ziekte

Psoriasis

Vergelijk de ervaringen met medicijnen voor psoriasis

De laatste ervaringen over medicijngebruik bij: psoriasis

Humira

26-06-2022 | Vrouw | 31
adalimumab
Psoriasis
Sinds een aantal weken gebruik ik amgevita injecties. Op de dag van injectie hevige spierpijn vooral in de onderrug. Na een aantal weken ineens enorme reactie op prikplekken. Rode opgezette pijnlijke zwellingen

15-06-2022 | Man | 70
Psoriasis
Na 30 jaar psoriasis met veel behandelingen was stelara net toveren. Na drie injecties was er vrijwel niets meer van te zien. Behalve dan wat huid verkleuringen. Echt ongelofelijk na Teerzalf en uv behandeling. Ook zeezout geprobeerd. Daar werd de schilvering pas echt erg van.

Humira

10-06-2022 | Man | 36
adalimumab
Psoriasis
Dit medicijn een tijd lang gebruikt voor psoriasis, maar elke keer keer na gebruik voelde ik me erg down en energieloos. Dit duurde elke keer ongeveer 5 dagen, daarna voelde ik me goed tot de volgende injectie.

Tremfya

10-06-2022 | Man | 36
guselkumab
Psoriasis
Heb nu de derde dosis gehad en ben sindsdien erg misselijk met regelmatig diarree. Hopelijk trekt dit nog weg want voor mijn huid en gewrichten doet het wonderen.

Sorion crème

05-05-2022 | Vrouw | 72
Azadirachta/Curcuma Longa/Rubia Cardifolia/Wrightia Tinctoria extract/Cocos Nucifera
Psoriasis
ik gebruik al jarenlang Sorion crème op advies van mijn dermatoloog. Helaas niet op recept verkrijgbaar. Op een paar plekken op mijn been en lichaam na, zijn alle opkomende psorias-plekjes goed te onderhouden of ze verdwijnen met het smeren met de crème. Waarom het ene plekje na een paar dagen smeren verdwijnt en het andere blijft (het wordt in ieder geval niet groter) is[lees meer...] me niet duidelijk. Bij STERKTE heb ik 60 mg ingevuld (er moest iets ingevuld worden, dat is de inhoud van de kleinere tube)

Otezla

03-03-2022 | Man | 72
apremilast
Psoriasis
2x lichttherapie gedaan, Puva en UVB. Puva had goede respons maar korte tijd nadien heropstoot psoriasis. UVB , geen verbetering. Na een hevige opstoor van psoriasis 75% van lichaam stond vol Otezla voorgeschreven gekregen. Na 2 maand inname 2x daags een tablet met tussentijd van 12h geen schilfering meer maar de verkleuringen van de psoiasisplaatsen verdwijnen echter heel[lees meer...] erg moeizaam. Al bij al tevreden over het gebruik van otezla. Gelukkig ruime tegemoetkoming qua prijs want medicatie is zeer duur 56 tabletten 748€ waarvan 12,10€ voor eigen rekening

Kyntheum

18-02-2022 | Man | 33
brodalumab
Psoriasis
Vanaf mijn 15e zit ik al helemaal onder de Psoriasis en vele diverse opties geprobeerd zonder enig effect. Nu 2 jaar gebruik van Kyntheum en voor 99% schoon, geen zorgen en geen bijwerkingen, bloedwaardes zijn altijd goed geweest. Dus eindelijk rust. Tevens zeer makkelijk te gebruiken. Nu hopen dat het effect lang aanhoud.

Fumaarzuur

24-01-2022 | Vrouw | 40
fumaarzuur
Psoriasis
Ik heb dit begin vorig jaar gebruikt, maar ben niet verder dan 4 pillen x 30mg gekomen. De bijwerkingen waren heftig. Enorme buikkramp met diarree totdat ik de maagbeschermers ging slikken, maar de pijn bleef. Daarnaast waren de opvliegers niet te doen, zo'n enorm branderig gevoel in soms wel heel mijn lijf. Je staat letterlijk in de fik. De reden dat ik dit schrijf is [lees meer...]omdat ik nu met het gebruik van homeopathische middelen weer dat branderige gevoel ervaar. Nu krijg je van homeopathische middelen geen bijwerkingen maar ze kunnen oude wel weer activeren. Sowieso zeiden ze destijds dat het gevoel eens zo weg zou zijn, maar na herhaaldelijk bellen, blijkt toch dat veel mensen kant de naweeën ervan hebben. Het is echt rommel. Fijn dat de plekke weg gaan, maar niet ten koste van een uur per dag op de bank met kamp en je lijf dat in de fik staat.

Sorion crème

01-01-2022 | Vrouw | 59
Psoriasis
Ik heb ernstige psoriasis aan hand, hormonale zalven hielpen niet, lichttherapie verminderde tijdelijk de psoriasis, uiteindelijk was advies dermatoloog medicijnen. Deze hielpen wel, maar bijwerkingen waren afschuwelijk, van erge haaruitval, tot ernstige vermoeidheid, kon bijna niets meer qua energie. Terwijl ik normaal veel sport en veel energie hebt. Bij stop medicatie[lees meer...], was de psoriasis direct weer in erge vorm terug. Op internet de sorion zalf gezien, en besteld. Het is echt ongelooflijk, in 2 maanden tijd, is de psoriasis voor 80 %weg, ook de bijbehorende jeuk, pijn en kloven. Kan mijn hand weer gebruiken zonder alle last. Dus ik ga ermee door, gebruik heel af en toe nog hormoonzalf, demovate erbij, als er op 1 plek de psoriasis opleeft, vooral op 1 vinger nog, ook dit wordt minder. Heb ook de sorion capsules erbij besteld, neem er 1 per dag in. Ben er heel blij mee na zeker 5 jaar tobben. Helaas wordt het niet vergoed bij zorgverzekeraar, ook al ben ik verzekerd voor alternatieve zorg, en medicatie.

Methotrexaat

14-12-2021 | Vrouw | 17
methotrexaat
Psoriasis
ik heb sinds maart 2021 psoriasis gutatta. geen zalven hielp en sinds eind zomer begonnen met dit medicijn. ondanks de bijwerkingen ben ik eeg tevreden met dit medicijn. Alles is compleet weg terwijl me hele lichaam onder zat. ik hoop wel in de toekomst over te haan op een andere medicijn. want het is toch rotzooi en ben pas 17 jaar. een tip, dovobet gel werkt ook perfe[lees meer...]ct!

06-12-2021 | Vrouw | 53
Psoriasis
ik was na een week al helemaal schilfervrij vd psoriasis en na enkele weken helemaal. schoon zat 90 procent helemaal ondergedekt ben zeer tevreden ik sliep niet meer vd jeuk de hele nacht nu slaap ik de hele nacht door gebruik het nu 4 maanden ook stofzuigen in huis hoeft nog maar om de dag het hele huis zat onder de schilfers wel wat lichte bijwerkingen wat meer hoo[lees meer...]fdpijn duizelig gewichttoename ik hoop dat dat niet te snel meer gaat worden zit na 20 jaar ellende er nu helemaal schoon vd psoriasis ben er erg blij mee

28-11-2021 | Vrouw | 61
Psoriasis
Tot mijn schrik Denorex niet meer leverbaar. Dus naar alternatief op zoek. Via internet wel Denorex te koop, maar ben toch wat huiverig ivm import medicijnen (was hier alleen met recept te krijgen) vanuit een niet EU land. Zo kwam ik op Piroxgel shampoo uit. Het Spaanse van Denorex zo te lezen. Ook met koolteer. Zojuist besteld en zal mijn ervaringen delen.

22-11-2021 | Man | 56
Psoriasis
Enstilar werkt bij mij super om psoriasis onder controle te houden. Helaas vandaag te horen gekregen dat er leveringsproblemen zijn. Wat is dat toch, steeds als ik iets heb gevonden tegen mijn psoriasisklachten verdwijnt het (soms tijdelijk) van de markt.

08-10-2021 | Vrouw | 22
Psoriasis
Mijn dochter is 22 heeft ook last. Inderdaad denorex het enige wat helpt. En nu....

Neotigason

24-08-2021 | Man | 71
acitretine
Psoriasis
Vooral eerst, ieder mens kan anders reageren op medicatie (s). Psoriasis palmentaris , handen en voeten ,pustules . 2 x3 maanden uvb. Daarna 5 maanden uvb alleen pustules / volgens mij Andrews & Barber. Dermatoloog vanaf begin voorgesteld Neotigason in te zetten. Niet geaccepteerd op basis van bijwerkingen. Bijsluiter en lareb ervaringen. Uiteindelijk niet meer vol te hou[lees meer...]den jeuk, pijn enz. Besloten op 25 mg te starten..Het ongelofelijke resultaat, na de vierde dragee sterke afname aandoening. Na 7 stuks zeer sterke vermindering. Op eigen idee op 1 x per week 1 dragee. Totaal 12 dragees gesnoept. Het resultaat is dat mijn voeten geheel vrij zijn . Met enige humor, zo glad als babybilletjes. Na maanden met de voeten in ijswater, dikke lagen smeren met hormoon zalf en aanverwanten is dit resultaat voor mij geweldig..NB het is dus mijn eigen eigenwijzigheid geen Neotigason te willen gebruiken dat ik twee jaar met momenten heb geleefd dat , vul zelf maar in. Voor die genen waar Neo niet het gewenste brengt, advies uw specialist biologics laten voorschrijven, niet accepteren dat het ziekenhuis beperk budget heeft!

Taltz

24-08-2021 | Vrouw | 40
ixekizumab
Psoriasis
Top. Heel tevreden!! Al 3 jaar helemaal schoon. Ben er heel blij mee. Enige is jeuk op mijn hoofdhuid Daar is mee te leven.

20-08-2021 | Man | 73
Psoriasis
Voor psoriasis, al jaren in gebruik zonder problemen

05-08-2021 | Vrouw | 53
Psoriasis
Kwaal: jeuk en schilfers op mijn hoofd, al sinds de middelbare school. En deze shampoo is, werkelijk, de enige die helpt. Ik gebruik het niet elke dag, maar zo eens per 5 dagen. In tijden van stress is de roos/jeuk bij mij erger, en wat de oorzaak is van de jeuk/roos weet ik niet. Maar ik sluit me aan bij de vrouw van 66: het is uit de handel en ik schrik er eveneens erg v[lees meer...]an. Een paar jaar geleden was de shampoo tijdelijk niet meer leverbaar en heb ik op advies van de huisarts - en in mijn wanhoop - mijn haar gewassen met eigen urine. Na enige keren ben ik hier mee gestopt, want het hielp niet en ik ging er - niet verrassend - van over mijn nek... Maar nu begint de riedel dus weer. 'Vooruitgang': steeds meer effectieve medicijnen uit de handel/onverkrijgbaar. Hoe is dit te verklaren? Is het alleen in Nederland? Verdienen ze er niet genoeg aan? Zijn het weer die zorgverzekeraars? Tot mijn schrik is er geen ander middel met vergelijkbare samenstelling, ook niet volgens de apotheek. Jeuk op mijn hoofd en onsmakelijke schilfers dus maar weer... gadver! Je zou dit een 'minor problem' kunnen noemen, maar toch... ik word er boos van want ik begrijp het niet! Er zijn weinig geneesmiddelen die zó goed werken, nota bene zonder enige bijwerking. En de geur? Die vind ik niet onprettig, ben er aan gewend. Het spul is zeer geconcentreerd en je doet er lang mee, zeker als je je haar eerst met een alledag-shampoo wast. Iemand een alternatief? (niet dat schuim in een peperduur groen flesje dat na 2 keer leeg is...)

03-08-2021 | Vrouw | 66
Psoriasis
Tot mijn grote schrik is na jaren heel tevreden gebruik Denorex uit de handel genomen. Geen idee waarom. Heeft er iemand een alternatief?

02-07-2021 | Vrouw | 39
Psoriasis
Al vanaf mijn 11e jaar psoriasis, eerder vooral op de ellebogen met een paar plekjes op m'n armen. Echter vanaf mijn 20e zijn het mijn volledige armen, handen, knieën en wat plekjes als waterdruppels verspreid over de onderbenen. Zomerkleding vond ik een ramp. Maar nu na 1,5 week Enstilar te hebben gebruikt, zijn de plekken op mijn armen haast weg!! Op mijn handen, knieë[lees meer...]n en onderbenen worden de plekjes met de dag lichter. Voor het eerst in 19 jaar zín in zomerkleding, korte mouwen en blote benen!! Nooit gedacht dat ik dat ooit zou zeggen. Dikke aanrader dus dit medicijn!!

Neoral

28-05-2021 | Vrouw | 33
ciclosporine
Psoriasis
Ik heb heel het parkoer afgelegt. Zalf,zeep. Niets helpte. Terug na de dokter en nu willen ze gaan starten met neoral maar ik zelf ben beetje bang voor bijwerkingen. Iemand tips wat ik kan doen? Grtjes

28-05-2021 | Man | 60
Psoriasis
Altijd lichte psoriasis gehad, totdat ik ineens ernstige 'doorligplekken' kreeg op benen, zijde en schouders. Rood, schilferend, gloeiend en pijnlijk. Via Radboud in 2018 Enstilar voorgeschreven gekregen en direct na de eerste behandeling al verkoeling. Wondermiddel. Je moet wel snugger aanbrengen. Dus eerst alle plekken bespuiten en DAARNA pas met hand uitsmeren. Noga[lees meer...]l wiedes dat je met vette handen niet goed meer kan aanbrengen. Ik heb elke vier maanden een set van twee bussen nodig (psoriasis komt weer terug) maar dat helpt me een jaar door. Helaas is de spuitbus nu uit de handel genomen. Waarom nou weer?

Psorinovo / dimethylfumaraat

22-05-2021 | Vrouw | 42
dimethylfumaraat
Psoriasis
Gebruik dit medicijn sinds 2012, ben er zeer te vrede over. In het begin wat bij werkingen gehad. Nu niet meer. Lymfocyten zijn soms wel wat laag, waar door n hoger dosering in de winter maanden (wat dan wel wenselijk is) niet kan. Maar las hier iets over N-Acetyl-L-Cysteine. Ik ga dat eens proberen.

Dermovate

16-04-2021 | Vrouw | 28
clobetasol
Psoriasis
Op den duur verliest het zijn werking en lijkt de huid immuun te worden voor de dermovate.

Dovobet

21-03-2021 | Man | 61
betamethason / calcipotriol
Psoriasis
Dovobet had bij mij helemaal geen effect.

21-03-2021 | Man | 61
Psoriasis
Ik heb dit middel na vele jaren verkregen na een bezoek aan het Radboud UMC aangezien mij hele lichaam aan de voor en achterkant vol zit met plekken. Het middel lijkt een beetje te verzachten maar het gebruik er van is onmogelijk vanwege het vetheidsgehalte van het schuim. De eerste keer sprayen gaat nog goed maar daarna wordt de bus vet vanwege het feit dat de hand natuu[lees meer...]rlijk ook vet is van de spray. DE spuitbus bediend heel moeilijk en er is kracht bij nodig. Voor mij vrouw is het bijna niet te doen vanwege haar gebrek aan kracht in haar handen om mijn achterzijde in te smeren. Zelf vubd ik de spuitbus ook na een of 2 plekjes insmeren ook niet meer hanteerbaar. Gezien de grote massa die ik moet in smeren werkt het alles behalve prettig. Het was veel beter geweest als men had gekozen voor een spuitsysteem zoals bij een planten spuit i.p.v. het kleine drukknopje. Ik word hier niet blij van.

16-03-2021 | Vrouw | 33
Psoriasis
Ik heb al mijn hele leven last van een droge hoofdhuid en mijn moeder vertelde mij altijd dat dat berg hete en daar was niks aan te doen. Ik heb er van alles tegen geprobeerd! Ik was wanhopig! En het ergste was nog mijn haar viel enorm uit en dat is nooit meer goed gekomen. Ik had echt een pijnlijke hoofdhuid en uiteindelijk kwam ik op psoriasis en ben daarmee naar de huis[lees meer...]arts gegaan om te vragen of dit het misschien zou kunnen zijn. Ze bevestigde dat en gaf mij deze shampoo. Het ruikt niet lekker maar het maakt mijn hoofdhuid koel en rustig! Ik heb veel minder last van een droge schilferige hoofdhuid nu. Echt geweldig! Ik zou willen dat ik er eerder mee naar een huisarts was gegaan en niet naar mijn moeder had geluisterd haha.

02-02-2021 | Man | 61
Psoriasis
Ik gebruik Stelara nu zo'n 15 jaar en ben zeer snel na start van het gebruik 100% Psoriasis vrij, terwijl alle andere middelen en behandelingen (die ik om kostentechnische redenen eerst moest proberen) niet hielpen. Ik noemde het een wondermiddel, echter door de verminderde immuniteit krijg ik om de 2 a 3 jaar een ernstige ontsteking of virus infectie, variërend van gordel[lees meer...]roos tot abces met operatie tot gevolg. Heb in overleg met de dermatoloog de injecties teruggebracht van 4 naar 3 keer per jaar. De Psoriasis blijft weg maar de nadelige gevolgen zijn helaas niet minder.

Psorinovo / dimethylfumaraat

01-02-2021 | Man | 69
dimethylfumaraat
Psoriasis
Na allerlei zalven en smeersels, nodig over mijn hele lichaam, contact gezocht met Ver. Psoriasispatienten Ned. en i. o. m. mijn dermatoloog. Heb vreemde communicatie over Psorinovo ervaren. Ik kwam in contact met Infinity Pharma die me samen met de dermatoloog goed hebben geholpen, ook ivm. de vergoeding door de zk. verzekeraar. Ben nu al een paar jaren een zeer tev[lees meer...]reden gebruiker.

22-01-2021 | Man | 64
Psoriasis
Wat een middel Enstilar. Na15 jaar binnen 8 weken nagenoeg schoon Nu geen enstlair meer beschikbaar. Mijn zorgverzekering vergoed het niet meer door een prefentiovereenkomst (wurgcontract) afgesloten. Krijg nu weer een vette.zalf met dezelfde werkzamestof. Ik hoef geen lichttherapie meer bezuiniging van 700 a 800 euro. Meer kosten schuim 120 per jaar Wie h[lees meer...]et wil weten. IZA onderdeel v VGZ volgend jaar andere zorg verzekeraar

Ziekten met de meeste ervaringen

Anticonceptie / zwangerschapspreventie (2767)
Depressie (2216)
Angst & paniekstoornis (2208)
Hoge bloeddruk (1579)
Blaasontsteking (1166)