ziekte

Psoriasis

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor psoriasis

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: psoriasis

Enstilar

21-12-2020 | Man | 69
calcipotriol/​betamethason
Psoriasis
Vijftig jaar vanalles geprobeerd en gesmeerd ,niets gaf enige verbetering. Maar nu binnen twee maanden schoon al meer dan acht maanden!

Methotrexaat

20-12-2020 | Vrouw | 29
methotrexaat
Psoriasis
Sinds juni ineens een gek plekje op mijn hand.. vroeg tijdig en zeer optijd mee na de huisarts gegaan.. van het ene zalfje na het andere zalfje, tot 7 verschillende zalfjes toe.. tot slapen met vettige handen in verband gewikkeld om de handen heen.. slapen met vette handen & handschoenen aan. Wat een drama & het werd steeds erger tot erger. En wat een JEUK!!!! Eenmaal ein[lees meer...]delijk bij een dermatoloog! Eerst zeiden ze het is eczeem toen stukje huid weggenomen toch psoriasis! Sinds vorige week begonnen met de methotrexaat na grondige onderzoek helemaal gezond verklaard dus nu methotrexaat 2,5 mg 1e week 2 week later 4 week erop 6. 2 dagen erna 2x foliumzuur slikken. En elke maand bloedprikken. Vandaag voor de 2e keer dosis genomen van nu dus 4.. Heb vanochtend eerst een maagbeschermer genomen vanwegen de buikpijn van vorige week! Verse groente soep eerst gegeten en toen de medicijnen ingenomen.. Ben nu 2 uur verder moet zeggen dat ik me nu beter voel dan de 1e dosis van vorige week terwijl ik toen ook eerst gegeten had. Merk wel dat ik een stuk prikkelbaarder dan normaal ben (kan ook komen van de jeuk en de pijn) De dermatoloog gaf aan pas verschil te zien na 3 maanden! De berichten die ik hier lees geven mij hoop! Mijn handen zijn van binnen zo erg kapot & open wonden dikke korsten in de handen tussen de vingers op de vingers en onder de nagels! Wat verschrikkelijk dit!!! Ik hoop snel verschil te gaan zien en dat ik snel mag stoppen met het gebruik hiervan. En dat het dan ook echt weg mag blijven. Ps: ik heb ook kleine psoriasis plekken onder de voet en op het hoofdhuid. Maar mijn handen zijn van 1 klein plekje, na hele uitzaaiingen over beide handen gegaan! Alle 2 de handpalmen zijn helemaal open. Verder wens ik jullie allemaal heel veel sterkte met het herstel hiervan! En dat deze medicijnen ons allen mag helpen om weer optimaal van ons leven te kunnen genieten!

Locoid

16-12-2020 | Vrouw | 57
hydrocortisonbutyraat
Psoriasis
Gebruik: indien nodig als ik weer last krijg van plekken op mijn hoofd. De ene dermatoloog zegt dat het psoriasis is en de andere seberoïsch eczeem. Gebruik ook Ketoconazol Shampoo voor deze aandoening. Helpt wel als het opvlamt.

21-10-2020 | Vrouw | 61
Azadirachta/Curcuma Longa/Rubia Cardifolia/Wrightia Tinctoria extract/Cocos Nucifera
Psoriasis
Alle lof voor Sorion. Ik heb al 18 jaar onder mijn voeten Psoriasis en dat soms tot bloedens toe. Alles geprobeerd, 2x lichttherapie, dure hormoonzalven. Die laatsten werkten heel goed maar allemaal tijdelijk. Sorion is een crème op natuurlijke basis en werkt perfect. Ik heb hele 'schone' voeten nu. Ik ben als een kind zo blij!

14-10-2020 | Vrouw | 53
Psoriasis
Ik zat voor 80% vol met plaque van alles geprobeert nu deze spuit en alles is weg en toraal geen bijwerkingen en ik zet de spuiten zelf vind het een makkie en nu hopen dat het zo blijft.

24-09-2020 | Vrouw | 64
Psoriasis
Via internist in Utrecht onderzocht en na uitgebreid onderzoek bloed/urine 12 jaar geleden met Psorinovo begonnen. De eerste 2 weken geen pretje maar als je medicatie inneemt met zuivel dan zíjn bijwerkingen minder heftig. Heb almeer dan 50 jaar psoriasis maar dit is het enige middel waar ik langdurig "schoon" blijf. Nu met winter voor de deur en covid19 beperk ik mij to[lees meer...]t 2x120 mg. Voorheen slikte ik wel de 4 tot 5x 120 mg per dag.

Ciclosporine

02-08-2020 | Vrouw | 37
ciclosporine
Psoriasis
Ik ben 37 en heb sinds mijn 19de psoriasis. Ik heb alles geprobeerd; cortizone zalfjes, pillen, pure aloe Vera, zon, zee, dieet, bioresonantie, homeopathie. Rond mijn 32ste werd de psoriasis erger en had ik op elk lichaamsdeel plekken, die uiteindelijk zo groot werden, dat het uiteindelijk samen kwam en er plekken van meer dan 15 cm ontstonden om mijn armen en onderbenen[lees meer...]. Ik was verbaasd met de ciclosporine, want niks had ooit zo goed geholpen, al verbeterde het maar met 50%, maar ik was al blij dat het minder werd. Je moet veel discipline hebben om constant pillen te nemen, en de bijwerkingen waren vervelend; zo ongeveer een half uur na inname werd ik duizelig en kreeg ik vreselijke tintelingen in mijn vingers, waardoor ik bijna niet naar mijn werk durfde omdat ik bang was flauw te vallen. Uiteindelijk geswitched naar Stelara, wat mijn leven heeft veranderd! Binnen 5 dagen waren alle plekken wit (voorheen vuurrood) en binnen een maand was bijna alles weg (mijn benen duurde het langst). Ik heb 3,5 jaar Stelara genomen. Ik heb alleen wat hoofdpijn in de eerste week nadat ik de prik heb gekregen. Het is ongelofelijk hoe ik 3 jaar 100% psoriasis vrij ben geweest!! Ik ben nu sinds maart gestopt doordat de ziekenhuizen dicht gingen voor de covid19 (ik woon in Portugal en heb hier de behandeling, en het wordt 100% vergoed), en omdat ik zwanger wil worden heb ik besloten tijdelijk te stoppen. Het is nu 7 maanden na mijn laatste prik en de psoriasis begint nu terug te komen. Hopelijk snel zwanger zodat ik weer snel kan beginnen.

02-08-2020 | Vrouw | 37

Dermovate

08-07-2020 | Man | 50
clobetasol
Psoriasis
matige psoriasis op behaarde hoofdhuid, kleine plekken 1 tot 1,5 cm in doorsnee. 2 a 3x per week lotion gebruiken en het is onder controle. soms wel weer een ergere uitbraak. Gebruik het al jaren,,

Otezla

30-05-2020 | Man | 82
apremilast
Psoriasis
Na 30 maanden Humira (biological) prikken was ik 100 % clean. Humira gestopt want risicovol voor man op leeftijd (dixit dermatoloog). Na 6 maand opnieuw 60% psoriasis op benen en voeten. Huidarts schrijft Otezla voor: 2 x 30mg p/dag. Na 10 weken komen nul resultaat; er komen nog steeds plekken bij! Voor mij is OTEZLA 100% onefficiënt.

Kyntheum

14-04-2020 | Man | 55
brodalumab
Psoriasis
Na enkele jaren diverse biologicals gebruikt te hebben die het telkens na een tijdje laten afweten, was Kyntheum (Brodalumab) een hele positieve ervaring. de Psoriasis was reeds na de tweede injectie voor 80% weg en na de derde injectie eigenlijk helemaal weg. Langzaam aan ontstond er echter een vreemd soort spierpijn, peespijn die nog het beste te vergelijken is met een z[lees meer...]enuwontsteking die telkens ergens anders opduikt. Na 5 maanden gebruik heb ik de behandeling helaas moeten stopzetten omdat ik nauwelijks nog fatsoenlijk kon bewegen. Uitsluitend in combinatie met 2x 550mg naproxen per dag was het nog een beetje vol te houden. Het probleem is daarbij dat deze vreemde pijn zich voortdurend door het lichaam verplaatst en het daardoor bijna onmogelijk maakt om andere lichamelijke problemen zoals een slijmbeursontsteking in de schouder te onderscheiden van de bijwerkingen van dit product. Met alle gevolgen van verwaarlozing van een andere aandoening. Jammer, maar voor mij dus geen oplossing.

Betamethason Crème/ Zalf/ Lotion

26-03-2020 | Man | 46
betamethasonvaleraat

Toctino

23-02-2020 | Man | 50
alitretinoïne
Psoriasis
Inmiddels ben ik gestopt met Toctino vanwege de bijwerkingen op advies van de dermatoloog. De psoriasis daar in tegen werd tijdens het innemen van Toctino beduidend minder.

16-02-2020 | Vrouw | 30
Psoriasis
Had (!) heel ernstige psoriasis. Zat over mijn hele lijf en moest overstappen op pillen omdat het met alle zalven via dermatoloog niet weg te krijgen was. Had net lichttherapie gehad maar na 30 keer behandeling was de psoriasis al weer na 2 weken terug. Ten einde raad toch een tubetje besteld. Na 2 dagen was de 'testplek' bijna weg en na 4 dagen helemaal weg. Kon het nie[lees meer...]t geloven. Grote tube besteld en alles ingesmeerd. Na 1 week alles zo goed als verdwenen. Je ziet er gewoon helemaal niets meer van. Ik vind het super bijzonder aangezien dit een middel is wat niet slecht voor je is, geen hormoonzalf, slechts natuurlijk producten. Geen idee waarom ik dit product nooit eerder tegengekomen ben. Kan het nog steeds bijna niet geloven dat dit de oplossing is. Hoe fijn!

Dovobet

11-02-2020 | Man | 56
betamethason / calcipotriol
Psoriasis
Psoriasis oorgang: na twee weken weg, nu al 8 maanden nog niet teruggekeerd Psoriasis bilnaad, 4*6 cm oppervlakte: na 6 weken volledig weg, nu al 7 maanden niet teruggekeerd Psoriasis in de nek: was bij het begin van de behandeling nog niet in het schilferstadium, typische verhevenheid met jeuk. Hier moet ik na 8 maanden om de 14 dagen nog steeds één nachtelijke behande[lees meer...]ling doen. Na één dag is de jeuk en verhevenheid terug weg.

Toctino

20-01-2020 | Vrouw | 64
alitretinoïne
Psoriasis
Mijn handen had ik veel bloedende kloven en hele ruwe huid, zeer pijnlijk, dit middel werkt uitstekend al mijn klachten weg zonder bijwerking

Triamcinolon crème/ zalf/ smeersel

15-01-2020 | Vrouw | 73
triamcinolonacetonide
Psoriasis
Na 2 dagen is het bijna weg, heel goed! Ben erg tevreden hierover.

09-01-2020 | Vrouw | 49
Psoriasis
Dit middel werkte tegen mijn psoriasis, maar zelfs bij een lage dosis zat ik elke nacht met buikkramp en diaree op het toilet. Ook ben ik in de twee jaar dat ik het middel slikte gigantisch veel ziek geweest. Mijn leven werd een aaneenschakeling van griepjes, keelontstekingen, holteontstekingen, luchtweginfecties, buikgriep en koortsaanvallen waarbij ik soms 42 graden aant[lees meer...]ikte. Pas toen een arts aangaf dat de waarde van leukocyten in mijn bloed veel te laag was en dat dit door de psorinovo kon komen, begreep ik dat dit middel mijn immunsysteem grondig ontregelde. Ik ben ermee gestopt en heb sindsdien mijn psoriasis terug, maar ook mijn gezondheid.

21-12-2019 | Vrouw | 49
Psoriasis
Hoi ik sinds pas psoriasis en ben 49 jaar ik ga nog wel voor een second opinio maar voor nu is dit de diagnose , ik heb t op me voeten allemaal bultjes en vuurrood het eelt onder me voet is dik geworden maar brokkelt af aan de zijkanten. Ik ben nu 2 weken verder en kan geen schoenen meer aan echt vreselijk. Ik voel me ook heel neerslachtig en aan de andere kant denk kom o[lees meer...]p je gaat niet dood. Maar op je voeten moet je lopen zo een lastige plek, ik heb sorion zalf nu binnen en ben er net 2 dagen mee bezig want de hormoonzalf hielp niet. Dus even afwachten wat t gaat doen, sijn er meer mensen die het op hun voeten hebben en wat zijn jullie positieve ervaringen graag!!

12-12-2019 | Man | 59
Psoriasis
Jarenlang dimethylfumaraat gebruikt, met veel bijwerkingen, m.n. darmklachten. Na gestopt door te lage leuko's, via MTX op stelara uitgekomen. Vanaf augustus dit jaar krijg ik deze om de 12 weken. Ongelofelijk resultaat, binnen 4 weken 90% weg, binnen 2 maanden 100%. Gelukkig wordt het medicijn door het MZ Groningen i.c.m. de Basisverzekering volledig vergoed. 4 à 5 keer p[lees meer...]er jaar de injectie halen en laten zetten is voldoende. Bijwerkingen 0,0. Echt een topper, dit spul !

Enstilar

10-12-2019 | Vrouw | 51
calcipotriol/​betamethason
Psoriasis
Ik heb al jaren last van psoriasis en tot zover heeft niks geholpen. Op advies van een nieuwe dermatoloog Enstilar gaan gebruiken en al na een paar dagen merkte ik het effect. Nu is mijn huis weer zacht en ziet er weer mooi uit. Gebruik het nu een keer per week als onderhoud en dat gaat prima. Crème is reukloos, makkelijk in gebruik en voelt heel lekker.

Topicorte

14-11-2019 | Man | 82
desoximetason
Psoriasis
Lichttherapie verergerde mijn klachten en werd bedolven onder huidproblemen. Ben daarmee gestopt en via de Dermatoloog Topicorte gaan gebruiken. Snel bracht deze creme mij weer naar weer een in de hand te houden klacht. Maar nu is het niet meer leverbaar. Wanneer weer wel is niet te zeggen. Moet een vervanger vinden.

30-10-2019 | Vrouw | 69

Protopic

22-10-2019 | Man | 30
tacrolimus
Psoriasis
Al een paar jaar heb ik psoriasis, op mijn hoofdhuid, oren, gezicht, op mijn penis en in mijn bilspleet (verder niet op mijn ellebogen of knieën o.i.d.). Eerst corticosteroiden gekregen, maar ook hogere klasses hielpen matig en ik kreeg er clowseczeem van. Uiteindelijk protopic gekregen van de dermatoloog om uit te proberen. Dit gaf echt een bizarre verbetering. Ik gebrui[lees meer...]k het nu zo’n 1,5 jaar en heb in die hele periode eigenlijk nauwelijks last meer gehad. Met name erg prettig dat mijn gezicht weer helemaal vrij is van plekken. Ik smeer nu ongeveer 1-2 keer per week een zeer dun laagje in gezicht en genitaal gebied. Als ik het te lang niet heb gesmeerd zie of voel ik het op een gegeven moment weer opkomen. Ik heb geen last van bijwerkingen. Soms prikkelt het heel even, maar dat trekt snel weer bij. Ik gebruik niet zoveel, dus dat scheelt misschien ook. Ik heb het wel eens aan iemand anders met psoriasis (die had het toevallig ook in het gezicht) aangeraden en die had er ook veel baat bij.

Calcipotriol zalf

26-09-2019 | Man | 82
calcipotriol
Psoriasis
Heb deze al eerder gegeven.

Topicorte

26-09-2019 | Man | 82
desoximetason
Psoriasis
Mijn hele lichaam was helemaal bedolven onder rode onstekingsplekken. Had al veel cremes al geprobeerd. Lichttherapie had een zeer negatieve werking en kreeg naderhand veel meer last. Na het zoveelste bezoek aan de dermatoloog kreeg ik het recept voor desoximetason emulsie cutaan 2.5mg.( Topicorte) Onverwacht groot succes Jeuk weg en rode plekken werden snel minder. Ik heb[lees meer...] het ook op mijn hoofdhuid gebruikt en na eenmaal smeren een reuze succes. Ik heb ondervonden dat deze huidaandoening niet voor iedereen gelijk is en dat bij anderen een ander type creme wel helpt. Breng nu de emulsie om de dag aan en hoop er wat beter van te worden alhoewel ik weet er nooit helemaal vanaf zal komen.

Ciclosporine

08-09-2019 | Man | 24
ciclosporine
Psoriasis
Sinds mei heb ik psoriasis. Het begon met een paar pijnlijke bobbeltjes. Naar de huisarts gegaan en vervolgens crème/zalf gekregen voor ‘eczeem’. sindsdien ging het alleen maar slechter en ben ik doorverwezen naar de dermatoloog, die constateerde psoriasis. Eerst allerlei antibiotica kuren voorgeschreven gekregen, maar niets hielp. Totdat ik Dermovate in combinatie met pr[lees meer...]ednison meekreeg. Dit begon te helpen en de huid werd weer wat rustiger. Maar zodra de prednison kuur was afgelopen kwam het weer terug. Sinds 3 weken zit aan ciclosporine, 200mg per dag. Maar tot op heden geen verbetering mogen merken. De opgezwollen rode pijnlijke plekken soms gevuld met pus zitten op mijn buik gedeelte en op het gelaat (snor en baard)

03-09-2019 | Man | 20
Psoriasis
Ik heb mijn eerste spuit gekregen op 26/07/19 en mijn tweede heb ik zelf mogen zetten op 26/08/19 en ik merk nu al dat mijn psoriasis rustig is geworden en ik ondervind geen bijwerkingen en de injecties zijn heel makkelijk zelf toe te dienen ik ben er zeer tevreden over

Ziekten met de meeste ervaringen

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (2464)
Depressie (1996)
Angst & paniekstoornis (1939)
Hoge bloeddruk (1393)
Blaasontsteking (1013)