Ervaringen met Parnate

tranylcypromine

Chronische depressie (21 meningen)

Tracydal (37 meningen)
Moclobemide (19 meningen)
Nardil (14 meningen)
Aurorix (12 meningen)
Nardelzine (2 meningen)

Subsidie depressiegala nauwelijks naar depressie

NOS Nieuwsuur (21-01-2020)

29-11-2010 | Vrouw
tranylcypromine
Bij een ernstige depressie hielpen SSRI's, die eerder wel effectief waren, niet. Ook niet na toevoeging van lithium. Daarna overgestapt op Parnate. Gelukkig bij een goede psychiater, dus niet pas na een jarenlange zoektocht. Ik ben erg blij met Parnate, het dieet is goed te volgen. Heb soms slaapproblemen (val makkelijk in slaap, maar ben na 3-4 uur slapen klaarwakker), [lees meer...]met name als ik vergeet m'n tweede dosis medicijnen op tijd te nemen: voor 16.00 uur.

25-10-2010 | Vrouw
tranylcypromine
Over het algemeen helpt het goed om de stemming te verbeteren. Wel soms last van stemmingswisselingen en veel last van de bijwerkingen o.a. slapeloosheid, rugpijn, duizeligheid, vooral bij traplopen of lang staan, bloeddrukschommelingen. Ik heb er Trazolan bij om te slapen, maar dit helpt vaak niet. Heb dan ook veel last van oververmoeidheid.

27-04-2010 | Vrouw
tranylcypromine
Na héél veel verschillende soorten anti-depressieva en Elektroshocktherapie is dit het eerste medicijn dat bij mij langduriger werkt. Het schijnt vooral goed te werken bij dystyme a-typische depressies die veel bij vrouwen voorkomen. Ik slik er wel lamotrigine bij om het te stabiliseren, want ik had steeds meer nodig. Mijn lever werkt nogal snel. En sinds kort heb ik er[lees meer...] dexamphetamine bij ivm vermoeidheid. Mijn stemming is goed, sinds járen. Ben zo blij dat ik iemand heb gevonden die me dit middel voorschrijft.

03-01-2010 | Man
Chronisch depressief
Ik gebruik Parnate samen met lithium, seroquel en oxazepam. Parnate was voor mij na lang zoeken het juiste anti depressief medicijn. Waarom dit niet een regulier medicijn is begrijp ik niet zo goed. Goed je dient je aan het dieet (leefregels) te houden en alcohol is uit den boze maar geldt dit niet voor meer medicijnen? Door de combinatie met de andere medicijnen is voo[lees meer...]r mij niet goed vast te stellen door welk medicijn ik stevig ben gegroeid. Ook houd ik vocht vast.

27-11-2009 | Man
Borderline Persoonlijkheidsstoornis
Ik gebruikte parnate tegen mijn stemmingswisselingen en mijn sombere stemming (borderline phs). Ik ben er nu een paar maanden mee gestopt, omdat ik geopereerd moest worden. Nu merk ik pas hoe effectief dit medicijn was. Maar tegelijk heeft het ook veel nadelen. Het heeft namelijk veel bijwerkingen: Je moet er een strikt dieet voor volgen en je mag aantal medicijnen niet [lees meer...]slikken en drug is al helemaal verboden. Ik kon dat wel opbrengen (3 jaar geslikt). Maar toch denk ik dat ik er niet weer aan begin. Ook moet je je medicijnen altijd op vaste momenten innemen. Je moet wel een psychiater vinden die het wilt voorschrijven, want je kan het alleen op artsenverklaring krijgen.

02-01-2013 | Vrouw | 19
Depressiviteit
mijn dochter krijgt as maandag ook parnate ze is aps 19 n we zijn nu bezig met tensiemetingen voor een week kan iemand mij vertellen wat voor effect alcohol hierop heeft omdat ze soms wel eens wil gaan stappen

18-06-2016 | Vrouw | 28
Chronische depressie
Nadat de combinatie anafranil en lithium niet meer voldoende werking hadden, is de tca vervangen door Parnate (70 mg, 's ochtends x4 en 's avonds 3). Dit werd me voorgesteld tijdens de intake van mijn tweede opname door de arts-assistent. Ik heb er gelukkig dus niet om hoeven vragen of smeken. Het scheelt misschien dat ik in behandeling was bij het UMCG waar ze Parnate nat[lees meer...]uurlijk al goed kennen vanwege het onderzoek. Ik merkte na een maand slikken al behoorlijk resultaat. De wereld werd weer lichter, ik had opeens energie en zin om dingen te ondernemen en ik had ook een groter en intenser aanbod aan emoties. Bijwerkingen heb ik ook, maar liever dát dan geen Parnate. Het dieet is goed te doen, maar het is lastig als je bij iemand gaat eten of uit eten gaat: het is een vrij onbekend dieet met ogenschijnlijk onlogische groepen van ingrediënten, dus het is soms een crime om het uit te leggen. Ik merk dat ik er vrij neurotisch van geworden ben als het om eten gaat. Het eten smaakt me al niet zo, maar het wordt ook niet echt leuker op.

21-10-2021 | Man | 29
Bipolaire stoornis
Een jaar Parnate (origineel product) gebruikt, ingevoerd uit Canada, en geen effect ondanks dosisverhogingen. Als er iemand interesse heeft om de resterende hoeveelheid over te kopen, laat zeker iets weten. Want de kostprijs van het originele product is aanzienlijk... (Red: in de gebruiksvoorwaarden staat dat er geen 'handel in medicijnen' gedreven mag worden op mijnmedi[lees meer...]cijn. Medicijngebruik dient via een voorschrijvend arts plaats te vinden en aflevering van medicatie via een geregistreerde apotheek.)

04-06-2011 | Vrouw | 30
Zware Depressie
In 2008 kreeg ik, na 9 jaar vanalles te hebben geprobeerd (van allerlei soorten anti-depressieva, Electro Colvulsie Therapie, Lithium tot zelfs bèta-blokkers) de MAO-remmer "Parnate" voorgeschreven. Binnen 4 weken voelde ik me een compleet ander mens. Ik voelde überhaubt weer iets. Ik voelde me (achteraf) als kind al depressief, op mijn 19e (1999) werd ik voor het eers[lees meer...]t opgemonem, de depressie werd met de tijd steeds erger en in 2006 en 2007 heb ik het grootste gedeelte van het jaar (7 en 9 maanden) doorgebracht op gesloten afdelingen. Sinds het gebruik van de Parnate, ben ik niet meer opgenomen geweest (inmiddels dus al bijna 3 jaar). Ik ben weer gaan studeren en zit nu in het laatste jaar van mijn opleiding. Wel moet ik medicijnen slikken tegen de bijwerkingen zoals Furesemide (plaspillen ivm vocht vasthouden), Magnesiumoxide (ivm heftige spierkrampen) en Trazolan ivm slaapproblemen. Een prettige bijeenkomstigheid is dat mijn Migraine aanvallen sinds het gebruik van Parnate meer dan gehalveerd zijn, maar dit kan toeval zijn...

28-01-2018 | Vrouw | 31
tranylcypromine (10mg)
Eerst begonnen met parnate/tranylcypromine een halfjaar, daarna de overstap op Tracydal. Voor mij geen verschil. Dit is het eerste middel wat werkte. Ik had hier na korte tijd al van wouw, er verandert wat. Ik voel me niet meer alleen zwaar rot en kijk tegen alles op. Ik kon opeens weer zin in de dag hebben. Ik kon me niet herinneren dat ik dat ooit had gehad. Voor mij was[lees meer...] dit echt raar. Niet dat ik er nu ben, maar dat ik me niet meer voortdurend rot voel en tegen de dag op zie, dat helpt wel. Want er zijn nog zeker dagen dat ik wel tegen alles opzie en me rot voel. De bijwerkingen vallen ook erg mee. De droge mond had ik vooral in het begin erg last van. Nu alleen soms nog met eten. Ik heb het sinds ik parnate / tracydal slik het ook snel koud. Dat is wel lastig, omdat ik het dan echt heel koud kan hebben ergens en andere mensen natuurlijk niet. Ik wen er wel steeds meer aan, dat ik dus echt op mijn kleding moet letten. Verder is het dieet wel goed te doen, alleen nu na 1,5 jaar begin ik sommige dingen wel echt te missen, als ik andere mensen wel die dingen zie eten.

18-12-2014 | Vrouw | 32
Chronische depressie
Ik vond de Parnate opzich wel goed werken. Heb het in totaal 5 maanden gebruikt. Het werkte goed tegen de somberte, maar door de bijwerkingen heb ik moeten stoppen. Ik heb wel van alles geprobeerd; medicijnen op verschillende tijdstippen, s' ochtends, 's middags en 's avonds. Ik kon het niet 's ochtends nemen omdat ik dan om 13.00 uur moest slapen. Opzich prima om het dan [lees meer...]'s avonds te nemen. Maar ik moest het ophogen en toen kwamen de bijwerkingen waardoor ik moest stoppen: restless legs. Ik werd om half 2 stipt wakker en kon pas rond half 4 weer gaan slapen. Opzich was ik dan overdag niet heel moe, maar ik ging steeds minder slapen. Ik sliept uiteindelijk 2-4 uur per nacht, en dat breekt dan op. Wat jammer is, omdat het middel opzich wel goed werkte. Ik vond het dieet erbij in het begin niet lastig, maar omdat ik 1 keer in het ziekenhuis ben beland met een knallende hoofdpijn was ik heel angstig geworden. Het was waarschijnlijk een overgevoeligheidsreactie, maar één zo heftig dat ik niets meer durfde waar ik ook maar enigszins over twijfelde. En verder reageerde ik ook op koffie, frisdrank met prik, coffeïne in de paracetamol, tandartsverdoving....als ik dat dronk/deed dan sliep ik niet. Het werkte ook op mijn libido..maar dan postitief! Ik vind het ergens jammer dat ik moest stoppen, omdat het wel op de depressie werkte, maar ergens geeft het mij ook rust dat ik niet meer bang hoef te zijn dat ik in het ziekenhuis beland. Ik zou het anderen wel aanraden, mits ze goed van te voren bedenken waar ze aan beginnen (qua dieet).

27-05-2013 | Vrouw | 34

28-08-2012 | Vrouw | 34
tranylcypromine
Ik ben al jaren depressief en kamp met angsstoornissen, o.a. sociale angsstoornis , durfde niks meer, de straat niet op, Niet naar feestjes, mensen onder ogen komen,etc, helemaal niks, leefde als een kluizenaar en propte me vol met oxazepam om de dag door te komen. Dan ging het wel, Heb ook alles al geprobeerd qua anti depressivia, zelfs al 2 x opgenomen geweest vanwege cr[lees meer...]isis, maar nu heb ik dan eindelijk sinds 3 maanden Parnate, 40 mg, 2x per dag ( dus 80 mg in total) Hiervoor moest ik worden opgenomen, om het medicijn goed in te stellen op mijn lichaam. In het begin was ik hardstikke ziek, misselijk, hoofdpijn, moe, maar na enige tijd ging dit weg en nu ben ik alleen nog duizelig wanneer ik te snel opsta of de trap oploop. Ik ben erg blij met dit medicijn, het helpt me, ik voel me total anders en ik slik voor de nacht Seroquel, 100 mg, ook dit is prima te doen, alhoewel ik van de Seroquel wel 'sochtends heel erg duf ben, maar dit ebt tegen de ochtend langzaam weg. Wel jammer dat de pillen niet doormidden gebroken Mogen worden, dus ik moet altijd de 50 mg nemen en kan niet 25 mg nemen als ik iets minder wil hebben. Al met al heb ik heel veel aan deze medicijnen. Ik heb nog wel angst af en toe en durf nog steeds niet alles, maar ben wel een stukje zelfverzekerder geworden en durf al steeds meer.

27-10-2014 | Vrouw | 36
tranylcypromine
Na al langere tijd depressief te zijn geweest en al heel wat medicatie te hebben geprobeerd (met geen of weinig effect), stelde mijn psychiater voor om Parnate te proberen. Als dat niet aan zou slaan zou ik doorgestuurd worden voor een second opinion. Opname in de kliniek volgde om op te bouwen, toen ik op 50 mg zat ging ik met ontslag, ik zou thuis nog met 10 mg verhog[lees meer...]en. Ik had eigenlijk weinig bijwerkingen tot dan toe, behalve wat meer last van een lage bloeddruk, vooral bij opstaan e.d. (maar hier had ik voor de parnate ook al enige last van soms). Het ophogen naar 60 mg was een rotervaring. Mijn bloeddruk schoot omhoog en ik ben een op bed gaan liggen, toen ik me beter voelde wilde ik naar beneden, maar was mijn bloeddruk zo laag dat ik de trap niet af kon. Ik durfde het niet aan omdat ik zo draaierig was en zelfs als ik zat alles zwart werd voor mijn ogen. Uiteindelijk trok dit wel weg, maar daarna hebben we besloten dat 50 mg (1x 2 tabletten en 1x 3 tabletten per dag) de maximale dosering was. En inmiddels slik ik die bijna 2 jaar. Het was na een paar weken al duidelijk dat het echt wat deed! En inmiddels kan ik zeggen dat het echt wel heel veel beter gaat. Zo goed dat ik eigenlijk zou willen proberen af te bouwen, maar wel in overleg met mijn psychiater. Want ik wil me echt niet meer zo rot voelen! Enige nadeel vind ik het dieet. Er zijn een aantal dingen die ik wel mis, maar het is niet onoverkomelijk. Alleen vind ik met uit eten gaan, het wel lastig dat je gewoon niet altijd helemaal weet wat er in het eten zit. En als je aangeeft iets niet te kunnen eten, je ook maar moet vertrouwen op degene die het klaarmaakt. Tot nu toe geen problemen mee gehad, maar dat vind ik wel het "lastige" aan de Parnate. Maar de voordelen wegen daar ruim tegenop voor mij. Dus mocht het afbouwen toch niet lukken dan is het ook geen ramp. Wat ik wel slecht vond was dat ik pas toe het opgebouwd was en ik bijna naar huis zou gaan, ik via de apotheek hoorde dat de verzekering een machtiging moest afgeven voor deze medicatie. En dat had ook weer wat voeten in aarde. Die machtiging is een jaar geldig, gelukkig was het weer de apotheek die me belde dat 'ie bijna afliep. Maar dat hadden ze er niet bij verteld van tevoren.

19-05-2013 | Man | 41
tranylcypromine
Ben al bij vele zogenaamde hulpverleners geweest en het helpt niets. Bij GGZ-Drenthe,Psyq te Groningen,Umcg,indeBres en niemand die kan helpen.Het iz zeer droevig gesteld met de hulpverlening in Nederland.Heb al vele medicaties gehad en nu al ongeveer tien weken Parnate 60 mg,helpt ook geen donder.Kan net zo goed vitaminepillen nemen.Het valt me wel op dat UMCG en dan de[lees meer...] afdeling psychiaterie erg slecht is. Ze kwalificeren zichzelf als specialist op gebied van psychiaterie maar het is gewoon een wassen neus. Luisteren doen ze niet en zijn zeer arrogant. Diagnose wat gesteld is depressie en toch geloof ik daar niet in.Al bijna 4 jaar bij verschillende psychiaters en psychologen geweest zonder resultaat.WAARDELOOS is parnate

24-03-2013 | Vrouw | 41
tranylcypromine
20 Jaar heb ik van alles geprobeerd tegen zware depressies; het hele scala aan medicijnen, verschillende therapieën, opnames, ECT (die afschúwelijke elektroshocks!!!). Niets hielp. En toen kreeg ik een psychiater die mij Parnate voorschreef en dat was een klein wondermiddeltje. Het gaat nu echt veel beter met me. Heb nog wel depressieve periodes, maar kom daar relatief s[lees meer...]nel weer uit en ze zijn minder heftig. Door de Parnate sloeg psychotherapie ook aan (voor het eerst). Door de de Parnate lukte het me nu eindelijk wel om open te staan voor therapie, die me ook verder helpt. En wat het dieet betreft: in het begin is het even wennen, maar na een tijd gaat dat vanzelf. Zelfs als het eten is wat je vroeger zalig vond en nu niet meer mag; dan weet ik waar ik het voor doe en denk dan altijd maar: me beter voelen is me zoveel meer waard dan iets lekkers eten. Ben door de Parnate ook veel actiever en niet meer zo suf en slaperig als door andere medicatie die ik voorheen altijd slikte.