Ervaringen met Mesalazine

mesalazine

gevoelige gewrichten spier- en gewrichtspijn vermoeidheid

Ziekte van Crohn (2 meningen)

Humira (276 meningen)
Entocort (84 meningen)
Pentasa (66 meningen)
Salofalk (60 meningen)
Sulfasalazine (58 meningen)

24-03-2017 | Vrouw | 80
mesalazine (4g)
Colitis ulcerosa
Ik heb nu voor de tweede keer weer last van colitus ulcerosa deze keer vanaf 16 januari dit jaar tot op de dag van vandaag Ik kreeg van de specialist cortiment tabletten en salofalk granules Ook heb ik de zetpillen gebruikt van pentasa en de klysmas Nu ben ik maar met het fodmap dieet begonnen. Ik weet gewoon niet wat ik anders moet

08-01-2016 | Man | 72
Colitis ulcerosa
Ik gebruik mesalasine al vanaf 2001. klachten van c.u was vermoeidheid en slijm en bloedverlies. In 2008 waren de klachten verdwenen, om de paar jaar wel eens een opvlamming, dan de dosering 4 msr tablet en een zetpil 500 mg. Na een paar maanden weer afbouwen als de c.u weer in remissie zit. Als onderhoud gebruik ik 1 x daags 1 mesalasine 500 mg. Dit werkt bij mij zeer goe[lees meer...]d.

05-01-2017 | Man | 66
Colitis ulcerosa
Vanaf m'n 30 e jaar (ong) heb ik deze aandoening. Eerst zetpillen, die niet hielpen en ook nog homeopathische middelen. Ook geen succes. Wel duur! Tenslotte na veel gesukkel en bezoeken aan de huisarts teslotte doorgestuurd naar de specialist, bij wie ik nu onder controle ben. Na de laatste opvlamming, december 2015, opnieuw inwendig onderzoek gehad en sinds die tijd aan d[lees meer...]e mesalazine Actavis. Per dag 8 tabletten. Geleidelijk aan kreeg ik steeds meer jeuk over heel mijn lichaam, maar vooral de benen lijkt 't ergst. Het is soms een stekende jeuk. Lastig anders te omschrijven. Uiteindelijk, vandaag 5-2-2017 de arts gebeld. Binnenkort heb ik een afspraak. Ik ben benieuwd.

14-05-2015 | Vrouw | 66
Colitis ulcerosa
Vermoeidheid, onderbroken slapen, acute stoelgang 3 x daags, duizelig, gevoelige anus.

25-09-2018 | Man | 65
mesalazine (3g)
Colitis ulcerosa
Na een week gebruik van 4 gram granulaat en 2 klysma's geen verbetering. Wel meer buikkrampen. Ontlasting blijft gewoon met veel bloederig slijm. Heeft iemand een tip?

14-07-2016 | Vrouw | 62

29-05-2019 | Vrouw | 61
Blijven gebruiken, ook onderhoudsdosis

26-11-2023 | Man | 57
mesalazine (40mg/g)
Colitis ulcerosa
Na circa 5 weken begon ik koorts (tot 41 graden) op te bouwen en ging mijn energie niveau achteruit. Na ruim een week werd bij mij erg hoge ontstekingswaarde en een lage bloeddruk vastgesteld. Uiteindelijk 4 dagen in ziekenhuis gelegen waar ik op allerlei zaken ben onderzocht. De internist en de DML arts konden zich niet voorstellen dat het een bijwerking zou kunnen zijn. [lees meer...]In al die onderzoeken is uiteindelijk niets gevonden. De periode in het ziekenhuis heb ik Mesalazine niet gehad. Toen ik weer thuis was, ben ik weer begonnen met mesalazine. Nog die zelfde dag was ik weer harstikke ziek. Conclusie, uiteindelijk ook van de internist, een bijwerking van mesalazine.

26-07-2014 | Man | 56
Colitis ulcerosa
Gebruik inmiddels 15 jaar Mesalazine tabletten van 500 mg. Van veschillende fabrikanten, want zo gaat het helaas tegenwoordig. Omdat ik het al vrij lang gebruik in verschillende doseringen heb ik een redelijk betrouwbaar beeld van de effecten en bijwerkingen. De effectiviteit neemt laatste jaren af, maar dat heeft w.s. vooral met het stadium van de Colitis Ulcerosa te ma[lees meer...]ken. Ben helaas toe aan zwaardere medicatie (imuran) maar probeer dit zo lang mogelijk uit te stellen. Bijwerkingen; Het valt mij op dat zodra ik de dosering verhoog ,vrijwel onmiddelijk (ernstige) vermoeidheidsklachten optreden. Omdat vermoeidheid ook een symptoom is van C.U. heb ik lang geaarzeld of het wel een bijwerking was van de Mesalazine. Inmiddels ben ik daar vrij zeker van. En ik verbaas mij dat deze bijwerking niet in de bijsluiter staat vermeld. Oh ja bij verhoging ook altijd enkele dagen hoofdpijn, die verdwijnt daarna weer. Vermoeidheid helaas niet. Ben wel aan het experimenteren met het tijdstip van inname. Nam eerst altijd alle 34 tot 8 tbl. tegelijk in bij het ontbijt. Onderzoek wijst uit dat het qua effectiviteit niet uitmaakt of de dosering wordt verdeeld of in één keer wordt ingenomen. Maar mogelijk heeft het wel effect op de ervaren bijwerkingen. Dat ben ik dus nog aan het onderzoeken.

10-03-2024 | Vrouw | 52
mesalazine (2g)
Colitis ulcerosa

spier- en gewrichtspijn vermoeidheid gevoelige gewrichten

De ontsteking is na enkele weken gebruik van 1x daags klysma rustig geworden. Na enkele maanden opleving en opnieuw klysma. Daarna overgegaan op pentasa granulaat mesalazine 4g van Ferring Pharmaceuticals. Dat ging goed, maar nog niet helemaal, daarom nog een aantal maanden verlengd. Dat gaat goed, maar ben best moe en klachten in spieren en gewrichten van armen.

29-01-2012 | Man | 52
Colitis ulcerosa
Het middel help direct en na al een paar keer. Pillen en zetpillen werkten niet of niet meer maar klysters zijn geweldig. Ik begrijp niet dat de gastro-enteroloog niet eerder klysters heeft voorgeschreven. Vanwege de prijs neem ik halve. De huisarts zegt er altijd bij dat je na inname plat moet gaan liggen - dit is beslist niet waar want zo kan er harde ontlasting terug in[lees meer...] de maag komen, vooral de eerste keer. Hiervan ben ik wel eens heel erg ziek geweest. Rustig aan met die klysters beginnen tot je er meer aan gewend bent is dan ook mijn dringende advies.

31-01-2017 | Vrouw | 51
mesalazine (2g)
Colitis ulcerosa
Hallo. Globaal gezien voel ik me zeer moe en heb ik veel ongemak van al die systeemziekten. Het laatste jaar nam ik Pentasa, waarvan mn.haar uitviel en mn darmen bleven bloeden. Naast ondersteunende natuurlijke middelen ben ik sinds een paar maanden gestart met mesalazine van Teva en een zetpil van Claversal. De bloedingen zijn gestopt maar ik voel me nu nog ellendiger. M[lees meer...]ijn bloed is stroperig dik, mijn handen en vingers doen helse pijn, mijn nek is pijnlijk stijf, zo voelt het gevaarlijk slecht :-( morgen ga ik de dosering halveren naar 1g en de zetpil van 1g s avonds want ik denk dat dat dikke bloed een bijwerking is van de mesalazine. Hopelijk krijg ik snel nieuws over mn bloedafname van gisteren. Dat verliep vreselijk moeilijk omdat het niet bleef stromen. Nog iemand zo ziek hier?

08-11-2016 | Man | 51
Colitis ulcerosa
In het verleden heb ik menige kuur gedaan. Ik heb wel altijd enorm geworsteld met de bijwerkingen. Na twee weken gebruik (2 zetpil 500mg + 1 sachet 1000mg) meestal afgehaakt uit weerzin tegen de bijwerkingen. Mijn CU is al jaren in remissie. Heel af en toe vlamt het op en dan gebruik ik 1 of 2 zetpillen. Ik weet dat dat minimaal is, toch is de werking heel erg sterk en kna[lees meer...]p ik direct op. Wel ten koste van bijwerkingen, zeer onrustig slapen en tijdens het inslapen het gevoel te stikken, ik word steeds wakker met een gestaakte ademhaling. Dat herstelt wel, maar zorgt voor veel onrust. Ik ben bekend met een lichte vorm van astma, het gevoel te stikken komt bij een astma aanval ook voor, bv na veel schuur en schilderwerk. Ik ben benieuwd of anderen dergelijke ervaringen hebben na gebruik van mesalazine. Ik hoor het graag, vriendelijke groet, Alec

19-01-2013 | Vrouw | 42
Colitis ulcerosa
Weinig effectief, duurt lang voor er ook maar iets van verbetering te bemerken is. In begin veel haaruitval en lichte acné, ook hoofdpijn bemerkt in de eerste weken. Voornaamste bijwerking is vermoeidheid welke veroorzaakt dat ik meer dan halve dagen op bed verblijf. Vanaf november in combinatie met Beclametason gebruikt, ook hierdoor weinig verbetering bemerkt. Het zoeken[lees meer...] is nu naar meer effectieve medicatie.

18-11-2019 | Vrouw | 35
mesalazine (4g)
Colitis ulcerosa
Voor mijn colitis ulcerosa heb ik in eerste instantie zetpil mesalazine voorgeschreven gekregen, dit heeft de ontstekingen niet doen afnemen. Onstekingswaarden gingen na een paar maanden drastisch omhoog van 128 naar 2000. Hierdoor moest ik een maand aan de prednison 10mg per dag en mesalazine poeder. De mesalazine poederzakjes veroorzaakten veel bijwerkingen (koorts, bl[lees meer...]aasonsteking, hevige buikpijn, vermoeidheid) snel mee gestopt. De prednison heeft de klachten grotendeels afgenomen. Daarna terug gegaan naar de mesalazine zetpil de klachten kwamen gedeeltelijk terug maar nog niet in de mate van voor de prednison. Nog steeds aan de mesalazine zetpil als onderhoudmedicatie.

01-02-2017 | Man | 31
mesalazine (3g)
Colitis ulcerosa
Soms lichte hoofdpijn. Lijkt op spierpijn vanuit mijn nek trekkend naar het hoofd. Eerst gebruikte ik 4 gram per dag. Toen waren de hoofdpijn klachten frequent aanwezig, nu met 3 gram minimale klachten. Ze zeggen kans (1%?) op verlaagde sperma aantallen en mobiliteit. Nog geen test kunnen uitvoeren, wel erg benieuwd hoe dit zal gaan verlopen in de toekomst.