ziekte

Psoriasis

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor psoriasis

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: psoriasis

10-08-2019

Humira (adalimumab)
Psoriasis

Gebruik tbv psoriasis, werkt uitstekend, is genezen. Na enige tijd klachten in knie en been gekregen, steeds erger, bijna ondraaglijke pijnen gekregen en nog steeds, heb al 44 nachten niet kunnen doorslapen omdat ik wakker wordt van de pijnen, er is geen enkele houding om te liggen zonder de pijnen in de knie tot het scheenbeen. Ziekenhuis is aan het onderzoeken, en wil[lees meer...]len NIET geloven dat het eventueel door de Humira zou kunnen komen, ik weet beter. Pijnstillers innemen om de dag door te komen. Weet iemand hoe ik dat middel zsm uit mijn lichaam krijg?
01-08-2019

Psoriasis

Ik heb tweemaal een lichtbehandeling gehad. Na de eerste keer was de psoriasis geheel weg, maar kwam het binnen een halfjaar weer terug. De tweede keer zag ik zeker verbetering, maar ging het niet helemaal weg. Vervolgens heb ik een halfjaar fumaarzuur geslikt, wat weinig effect gaf. Ik gebruik nu 6 weken otezla en merk al dat de plekken vlakker worden en op sommige plaats[lees meer...]en zelfs langzamerhand verdwijnen, en ook dat er geen nieuwe plekken meer bij komen. Ik heb totaal geen last van bijwerkingen, dus ik ben tot nu toe erg tevreden over dit medicijn.
02-07-2019

Humira (adalimumab)
Psoriasis

Psoriasis blijft weg Lichaam uitgeput Gebruik: 2 jaar lang alle 2 weken inspuiting
17-06-2019

Psoriasis

Ik neem sinds 5 weken voor psoriasis 1x 15mg per week, gedoseerd in 3x2 tabletjes (avond-ochtend-avond). Omdat het gedoseerd is in 3 ben ik niet misselijk, heb wel vaak een zware opgeblazen maag, alsof er een ballon inzit. Daardoor heb ik ook minder eetlust en ben ik vlugger verzadigd als ik eet, ben wel al een beetje gewicht verloren (3kg). Wat ik lastig vind is dat ik to[lees meer...]taal geen energie meer heb, exact 24u na inname van de eerste pilletjes en als ze dus ook allemaal binnen zijn, lig ik plat, heb dan 0,0% energie, het is kruipen dan, tot 48u na de eerste inname ben ik nog extreem futloos, het is pas die dag erna dat ik weer een beetje kan ondernemen met de nodige pauzes, want die energiedip blijft echt wel sluimeren. Ik vind die bijwerking de ergste, het is ook normaal, daar de MTX je imuunsysteem onderdrukt, maar het is niet fijn en het weegt soms op mijn gemoedstoestand. Na de tweede kuur merkte dat ik hoofdharen verloor, maar dat is helemaal weggegaan door de foliumzuur te verhogen (10mg ipv 5mg). Maar de effecten, wauw, het is ongelooflijk hoe goed het werkt!!! Ik wordt goed, vaak en van nabij opgevolgd, ook mijn bloed, alles is ok tot hiertoe. De dosis kan verminderd worden tot een onderhoudsdosis na een week of 8, wanneer het maximumeffect bereikt is. Ik hoop dan ook dat mijn energielevel wat verbeterd. Tot dan bijt ik nog even op de tanden.
10-06-2019

Taltz (ixekizumab)
Psoriasis

Nu net m’n 7e spuit gezet. Ik heb reeds van m’n 17e psoriasis, de laatste jaren heel zwaar. Na het max Puva-kuren en al het bijhorende had de dermatologe me eindelijk op Stelara gezet. Super resultaten en heel tevreden van. Echter na 3 jaar kreeg ik opnieuw een opstoot en kreeg ik het niet meer weg. Na maanden opnieuw zalfjes en smeren zette de dermatologe me op Taltz. Op[lees meer...] 5 dagen was alles weg. De plaques waren sneller weg dan het rood en de zwelling van de eerste 2 pennen. Overgeschakelt op spuiten en de pijn is... minder. Op de 1 of andere manier blijven de inspuiten ook heel pijnlijk. Dit is het enige nadeel. Voor de rest; heel tevreden!!

Ben nu 2 weken met de crème bezig en het resultaat mag er wezen het gaat met sprongen vooruit😁. Heb mijn levenstijl wel aangepast met gezondere voeding dat houd in veel water drinken, groenten, fruit en veel bewegen. Vermijd suikers, drank, frituur etc. Ter ondersteuning gebruik ik om in te nemen kurkuma, visolie tabletten en vitamine D.
19-05-2019

Topicorte (desoximetason)
Psoriasis

Ik gebruik het met name op de hoofdhuid. Middel werkt erg goed tegen de jeuk en ook heel erg goed tegen de schilfers. Middel moet wel goed onderhouden worden. Wel last van wat bijwerkingen; vaak rode blosjes op de wangen, dunne gevoelige hoofdhuid, boller gezicht. Soms is het wat lastig op de hoofdhuid aan te brengen, omdat het zo enorm vloeibaar is.
13-05-2019

Fumaarzuur (fumaarzuur)
Psoriasis

Dit medicijn werkte niet zo goed voor mij, is zag geen verbetering maar heb het ook niet heel lang gebruikt vanwege de bijwerkingen. Ik kreeg op de meest ongemakkelijk momenten 'opvliegers ', ik zocht vantevoren op of er een toilet ergens in de buurt zat. De maagbeschermers die ik erbij kreeg hielpen een klein beetje, maar lang niet genoeg om de bijwerkingen te verminderen[lees meer...]. Het medicijn had nog meer invloed op mijn leven dan de psoriasis en dat vond ik het niet waard dus ik ben daarmee gestopt.
13-05-2019

Psoriasis

Sinds mn 18e is de psoriasis heel erg geworden, mijn hoofdhuid, gezicht, handen, benen, armen, eigenlijk heel mn lichaam zat onder plekjes. Verschillende zalven geprobeerd, verschillende huis/tuin/ keuken middeltjes geprobeerd, maximale lichttherapie behandelingen gekregen, fumaarzuur geprobeerd (daar had ik echt heel veel bijwerkingen van en naar mijn mening hielp het med[lees meer...]icijn niet echt) daarna een tijdje een andere zalf geprobeerd tot dat het weer erger werd. Ik zit nu 3/4 weken aan de metrotrexaat en ik heb bijna geen plekjes meer, echt super blij mee. Maar de bijwerkingen zijn best heftig zoals heel erg vermoeid zijn 2/3 dagen na inname en misselijk zijn, opgeblazen gevoel (ik heb ook het idee dat ik ben aangekomen, maar dat staat niet bij de bijwerkingen en ga ik even navragen aan de arts). Ik wil het nog wel even aankijken, want ik ben echt heel blij dat de psoriasis op een paar plekken na zo goed als weg is.
29-04-2019

Taltz (ixekizumab)
Psoriasis

Ik heb nu vanaf mijn 24ste actieve psoriasis. Maar wat begon met 10 plekjes, is gegroeid naar alle vormen van psoriasis die er zijn. Zowel de nagels , soort inwaards bij mijn voeten en handen en ook de artirits vorm. Deze uit zich voornamelijk door onstekingen van mijn pezen en aanhechtingen van mijn spieren. En momenteel op mijn heup. Wat gebeurt is dat eigenlijk alle s[lees meer...]pieren in dat gebied verkrampen en opzetten en klemmen hiermee mijn zenuwen af. ( hernia pijn achtig) Nou moet ik zeggen dat na aaaaaaaaaaaal het andere wat ik geslikt en gespoten heb lijkt dit voor nu in ieder geval wel al wat te helpen voor mijn huid. Stuk rustiger! Ontstekingen momenteel nog te weinig ik krijg ook nog maandelijks injecties tegen de ontstekingen in mijn heup. Het enige wat ik heel vervelend en ook wel pijnlijk vind , is dat de injectie zelf zeer doet maar oke, maar vooral omdat het bij mij meteen heeeeel dik wordt, een soort dikke jeukende schijf zo groot als een kinder pannenkoek. Ik vraag mij af of andere dit ook hebben of hebben gehad. Dit blijft namelijk zeker een week en t wordt wel minder maar komt soms nog de andere week weer terug en het jeukt zo ontzettend erg. Vorige week leek het wel een enorme psoriasis plek op mijn bovenbeen.. Hopelijk kom ik hiervan af.
15-04-2019

Enstilar (calcipotriol/​betamethason)
Psoriasis

Ik klop het af maar een wonder geschiedde. Jarenlang van alles geprobeerd met als enige resultaat de licht therapie, die altijd wel hielp voor pakweg 6 maanden. Na het kopen van een 'kruimeldief' om mijn zit en werkplek schoon te houden van schilfers zag ik dat de doorzichtige opvang van de 'kruimels', mijn huid dus, de opslag geheel vulde na twee dagen. Tijd om maar weer [lees meer...]eens naar de dermatoloog te gaan. Met frisse tegenzin. Ze schreef Enstilar voor. Na drie dagen geen schilfers meer en door de lichttherapie een verminderende roodheid. Ik verbaasde mij over het geringe aantal beoordelingen hier maar snap het wel. Ik heb me ertoe moeten zetten om deze beoordeling te doen, want ik ben zo gelukkig dat ik eigenlijk nooit meer iets met psoriasis te maken wil hebben. Besef eens dat je ineens je huid weer voelt, zacht en zonder jeuk. Ik kan de korte broek weer aan binnenkort
10-04-2019

Psoriasis

Ben Psorinov gaan gebruiken 3 jaar geleden voor Psoriasis hoofdhuid. Langzaam opgebouwd van 30 mg tot nu 3x 240 mg per dag. Het duurde enorm lang voordat er verbetering optrad. Toen, na 1 jaar was ik klachtvrij. Dit duurde precies 1 jaar. Na een jaar kwamen er weer kriebels terug en heb ik nu weer plaque. Echter nog steeds niet zo ernstig als eerst. Nu slik ik Skilarence [lees meer...]omdat de dermatoloog geen psorinovo meer voorschrijft. Dit werkt precies hetzelfde is alleen duurder. Wordt wel door CZ vergoed. Dit is echter wel het nu enige officiële middel tegen psoriasis. Psorinovo is dat niet. Dit middel was oorspronkelijk voor andere ziektes maar werkte en passant voor psoriasis. Bij mijn volgende afspraak met de dermatoloog wordt besproken of ik op iets anders kan overgaan dan Skilarence. Hoop dat de klachten dan weer verdwijnen. Want Psorinovo/Skilarence raakt bij mij nu uitgewerkt. Ook bij vermindering van doseringen kwamen mijn klachten direct terug.
02-04-2019

Enstilar (calcipotriol/​betamethason)
Psoriasis

Heel erge opstoot van psoriasis gehad . Na vele crèmes en zalven Enstilar gebruikt op voorschrift van dermatoloog . Na 1 week merkelijk beter met slechts 1 keer toediening voor het slapengaan . S'morgens een hydraterende crème erop en total geen schilfers meer . Zeer tevreden . Navraag doen of een onderhoudstherapie van 1 of 2 keer per week zinvol is en op lange t[lees meer...]ermjn werkzaam blijft zonder bijwerkingen .

Van alles geprobeerd via dermatoloog: cremes en lotions en lichttherapie. Lichttherapie hielp wel, maar erg intensief en je kans op huidkanker neemt toe. Deze simpele kruidencreme werkt geweldig. In vier weken is mijn huid volledig hersteld (na 30 jaar tobben!!!).
13-02-2019

Psoriasis

Hiervoor heb ik verschillende periodes lichttherapie en als laatste Neotigason geprobeerd maar helaas veel bijwerkingen en het resultaat van de lichttherapie was van korte duur. Nu 1,5 jaar geleden begonnen met het gebruik van Otezla en na de periode van opbouwen +/- 2 mnd vrijwel direct resultaat. Op dit moment voel ik gewoon dat mijn huid moeite heeft om de ontstekinge[lees meer...]n te onderdrukken en dit heeft te maken met de winter en de droge lucht in huis. Verder blijft mijn huid wel schoon en doet de Otezla haar werk. Dit is voor mij een verademing maar ik voel wel dat wanneer ik zou stoppen met de medicatie, de psoriasis binnen mum van tijd terug zal zijn.
06-02-2019

Psoriasis

Nog maar net in de derde week, de eerste 2 weken ben ik begonnen met 2 om 2 om 2. Tussen pose van 12 uur. Hierbij had ik veel last van bijwerkingen. Met overleg heb ik deze week gestart met 6 tabletten van (2,5 mg) op één dag. Nu heb ik geen last meer van veel buikpijn en hoofdpijn en ben ietsjes minder duizelig. Nog wel last van de rest van de bijwerkingen. Na de tweede w[lees meer...]eek zag ik direct al iets verschil, de dikke laag schilfers zijn verdwenen. Dit geeft mij een goed gevoel, en heb het idee dat het werkt. Nu 3e week, ik zie al iets huid door de psoriasis heen. Ik blij. Maar het is wel moeilijk aangezien sommige bijwerkingen nog behoorlijk aanwezig zijn. Ik heb in het verleden van alles geprobeerd, dit is voor mij mijn laatste redmiddel vindt ik. Dus ik wil graag mee door gaan, al zie ik er behoorlijk tegen op wat je leest op internet en in de folder, met name in de toekomst over een leverpunctie en bvb longontsteking. Ik hoop dat het verder verdwijnt en later niet weer terug komt. Ik zou graag meer lezen wat jullie reacties zijn, we kunnen namelijk elkaar steunen.
06-02-2019

Psoriasis

Ik gebruik dit medicijn nu ongeveer 4 jaar. Mijn plekken waren volledig onderdrukt, een leek zou niet zeggen dat ik Psoriasis had, het was gewoon niet meer te zien, echter deze winter toch een klein plekje op het achterhoofd, ik slikte 2x 120mg per dag. Zeer bekend probleem is de lage waarde van lymfocyten, bij mij kwamen deze niet hoger dan 0.8 en waren heel regelmatig[lees meer...] zelfs 0.6, hetgeen wat problematisch is als je wilt ophogen als de plekjes (zoals in mijn geval) iets terug kwamen. Er bestaat echter wel een manier om deze lymfocyten wat omhoog te krijgen en dit wil ik iedereen meegeven. Ik slik sinds 3 weken 2x 500mg "N-acetyl-L-cysteïne" vandaag kreeg ik te horen dat ondanks mijn verhoging van Psorinovo, mijn lymfocyten 1.0! hadden bereikt! dit had ik nog nooit in 4 jaar gehaald, Cysteïne werkt dus zeer zeker en is vrij te verkrijgen, doe je je voordeel mee. ps, overal waar Psoriasis wordt aangeduid als huidziekte, gelijk niet verder doorlezen, Psoriasis is een auto-immuunziekte en heeft gek genoeg helemaal niks direct met je huid te maken, je zou eerder denken aan een type stofwisselingsziekte.
21-01-2019

Diprolene (betamethasondipropionaat in propyleenglycol)
Psoriasis

Hele fijne zalf, alle irritaties verdwenen als sneeuw voor de zon!! Als ik dit jaren eerder had geweten!! Zoveel zalven geprobeerd alle jaren , altijd bijwerkingen gehad. Zomaar uit mezelf voor dermatoloog toch maar weer verwijskaart aangevraagd en die zei dat deze zeer goed hielp bij veel patiënten. Eerst elke avond smeren in begin, nu is het niet meer nodig en volstaat [lees meer...]2x in de week . Heel fijn , en blij ben ik. Hoop dat het zo wel blijft natuurlijk.
11-01-2019

Psoriasis

Na jarenlang allerlei smeersels, licht therapie, Chinees medicijn Acupunctuur en wat al niet meer via de margriet bij een website van de vereniging Sporinovo terecht gekomen. uit hun bestand een arts bij mij in de buurt gezocht, dit is nu meer dan tien jaar geleden. binnen drie maanden was mijn lichaam schoon en sinds dien, doordat ik soms mijn dosis omlaag breng komen en [lees meer...]lichte plekken terug, op dat moment verhoog ik licht de dosis en probeer zodoende mijn medicijn gebruik te beperken. eerder ander soorten fumaraat preparaten geprobeerd maar die hebben te veel bij werking, dus ik gebruik niets anders meer dan Psorinovo super medicijn
08-01-2019

Denorex RX (koolteer/ levomenthol)
Psoriasis

Naar behoefte gebruik ik Denorex RX voor de hoofdhuid tegen psoriasis 2-3 keer per week. Laat de Denorex ca. 3-5 minuten inwerken onder het douchen. Zet wel een haarkapje op. Na het inwerken spoel ik de Denorex shampoo uit. Omdat het haar na het gebruik een beetje naar teer/menthol ruikt doe ik soms het haar nog met gewone shampoo of crème nawassen. P.S.: Was een tijd[lees meer...]je niet meer leverbaar, maar nu weer in apotheek kunnen kopen via recept huisarts
25-10-2018

Psoriasis

Ik heb gedurende 3 à 4 maanden Neoral gebruikt (400 mg per dag) en mijn psoriasis was bijna helemaal weg. Helaas verdroeg mijn nieren het medicijn niet waardoor mijn dermatoloog mij Otezla voorgeschreven heeft. Ik gebruik nu Otezla al een maand maar de plekken psoriasis komen overal terug, zodat ik ook zalven moet gebruiken. Mijn dermatoloog heeft mij vertelt dat Otezla [lees meer...]heel langzaam werkt en dat je veel geduld moet hebben, dus probeer ik het vol te houden maar het is jammer dat ik Neoral niet meer mag gebruiken want dit hielp werkelijk goed. Door het stopzetten van de Neoral is mijn gewrichtspijn ook teruggekomen en Otezla helpt niet veel tegen gewrichtspijn. Ik zal de behandeling met Otezla maar voortzetten maar vind het toch spijtig dat ik niet meteen met biologicals mag beginnen door de wetgeving die patiënten verplicht om eerst de minder dure medicijnen uit te proberen (ook al zijn ze niet zo doeltreffend als biologicals) eer men kan overgaan naar de zeer doeltreffende maar peperdure biologicals. Zo een spuitje biologicals zou rond de 1000 euro kosten en is goed voor 3 maanden, dus schrijven dermatologen maar zelden biologicals voor hoewel die zeer goed helpen. Dit is toch zo spijtig en de schuldigen zijn de farmaceutische bedrijven die op de eerste plaats veel geld willen verdienen en pas op de tweede plaats mensen willen helpen.
30-09-2018

Psoriasis

Ik heb al 18 jaar de ziekte van Andrew Barber. Psoriasis aan handen en voeten. Eindelijk na zoveel jaar een andere mening aan andere arts gevraagd en kreeg psorinovo. Merkte na 1 maand al verbetering. Hoop dat dit zo blijft. Moet wel maandelijks bloed en urine controleren, maar t gaat goed.
15-09-2018

Psoriasis

Bedankt , ik ga het met mij dermatoloog overleggen, ik ziet nu 12de week 3×120 en nog steeds geen duidelijke verbeteringen 😞 wel elke nacht maag en darmen klachten + diaree 🤢
21-08-2018

Psoriasis

Kan iemand mij helpen?Ik ben nu 8 weken Psorinovo aan het slikken 5x120mg per dag,tot nu toe geen zichtbaar verbeteringen zelf nieuwe psoriasis plekjes ,wel veel last van mag darm klachten en diarree. Werkt het medicijn bij mij niet ? Is het nog te vroeg om verbetering te zien?
21-07-2018

Neotigason (acitretine)
Psoriasis

Neem nu ongeveer 7weken het medicijn in .Eerst 25mg nu 35mg en ben zeer tevreden.Heb wel wat last van droge lippen,handen en in de neus.Ook begint de eelt aan mijn voeten ,maar voor die ongemakken zijn middeltjes voor.Nu kan ik voor de zomer mijn haar wat korter knippen(had het op mijn hoofd) , topje en shortje aandoen( plekken over mijn hele lichaam).
13-07-2018

Stelara (ustekinumab)
Psoriasis

Stelara werkt perfect voor de psoriasis. Ong. een week na de injectie krijg ik alleen hele pijnlijke borsten die vol zitten met cyste, bewezen en meerdere keren behandeld door mammaradioloog. Dit duurd ongeveer 3 weken en dan zakt het weg. Ik vind het moeilijk om te switchen van medicatie daar stelara wel mijn huid rustig en schoon heeft gekregen.
27-06-2018

Dovobet (betamethason / calcipotriol)
Psoriasis

Dovobet zalf is op zich een fijne zalf ik gebruik deze nog steeds meestal 2x per week nadat ik mijn haren heb gewassen, omdat heel mijn hoofd al dik 20 jaar vol staat met psoriasis..Samen met de Enbrel spuit 25mg per week is het stukken minder en zijn mijn kale plekken bijna weg.. Wel breken mijn haren zeer snel af en heb ik nog steeds een super droge huid. De zalf is l[lees meer...]ekker vet en dat blijft dan een paar dagen zo, waardoor ik dan ook minder jeuk heb..
27-06-2018

Enbrel (etanercept)
Psoriasis

Met dit medicijn is bij mij de psoriasis minder en op sommige plekken echt weg en mijn weke dele reuma is ook minder, alleen ik kan maar 25mg per week spuiten, spuit ik 2x per week 25mg wordt ik echt ziek, maar de psoriasis verdwijnt dan wel.. Alleen nu na 3 jaar spuiten, gaat de injectie zetten wel moeilijker, omdat het echt pijn doet!! En ik gebruik er ook nog wel dov[lees meer...]obet zalf bij ( voor mijn hoofd) Het is fijn dat dit middel er is om ervoor te zorgen dat het allemaal niet erger wordt, alleen jammer dat het je weerstand verlaagd!! Om mijn weerstand niet te ver te laten dalen slik ik iedere dag vitamine bij. En ga ik ieder jaar de griepprik halen, naar mijn idee werkt dit ook om minder snel ziek te worden, nu 1x per jaar ziek, voordat ik geen medicijnen gebruikten alleen zalf, was ik wel 3x per jaar goed ziek!! Nog wel geregeld kwakkelend en teweinig energie, maar goed ik kan werken, huishouden doen voor onze dochter zorgen.. Dat is wel super fijn!! Wel aantal keer in de week even bij tanken met een Power Nap.
17-06-2018

Psoriasis

Ik ben heel tevreden over psorinovo en zal het zeker aanraden. Ik heb het ivm bijwerkingen langzaam opgebouwd, een paar jaar 3x 120 gebruikt, was daarmee schoon. Na afbouwen gebruik ik nu niets meer, oktober 2017 op advies dermatoloog gestopt, en blijf schoon.
10-06-2018

Stelara (ustekinumab)
Psoriasis

Sinds een jaar gebruik ik Stelara. 2 weken na mijn eerste prik werden mijn plekken wit (ipv gloeiend rood), en met 4 weken waren de plekken op mijn armen zo goed als weg. Benen duurde iets langer, maar na 3 maanden was ik schoon! Ik ben 34 en heb psoriasis sinds mijn 18de. Alles geprobeerd, niets hielp. Stelara heeft mijn leven enorm verbetert. Ik ben nu een jaar bezig. I[lees meer...]k kan korte mouwen en korte broeken aan! Zo blij!! Bijwerkingen: eerste week na de prik heb ik last van hoofdpijn.

Ziekten met de meeste ervaringen

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (2170)
Depressie (1783)
Angst & paniekstoornis (1618)
Hoge bloeddruk (1245)
Acne/puistjes (854)