Pentasa

mesalazine

Colitis ulcerosa (27 meningen)
Ziekte van Crohn (16 meningen)

30-08-2018

Pentasa (mesalazine)
Darmontsteking

korrels voor het leven maar werken wel goed
29-05-2016

Pentasa (mesalazine)
Darmontsteking

dit medicijn +- 2 jaar geslikt, vanwege colitis ulcerosa. na verloop van tijd werd ik benauwd, de link dat de benauwdheid wel eens door de Pentasa zou kunnen worden veroorzaakt, werd niet gelegd door verschillende artsen. Op gegeven moment zo benauwd dat ik de trap niet meer opkwam, deze klacht diverse keren met huisarts, longarts en cardioloog besproken, verschillende ker[lees meer...]en longfoto hartfoto echo's enz... laten maken, maar niets te zien, ook onderzoek gehad waarbij stukje weefsel van longen wordt afgeschraapt, een zeer vervelend onderzoek, waarbij ze met slangetje door de keel naar je longen gaan. Ook dat onderzoek leverde geen resultaat op voor mijn benauwdheid. Op een gegeven moment zit je bij de longarts en krijg je het gevoel dat je niet meer serieus wordt genomen, hij gaf mij het gevoel dat het wel eens tussen mijn oren kon zitten, het huilen stond mij nader dan het lachen. Ik wist het zeker dat het niet tussen mijn oren zat! Na herhaaldelijk aandringen kreeg ik toestemming voor een second opinion in het Radboud ziekenhuis Nijmegen, weer al die onderzoeken ondergaan en dit keer nog uitgebreider, daar kwam aan het licht dat ik tijdens kleine inspanning maar de helft aan zuurstof opnam vergeleken met een gezond persoon, dus ja er was wel degelijk wat aan de hand, maar wat? Op advies longarts Nijmegen naar de cardioloog in het Radboud, die mij voorstelde een hartkatheterisatie te laten doen, kijken of ik mijn aderen verstopt zaten. In overleg met de cardioloog van het Radboud dat laten doen in een ziekenhuis bij mij in de buurt, ik woon in het Oosten van het land, dat was oké, en dus kwam ik bij weer een nieuwe de zoveelste arts (cardioloog) in Enschede terecht, dat begint dan weer met een intake gesprek, tijdens dat gesprek vroeg de Cardioloog welke medicijnen ik gebruikte, toen ik de naam van Pentasa noemde, kwam hij direct met het advies daarmee te stoppen, ik keek hem enigszins verbaasd aan, maar reageerde direct met waarom? Nou zei de Cardioloog dat de Pentasa wel eens de oorzaak zou kunnen zijn van mijn inmiddels zeer erge benauwdheid klachten! In overleg met mijn internist gestopt met de Pentasa, tussendoor de hartkatheterisatie wel ondergaan om uit te sluiten dat mijn benauwheid niet veroorzaakt werd door verstopte aderen. Mijn aderen waren dus niet verstopt, na 3 weken geen Pentasa meer te hebben gebruikt kreeg ik steeds meer lucht terug en kwam ik de trap weer op! Deze hele toestand heeft zowat 4 jaar geduurd, ik zal jullie de details besparen en verhalen wat er in die jaren door mijn benauwdheid allemaal op mij afkwam, werken kon ik niet vanwege die benauwdheid, een ziekte uitkering kreeg ik niet (was ZZP) had als ZZP al jaren een AOV verzekeringen waarvoor ik een riante premie betaalde, maar jullie raden het al, die verzekeringen die betalen niet uit tijdens arbeidsongeschiktheid, die zorgen er alleen maar voor dat je geestelijk door hun nog verder naar de bliksem wordt geholpen zowel geestelijk als financieel! Als een arts niets kan vinden dan ben je niet ziek, dus moet je niet zeuren over AOV uitkering ook al ben je zo benauwd dat je geen trap meer op komt! Colitis ulcerosa heb ik dus nog steeds, kreeg een alternatief medicijn aangeboden voor de Pentasa in de vorm van Budenofalk 3 mg ook wel (Intestifalk 3mg) genoemd, maar helaas ook daar word ik benauwd van. Het is dus het één of het ander, het zij of benauwd of constant darmproblemen. Ik kies dus maar voor de darmproblemen, want de hele dag ernstig benauwd zijn, dat is iets vreselijks, dat wil niet zeggen dat als je per dag 5a6 keer naar het toilet moet niet vreselijk is, ja dat is ook vreselijk vervelend, maar goed je hebt geen andere keus!

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (503) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (472) - Antibiotica - penicillines breedspectrum