Ervaringen met Humira

adalimumab

slapeloosheid

Ziekte van Crohn (78 meningen)
Artritis psoriatica (41 meningen)
Psoriasis (26 meningen)
Colitis ulcerosa (11 meningen)
Gewrichtsontsteking (3 meningen)
Juveniele artritis (0 meningen)

Entocort (84 meningen)
Pentasa (66 meningen)
Salofalk (61 meningen)
Sulfasalazine (58 meningen)
Mesalazine (42 meningen)

16-03-2024 | Vrouw | 48

slapeloosheid

Ik heb ruim 30 jaar Bechterew / SPA en met Naproxen was het redelijk onder controle. Het afgelopen jaar verergerden de klachten en sinds een tijdje gebruik ik Adalimumab, injecties Amgevita. Dit lijkt aan te slaan maar ik ervaar sinds het gebruik enorme slapeloosheid. Mijn reumatoloog gaf aan dat het een veel voorkomende bijwerking is en verwees me door naar de huisar[lees meer...]ts.. Slaapmedicatie maakt me raar en dizzy en is geen optie. Slaaphygiëne zoals geen tv, mobiel etc voor het slapen gaan is goed. Wie herkent deze bijwerking en wil zijn/haar ervaring delen? Niet slapen is niet te doen:-(

14-01-2024 | Vrouw | 36
Ziekte van Bechterew
Eerste paar weken na gebruik last van extreme vermoeidheid. Klachten (gewrichtsontstekingen) waren een week na eerste injectie al een stuk minder, na 3 weken helemaal weg. Nu in de winterperiode veel last van van infecties aan de luchtwegen.

14-12-2023 | Vrouw | 48
Ziekte van Bechterew
Ik heb al jaren de ziekte van Bechterew en dat uit zich bij mij met name in ontstekingen rond het borstbeen en de ribben. Ademen wordt zwaar en pijnlijk. Nu enkele maanden een aan humira verwant medicijn (Hyrimoz) en een werkelijk ongekende verbetering. Niet kunnen vermoeden! Wel echt bijwerkingen de eerste 2-3 dagen na zetten: forse diarree en nare hoofdpijn. Maar voor nu[lees meer...] is dit het zeker waard.

11-07-2023 | Vrouw | 58
Ziekte van Bechterew
Dag, Ik heb al geruime tijd Humira en met effect. Maar nu stapt het ziekenhuis over op Amgevita. Een generiek merk wat helaas niet goed werkt bij mij. Ik heb weer hevige pijn en stijfheid. Weet iemand dat er nog een ziekenhuis is dat Humira wel volledig vergoed?

29-04-2023 | Vrouw | 62
Ziekte van Bechterew
Gebruik het nu 4 jaar. In het begin fantastisch. Onlangs door ziekte en operatie 3 maanden niet gespoten. Voelde zelf geen verschil. Ontstekingswaarden in bloed waren echter verhoogd. Op aanraden van reumatoloog weer gestart met spuiten. Sindsdien continu diarree.

11-11-2022 | Vrouw | 55
Ziekte van Bechterew
Ik heb al 37 jaar de ziekte van Bechtrew. Ik had toen het begon een arts die het gelijk zag aan mijn ogen en natuurlijk in het bloed... Toen deze wegging bij het ziekenhuis waar ik werd behandeld, hebben alle artsen gezegd dat ik het niet had want ik ben niet vergroeit. In 2015 na jaren van pijn en ellende en niet meer kunnen werken, de arts weer opgezocht, de juiste medic[lees meer...]ijnen ( arcoxia) en het ging weer goed... Sinds een half jaar tast de arcoxia mijn nieren aan en ben ik sinds vorige week ( 4 nov 2022 ) begonnen aan de Humira. Ik was binnen een paar dagen van de pijn af en ik voel mij goed. Het enige wat ik nog een beetje spannend vind is dat het mn imuunsysteem verandert, mn weerstand blijft hetzefde als ieder ander, alleen als ik ziek word het snel erger kan worden. Op dit moment is iedereen om mij heen ziek en blijf ik er maar uit de buurt... Ik ben nu nog een beetje het vertrouwen in mijn lichaam kwijt omdat ik niet weet hoe die reageert. Ik ben er vrij relaxt onder en het vertrouwen komt ook wel weer terug. Ik ga ervan uit dat ik geen bijwerkingen krijg ( positief denken) en voor nu voel ik me beter dan voorheen en dat na 1 prik.

28-05-2022 | Vrouw | 32
Ziekte van Bechterew
Medicatie hielp tegen de bechterew, maar door bijwerkingen moeten stoppen. Ik heb het medicijn 1,5 jaar gebruikt. Eerst nog met anti allergeen tabletjes, omdat ik jeukende schijven kreeg na het prikken. Ik had achteraf toen moeten stoppen... na een tijdje kreeg ik nog meer bijwerkingen en toen kwamen we er achter dat het een allergische reactie was.

16-06-2021 | Vrouw | 62
Ziekte van Bechterew
Hallo, Ik heb de ziekte van Bechterew met als trigger Crohn en psoriasis. Via mijn reumatoloog ben ik Humira beginnen te spuiten 1 maal in de 14 dagen. Op dit moment na anderhalf jaar gebruik is mijn Crohn verergerd. Na de inspuiting krijg ik verschrikkelijke buikkrampen en constant diarree. Ik heb gisteren mijn huisarts gebeld en gezegd dat het zo niet verder kan.[lees meer...] Ik weet niet hoe het nu verder moet maar ik wil toch even aanstippen dat voor mijn Bechterew Humira prima werkte. Ik had geen pijn meer, wel vermoeid en een paar kilootjes erbij. Ik hou jullie op de hoogte. Vind dit platform handig en interessant. Dank je.

24-11-2020 | Vrouw | 60
Ziekte van Bechterew
Eerste maanden ging het super, effect lijkt na 1,5 jaar gebruik te verminderen. Bloedwaarden slechter en veel pijn in pezen.

29-07-2019 | Vrouw | 58
Ziekte van Bechterew
Gebruik het nu 4 maanden. Geen last meer van ochtendstijfheid, slaap weer door en geen enkele aanval van psoriasis meer gehad. Vermoeidheid op de dag van het spuiten is te doen. Verder zijn ontstekingswaarden in bloed nog nooit zo laag geweest.

20-02-2019 | Vrouw | 44
adalimumab (40mg)
Ziekte van Bechterew
15 Jaar geleden werd bij mij SA (Bechterew) vastgesteld, aanvankelijk was het onder controle met NSAIDs. Echter in 2013 werd het plots erger na de geboorte van mijn dochter: ondraaglijke vermoeidheid, sternum ontsteking (moeite met ademhalen), veel pijn in benen en bekken. Enkel werken ging nog, huishouden en hobby's (dans) niet meer. Na de eerste Humira injectie merkte [lees meer...]ik al verbetering en nu voel ik me relatief goed en kan ik vanalles opnieuw doen. Ik merk wel dat ik wat gevoeliger ben voor infecties. Vorig jaar had ik een hevige longontsteking. Dus ik laat netjes een griepspuit zetten elk jaar en pneumo vaccinatie. Er is werkelijk een leven vóór en na Humira.

07-12-2018 | Vrouw | 53
Ziekte van Bechterew
Dit medicijn heeft mij zeer zeker geholpen bij mijn ziekte. Vooral de ochtendstijfheid werd verminderd. Ook had ik met Humira veel minder last van uitvalsverschijnselen van bv benen. Heb alleen eind september gehoord dat ik (uitgezaaide) borstkanker heb. Schrok mij naar toen ik op de bijsluiter las dat er een verhoogde kans op o.a. borstkanker kon ontstaan bij gebruik v[lees meer...]an Humira. Heb dit aangegeven bij mijn reumatoloog en apotheek, is bekend, maar er wordt niets mee gedaan en ook geen actie op ondernomen. Wil hier alleen mee zeggen dat, zeker de gebruikers waarbij borstkanker in de familie voorkomt, zich goed moeten laten voorlichten!!!

18-03-2024 | Man | 62
Ziekte van Bechterew
Geweldige ervaringen met Humira en Hyrimoz. Ik kreeg wel last van jeukaanvallen (zogenaamde rash) maar slik nu 1x per week een histamine tablet en heb nergens meer last van. Humira begon te werken direct na de dosis en alle klachten waren na 3 dagen verdwenen. Begindosis 1 injectie per 14 dagen nu 1x per maand. PROBEER HET, HET KAN JE LEVEN OP EEN POSITIEVE MANIER VERAN[lees meer...]DEREN!!!

22-05-2023 | Man | 35
Ziekte van Bechterew
Ik ben 35 jaar en gebruik al zo'n 17 jaar Humira. Voordat ik Humira gebruikte had ik vaak pijn en moeite met lopen. Humira heeft me erg geholpen en ik ben dan ook dankbaar voor dit medicijn. Wat ik al langere tijd merk aan mijn lichaam en ik nooit echt onderzocht heb, is dat het mijn conditie (lees: uithoudingsvermogen) beperkt. Ik vraag me af of dit door de Humira kan ko[lees meer...]men. Heeft iemand hier een mening over? Het uit zich vooral in duursporten en ook in het herstel na de training, vaak last van zware benen terwijl ik voor mijn gevoel niet heel diep ben gegaan. Je denkt conditie op te bouwen maar het lijkt wel alsof er een "max" zit, terwijl je de wil hebt om door te gaan. Ik hoor het graag.

28-10-2021 | Man | 25
Ziekte van Bechterew
Beste Lezers, Ik ben op mijn 21ste gediagnosticeerd met Bechterew, mijn kwaliteit van leven was door de pijn niet meer wat het was. De ene dag voel je je een opa en kan je bar weinig, en de ander dag zit je goed in je vel en kan je alles. Ik kreeg 2 jaar geleden Adalimumab voorgeschreven. Eenmaal per twee weken(nu drie), ik begon met Humira en nu heb ik een generiek [lees meer...]middel ter vervanging die het net zo goed doet. (Hyrimoz) Het is nu de bedoeling om gradueel af te bouwen naar eenmaal per vier weken, en kijken of de positieve aspecten alsnog behaald worden. Ik was in het begin gespannen met betrekking tot de bijwerkingen. Gelukkig heb ik daar zelf tot nu toe géén last van gehad. Het enigste wat me opvalt is wanneer ik de injectie neem, ik me niet heel fit voel(beetje grieperig) en last heb van mijn darmen. Dat duurt bij mij nooit langer dan 24uur. Dit kan voor de een erger zijn dan de ander, maar aangezien ik daarnaast bijna nooit meer last heb van mijn lijf neem ik dat voor lief. Onstekkingswaardes zijn terug naar normaal! Hopelijk helpt mijn ervaring u in uw zoektocht, Sterkte en succes!

18-08-2019 | Man | 45
Ziekte van Bechterew
Jammer dat na afbouw op verzoek reumatoloog en daarna klachten met weer starten de effectiviteit niet meer aanwwzig was ivm auto antilichamen