Ervaringen met Pentasa

mesalazine

Colitis ulcerosa (35 meningen)
Ziekte van Crohn (17 meningen)
Darmontsteking (4 meningen)

Mesalazine (42 meningen)

19-04-2022 | Vrouw | 27
mesalazine (1g)
Ziekte van Crohn
Slik nu sinds een tijdje pentasa granulaat voor de ziekte van crohn, geen enkele bijwerkingen gehad, ik weet ook niet of het werkt want ik krijg het tegelijkertijd met prednison ontstekingswaarde zijn wel heel ver gedaald maar dit kan ook van de prednison zijn In het begin was het even modderen met innemen, ik gooide de korrels eerst in een glas water maar dan bleef a[lees meer...]lles plakken, nu neem ik een slokje water en neem ik de korrels gewoon in.

13-12-2017 | Vrouw | 38
mesalazine (500)
Crohn
Ik heb sinds mijn 20ste de Ziekte van Crohn en het ruim 15 jaar volgehouden met enkel Pentasa 500. Slechts 2 x een hele kleine terugval gehad tijdens het gebruik van de pentasa. Voor mij werkte dit medicijn zeer goed en ik had geen enkele bijwerking. Helaas is dit nu niet meer het geval en ben ik overgestapt naar Humira.

08-07-2017 | Vrouw | 62
mesalazine (1g)
Ziekte van Crohn
Al 23 jaar slik ik dit medicijn na een darmoperatie i.v.m ziekte van Crohn. Nadat mijn 'oude' internist (MDL arts) met pensioen ging ben ik overgestapt naar een ander ziekenhuis (dichterbij huis) en andere arts. Deze vertelde me dat het medicijn dat al 22 jaar naar tevredenheid slikte 'niets' doet bij de ziekte van Crohn?! En ook niet meer voorgeschreven wordt tegenwoordi[lees meer...]g! Pentasa heeft mij al die jaren zonder problemen 'gered'... dacht ik! Wel zit bij nu in een burn-out/depressie waarmee ik bij een psychiater heb gelopen en medicijnen ( Venlafaxine) voor slik...nu denk ik? Wat komt nu door wat? Bijwerkingen van Pentasa? Of gerelateerd aan Crohn? Ik weet het even niet meer. Ik slik ook al jaren Rabeprazol (maagzuurremmer). Ik denk dat ik net zo goed overal maar mee moet stoppen?! Ik ga in elk geval mijn huisarts maar eens raadplegen. Heeft iemand misschien tips & tricks hierover? Alles is welkom!

17-07-2015 | Man | 57
mesalazine (2g)
Ziekte van Crohn
Dank zij pentasa al jaren quasi geen diaree meer. Enkel zeer uitzonderlijk en dan omdat ik iets heb gegeten waarvan ik zelf weet dat mijn darmen daar niet gelukkig van worden.

08-04-2013 | Man | 61
Crohn
Slik Pentasa nu 18 jaar in tabletvorm,valt met een slok water in de mond binnen 2 sec. uit elkaar.Heb altijd diarree,maar maak daar geen probleem van.Heb geen bijwerkingen,of sinds kort een geiiriteerde en jeukende huid maar kan daar goed vanaf blijven.Als haaruitval een bijwerking is,ja ik ben inmiddels kaal.Waar ik wel achter ben gekomen is,als je zoetigheid tot het mini[lees meer...]mum beperkt,dit zeer gunstig uitvalt op m'n darmen en veel water drinken werkt goed.

09-04-2012 | Man | 34
Ziekte van Crohn
Hallo, ik gebruik Pentasa al zo'n 15 jaar zonder problemen of bijwerkingen. Het houdt m'n Crohn goed onder controle. Vorige week ben ik erachter gekomen dat ik onvruchtbaar ben. Hier op de site kwam ik erachter dat dit een bijwerking van Pentasa kan zijn. Heeft iemand anders hier ervaring mee??

01-10-2011 | Vrouw | 26
Colitis Ulcerosa
Ik gebruik dit medicijn nu een jaar en ik ben volledig klachtenvrij. Ben erg tevreden. De korrels zijn prettig in gebruik, alleen de zakjes zelf gaan niet zo goed open.

27-09-2011 | Man | 25
Colitis ulcerosa
Ik heb dit medicijn voorgeschreven gekregen nadat vorig jaar zomer bij mij colitis ulcerosa werd geconstateerd (2 weken in ziekenhuis gelegen). Gebruik het medicijn nu iets meer dan een jaar naar volle tevredenheid. Ik heb weinig klachten meer, terwijl ik het volgens de arts stevig te pakken had. Ik gebruik pentasa in samenwerking met 1 maal daags 3 tabletten azathioprine.[lees meer...] Verder heb ik ook naar mijn weten geen last van bijwerkingen.

08-08-2010 | Vrouw
CU
Na diagnose gestart met 2maal daags, nu als onderhoud 1 maal daags. Geen klachten.

08-06-2010 | Vrouw
Ziekte van Crohn
Pentasa werkt bij mij echt super goed. Ben nu 9,5 jaar ziek, maar heb over het algemeen heel weinig klachten.

21-03-2010 | Vrouw
Colitus ulcerosa
heb dit medicijn eerst samen met prednison gebruikt. dus had eerst veel bijwerkingen van de prednison.nu ben al een tijd gestopt met de prednison. nu gebruik ik 2 maal daags pentase. het is een langzame ontstekingsremmer, dus heb verder geen bijwerkingen. denk ik. alhoewel ik pas las dat pentase wel voor wat haaruitval kan zorgen.dat is niet het geval bij mij. maar heb w[lees meer...]el het idee dat ik meer donshaartjes in mijn gezicht hebt. tis alweer 2,5 maand geleden dat ik prednison heb gebruikt, dus denk niet dat het daar nog van komt. hebben meer mensen hier ervaring mee? moet dit medicijn mijn hele leven blijven gebruiken.

09-02-2010 | Vrouw
Colitis ulcerosa
Ik gebruik het medicijn al > 20 jaar. Eerst in tabletvorm, nu in sachets. Een paar keer geprobeerd te stoppen,zonder succes. Na een maand of 2 na stoppen vlamt de colitis telkens weer op en moet ik deze met een hogere dosering + aanvullende medicatie weer rustig zien te krijgen.

26-09-2009 | Vrouw
Ziekte van Crohn
Gebruik Pentasa al 21 jaar tot volle tevredenheid.

25-09-2009 | Man
Crohn
Nu in korrelvorm, voorheen in pilvorm. Pillen waren heel groot en moeilijk te slikken.

25-09-2009 | Vrouw
Ziekte van Crohn
Slik pentasa 500 (2 tabletten per dag) al 20 jaar tot volle tevredenheid.

20-04-2009 | Vrouw