Pentasa

mesalazine

Ziekte van Crohn (16 meningen)
Darmontsteking (2 meningen)

Humira (221 meningen)
Entocort (60 meningen)
Sulfasalazine (51 meningen)
Salofalk (48 meningen)
Mesalazine (37 meningen)

03-09-2019

Colitis ulcerosa

Door mijn CU werd me eerst colitofalk granulaat en colitofalk zetpillen voorgeschreven. Door de colitofalk kreeg ik een lichte uitslag in het aangezicht. daarom had de arts het veranderd naar Pentasa. Na 2 dagen gebruik voel ik me super ellendig. heel mn gezicht staat vol zweren en ontstekingen. ja zegt de arts” dat komt omdat je immuunsysteem onderdrukt word nu” Mooi[lees meer...], ik heb geen last van mijn cu op het moment maar ik heb wel tig andere lasten bijgekregen van de pentasa. Het is kiezen tussen 2 kwaden.
23-12-2018

Colitis ulcerosa

Sinds 2008 gebruik gemaakt van Salofalk, sinds kort overgestapt op Pentasa (4gr). Vervelende bijwerkingen terwijl de werkzame stof hetzelfde is als de Salofalk variant. Ik zou het niet aanraden om over te stappen.
05-08-2018

Colitis ulcerosa

Sinds 8 jaar heb ik chronische proctitis opgevolgd door Colitis. Ik kreeg van de MDL arts Pentasa granuluut voorgeschreven. Het zou nagenoeg geen bijwerkingen hebben. Uiteraard ging ik zelf googlen en las ik dat het indrukken van het auto-immuunsysteem, wat Pentasa doet, gevolgen kan hebben voor je algehele afweersysteem. Na een paar dagen kreeg ik in mijn mondhoek 2 k[lees meer...]leine etterblaasjes (nog nooooit iets aan mijn lippen gehad). Na 1,5e week werd ik heel moe en kreeg ik aan de binnenkant boven en onderlip allemaal aftjes. Vervolgens tandvlees dat kapot ging. Na 3,5e week kreeg ik haaruitval. Overal haartjes. Ik ben om mij heen gaan vragen en in mijn directe omgeving, familie van collega’s, werden de meest nare bijwerkingen aan mij verteld. Door Pentasa leverfalen, chronische ontstekingen etc Ik vind het een schande dat dit product zonder blikken en blozen aan mij wordt voorgeschreven. Acuut ben ik er mee gestopt. De arts heb ik geïnformeerd. Daar heb ik vrijdag een gesprek mee. Ik ben een week geleden begonnen met het FODMaP-dieet en dat doet al veel goeds. Ik blijk allergisch voor polyolen. Die ook in appels en peren bijvoorbeeld zitten. Tevens ben ik glutenintolerant wat ik al weet. Brood eet ik al jaren niet meer. Daarnaast begonnen met Cannabisolie (zonder THC, homeopatisch. Vandaag een uitstekende stoelgang. Ik hoop enorm dat ik het met voeding en homeopathie en stressvermijding zelf onder controle kan houden.
19-07-2018

Colitis ulcerosa

Na ruim 5 jaar gebruik van Pentasa 500 granulaat 1 x p. dag heb ik sind eind 2016 last van een blijvende pijnlijke ontsteking in de mond, mischien is het een vorm van non-hodging lymfoom. Inmiddels moet ik stoppen met Pentasa voor een verder medisch onderzoek . Mijn vraag is dan ook of anderen dat hebben meegemaakt.
10-09-2017

Colitis ulcerosa

ik voelde me steeds slechter, tot ik op een morgen bewusteloos neerviel en werd opgenomen in het ziekenhuis, ik had felle pijn in de borststreek, maar ze dachten dat dit van de val kwam. Na anderhalve week besloten ze om alle medicatie te stoppen, en reeds na een halve dag voelde ik me beter. Bleek dat ik een hartvliesontsteking had opgelopen door gebruik van pentasa, die [lees meer...]ik een tweetal weken voor mijn opname was beginnen slikken tgv cu
01-07-2017

Colitis ulcerosa

In juni 2017 is colitis ulcerosa gediagnosticeerd. Hierdoor moest ik beginnen aan de pentasa. Ik begon mij met de dag slechter te voelen en na 1 week ben ik in het ziekenhuis beland. Vervolgens stootkuur prednison gekregen en knapte gelijk op en mijn darmwand bloedde niet meer. Moest vd specialist toch nog proberen om weer pentasa te gaan slikken. Na 1 dag weer aan de pent[lees meer...]asa in combinatie met prednison en kreeg gelijk weer koortsaanvallen en bloederige diarree. Voor mij genoeg redenen dat ik deze medicatie nooit meer ga slikken.
05-06-2017

Colitis ulcerosa

In maart 2017 werd colitis ulcerosa geconstateerd. Ben direct begonnen met Prednisolkuur van 6 weken, waarbij Pentasa in de ochtend granulaat 4 mg en in de avond Pentasa zetpil. Nadat ik met Prednisolkuur was gestopt, begonnen de klachten. Nadat ik op 24 mei op aanraden van arts was gestopt met Pentasa, waren binnen 3 dagen de klachten over en was mijn bloed leverfunctie w[lees meer...]eer gedaald van 800 naar 170 (100 is normaal).
03-05-2017

Colitis ulcerosa

Pentasa voor een goed jaar een half zeer goed gewerkt, geen klachten, geen bijwerkingen. Stopte na dit jaar een half wel opeens met werken waardoor ze Medrol in combinatie met Imuran voorschreven.
25-04-2017

Colitis ulcerosa

Jarenlang al 'lijdend' aan CU, nu problemen met lever, gal, lichte ontstekingen. Bijverschijnselen vermoeidheid.
06-06-2015

Colitis ulcerosa

Al jaren gebruik ik Pentasa tot mijn grote tevredenheid. Wel heb ik regelmatige korte, onvoorspelbare perioden van extreme vermoeidheid.
10-04-2013

Colitis ulcerosa

Tot voor kort zeer tevreden met dit medicijn. Echter heb nu ernstige gewrichtsontstekingen en heb sterke vermoedens dat dit door pentasa komt. Ben nu enkele dagen gestopt en heb sindsdien geen nieuwe ontstekingen ontwikkeld. Voordien volgden ze elkaar op met tussen poos van twee dagen.
10-03-2013

Colitis ulcerosa

Ik heb colitis ulcerosa verleden jaar gehad en was na een week van innemen pentasa korrels al snel genezen. Nu wederom last van cu en na ruim een week nog geen verbetering! Kan iemand mij geruststellen dat dit niet altijd zo snel gaat, en heeft men daar ervaring mee?
27-02-2013

11-11-2012

Colitis ulcerosa

nu 2 jr colites ulcerosa. met pentasa 1200 had ik opgezette buik en altijd moe. sinds 1 mnd nu granulaat korrels en voel me veel beter. echter sinds een jaar oorsuizen (tinitus) erg vervelend! wie heeft dit ook ? vermoed dit als bijwerking is ontstaan...
27-09-2011

Colitis ulcerosa

Ik heb dit medicijn voorgeschreven gekregen nadat vorig jaar zomer bij mij colitis ulcerosa werd geconstateerd (2 weken in ziekenhuis gelegen). Gebruik het medicijn nu iets meer dan een jaar naar volle tevredenheid. Ik heb weinig klachten meer, terwijl ik het volgens de arts stevig te pakken had. Ik gebruik pentasa in samenwerking met 1 maal daags 3 tabletten azathioprine.[lees meer...] Verder heb ik ook naar mijn weten geen last van bijwerkingen.

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (507) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (478) - Antibiotica - penicillines breedspectrum