Pentasa

mesalazine

Colitis ulcerosa (28 meningen)
Ziekte van Crohn (16 meningen)
Darmontsteking (2 meningen)

Humira (221 meningen)
Entocort (60 meningen)
Sulfasalazine (51 meningen)
Salofalk (48 meningen)
Mesalazine (37 meningen)

03-09-2019

Colitis ulcerosa

Door mijn CU werd me eerst colitofalk granulaat en colitofalk zetpillen voorgeschreven. Door de colitofalk kreeg ik een lichte uitslag in het aangezicht. daarom had de arts het veranderd naar Pentasa. Na 2 dagen gebruik voel ik me super ellendig. heel mn gezicht staat vol zweren en ontstekingen. ja zegt de arts” dat komt omdat je immuunsysteem onderdrukt word nu” Mooi[lees meer...], ik heb geen last van mijn cu op het moment maar ik heb wel tig andere lasten bijgekregen van de pentasa. Het is kiezen tussen 2 kwaden.
09-08-2019

Proctitis ulcerosa

Deze Pentasa zetpillen (van een nieuwe apotheek) bevallen me veel minder dan Salofalk van mijn ‘oude’ apotheek. De Pentasa zetpillen zijn lastig in te brengen en worden geregeld niet goed opgenomen: de zetpil komt er ‘s ochtends bij de stoelgang weer uit. Ik stop met deze zetpillen en rijd graag naar een andere apotheek voor mijn vertrouwde Salofalk.
23-12-2018

Colitis ulcerosa

Sinds 2008 gebruik gemaakt van Salofalk, sinds kort overgestapt op Pentasa (4gr). Vervelende bijwerkingen terwijl de werkzame stof hetzelfde is als de Salofalk variant. Ik zou het niet aanraden om over te stappen.
17-11-2017

PDS (prikkelbare darmsyndroom)

Ik heb al 7 jaar pds met uitstulpingen, bloed bij de ontlasting, slijm, overgeven (misselijk), uitdroging en heel veel pijn en opvlamming bij mijn opvlamming. 23 December 2016 ben ik geopereerd, van mijn janus 50 cm naar mijn dikke darm. Ik had een ontsteking en een vernauwing en ze hebben er 12 cm eraf gehaald (links onderin in de bocht van mijn dikke darm). 19 Oktober[lees meer...] 2017 dachten ze aan Crohn.
10-09-2017

Colitis ulcerosa

ik voelde me steeds slechter, tot ik op een morgen bewusteloos neerviel en werd opgenomen in het ziekenhuis, ik had felle pijn in de borststreek, maar ze dachten dat dit van de val kwam. Na anderhalve week besloten ze om alle medicatie te stoppen, en reeds na een halve dag voelde ik me beter. Bleek dat ik een hartvliesontsteking had opgelopen door gebruik van pentasa, die [lees meer...]ik een tweetal weken voor mijn opname was beginnen slikken tgv cu
01-07-2017

Colitis ulcerosa

In juni 2017 is colitis ulcerosa gediagnosticeerd. Hierdoor moest ik beginnen aan de pentasa. Ik begon mij met de dag slechter te voelen en na 1 week ben ik in het ziekenhuis beland. Vervolgens stootkuur prednison gekregen en knapte gelijk op en mijn darmwand bloedde niet meer. Moest vd specialist toch nog proberen om weer pentasa te gaan slikken. Na 1 dag weer aan de pent[lees meer...]asa in combinatie met prednison en kreeg gelijk weer koortsaanvallen en bloederige diarree. Voor mij genoeg redenen dat ik deze medicatie nooit meer ga slikken.
05-06-2017

Colitis ulcerosa

In maart 2017 werd colitis ulcerosa geconstateerd. Ben direct begonnen met Prednisolkuur van 6 weken, waarbij Pentasa in de ochtend granulaat 4 mg en in de avond Pentasa zetpil. Nadat ik met Prednisolkuur was gestopt, begonnen de klachten. Nadat ik op 24 mei op aanraden van arts was gestopt met Pentasa, waren binnen 3 dagen de klachten over en was mijn bloed leverfunctie w[lees meer...]eer gedaald van 800 naar 170 (100 is normaal).
29-05-2016

Darmontsteking

dit medicijn +- 2 jaar geslikt, vanwege colitis ulcerosa. na verloop van tijd werd ik benauwd, de link dat de benauwdheid wel eens door de Pentasa zou kunnen worden veroorzaakt, werd niet gelegd door verschillende artsen. Op gegeven moment zo benauwd dat ik de trap niet meer opkwam, deze klacht diverse keren met huisarts, longarts en cardioloog besproken, verschillende ker[lees meer...]en longfoto hartfoto echo's enz... laten maken, maar niets te zien, ook onderzoek gehad waarbij stukje weefsel van longen wordt afgeschraapt, een zeer vervelend onderzoek, waarbij ze met slangetje door de keel naar je longen gaan. Ook dat onderzoek leverde geen resultaat op voor mijn benauwdheid. Op een gegeven moment zit je bij de longarts en krijg je het gevoel dat je niet meer serieus wordt genomen, hij gaf mij het gevoel dat het wel eens tussen mijn oren kon zitten, het huilen stond mij nader dan het lachen. Ik wist het zeker dat het niet tussen mijn oren zat! Na herhaaldelijk aandringen kreeg ik toestemming voor een second opinion in het Radboud ziekenhuis Nijmegen, weer al die onderzoeken ondergaan en dit keer nog uitgebreider, daar kwam aan het licht dat ik tijdens kleine inspanning maar de helft aan zuurstof opnam vergeleken met een gezond persoon, dus ja er was wel degelijk wat aan de hand, maar wat? Op advies longarts Nijmegen naar de cardioloog in het Radboud, die mij voorstelde een hartkatheterisatie te laten doen, kijken of ik mijn aderen verstopt zaten. In overleg met de cardioloog van het Radboud dat laten doen in een ziekenhuis bij mij in de buurt, ik woon in het Oosten van het land, dat was oké, en dus kwam ik bij weer een nieuwe de zoveelste arts (cardioloog) in Enschede terecht, dat begint dan weer met een intake gesprek, tijdens dat gesprek vroeg de Cardioloog welke medicijnen ik gebruikte, toen ik de naam van Pentasa noemde, kwam hij direct met het advies daarmee te stoppen, ik keek hem enigszins verbaasd aan, maar reageerde direct met waarom? Nou zei de Cardioloog dat de Pentasa wel eens de oorzaak zou kunnen zijn van mijn inmiddels zeer erge benauwdheid klachten! In overleg met mijn internist gestopt met de Pentasa, tussendoor de hartkatheterisatie wel ondergaan om uit te sluiten dat mijn benauwheid niet veroorzaakt werd door verstopte aderen. Mijn aderen waren dus niet verstopt, na 3 weken geen Pentasa meer te hebben gebruikt kreeg ik steeds meer lucht terug en kwam ik de trap weer op! Deze hele toestand heeft zowat 4 jaar geduurd, ik zal jullie de details besparen en verhalen wat er in die jaren door mijn benauwdheid allemaal op mij afkwam, werken kon ik niet vanwege die benauwdheid, een ziekte uitkering kreeg ik niet (was ZZP) had als ZZP al jaren een AOV verzekeringen waarvoor ik een riante premie betaalde, maar jullie raden het al, die verzekeringen die betalen niet uit tijdens arbeidsongeschiktheid, die zorgen er alleen maar voor dat je geestelijk door hun nog verder naar de bliksem wordt geholpen zowel geestelijk als financieel! Als een arts niets kan vinden dan ben je niet ziek, dus moet je niet zeuren over AOV uitkering ook al ben je zo benauwd dat je geen trap meer op komt! Colitis ulcerosa heb ik dus nog steeds, kreeg een alternatief medicijn aangeboden voor de Pentasa in de vorm van Budenofalk 3 mg ook wel (Intestifalk 3mg) genoemd, maar helaas ook daar word ik benauwd van. Het is dus het één of het ander, het zij of benauwd of constant darmproblemen. Ik kies dus maar voor de darmproblemen, want de hele dag ernstig benauwd zijn, dat is iets vreselijks, dat wil niet zeggen dat als je per dag 5a6 keer naar het toilet moet niet vreselijk is, ja dat is ook vreselijk vervelend, maar goed je hebt geen andere keus!
22-06-2011

Darmontsteking

Ik heb dit middel 22 maanden gebruikt en kreeg plotseling kale plekken op mijn hoofd. Echt grote kale plekken. In de bijsluiter van Pentasa staat dat het heel zelden voor kan komen, tijdelijke kaalheid maar de MDL arts twijfelt op dit moment nog of t wel aan deze medicijnen ligt. Ik moet binnenkort naaar de dermatoloog om erachter te kunnen komen waar de plekken nu vandaan[lees meer...] komen. Ik vind het persoonlijk wel erg typisch dat ik juist nu, nu ik Pentasa gebruik, deze plekken krijg. Ik ben uit voorzorg dan ook gestopt ermee.
21-03-2011

Colitis ulcerosa

Enorme hoofdpijn van gekregen, zoals bij alle andere medicijnen tegen colitis. Ook de tabletten met gereguleerde afgifte mogen niet baten.
24-09-2009
Vrouw

Collitis ulcerosa

05-08-2018

Colitis ulcerosa

Sinds 8 jaar heb ik chronische proctitis opgevolgd door Colitis. Ik kreeg van de MDL arts Pentasa granuluut voorgeschreven. Het zou nagenoeg geen bijwerkingen hebben. Uiteraard ging ik zelf googlen en las ik dat het indrukken van het auto-immuunsysteem, wat Pentasa doet, gevolgen kan hebben voor je algehele afweersysteem. Na een paar dagen kreeg ik in mijn mondhoek 2 k[lees meer...]leine etterblaasjes (nog nooooit iets aan mijn lippen gehad). Na 1,5e week werd ik heel moe en kreeg ik aan de binnenkant boven en onderlip allemaal aftjes. Vervolgens tandvlees dat kapot ging. Na 3,5e week kreeg ik haaruitval. Overal haartjes. Ik ben om mij heen gaan vragen en in mijn directe omgeving, familie van collega’s, werden de meest nare bijwerkingen aan mij verteld. Door Pentasa leverfalen, chronische ontstekingen etc Ik vind het een schande dat dit product zonder blikken en blozen aan mij wordt voorgeschreven. Acuut ben ik er mee gestopt. De arts heb ik geïnformeerd. Daar heb ik vrijdag een gesprek mee. Ik ben een week geleden begonnen met het FODMaP-dieet en dat doet al veel goeds. Ik blijk allergisch voor polyolen. Die ook in appels en peren bijvoorbeeld zitten. Tevens ben ik glutenintolerant wat ik al weet. Brood eet ik al jaren niet meer. Daarnaast begonnen met Cannabisolie (zonder THC, homeopatisch. Vandaag een uitstekende stoelgang. Ik hoop enorm dat ik het met voeding en homeopathie en stressvermijding zelf onder controle kan houden.
27-02-2013

22-06-2010
Vrouw

Colitus ulserosa

03-05-2017

Colitis ulcerosa

Pentasa voor een goed jaar een half zeer goed gewerkt, geen klachten, geen bijwerkingen. Stopte na dit jaar een half wel opeens met werken waardoor ze Medrol in combinatie met Imuran voorschreven.
29-04-2017

Ziekte van Crohn

Helpt wel maar veel jeuk met rode plekken over mijn lichaam.

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (509) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (478) - Antibiotica - penicillines breedspectrum