Ervaringen met Mesalazine

mesalazine

gevoelige gewrichten spier- en gewrichtspijn vermoeidheid

Colitis ulcerosa (27 meningen)
Ziekte van Crohn (2 meningen)

Humira (276 meningen)
Entocort (84 meningen)
Pentasa (66 meningen)
Salofalk (61 meningen)
Sulfasalazine (58 meningen)

10-03-2024 | Vrouw | 52
mesalazine (2g)
Colitis ulcerosa

spier- en gewrichtspijn vermoeidheid gevoelige gewrichten

De ontsteking is na enkele weken gebruik van 1x daags klysma rustig geworden. Na enkele maanden opleving en opnieuw klysma. Daarna overgegaan op pentasa granulaat mesalazine 4g van Ferring Pharmaceuticals. Dat ging goed, maar nog niet helemaal, daarom nog een aantal maanden verlengd. Dat gaat goed, maar ben best moe en klachten in spieren en gewrichten van armen.

16-10-2022 | Vrouw | 69
mesalazine (3g)
Gedurende 4 jaar chronische diarree. Naar MD-arts. Twee maanden Colitofalk genomen, zonder resultaat. Foutieve diagnose, dus. Andere arts, juiste diagnose. Na twee dagen, half zakje Questran : diarree onmiddellijk gestopt. Wondermiddel !!!

18-11-2019 | Vrouw | 35
mesalazine (4g)
Colitis ulcerosa
Voor mijn colitis ulcerosa heb ik in eerste instantie zetpil mesalazine voorgeschreven gekregen, dit heeft de ontstekingen niet doen afnemen. Onstekingswaarden gingen na een paar maanden drastisch omhoog van 128 naar 2000. Hierdoor moest ik een maand aan de prednison 10mg per dag en mesalazine poeder. De mesalazine poederzakjes veroorzaakten veel bijwerkingen (koorts, bl[lees meer...]aasonsteking, hevige buikpijn, vermoeidheid) snel mee gestopt. De prednison heeft de klachten grotendeels afgenomen. Daarna terug gegaan naar de mesalazine zetpil de klachten kwamen gedeeltelijk terug maar nog niet in de mate van voor de prednison. Nog steeds aan de mesalazine zetpil als onderhoudmedicatie.

29-05-2019 | Vrouw | 61
Blijven gebruiken, ook onderhoudsdosis

25-11-2018 | Vrouw | 30
Colitis ulcerosa
Prima medicijn, wel elke dag gebruiken en aan de hoeveelheid houden anders is de kans groot om opnieuw klachten te krijgen. Ik moet ook elk jaar worden gecheckt op aantasting van organen als bijwerking van de mezalazine, dit gaat via een bloedonderzoek. Ook heb ik andere mezalazine gehad die hielpen niet, ik raad aan om een Europees merk te nemen.

24-03-2017 | Vrouw | 80
mesalazine (4g)
Colitis ulcerosa
Ik heb nu voor de tweede keer weer last van colitus ulcerosa deze keer vanaf 16 januari dit jaar tot op de dag van vandaag Ik kreeg van de specialist cortiment tabletten en salofalk granules Ook heb ik de zetpillen gebruikt van pentasa en de klysmas Nu ben ik maar met het fodmap dieet begonnen. Ik weet gewoon niet wat ik anders moet

31-01-2017 | Vrouw | 51
mesalazine (2g)
Colitis ulcerosa
Hallo. Globaal gezien voel ik me zeer moe en heb ik veel ongemak van al die systeemziekten. Het laatste jaar nam ik Pentasa, waarvan mn.haar uitviel en mn darmen bleven bloeden. Naast ondersteunende natuurlijke middelen ben ik sinds een paar maanden gestart met mesalazine van Teva en een zetpil van Claversal. De bloedingen zijn gestopt maar ik voel me nu nog ellendiger. M[lees meer...]ijn bloed is stroperig dik, mijn handen en vingers doen helse pijn, mijn nek is pijnlijk stijf, zo voelt het gevaarlijk slecht :-( morgen ga ik de dosering halveren naar 1g en de zetpil van 1g s avonds want ik denk dat dat dikke bloed een bijwerking is van de mesalazine. Hopelijk krijg ik snel nieuws over mn bloedafname van gisteren. Dat verliep vreselijk moeilijk omdat het niet bleef stromen. Nog iemand zo ziek hier?

14-07-2016 | Vrouw | 62

14-05-2015 | Vrouw | 66
Colitis ulcerosa
Vermoeidheid, onderbroken slapen, acute stoelgang 3 x daags, duizelig, gevoelige anus.

22-03-2014 | Vrouw | 26
Colitis ulcerosa
Nu week aan de mesalaxine 2x per dag 2 tabletten van 500mg. Klachten als bloed en buikkrampen zijn zo goed als weg. Wel veel last van bijwerkingen. Het begon met erge hoofdpijn en misselijkheid en diarree . Nu nog last van slapeloosheid, misselijkheid en minder eetlust. Er word gezegd over dit medicijn dat er bijna geen bijwerkingen zijn maar ik heb er wel heel veel last v[lees meer...]an.

19-01-2013 | Vrouw | 42
Colitis ulcerosa
Weinig effectief, duurt lang voor er ook maar iets van verbetering te bemerken is. In begin veel haaruitval en lichte acné, ook hoofdpijn bemerkt in de eerste weken. Voornaamste bijwerking is vermoeidheid welke veroorzaakt dat ik meer dan halve dagen op bed verblijf. Vanaf november in combinatie met Beclametason gebruikt, ook hierdoor weinig verbetering bemerkt. Het zoeken[lees meer...] is nu naar meer effectieve medicatie.

01-12-2012 | Vrouw | 15
Colitis ulcerosa
Bij mij is er 2 jaar geleden vastgesteld dat ik cu heb, ben toen begonnen met mesalazine, dit ging zo goed dat ik tijdelijk mocht stoppen. Ik kreeg weer een opvlamming en dezelfde hoeveelheid medicijnen hielp niet meer, ben toen meer gaan gebruiken. Heb nu een lichte leverontsteking en ook weer een opvlamming, moet nu overstappen op andere medicijnen. Aan het begin deed he[lees meer...]t heel goed zijn werk, zonder bijwerkingen.

07-07-2012 | Vrouw | 28
Colitis ulcerosa
Ik slik 1x per dag 6 tabletten mesalazine. Ik slik ze in 1x voordat ik naar bed ga omdat als ik er 3x per dag aan moet denken dan vergeet ik het. Daardoor ben ik vorig jaar opgenomen geweest in het ziekenhuis met een opvlamming. Prednison gekregen enz. Allemaal door laksigheid en niet innemen van mijn medicijnen. Van mijn MDL arts mag ik ze alle 6 in 1 x innemen. Sindsdien[lees meer...] neem ik ze elke avond in en heb ik al 1 jaar geen last gehad. Sinds deze week. Iets lakser geweest met de medicatie bestellen bij de dokter en ja hoor. Krijg direct ontstekingen. Bijwerkingen alleen dat ik heel moe ben mar ik werk ook veel en te hard. Heb stress dus dat kan overal vandaan komen.

01-12-2011 | Vrouw | 60
mesalazine
werkt wel goed, maar blijft nog vaag of de ontsteking die in bloedonder zichtbaar is. daar zit als niet, dan hoef ik niet geopereerd te worden.

16-09-2011 | Vrouw | 51
Crohn colitis
Voor mij een echt wondermiddel. Alhoewel nog steeds Crohn activiteit ondervind ik zo goed als geen last. Blijk tot op vandaag geen complicaties te hebben, heb geen krampen, heb geen last van diarree. Wel neem ik dit strikt in, al 20 jaar lang en let ik goed op mijn eten. Ik verdraag geen rauwe groenten, en ook gekookte groenten verdraag ik maar heel weinig. Wel kan ik br[lees meer...]uin brood en bruine rijst eten, yoghourt en kaas, appelsienen, gestoofde peren en appelen, en gestoomde tomaten zonder schil of pitjes. Mijn goede raad: vooral niet je medicatie laten, ook al voel je je tijdelijk stukken beter, en moet je steeds opletten op wat je eet (strikt persoonlijk)

06-05-2011 | Vrouw | 26
Colitis Ulcerosa
Soms ben ik wel erg moe van dit medicijn en heb ik het idee dat het niet goed werkt omdat ik ondanks deze medicatie soms toch bloed en slijm bij mijn ontlasting heb. Het vervelende vind ik dat je 4x per dag aan je medicatie moet denken dus soms vergeet je een dosis in te nemen. De pillen leggen een soort laagje om je darmen wat fungeert als beschermlaagje. Hierdoor nee[lees meer...]m je ook minder vitaminen op dus naast deze medicatie slik ik ook homeopathische middelen.