moeizaam. Al bij al tevreden over het gebruik van otezla. Gelukkig ruime tegemoetkoming qua prijs want medicatie is zeer duur 56 tabletten 748€ waarvan 12,10€ voor eigen rekening

Kyntheum

18-02-2022 | Man | 33
brodalumab
Psoriasis
Vanaf mijn 15e zit ik al helemaal onder de Psoriasis en vele diverse opties geprobeerd zonder enig effect. Nu 2 jaar gebruik van Kyntheum en voor 99% schoon, geen zorgen en geen bijwerkingen, bloedwaardes zijn altijd goed geweest. Dus eindelijk rust. Tevens zeer makkelijk te gebruiken. Nu hopen dat het effect lang aanhoud.