Ervaringen met Parnate

tranylcypromine

Chronische depressie (21 meningen)

Tracydal (37 meningen)
Moclobemide (19 meningen)
Nardil (14 meningen)
Aurorix (12 meningen)
Nardelzine (2 meningen)

Subsidie depressiegala nauwelijks naar depressie

NOS Nieuwsuur (21-01-2020)

12-09-2013 | Vrouw | 57

26-06-2013 | Man | 51
Depressiviteit
Werkelijk alle andere cocktails van antie depresifa's gehad zonder effect.dit is het enigste wat mij een constante geeft (maximale hoeveelheid weliswaar maar toch).geen oplossing maar zeker ook geen verslechtering.in de gehele periode 3x een crises gehad ( reactie van of wisselwerking of eveel teramine binnen gekregen) Hoop het nooit meer te krijgen. vaak word aangegeven d[lees meer...]at er alleen een plotelinge bloeddruk verhoging( in mijn geval 240) plaatsvind maar je lichaam reageerd daarop en laat de bloeddruk ook weer abrubt te laag zakken ( 75)dit "spel " gaat een aantal uren door en kan levens gevaarlijk zijn. en word door huisartsen nog al eens onderschat.(neem een paracetmol en ga lekker slapen) terwijl er meerdere ernstige complicatie's voor kunnen komen( o.a hersen bloeding ,hartfaln etc ) zorg als je dit mee maakt dat iemand direct 112 belt( zeg maar gewoon een hart aanval) en je met ambulance af laat voeren om je aan de monitor in het ziekenhuis te krijgen.Staat trouwens ook in oudere bijsluiters.Voor de rest als je het "dieet"goed volgt zijn er niet veel bij werkingen soms wat duizelig ,ook nu nog na zoveel jaar gebruik, dus niet alleen d eerste week.

12-04-2013 | Vrouw | 60
tranylcypromine
Ik heb het hele Nederlandse medicatieprotocol tegen depressie doorlopen en het was shocktherapie of Parnate. Parnate heb ik gekozen en het heeft mij eindelijk van mijn depressie afgeholpen. Het dieet vind ik geen enkel probleem. Je mag nog zoveel wel eten. Nu ik het langer gebruik ervaar ik dat klachten waarmee ik naar de huisarts ga en waarvan onderzoek geen resultaat opl[lees meer...]evert afgedaan worden als bijwerkingen. Nu som ik wat klachten op in de hoop dat anderen deze herkennen en het daadwerkelijk bijwerkingen zijn: gewrichtpijn in alle gewrichten, ook de wervelkolom, zomaar iets laten vallen, krachtverlies in handen, 's nachts hevig transpireren, tintelingen in ledematen gezicht en tong, het erg koud hebben bij kamertemperatuur van 26 graden, koude rillingen, verergerend geheugen- en concentratie probleem , op kussentjes lopen met je voetzolen. verlies van smaak, afbrokkelende nagels, spierpijn. Bij warm weer vochtvasthouden in benen en voeten. Ik ben al onderzocht op vervroegde dementie, reuma en B12 tekort, maar dat is het niet. Ondanks alles wil ik niet stoppen met Parnate. Met de bijwerkingen heb ík te maken en daar weet niemand vanaf. Als ik zou stoppen en depressief wordt, krijgen mijn kinderen weer de zorgrol. Na lange tijd ben ik weer "moeder" dat wil ik ze niet meer afnemen. Ik ben blij dat het gebruiken van Parnate mij die kans geeft!

24-03-2013 | Vrouw | 57
Depressiviteit
Mijn hele leven al depressies, steeds vaker, steeds langduriger. In 2000 voor het eerst medicijnen daarvoor: seroxat. Een nieuwe wereld ging voor me open, heb me nog nooit zo goed gevoeld. Helaas nam de werking van seroxat langzaam af en na verplicht te hebben moeten overschakelen naar generieke paroxetine werkte het helemaal niet meer. Psychiater heeft in de laatste 3 ja[lees meer...]ar 11 verschillende middelen voorgeschreven die allemaal niet werkten. Parnate leek nog de enige oplossing om ECT te voorkomen. Moest daarvoor 3 weken naar het Paaz om ingesteld te worden.(aug. 2013) Werd meteen na de eerste dosis elke ochtend vreselijk duizelig en ben zelfs een paar keer flauwgevallen. Duizelingen verdwenen zo rond het middaguur. Bloeddruk absurd laag: 75/50. Eenmaal thuis begon een andere nare bijwerking: volkomen slapeloosheid. Heb inmiddels alweer 6 verschillende slaapmiddelen achter de rug die ik allemaal na een paar weken moest stoppen vanwege niet meer werken of nare bijwerkingen (nachtmerries). Neem momenteel mijn volledige dosis parnate (60mg) 's morgens vroeg in en het slapen gaat al beter. Heb 4 verschillende slaapmiddelen tegelijk gekregen van de psychiater met de bedoeling om om de dag een slaapmiddel te nemen, steeds een andere. Dit werkt heel goed. Met het dieet heb ik geen moeite. Merk wel dat het bij mij geen weken maar maanden duurde voordat het effect van parnate zichtbaar werd. Heb de bijwerkingen ervoor over omdat ik me tegenwoordig weer redelijk goed voel.Ben zelfs vaak heel druk en merk dat mijn taalgebruik agressiever wordt maar dat is gewoon een kwestie van jezelf tot kalmte manen en even nadenken voor je je mond opendoet. In mei ga ik kijken wat er gebeurt als ik geen 60 maar 50mg inneem. Al met al tevreden met parnate. Wel elke maand een heel gedoe om het bij de apotheek te moeten bestellen, soms komt het pas na een week binnen.

05-07-2012 | Man | 65
Depressiviteit
als kind was ik dikwijls sterk in mijzelf getrokken. had het gevoel iets te missen.voelde mij anders dan anderen.was erg geremd. en dronk in mijn pubertijd veel alcohol om mijzelf het gevoel te geven er toch bij te horen.heb van allerlei middelen geslikt.het heeft mij ook niet meegezeten . mijn eerste vriendin liet mij na 5jaar alleen.ben toen getrouwd ,waarna mijn vrouw [lees meer...]naar 4jaar overleed. en ik met 2kinderen van 3 en 1 achterbleef.het was dus eigenlijk springen van de hoge duikplank.zonder te kunnen zwemmen parnate heeft mij goed geholpen.alleen heb ik mijn kinderen opgevoed .zonder deze medicatie denk ik niet dat ik zover gekomen was.nu ik 65 ben denk ik alleen wel eens zou ik ooit nog van deze parnate afkomen. hoe gek het ook klinkt maar het verlangen naar mijn hele zuivere zelf (ik)komt af en toe naar boven

02-10-2011 | Vrouw | 45

25-10-2010 | Vrouw
tranylcypromine
Over het algemeen helpt het goed om de stemming te verbeteren. Wel soms last van stemmingswisselingen en veel last van de bijwerkingen o.a. slapeloosheid, rugpijn, duizeligheid, vooral bij traplopen of lang staan, bloeddrukschommelingen. Ik heb er Trazolan bij om te slapen, maar dit helpt vaak niet. Heb dan ook veel last van oververmoeidheid.

27-11-2009 | Man
Borderline Persoonlijkheidsstoornis
Ik gebruikte parnate tegen mijn stemmingswisselingen en mijn sombere stemming (borderline phs). Ik ben er nu een paar maanden mee gestopt, omdat ik geopereerd moest worden. Nu merk ik pas hoe effectief dit medicijn was. Maar tegelijk heeft het ook veel nadelen. Het heeft namelijk veel bijwerkingen: Je moet er een strikt dieet voor volgen en je mag aantal medicijnen niet [lees meer...]slikken en drug is al helemaal verboden. Ik kon dat wel opbrengen (3 jaar geslikt). Maar toch denk ik dat ik er niet weer aan begin. Ook moet je je medicijnen altijd op vaste momenten innemen. Je moet wel een psychiater vinden die het wilt voorschrijven, want je kan het alleen op artsenverklaring krijgen.

09-03-2016 | Vrouw | 60
tranylcypromine (10mg)
Chronische depressie
Ik heb al ruim dertig jaar last van langdurige depressies. Jaren en jaren van therapie en medicatie in alle soorten en vormen, van opname tot ECT's. Ik had mij aangemeld voor een nieuwe behandeling, maar moest eerst het middel Parnate gebruiken. Op den duur gaf dit niet de juiste werking, maar bleef ik ernstig depressief. Om die reden mij aangemeld voor een nieuw soort beh[lees meer...]andeling. DBS genaamd. (d.m.v. elektroden in je hersenen wordt een gebied gestimuleerd). Gelukkig voor mij heb ik daar baat bij. Ik wil nu proberen de medicatie, ook dus de Parnate, afbouwen. Als je Parnate gebruikt en het werkt voor jou dan moet je er absoluut mee doorgaan, over het dieet kom je ook wel overheen. Voor diegene die er geen baat bij hebben en eigenlijk uitbehandeld zijn, ga op zoek naar informatie over de DBS behandeling. Het is waarschijnlijk ook niet alles, maar net als alle anderen wordt je op een gegeven moment ziek van alle medicijn'troep' in je lijf.

18-12-2014 | Vrouw | 32
Chronische depressie
Ik vond de Parnate opzich wel goed werken. Heb het in totaal 5 maanden gebruikt. Het werkte goed tegen de somberte, maar door de bijwerkingen heb ik moeten stoppen. Ik heb wel van alles geprobeerd; medicijnen op verschillende tijdstippen, s' ochtends, 's middags en 's avonds. Ik kon het niet 's ochtends nemen omdat ik dan om 13.00 uur moest slapen. Opzich prima om het dan [lees meer...]'s avonds te nemen. Maar ik moest het ophogen en toen kwamen de bijwerkingen waardoor ik moest stoppen: restless legs. Ik werd om half 2 stipt wakker en kon pas rond half 4 weer gaan slapen. Opzich was ik dan overdag niet heel moe, maar ik ging steeds minder slapen. Ik sliept uiteindelijk 2-4 uur per nacht, en dat breekt dan op. Wat jammer is, omdat het middel opzich wel goed werkte. Ik vond het dieet erbij in het begin niet lastig, maar omdat ik 1 keer in het ziekenhuis ben beland met een knallende hoofdpijn was ik heel angstig geworden. Het was waarschijnlijk een overgevoeligheidsreactie, maar één zo heftig dat ik niets meer durfde waar ik ook maar enigszins over twijfelde. En verder reageerde ik ook op koffie, frisdrank met prik, coffeïne in de paracetamol, tandartsverdoving....als ik dat dronk/deed dan sliep ik niet. Het werkte ook op mijn libido..maar dan postitief! Ik vind het ergens jammer dat ik moest stoppen, omdat het wel op de depressie werkte, maar ergens geeft het mij ook rust dat ik niet meer bang hoef te zijn dat ik in het ziekenhuis beland. Ik zou het anderen wel aanraden, mits ze goed van te voren bedenken waar ze aan beginnen (qua dieet).

23-10-2013 | Vrouw | 61
tranylcypromine
Ik heb al eerder een reactie op het gebruik van Parnate geschreven en mijn bijwerkingen ervan beschreven. Ik ben nu aan het afbouwen omdat de bijwerkingen inmiddels gediagnostiseerd zijn als het neuromusculair syndroom. Parnate afbouwen is de enige remedie hiertegen. De farmaceut in Engeland is op de hoogte gebracht, deze reageerde door te melden niet van de bijwerking o[lees meer...]p de hoogte te zijn. Het is echter al gemeld nadat deze bijwerkingen gediagnostiseerd waren. Voor mij is het afwachten hoe ik reageer zonder het medicijn dat voor mijn klachten ( CPTSS ) heel effectief was.

19-01-2013 | Vrouw | 52
Depressiviteit
Het is een middel dat bij mij heel nauw luistert iets er bij of eraf en ik ben helemaal in de war Ben nu bij een dokter die er verstand van heeft en dat is erg belangrijk.

11-03-2011 | Vrouw | 41
Depressie/angst
bijerking vermoeidheid,toename van angst,misselijkheid

16-08-2013 | Vrouw | 46
Chronische depressie
Tijdens een opname werd Parnate voorgeschreven en bij de hoeveelheid van 60 mg werden de bijwerkingen zo erg dat ik bijna niet meer kon functioneren. Smaakverlies, echt alles smaakte anders. Een hele droge mond, heel sloom en gewoon bijna niet meer de trap op kunnen komen doordat mijn bloeddruk alle kanten opging. Algehele slaapeloosheid, ik was zo ontzettend sloom. Het wa[lees meer...]s echt ellende. Hartkloppingen, druk op de borst. Ik geloof dat ik zo'n beetje alle bijwerkingen had die er zijn. Ze stelde voor om nog verder op te hogen, maar ik kon niet meer en ben af gaan bouwen. Meteen de dag nadat ik op 40 mg zat, merkte ik al dat ik helderder was. Maar nu ik verder aan het afbouwen ben is het wel lastig omdat de depressie er wel flink doorheen komt. Tot de 20 ging het wel. Nog steeds last van een veranderde smaak, chocola smaakt nog steeds niet b.v. en groenten ook niet. Het dieet geeft voor mij geen problemen en de bloeddruk nu ook niet meer. Lichamelijk ben ik fitter. Geen pijn op de borst geen hartkloppingen een half uur na inname. Zo zie je maar het is bij iedereen anders, en dat terwijl ik eigenlijk nooit last heb van bijwerkingen van medicatie.

02-01-2013 | Vrouw | 19
Depressiviteit
mijn dochter krijgt as maandag ook parnate ze is aps 19 n we zijn nu bezig met tensiemetingen voor een week kan iemand mij vertellen wat voor effect alcohol hierop heeft omdat ze soms wel eens wil gaan stappen

17-11-2021 | Vrouw | 57
tranylcypromine (20)
Chronische depressie
veel ernstige bijwerkingen zoals meer sudicidaal ernstige geheugenverlies en zelfs een coma en nog steeds geheugenverlies tot zelfs dat ik niks meer weet