ziekte

Psoriasis

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor psoriasis

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: psoriasis

Neotigason

24-08-2021 | Man | 71
acitretine
Psoriasis
Vooral eerst, ieder mens kan anders reageren op medicatie (s). Psoriasis palmentaris , handen en voeten ,pustules . 2 x3 maanden uvb. Daarna 5 maanden uvb alleen pustules / volgens mij Andrews & Barber. Dermatoloog vanaf begin voorgesteld Neotigason in te zetten. Niet geaccepteerd op basis van bijwerkingen. Bijsluiter en lareb ervaringen. Uiteindelijk niet meer vol te hou[lees meer...]den jeuk, pijn enz. Besloten op 25 mg te starten..Het ongelofelijke resultaat, na de vierde dragee sterke afname aandoening. Na 7 stuks zeer sterke vermindering. Op eigen idee op 1 x per week 1 dragee. Totaal 12 dragees gesnoept. Het resultaat is dat mijn voeten geheel vrij zijn . Met enige humor, zo glad als babybilletjes. Na maanden met de voeten in ijswater, dikke lagen smeren met hormoon zalf en aanverwanten is dit resultaat voor mij geweldig..NB het is dus mijn eigen eigenwijzigheid geen Neotigason te willen gebruiken dat ik twee jaar met momenten heb geleefd dat , vul zelf maar in. Voor die genen waar Neo niet het gewenste brengt, advies uw specialist biologics laten voorschrijven, niet accepteren dat het ziekenhuis beperk budget heeft!

Taltz

24-08-2021 | Vrouw | 40
ixekizumab
Psoriasis
Top. Heel tevreden!! Al 3 jaar helemaal schoon. Ben er heel blij mee. Enige is jeuk op mijn hoofdhuid Daar is mee te leven.

20-08-2021 | Man | 73
Psoriasis
Voor psoriasis, al jaren in gebruik zonder problemen

05-08-2021 | Vrouw | 53
Psoriasis
Kwaal: jeuk en schilfers op mijn hoofd, al sinds de middelbare school. En deze shampoo is, werkelijk, de enige die helpt. Ik gebruik het niet elke dag, maar zo eens per 5 dagen. In tijden van stress is de roos/jeuk bij mij erger, en wat de oorzaak is van de jeuk/roos weet ik niet. Maar ik sluit me aan bij de vrouw van 66: het is uit de handel en ik schrik er eveneens erg v[lees meer...]an. Een paar jaar geleden was de shampoo tijdelijk niet meer leverbaar en heb ik op advies van de huisarts - en in mijn wanhoop - mijn haar gewassen met eigen urine. Na enige keren ben ik hier mee gestopt, want het hielp niet en ik ging er - niet verrassend - van over mijn nek... Maar nu begint de riedel dus weer. 'Vooruitgang': steeds meer effectieve medicijnen uit de handel/onverkrijgbaar. Hoe is dit te verklaren? Is het alleen in Nederland? Verdienen ze er niet genoeg aan? Zijn het weer die zorgverzekeraars? Tot mijn schrik is er geen ander middel met vergelijkbare samenstelling, ook niet volgens de apotheek. Jeuk op mijn hoofd en onsmakelijke schilfers dus maar weer... gadver! Je zou dit een 'minor problem' kunnen noemen, maar toch... ik word er boos van want ik begrijp het niet! Er zijn weinig geneesmiddelen die zó goed werken, nota bene zonder enige bijwerking. En de geur? Die vind ik niet onprettig, ben er aan gewend. Het spul is zeer geconcentreerd en je doet er lang mee, zeker als je je haar eerst met een alledag-shampoo wast. Iemand een alternatief? (niet dat schuim in een peperduur groen flesje dat na 2 keer leeg is...)

03-08-2021 | Vrouw | 66
Psoriasis
Tot mijn grote schrik is na jaren heel tevreden gebruik Denorex uit de handel genomen. Geen idee waarom. Heeft er iemand een alternatief?

02-07-2021 | Vrouw | 39
Psoriasis
Al vanaf mijn 11e jaar psoriasis, eerder vooral op de ellebogen met een paar plekjes op m'n armen. Echter vanaf mijn 20e zijn het mijn volledige armen, handen, knieën en wat plekjes als waterdruppels verspreid over de onderbenen. Zomerkleding vond ik een ramp. Maar nu na 1,5 week Enstilar te hebben gebruikt, zijn de plekken op mijn armen haast weg!! Op mijn handen, knieë[lees meer...]n en onderbenen worden de plekjes met de dag lichter. Voor het eerst in 19 jaar zín in zomerkleding, korte mouwen en blote benen!! Nooit gedacht dat ik dat ooit zou zeggen. Dikke aanrader dus dit medicijn!!

Neoral

28-05-2021 | Vrouw | 33
ciclosporine
Psoriasis
Ik heb heel het parkoer afgelegt. Zalf,zeep. Niets helpte. Terug na de dokter en nu willen ze gaan starten met neoral maar ik zelf ben beetje bang voor bijwerkingen. Iemand tips wat ik kan doen? Grtjes

28-05-2021 | Man | 60
Psoriasis
Altijd lichte psoriasis gehad, totdat ik ineens ernstige 'doorligplekken' kreeg op benen, zijde en schouders. Rood, schilferend, gloeiend en pijnlijk. Via Radboud in 2018 Enstilar voorgeschreven gekregen en direct na de eerste behandeling al verkoeling. Wondermiddel. Je moet wel snugger aanbrengen. Dus eerst alle plekken bespuiten en DAARNA pas met hand uitsmeren. Noga[lees meer...]l wiedes dat je met vette handen niet goed meer kan aanbrengen. Ik heb elke vier maanden een set van twee bussen nodig (psoriasis komt weer terug) maar dat helpt me een jaar door. Helaas is de spuitbus nu uit de handel genomen. Waarom nou weer?

22-05-2021 | Vrouw | 42
Psoriasis
Gebruik dit medicijn sinds 2012, ben er zeer te vrede over. In het begin wat bij werkingen gehad. Nu niet meer. Lymfocyten zijn soms wel wat laag, waar door n hoger dosering in de winter maanden (wat dan wel wenselijk is) niet kan. Maar las hier iets over N-Acetyl-L-Cysteine. Ik ga dat eens proberen.

Dermovate

16-04-2021 | Vrouw | 28
clobetasol
Psoriasis
Op den duur verliest het zijn werking en lijkt de huid immuun te worden voor de dermovate.

Dovobet

21-03-2021 | Man | 61
betamethason / calcipotriol
Psoriasis
Dovobet had bij mij helemaal geen effect.

21-03-2021 | Man | 61
Psoriasis
Ik heb dit middel na vele jaren verkregen na een bezoek aan het Radboud UMC aangezien mij hele lichaam aan de voor en achterkant vol zit met plekken. Het middel lijkt een beetje te verzachten maar het gebruik er van is onmogelijk vanwege het vetheidsgehalte van het schuim. De eerste keer sprayen gaat nog goed maar daarna wordt de bus vet vanwege het feit dat de hand natuu[lees meer...]rlijk ook vet is van de spray. DE spuitbus bediend heel moeilijk en er is kracht bij nodig. Voor mij vrouw is het bijna niet te doen vanwege haar gebrek aan kracht in haar handen om mijn achterzijde in te smeren. Zelf vubd ik de spuitbus ook na een of 2 plekjes insmeren ook niet meer hanteerbaar. Gezien de grote massa die ik moet in smeren werkt het alles behalve prettig. Het was veel beter geweest als men had gekozen voor een spuitsysteem zoals bij een planten spuit i.p.v. het kleine drukknopje. Ik word hier niet blij van.

16-03-2021 | Vrouw | 33
Psoriasis
Ik heb al mijn hele leven last van een droge hoofdhuid en mijn moeder vertelde mij altijd dat dat berg hete en daar was niks aan te doen. Ik heb er van alles tegen geprobeerd! Ik was wanhopig! En het ergste was nog mijn haar viel enorm uit en dat is nooit meer goed gekomen. Ik had echt een pijnlijke hoofdhuid en uiteindelijk kwam ik op psoriasis en ben daarmee naar de huis[lees meer...]arts gegaan om te vragen of dit het misschien zou kunnen zijn. Ze bevestigde dat en gaf mij deze shampoo. Het ruikt niet lekker maar het maakt mijn hoofdhuid koel en rustig! Ik heb veel minder last van een droge schilferige hoofdhuid nu. Echt geweldig! Ik zou willen dat ik er eerder mee naar een huisarts was gegaan en niet naar mijn moeder had geluisterd haha.

02-02-2021 | Man | 61
Psoriasis
Ik gebruik Stelara nu zo'n 15 jaar en ben zeer snel na start van het gebruik 100% Psoriasis vrij, terwijl alle andere middelen en behandelingen (die ik om kostentechnische redenen eerst moest proberen) niet hielpen. Ik noemde het een wondermiddel, echter door de verminderde immuniteit krijg ik om de 2 a 3 jaar een ernstige ontsteking of virus infectie, variërend van gordel[lees meer...]roos tot abces met operatie tot gevolg. Heb in overleg met de dermatoloog de injecties teruggebracht van 4 naar 3 keer per jaar. De Psoriasis blijft weg maar de nadelige gevolgen zijn helaas niet minder.

01-02-2021 | Man | 69
Psoriasis
Na allerlei zalven en smeersels, nodig over mijn hele lichaam, contact gezocht met Ver. Psoriasispatienten Ned. en i. o. m. mijn dermatoloog. Heb vreemde communicatie over Psorinovo ervaren. Ik kwam in contact met Infinity Pharma die me samen met de dermatoloog goed hebben geholpen, ook ivm. de vergoeding door de zk. verzekeraar. Ben nu al een paar jaren een zeer tev[lees meer...]reden gebruiker.

22-01-2021 | Man | 64
Psoriasis
Wat een middel Enstilar. Na15 jaar binnen 8 weken nagenoeg schoon Nu geen enstlair meer beschikbaar. Mijn zorgverzekering vergoed het niet meer door een prefentiovereenkomst (wurgcontract) afgesloten. Krijg nu weer een vette.zalf met dezelfde werkzamestof. Ik hoef geen lichttherapie meer bezuiniging van 700 a 800 euro. Meer kosten schuim 120 per jaar Wie h[lees meer...]et wil weten. IZA onderdeel v VGZ volgend jaar andere zorg verzekeraar

21-12-2020 | Man | 69
Psoriasis
Vijftig jaar vanalles geprobeerd en gesmeerd ,niets gaf enige verbetering. Maar nu binnen twee maanden schoon al meer dan acht maanden!

Methotrexaat

20-12-2020 | Vrouw | 29
methotrexaat
Psoriasis
Sinds juni ineens een gek plekje op mijn hand.. vroeg tijdig en zeer optijd mee na de huisarts gegaan.. van het ene zalfje na het andere zalfje, tot 7 verschillende zalfjes toe.. tot slapen met vettige handen in verband gewikkeld om de handen heen.. slapen met vette handen & handschoenen aan. Wat een drama & het werd steeds erger tot erger. En wat een JEUK!!!! Eenmaal ein[lees meer...]delijk bij een dermatoloog! Eerst zeiden ze het is eczeem toen stukje huid weggenomen toch psoriasis! Sinds vorige week begonnen met de methotrexaat na grondige onderzoek helemaal gezond verklaard dus nu methotrexaat 2,5 mg 1e week 2 week later 4 week erop 6. 2 dagen erna 2x foliumzuur slikken. En elke maand bloedprikken. Vandaag voor de 2e keer dosis genomen van nu dus 4.. Heb vanochtend eerst een maagbeschermer genomen vanwegen de buikpijn van vorige week! Verse groente soep eerst gegeten en toen de medicijnen ingenomen.. Ben nu 2 uur verder moet zeggen dat ik me nu beter voel dan de 1e dosis van vorige week terwijl ik toen ook eerst gegeten had. Merk wel dat ik een stuk prikkelbaarder dan normaal ben (kan ook komen van de jeuk en de pijn) De dermatoloog gaf aan pas verschil te zien na 3 maanden! De berichten die ik hier lees geven mij hoop! Mijn handen zijn van binnen zo erg kapot & open wonden dikke korsten in de handen tussen de vingers op de vingers en onder de nagels! Wat verschrikkelijk dit!!! Ik hoop snel verschil te gaan zien en dat ik snel mag stoppen met het gebruik hiervan. En dat het dan ook echt weg mag blijven. Ps: ik heb ook kleine psoriasis plekken onder de voet en op het hoofdhuid. Maar mijn handen zijn van 1 klein plekje, na hele uitzaaiingen over beide handen gegaan! Alle 2 de handpalmen zijn helemaal open. Verder wens ik jullie allemaal heel veel sterkte met het herstel hiervan! En dat deze medicijnen ons allen mag helpen om weer optimaal van ons leven te kunnen genieten!

Locoid

16-12-2020 | Vrouw | 57
hydrocortisonbutyraat
Psoriasis
Gebruik: indien nodig als ik weer last krijg van plekken op mijn hoofd. De ene dermatoloog zegt dat het psoriasis is en de andere seberoïsch eczeem. Gebruik ook Ketoconazol Shampoo voor deze aandoening. Helpt wel als het opvlamt.

Sorion crème

21-10-2020 | Vrouw | 61
Azadirachta/Curcuma Longa/Rubia Cardifolia/Wrightia Tinctoria extract/Cocos Nucifera
Psoriasis
Alle lof voor Sorion. Ik heb al 18 jaar onder mijn voeten Psoriasis en dat soms tot bloedens toe. Alles geprobeerd, 2x lichttherapie, dure hormoonzalven. Die laatsten werkten heel goed maar allemaal tijdelijk. Sorion is een crème op natuurlijke basis en werkt perfect. Ik heb hele 'schone' voeten nu. Ik ben als een kind zo blij!

14-10-2020 | Vrouw | 53
Psoriasis
Ik zat voor 80% vol met plaque van alles geprobeert nu deze spuit en alles is weg en toraal geen bijwerkingen en ik zet de spuiten zelf vind het een makkie en nu hopen dat het zo blijft.

24-09-2020 | Vrouw | 64
Psoriasis
Via internist in Utrecht onderzocht en na uitgebreid onderzoek bloed/urine 12 jaar geleden met Psorinovo begonnen. De eerste 2 weken geen pretje maar als je medicatie inneemt met zuivel dan zíjn bijwerkingen minder heftig. Heb almeer dan 50 jaar psoriasis maar dit is het enige middel waar ik langdurig "schoon" blijf. Nu met winter voor de deur en covid19 beperk ik mij to[lees meer...]t 2x120 mg. Voorheen slikte ik wel de 4 tot 5x 120 mg per dag.

Ciclosporine

02-08-2020 | Vrouw | 37
ciclosporine
Psoriasis
Ik ben 37 en heb sinds mijn 19de psoriasis. Ik heb alles geprobeerd; cortizone zalfjes, pillen, pure aloe Vera, zon, zee, dieet, bioresonantie, homeopathie. Rond mijn 32ste werd de psoriasis erger en had ik op elk lichaamsdeel plekken, die uiteindelijk zo groot werden, dat het uiteindelijk samen kwam en er plekken van meer dan 15 cm ontstonden om mijn armen en onderbenen[lees meer...]. Ik was verbaasd met de ciclosporine, want niks had ooit zo goed geholpen, al verbeterde het maar met 50%, maar ik was al blij dat het minder werd. Je moet veel discipline hebben om constant pillen te nemen, en de bijwerkingen waren vervelend; zo ongeveer een half uur na inname werd ik duizelig en kreeg ik vreselijke tintelingen in mijn vingers, waardoor ik bijna niet naar mijn werk durfde omdat ik bang was flauw te vallen. Uiteindelijk geswitched naar Stelara, wat mijn leven heeft veranderd! Binnen 5 dagen waren alle plekken wit (voorheen vuurrood) en binnen een maand was bijna alles weg (mijn benen duurde het langst). Ik heb 3,5 jaar Stelara genomen. Ik heb alleen wat hoofdpijn in de eerste week nadat ik de prik heb gekregen. Het is ongelofelijk hoe ik 3 jaar 100% psoriasis vrij ben geweest!! Ik ben nu sinds maart gestopt doordat de ziekenhuizen dicht gingen voor de covid19 (ik woon in Portugal en heb hier de behandeling, en het wordt 100% vergoed), en omdat ik zwanger wil worden heb ik besloten tijdelijk te stoppen. Het is nu 7 maanden na mijn laatste prik en de psoriasis begint nu terug te komen. Hopelijk snel zwanger zodat ik weer snel kan beginnen.

02-08-2020 | Vrouw | 37

Dermovate

08-07-2020 | Man | 50
clobetasol
Psoriasis
matige psoriasis op behaarde hoofdhuid, kleine plekken 1 tot 1,5 cm in doorsnee. 2 a 3x per week lotion gebruiken en het is onder controle. soms wel weer een ergere uitbraak. Gebruik het al jaren,,

Otezla

30-05-2020 | Man | 82
apremilast
Psoriasis
Na 30 maanden Humira (biological) prikken was ik 100 % clean. Humira gestopt want risicovol voor man op leeftijd (dixit dermatoloog). Na 6 maand opnieuw 60% psoriasis op benen en voeten. Huidarts schrijft Otezla voor: 2 x 30mg p/dag. Na 10 weken komen nul resultaat; er komen nog steeds plekken bij! Voor mij is OTEZLA 100% onefficiënt.

Kyntheum

14-04-2020 | Man | 55
brodalumab
Psoriasis
Na enkele jaren diverse biologicals gebruikt te hebben die het telkens na een tijdje laten afweten, was Kyntheum (Brodalumab) een hele positieve ervaring. de Psoriasis was reeds na de tweede injectie voor 80% weg en na de derde injectie eigenlijk helemaal weg. Langzaam aan ontstond er echter een vreemd soort spierpijn, peespijn die nog het beste te vergelijken is met een z[lees meer...]enuwontsteking die telkens ergens anders opduikt. Na 5 maanden gebruik heb ik de behandeling helaas moeten stopzetten omdat ik nauwelijks nog fatsoenlijk kon bewegen. Uitsluitend in combinatie met 2x 550mg naproxen per dag was het nog een beetje vol te houden. Het probleem is daarbij dat deze vreemde pijn zich voortdurend door het lichaam verplaatst en het daardoor bijna onmogelijk maakt om andere lichamelijke problemen zoals een slijmbeursontsteking in de schouder te onderscheiden van de bijwerkingen van dit product. Met alle gevolgen van verwaarlozing van een andere aandoening. Jammer, maar voor mij dus geen oplossing.

Betamethason Crème/ Zalf/ Lotion

26-03-2020 | Man | 46
betamethasonvaleraat

Toctino

23-02-2020 | Man | 50
alitretinoïne
Psoriasis
Inmiddels ben ik gestopt met Toctino vanwege de bijwerkingen op advies van de dermatoloog. De psoriasis daar in tegen werd tijdens het innemen van Toctino beduidend minder.

Sorion crème

16-02-2020 | Vrouw | 30
Psoriasis
Had (!) heel ernstige psoriasis. Zat over mijn hele lijf en moest overstappen op pillen omdat het met alle zalven via dermatoloog niet weg te krijgen was. Had net lichttherapie gehad maar na 30 keer behandeling was de psoriasis al weer na 2 weken terug. Ten einde raad toch een tubetje besteld. Na 2 dagen was de 'testplek' bijna weg en na 4 dagen helemaal weg. Kon het nie[lees meer...]t geloven. Grote tube besteld en alles ingesmeerd. Na 1 week alles zo goed als verdwenen. Je ziet er gewoon helemaal niets meer van. Ik vind het super bijzonder aangezien dit een middel is wat niet slecht voor je is, geen hormoonzalf, slechts natuurlijk producten. Geen idee waarom ik dit product nooit eerder tegengekomen ben. Kan het nog steeds bijna niet geloven dat dit de oplossing is. Hoe fijn!

Ziekten met de meeste ervaringen

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (2633)
Depressie (2122)
Angst & paniekstoornis (2083)
Hoge bloeddruk (1503)
Blaasontsteking (1086)