Ervaringen met Parnate

tranylcypromine

Chronische depressie (21 meningen)

Tracydal (37 meningen)
Moclobemide (19 meningen)
Nardil (14 meningen)
Aurorix (12 meningen)
Nardelzine (2 meningen)

Subsidie depressiegala nauwelijks naar depressie

NOS Nieuwsuur (21-01-2020)

28-03-2015 | Vrouw | 60
Chronische depressie
Sinds de jaren 90 ben ik al aan t zoeken naar de juiste medicijnen en/of alternatieven om mijn m.n in de wintermaanden steeds terugkerende depressie minder erg te maken. Heb van alles geprobeerd en was de laatste jaren redelijk tevreden met lithium. Hoorde van dit medicijn (parnate) en heb met mijn psychiater de stap gewaagd . Je moet hier speciale toestemming voor hebbe[lees meer...]n. Langzaam gewend aan 60 Mg parnate en ik voel me een stuk stabieler qua stemming en het heeft een voor mij aangename bijwerking dat mijn last van migraine (vaak minimaal 11 dagen last van hoofdpijn per maand) voor een groot deel verdwenen is (nu hoogstens drie keer per maand ). Je moet wel een tyramine beperkt dieet volgen, omdat je bloeddruk anders veel te hoog kan worden en ernstige problemen kan geven. Ongeveer een uur na inname krijg ik last van transpireren en hartkloppingen. Je wordt daar wel moe van, maar gelukkig heb ik de tijd aan mezelf en kan ik s middags even slapen, als ik wil. Voor mij lijkt t dus een prima oplossing, alhoewel ik altijd wat langere tijd afwacht voor ik kan zeggen of het definitief zo goed blijft gaan. Tot nu toe ben ik echter erg enthousiast.

12-04-2013 | Vrouw | 60
tranylcypromine
Ik heb het hele Nederlandse medicatieprotocol tegen depressie doorlopen en het was shocktherapie of Parnate. Parnate heb ik gekozen en het heeft mij eindelijk van mijn depressie afgeholpen. Het dieet vind ik geen enkel probleem. Je mag nog zoveel wel eten. Nu ik het langer gebruik ervaar ik dat klachten waarmee ik naar de huisarts ga en waarvan onderzoek geen resultaat opl[lees meer...]evert afgedaan worden als bijwerkingen. Nu som ik wat klachten op in de hoop dat anderen deze herkennen en het daadwerkelijk bijwerkingen zijn: gewrichtpijn in alle gewrichten, ook de wervelkolom, zomaar iets laten vallen, krachtverlies in handen, 's nachts hevig transpireren, tintelingen in ledematen gezicht en tong, het erg koud hebben bij kamertemperatuur van 26 graden, koude rillingen, verergerend geheugen- en concentratie probleem , op kussentjes lopen met je voetzolen. verlies van smaak, afbrokkelende nagels, spierpijn. Bij warm weer vochtvasthouden in benen en voeten. Ik ben al onderzocht op vervroegde dementie, reuma en B12 tekort, maar dat is het niet. Ondanks alles wil ik niet stoppen met Parnate. Met de bijwerkingen heb ík te maken en daar weet niemand vanaf. Als ik zou stoppen en depressief wordt, krijgen mijn kinderen weer de zorgrol. Na lange tijd ben ik weer "moeder" dat wil ik ze niet meer afnemen. Ik ben blij dat het gebruiken van Parnate mij die kans geeft!

07-10-2016 | Man | 61
Chronische depressie
Tegen chronische depressie. Als laatste mogelijkheid.

27-05-2015 | Man | 61
tranylcypromine (40)
Chronische depressie
Het enige dat ik kan vertellen, dat het met m'n stemming iets beter gaat (het houd niet over) ook omdat, door de bloedarmoede/ bloeddruk ik van 70 mg ben gezakt naar 40 mg. De bloeddruk zit nog, wordt binnenkort naar een uur-meting gedaan.

23-10-2013 | Vrouw | 61
tranylcypromine
Ik heb al eerder een reactie op het gebruik van Parnate geschreven en mijn bijwerkingen ervan beschreven. Ik ben nu aan het afbouwen omdat de bijwerkingen inmiddels gediagnostiseerd zijn als het neuromusculair syndroom. Parnate afbouwen is de enige remedie hiertegen. De farmaceut in Engeland is op de hoogte gebracht, deze reageerde door te melden niet van de bijwerking o[lees meer...]p de hoogte te zijn. Het is echter al gemeld nadat deze bijwerkingen gediagnostiseerd waren. Voor mij is het afwachten hoe ik reageer zonder het medicijn dat voor mijn klachten ( CPTSS ) heel effectief was.

04-04-2016 | Man | 62
tranylcypromine (10mg)
Onbehandelbare depressiviteit. In mijn leven 3 x burnout gehad. Hiervan waren de eerste 2 niet correct begeleid. Ik was zelf niet van mijn burnouts op de hoogte. Dus met als opvoeding "van werken gaat niemand dood" gewoon doorgegaan totdat mijn lichaam mij stopte en ik niet eens meer een gesprek kon voeren van 3 min, alles was te druk en doodmoe. Was bang alles te verlieze[lees meer...]n inclusief mijn gezin, ik "voelde niets meer", gevoel van "dood". Door Paranate ben ik weer gaan leven en heeft mijn gezin weer een leven terug gekregen. Ben inmiddels zeer emotioneel geworden in tegenstelling tot vroeger. Heb jarenlang niet kunnnen huilen. Heb een concentratieprobleem en kan plotseling zo moe worden dat ik de auto aan de kant moet zetten of het stuur moet overgeven aan mijn vrouw. Voelt als "slaapdronken".

16-09-2012 | Vrouw | 62
tranylcypromine
Ik gebruik sinds maart 2010 Parnate, na 15 jaar(!!!) ellende, want wel had ik al tien soorten antidepressiva gehad, maar niet de juiste. Door een vriendin van mijn moeder kwam ik erachter dat het bestond, en ik heb ontzettend mijn best moeten doen om het te krijgen. Ik denk dat men bang is dat je je niet aan het bijbehorende dieet houdt. Ik dacht dat het kwam, omdat het [lees meer...]duur is, maar ja, wat kosten injecties tegen diabetes, en wat kost een dag op de PAAZ? Ik krijg 2 x vier dragees van 10 mg. per dag. Deze neem ik om 8 en 12 uur in en slaap dan nog slecht.. Tegen de de te lage bloeddruk waar je duizelig en erg koud van wordt,bleek , na een jaar gebruik,( ik kreeg en ander psychiater), dat er toch een medicijn was, n.l. 1 mg Florinef per dag Het helpt tegen de duizeligheid, maar niet zo goed tegen het koud voelen, dat later op de dag begint., Als ik vergeten ben de tweede portie Parnate op tijd in te nemen, slaap ik aardig goed op 1/2 mg Lorazepam, dat bij mij in combinatie met de Parnate sterk werkt. Maar ik neem het niet elke dag want ik ben er snel aan gewend, en dan helpt het bij mij niet meer. Ik ben erg blij met Parnate(In 1997 had ik al beter kunnen zijn, gebruikte toen 75 mg Anafranil, knapte maar niet op en na vier maanden ging ik maar afbouwen op eigen houtje, toen ik om de dag nog 25 mg. nam voelde ik me geweldig, nog beter dan nu,de huisarts zei toen dat ik er wel mee kon stoppen. Na een dikke week ging alles weer mis. Profesor Kahn, dé medicijnman van Nederland, in Utrecht waar ik later kwam, zei dat ik mijn leven lang op dat beetje goed had kunnen zijn. Maar Anafranil wilde nooit meer helpen, dat gebeurt vaker, zei men bij de apotheek, dat een bepaald merk niet voor de tweede keer helpt. En ook had ik al in het begin beter kunnen worden van Prozac, maar de huisarts had mij er in het begin een kalmerings middel bij moeten geven, en aangezien ik er eerst veel downer en angstiger van werd hield ik het maar twee dagen vol. En zit ik dus met een medcijn, met nogal veel bijwerkingen en een dieet. Maar toch ben ik ontzettend blij dat het er is

27-05-2021 | Man | 63
tranylcypromine (60)
Bipolaire stoornis
Al jarenlang lijd ik aan ernstige bipolaire stoornis . Veel verschillende medicijnen gebruikt. Allemaal met weinig succes. Met name de depressie periodes zijn lang en zwaar. Regelmatig afgewisseld met ernstige Manische periodes. Daarvoor 3 keer opgenomen geweest inclusief isoleercel . Vreselijk . Nu alweer bijna 1 jaar in een zware depressie . Mijn psychiater heeft [lees meer...]als laatste optie Parnate / tracydal voorgeschreven .Dit medicijn zou al na een paar weken verlichting moeten zo lees ik overal. Gebruik het nu al ruim 2 maanden zonder effect. Iemand ervaring daarmee? Ben ik te ongeduldig ? Verhoging van de dosering heeft volgens mijn psychiater niet veel zin. Maar wat dan wel? Naast tracydal gebruik ik ook valopraat als stemming stabilisator . H

04-12-2013 | Vrouw | 63
Chronische depressie
ik heb al jaren last van een depressie. jaren van overleven en allerlei ad's slikken mocht ik eindelijk Parnate gaan gebruiken. En wat ik niet verwachtte het hielp nog ook. Ik leef weer zij het wel met beperkingen maar toch. Ik kan weer genieten. Natuurlijk is het geen wondermiddel en het zal niet iedereen helpen. Maar wel de moeite waard om te proberen. Heb wel last van [lees meer...]maag-darm stoornissen. maar ja je moet wat toch.

02-12-2013 | Man | 63
Chronische depressie
Na veel andere anti-depressiva te hebben geprobeerd kan ik met Parnate weer (aangepast) werken voor 50 % na volledig afgekeurd te zijn geweest.

15-06-2019 | Vrouw | 64
Chronische depressie
mijnervaring met parnate is prima, alleen de inname vind ik moeilijk, zeker na mijn hersenbloeding in 2017, waarbij mijn korte geheugen en tijdsbesef is geraakt, Bij mijn revalidatie hebben ze mij geleerd, een alarm op mijn telefoon te zetten met de inname tijden van mijn Parnate. op dit moment is mijn depressie, nog steeds aanwezig, maar omdat ik de hoogste dosis heb nl.[lees meer...] 50mg per dag, merk ik dat het middel in kracht afneemt.

26-09-2020 | Vrouw | 65
Depressiviteit
Ik gebruik het middel vanaf 2012. Na allerlei andere middelen is dit hetgeen dat helpt. Daar voor jaren citalopram gebruikt. Werkte niet meer. Ik gebruik 2 x daags 5 tabletten van 10 mg per tablet dus 2 x daags 50 mg. 8 weken geleden geprobeerd 1 tablet van 10 mg te minderen. Werkt niet. Sinds 4 weken u weer oude dosis, helaas blijf ik depressief.

05-07-2012 | Man | 65
Depressiviteit
als kind was ik dikwijls sterk in mijzelf getrokken. had het gevoel iets te missen.voelde mij anders dan anderen.was erg geremd. en dronk in mijn pubertijd veel alcohol om mijzelf het gevoel te geven er toch bij te horen.heb van allerlei middelen geslikt.het heeft mij ook niet meegezeten . mijn eerste vriendin liet mij na 5jaar alleen.ben toen getrouwd ,waarna mijn vrouw [lees meer...]naar 4jaar overleed. en ik met 2kinderen van 3 en 1 achterbleef.het was dus eigenlijk springen van de hoge duikplank.zonder te kunnen zwemmen parnate heeft mij goed geholpen.alleen heb ik mijn kinderen opgevoed .zonder deze medicatie denk ik niet dat ik zover gekomen was.nu ik 65 ben denk ik alleen wel eens zou ik ooit nog van deze parnate afkomen. hoe gek het ook klinkt maar het verlangen naar mijn hele zuivere zelf (ik)komt af en toe naar boven

07-01-2016 | Vrouw | 66
tranylcypromine (40mg)
Chronische depressie
Jaren depressief en ik geloof dat ik alle antidepressiva geprobeerd heb. Eindelijk mocht ik Parnate proberen en dat hielp!! niet 100% en ik ben beperkt in veel dingen, maar die zware- zwarte dagen zijn voorbij. Sindsdien heb ik wel last van vit.B1 tekort. Bloedwaarden zijn prima, behalve die B1. slik dus elke dag een B-pilletje, maar dan zit ik net op de rand. Ik drink nie[lees meer...]t! Of ik daardoor ook vergeetachtig ben geworden? Houd vocht vast in mijn benen. Verder geniet ik dat ik weer dingen kan doen en leuk vind.

10-02-2014 | Man | 66
Chronische depressie
Vanaf het begin 2005 was het vrij gauw duidelijk dat Parnate het enige zou zijn wat zou werken. Helaas moest toch het hele schema van antidepressie middelen worden afgewerkt. De opbouw was een crime, maar mijn nadeel, doorduwer, was ook mijn voordeel. na 6 mnd bij 80 mg eindelijk kwam de omslag. het was inmiddels 2007. Nog eenmaal geprobeerd of zonder ook zou lukken. Hela[lees meer...]as niet. Ook de reversibele MAO's nog geprobeerd. Ook dat werkte niet. Probleem is en blijft altijd uitkijken en blijven werken aan een goede algemene conditie om de bijwerkingen. Eerst altijd slaapstoornissen en dan de rest, moeheid, bloeddruk, angst en als laatste paniek en hartritme. Alleen rust brengt de balans langzaam weer in harmonie. Ik heb dat allemaal ondervonden en weet nu waar ik op moet letten. Gezond leven met alleen gezonde voeding. Klinkt simpel maar is en blijft lastig b.v. met uit eten gaan en al die lekkere dingen laten staan en ook vooral blijven sporten, met mate als je 66 bent als man. Maar ben echt blij dat Parnate er is kon niets en nu weer alles. Het leven is weer waard om geleefd te worden en genieten van de dingen die je ziet en doet, dat heb ik wel geleerd. Voordeel voor mij is dat ik ooit zowel chemie als techniek heb gestudeerd, hierdoor begrijp ik het en verder hou ik van bewegen en heb veel hobby's. Lang verhaal geworden. Maar voor iedereen die Parnate gebruikt zou ik zeggen: soms is het leven lastig, maar hou vol, dan komt de zon vaak weer terug. Groet Bram 66 jaar en dankzij Parnate weer overal actief.

13-05-2013 | Vrouw | 66
tranylcypromine
ook bij mij zelfde verhaal, tot tegenwerking toe om dit middel een kans te geven. Veel geleerd hoe onsystematisch verschillende middelen werden voorgeschreven(meestal ook nog min of meer identiek naar bleek) en met psychologische behandelingen aangemodderd werd zonder resultaat. Een specialist die een verzoek voor doorverwijzing naar academisch ziekenhuis boycotte. En noo[lees meer...]it werd een MAO remmer overwogen. Mijn man vond Parnate op internet en ondervond alleen maar niet onderbouwde tegenwerking om te starten. Steeds het verhaal van de zware dieet eisen en grote bloedrukrisico's. Eenmaal gestart in paar weken helemaal weer gelukkig. Toen vond de specialist dat er wel afgebouwd kon worden naar nul. Dat was een grote blunder. Toen bij toeval een specialist gevonden die ervaring met Parnate heeft en sindsdien slik ik al 10 jaar 2 pilletjes per dag. En de bijwerkingen? Nooit iets van gemerkt, niet in begin en niet daarna. Wij hebben sterk de indruk dat de specialisten zich er niet in verdiepen, niet er over lezen (er geen congresjes, etc voor aangeboden krijgen). Er zit al lang geen patent meer op en ooit is er wat fout gegaan omdat het tyramine risico onbekend/onderschat is geweest. Zoek een specialist met Parnate ervaring! Die kan ook de volgens ons overtrokken waarschuwingen beter adresseren. Daleco pharma moet zo'n lijst met namen hebben? Geloof dat Prof. Nolen UMCG Groningen de autoriteit is in NL voor MAO remmers. Zonde dat dit middel zo weinig kansen krijgt.