Ervaringen met Pentasa

mesalazine

Ziekte van Crohn (17 meningen)
Darmontsteking (4 meningen)

Humira (275 meningen)
Entocort (84 meningen)
Salofalk (60 meningen)
Sulfasalazine (57 meningen)
Mesalazine (42 meningen)

11-10-2023 | Man | 77
Colitis ulcerosa
zeer tevreden met Pentasa, voor de rest geen bijwerkingen wat betreft het medicijn. zelden of nooit bloed in ontlasting, wel 1 of 2 keer per jaar wat pijn in vinger gewrichten wat slechts 1 dag duurt.

08-07-2022 | Vrouw | 51
mesalazine (40mg/g)
Colitis ulcerosa
Met homeopathie en supplementen gaat het beter. Stress is de grootste boosdoener. Het lijkt wel of ik allergische reactie krijg van mezalazine, helse pijnen

30-04-2022 | Man | 51
mesalazine (3g)
Colitis ulcerosa
Na wat zoeken met schuim en dosering lijkt 4gram dagelijks goed te werken. Mijn arts drong aan de pentasa minimaal een jaar te gebruiken om terug komen van colitis te voorkomen. (Terugkomen verhoogd het risico op darmkanker) Zo ver, zo goed, nul bloed maar 1 maal daags dunne ontlasting. ik ga nu proberen te stoppen. Sterkte allemaal .

23-10-2021 | Vrouw | 41
mesalazine (1g)
Colitis ulcerosa
Ik gebruik dit medicijn nu een paar dagen maar hele slechte ervaring mee tot nu toe. Lastig in te brengen zetpil en ben sinds het gebruik ook duizelig. Apotheek heeft me zomaar weer ander soort gegeven ( ik had voorheen saloflak en die beviel stukken beter )

10-10-2021 | Vrouw | 47
Colitis ulcerosa
Sinds kort weer aan de medicatie voor colitus na het jarenlang zonder te hebben gekund. Werkt voor de diarree voortreffelijk maar heb wel last van buikpijn die anders aanvoelt. Ook krampen in mijn maag en vermoeidheid. Verder zeer vatbaar voor verkoudheidsvirussen wat in mijn werkt met kinderen niet erg handig is en nu ook duizelig zodra ik in beweging kom. Weet niet of [lees meer...]al door nadenken nadelen wel opwegen tegen de voordelen.

09-03-2021 | Vrouw | 59
Colitis ulcerosa
Heb al 40 jaar colitis. Onlangs, na ruim 3 jaar gebruik Pentasa tebletten (ik was drie jaar terug erg ziek van de colitis) w.s. nierschade daardoor opgelopen. Altijd goed bijsluiters lezen en zelf bloedcontroles in de gaten houden dus. Dat is bij mij niet goed gegaan. Ben er nu mee gestopt en gaat vooralsnog goed met de colitis (heb nu 1x per dag zetpil salofalk). Bewij[lees meer...]s dat nierschade komt door de Pentase, blijft natuurlijk in het midden, maar het staat wel bij de bijwerkingen. Daarom moeten de nierfuncties bij regelmaat gecontroleerd worden. Hoe erg dit nu bij mij is, wordt onderzocht.

17-10-2020 | Man | 45
Colitis ulcerosa
Sinds een jaar tob ik met Colotis, aanvankelijk werkte de Pentasa (zetpil) vrij snel, na twee weken waren de klachten weg, duurde een half jaar en had weer bloed bij de ontlasting , bij opnieuw gebruik waren deze klachten zo goed als weg (met heel af en toe toch iets van bloed bij de ontlasting) daar ik niet echt duidelijk krijg van de huisarts, ben ik zelf maar gaan ex[lees meer...]perimenteren, daar ik las dat ik mogelijk langer moest door gaan met de zetpillen, ik heb nu dus drie maanden door gebruikt. Nu de laatste drie weken ervaar ik elke dag buikpijn en de laatste week dunne ontlasting . Ben nu even gestopt en vrijdag naar de arts om dit wederom te bespreken en kijken naar mogelijke alternatieven....maw het schiet niet op

03-09-2019 | Man | 39
Colitis ulcerosa
Door mijn CU werd me eerst colitofalk granulaat en colitofalk zetpillen voorgeschreven. Door de colitofalk kreeg ik een lichte uitslag in het aangezicht. daarom had de arts het veranderd naar Pentasa. Na 2 dagen gebruik voel ik me super ellendig. heel mn gezicht staat vol zweren en ontstekingen. ja zegt de arts” dat komt omdat je immuunsysteem onderdrukt word nu” Mooi[lees meer...], ik heb geen last van mijn cu op het moment maar ik heb wel tig andere lasten bijgekregen van de pentasa. Het is kiezen tussen 2 kwaden.

23-12-2018 | Vrouw | 23
Colitis ulcerosa
Sinds 2008 gebruik gemaakt van Salofalk, sinds kort overgestapt op Pentasa (4gr). Vervelende bijwerkingen terwijl de werkzame stof hetzelfde is als de Salofalk variant. Ik zou het niet aanraden om over te stappen.

05-08-2018 | Vrouw | 39
Colitis ulcerosa
Sinds 8 jaar heb ik chronische proctitis opgevolgd door Colitis. Ik kreeg van de MDL arts Pentasa granuluut voorgeschreven. Het zou nagenoeg geen bijwerkingen hebben. Uiteraard ging ik zelf googlen en las ik dat het indrukken van het auto-immuunsysteem, wat Pentasa doet, gevolgen kan hebben voor je algehele afweersysteem. Na een paar dagen kreeg ik in mijn mondhoek 2 k[lees meer...]leine etterblaasjes (nog nooooit iets aan mijn lippen gehad). Na 1,5e week werd ik heel moe en kreeg ik aan de binnenkant boven en onderlip allemaal aftjes. Vervolgens tandvlees dat kapot ging. Na 3,5e week kreeg ik haaruitval. Overal haartjes. Ik ben om mij heen gaan vragen en in mijn directe omgeving, familie van collega’s, werden de meest nare bijwerkingen aan mij verteld. Door Pentasa leverfalen, chronische ontstekingen etc Ik vind het een schande dat dit product zonder blikken en blozen aan mij wordt voorgeschreven. Acuut ben ik er mee gestopt. De arts heb ik geïnformeerd. Daar heb ik vrijdag een gesprek mee. Ik ben een week geleden begonnen met het FODMaP-dieet en dat doet al veel goeds. Ik blijk allergisch voor polyolen. Die ook in appels en peren bijvoorbeeld zitten. Tevens ben ik glutenintolerant wat ik al weet. Brood eet ik al jaren niet meer. Daarnaast begonnen met Cannabisolie (zonder THC, homeopatisch. Vandaag een uitstekende stoelgang. Ik hoop enorm dat ik het met voeding en homeopathie en stressvermijding zelf onder controle kan houden.

19-07-2018 | Man | 78
Colitis ulcerosa
Na ruim 5 jaar gebruik van Pentasa 500 granulaat 1 x p. dag heb ik sind eind 2016 last van een blijvende pijnlijke ontsteking in de mond, mischien is het een vorm van non-hodging lymfoom. Inmiddels moet ik stoppen met Pentasa voor een verder medisch onderzoek . Mijn vraag is dan ook of anderen dat hebben meegemaakt.

10-09-2017 | Man | 55
mesalazine (250mg)
Colitis ulcerosa
ik voelde me steeds slechter, tot ik op een morgen bewusteloos neerviel en werd opgenomen in het ziekenhuis, ik had felle pijn in de borststreek, maar ze dachten dat dit van de val kwam. Na anderhalve week besloten ze om alle medicatie te stoppen, en reeds na een halve dag voelde ik me beter. Bleek dat ik een hartvliesontsteking had opgelopen door gebruik van pentasa, die [lees meer...]ik een tweetal weken voor mijn opname was beginnen slikken tgv cu

01-07-2017 | Vrouw | 25
Colitis ulcerosa
In juni 2017 is colitis ulcerosa gediagnosticeerd. Hierdoor moest ik beginnen aan de pentasa. Ik begon mij met de dag slechter te voelen en na 1 week ben ik in het ziekenhuis beland. Vervolgens stootkuur prednison gekregen en knapte gelijk op en mijn darmwand bloedde niet meer. Moest vd specialist toch nog proberen om weer pentasa te gaan slikken. Na 1 dag weer aan de pent[lees meer...]asa in combinatie met prednison en kreeg gelijk weer koortsaanvallen en bloederige diarree. Voor mij genoeg redenen dat ik deze medicatie nooit meer ga slikken.

05-06-2017 | Vrouw | 55
Colitis ulcerosa
In maart 2017 werd colitis ulcerosa geconstateerd. Ben direct begonnen met Prednisolkuur van 6 weken, waarbij Pentasa in de ochtend granulaat 4 mg en in de avond Pentasa zetpil. Nadat ik met Prednisolkuur was gestopt, begonnen de klachten. Nadat ik op 24 mei op aanraden van arts was gestopt met Pentasa, waren binnen 3 dagen de klachten over en was mijn bloed leverfunctie w[lees meer...]eer gedaald van 800 naar 170 (100 is normaal).

03-05-2017 | Vrouw | 21
Colitis ulcerosa
Pentasa voor een goed jaar een half zeer goed gewerkt, geen klachten, geen bijwerkingen. Stopte na dit jaar een half wel opeens met werken waardoor ze Medrol in combinatie met Imuran voorschreven.

25-04-2017 | Man | 58
Colitis ulcerosa
Jarenlang al 'lijdend' aan CU, nu problemen met lever, gal, lichte ontstekingen. Bijverschijnselen vermoeidheid.