Ervaringen met Parnate

tranylcypromine

Chronische depressie (21 meningen)

Tracydal (37 meningen)
Moclobemide (19 meningen)
Nardil (14 meningen)
Aurorix (12 meningen)
Nardelzine (2 meningen)

Subsidie depressiegala nauwelijks naar depressie

NOS Nieuwsuur (21-01-2020)

19-10-2022 | Man | 45
tranylcypromine (150mg)
Borderline persoonlijkheidsstoornis
Nadat niets hielp, bij mijn berderline, ook ECT niet, ging ik voor de derde keer weer parnate probere. Uieraard kwam ik meteen 15kilo an en ging mijn korte termijn geheugen slecht werd. De stemming en angst namen af, alleen dit heb ik alleen bij hoge dosering en is meer te wijten aan de bijwerking van die troep.

30-01-2021 | Vrouw | 55
Manisch-depressieve stoornis
de werking van de Parnate bleek erg goed, neer dan een jaar lang , toen wert het niet meer geleverd in Nederland en werd het tracydal. tracydal bleek al snel een averechts effect te hebben en mijn vrouw kreeg weer angsten en waan ideeën, ook kwam de drang tot zelf doodging erger terug dan dat zij voor het Gebruik van Parnate had, tracydal is gestopt maar zij kreeg niet de[lees meer...] Parnate terug en ook geen goede verdere Medicatie, door haar angsten verwarde zij mij steeds meer met waan beelden en personen uit haar slecht verleden, en verdraaide de dingen die zij zelf gedaan of gezegd had naar mij of anderen - Pernate STOPTE deze gevoelens en gedacht goed - tracydal heeft dit alleen maar weer meer verergerd - uit haar angsten is ZIJ van mij gescheiden, maar ik probeer haar nu nog steeds bij te staan soms hangt zij heel erg aan mij, maar de GGZ in Nederland laat dit feitelijk niet toe en drijft ons steeds meer uit elkaar en helpen haar zelf ook niet echt, - ik ben erg bang dat zij er binnen kort niet meer zal zijn....

13-11-2019 | Vrouw | 48
tranylcypromine (50mg)
Gebruik 7mnd tranylcypromine 50 MG naar tevredenheid. Zei op 18 oktober tegen de psychiater ik voel me voor de helft me zelf weer. En vanaf toen zzak ik de depressie weer in

15-06-2019 | Vrouw | 64
Chronische depressie
mijnervaring met parnate is prima, alleen de inname vind ik moeilijk, zeker na mijn hersenbloeding in 2017, waarbij mijn korte geheugen en tijdsbesef is geraakt, Bij mijn revalidatie hebben ze mij geleerd, een alarm op mijn telefoon te zetten met de inname tijden van mijn Parnate. op dit moment is mijn depressie, nog steeds aanwezig, maar omdat ik de hoogste dosis heb nl.[lees meer...] 50mg per dag, merk ik dat het middel in kracht afneemt.

29-07-2018 | Man | 68
tranylcypromine (10mg)
Ik heb vele jaren Parnate gehad. Parnate heeft mijn leven nieuw vorm gegeven. Energie, goede contacten, positief denken, goede planning. Helaas ben ik nu voor de tweede keer overgezet op een ander medicijn. Het duurde wel even voordat de werking van het ontbreken van Parnate plaatsvond. Het leven gaat nu van een 9 naar een 4. In alle daagse handelingen merk ik het ontbr[lees meer...]eken van de werking van Parnate. IK heb in overleg met Menzis, apotheek en huisarts het nog niet voor elkaar gekregen om weer parnate te krijgen. Tracydal, ook tranylcypromide, werkt bij mij totaal niet. Ik betaal voor een middel dat helemaal niet werkt, tenzij op hetzefde moment mijn klachten zijn verzwaard. Ik smeek om het middel, maar krijg het niet. Ervaring huisartsenpraktijk en Menzis medewerker is t.a.v. de procedure zo niet vanzelfsprekend. Een zorgverzekeraar levert zorg wanneer hij ' controleert' of het nieuwe middel ook werkt. Ondertussen ben ik ten einde raad.

28-01-2018 | Vrouw | 31
tranylcypromine (10mg)
Eerst begonnen met parnate/tranylcypromine een halfjaar, daarna de overstap op Tracydal. Voor mij geen verschil. Dit is het eerste middel wat werkte. Ik had hier na korte tijd al van wouw, er verandert wat. Ik voel me niet meer alleen zwaar rot en kijk tegen alles op. Ik kon opeens weer zin in de dag hebben. Ik kon me niet herinneren dat ik dat ooit had gehad. Voor mij was[lees meer...] dit echt raar. Niet dat ik er nu ben, maar dat ik me niet meer voortdurend rot voel en tegen de dag op zie, dat helpt wel. Want er zijn nog zeker dagen dat ik wel tegen alles opzie en me rot voel. De bijwerkingen vallen ook erg mee. De droge mond had ik vooral in het begin erg last van. Nu alleen soms nog met eten. Ik heb het sinds ik parnate / tracydal slik het ook snel koud. Dat is wel lastig, omdat ik het dan echt heel koud kan hebben ergens en andere mensen natuurlijk niet. Ik wen er wel steeds meer aan, dat ik dus echt op mijn kleding moet letten. Verder is het dieet wel goed te doen, alleen nu na 1,5 jaar begin ik sommige dingen wel echt te missen, als ik andere mensen wel die dingen zie eten.

28-09-2016 | Man | 54
Chronische depressie
Gedurende 20 jaar chronische depressie/bipolaire stoornis verschillende antidepressiva en stemmingsregulerende medicijnen gebruikt. Mijn stemming werd wel beter, maar bleef suboptimaal. IK had last van extreme slaperigheid en voelde me vlak. in overleg met mijn psychiater op een bepaad helemaal gestopt. Voelde me een jaar goed, gevolgd door ernstige depressie met opna[lees meer...]me. Toen Parnate, na een paar weken effect. Slik het nu 5 jaar, wil er nooit meer af. Heb geen depressie meer gehad, voel me goed. Dieet is goed te doen, minder draconisch dan het lijkt. Alleen kaas is oppassen geblazen. Verder slaap ik lichter dan vroeger. Ik heb ook wel beter geleerd wat ik moet doen om te voorkomen dat ik in een neergaande spiraal kom.

01-09-2016 | Man | 52
tranylcypromine (10mg)
Na een totale braindown en vele onderzoeken uitgekomen op parnate, dit medicijn bracht en houd mij op de been sinds 2006 ben dus een tevreden gebruiker. Alleen jammer dat je je aan het bijgeleverde voeding schema moet houden tegen de bijwerkingen.

15-07-2016 | Man | 52

06-09-2015 | Man | 43
tranylcypromine (70mg)
Angst
Ik ben jaren depressief geweest, heb ik alle mogelijke middelen gebruik tot ik ben overgezet op Parnate. Ik had nauwelijks bijwerkingen, alleen slecht slapen, maar daarvoor heb ik nu 12mg melatonine en 1mg. lorazepam. Ik slaap weer goed. Ik neem deze medicatie vroeg in de ochtend 5 tabletten en om 12 uur 2 tabletten, samen 70 mg. Ik ben al twee jaar niet meer depressief. H[lees meer...]et te volgen dieet is goed te doen, ik weet wat ik niet mag en wat hoort bij mijn dieet. Dit gaat nu van zelf.

19-08-2015 | Vrouw | 54
tranylcypromine (10mg)
Anderhalf jaar was ik zeer ernstig depressief. Zelfs opgenomen geweest. Na verschillende medicijnen werd er door mijn toenmalige psychiater overgegaan op Parnate. Ik heb totaal geen bijwerkingen gehad. Ben gestart met 2 x 40 Mg. Dat had wel resultaat maar net niet genoeg. Kreeg toen 2 x 50 Mg en dat bleek voor mij de ideale dosis. Mijn depressie verdween langzaam en ik gin[lees meer...]g me weer energiek en levenslustig voelen. Voor mij is het een wondermiddel!

28-03-2015 | Vrouw | 60
Chronische depressie
Sinds de jaren 90 ben ik al aan t zoeken naar de juiste medicijnen en/of alternatieven om mijn m.n in de wintermaanden steeds terugkerende depressie minder erg te maken. Heb van alles geprobeerd en was de laatste jaren redelijk tevreden met lithium. Hoorde van dit medicijn (parnate) en heb met mijn psychiater de stap gewaagd . Je moet hier speciale toestemming voor hebbe[lees meer...]n. Langzaam gewend aan 60 Mg parnate en ik voel me een stuk stabieler qua stemming en het heeft een voor mij aangename bijwerking dat mijn last van migraine (vaak minimaal 11 dagen last van hoofdpijn per maand) voor een groot deel verdwenen is (nu hoogstens drie keer per maand ). Je moet wel een tyramine beperkt dieet volgen, omdat je bloeddruk anders veel te hoog kan worden en ernstige problemen kan geven. Ongeveer een uur na inname krijg ik last van transpireren en hartkloppingen. Je wordt daar wel moe van, maar gelukkig heb ik de tijd aan mezelf en kan ik s middags even slapen, als ik wil. Voor mij lijkt t dus een prima oplossing, alhoewel ik altijd wat langere tijd afwacht voor ik kan zeggen of het definitief zo goed blijft gaan. Tot nu toe ben ik echter erg enthousiast.

15-02-2015 | Vrouw | 54
Depressiviteit
IK ben na jaren van andere medicijn gebruik nu eindelijk van mijn ernstige depressie af, ik ben nog steeds depressief maar heb het nu onder controle.

27-10-2014 | Vrouw | 36
tranylcypromine
Na al langere tijd depressief te zijn geweest en al heel wat medicatie te hebben geprobeerd (met geen of weinig effect), stelde mijn psychiater voor om Parnate te proberen. Als dat niet aan zou slaan zou ik doorgestuurd worden voor een second opinion. Opname in de kliniek volgde om op te bouwen, toen ik op 50 mg zat ging ik met ontslag, ik zou thuis nog met 10 mg verhog[lees meer...]en. Ik had eigenlijk weinig bijwerkingen tot dan toe, behalve wat meer last van een lage bloeddruk, vooral bij opstaan e.d. (maar hier had ik voor de parnate ook al enige last van soms). Het ophogen naar 60 mg was een rotervaring. Mijn bloeddruk schoot omhoog en ik ben een op bed gaan liggen, toen ik me beter voelde wilde ik naar beneden, maar was mijn bloeddruk zo laag dat ik de trap niet af kon. Ik durfde het niet aan omdat ik zo draaierig was en zelfs als ik zat alles zwart werd voor mijn ogen. Uiteindelijk trok dit wel weg, maar daarna hebben we besloten dat 50 mg (1x 2 tabletten en 1x 3 tabletten per dag) de maximale dosering was. En inmiddels slik ik die bijna 2 jaar. Het was na een paar weken al duidelijk dat het echt wat deed! En inmiddels kan ik zeggen dat het echt wel heel veel beter gaat. Zo goed dat ik eigenlijk zou willen proberen af te bouwen, maar wel in overleg met mijn psychiater. Want ik wil me echt niet meer zo rot voelen! Enige nadeel vind ik het dieet. Er zijn een aantal dingen die ik wel mis, maar het is niet onoverkomelijk. Alleen vind ik met uit eten gaan, het wel lastig dat je gewoon niet altijd helemaal weet wat er in het eten zit. En als je aangeeft iets niet te kunnen eten, je ook maar moet vertrouwen op degene die het klaarmaakt. Tot nu toe geen problemen mee gehad, maar dat vind ik wel het "lastige" aan de Parnate. Maar de voordelen wegen daar ruim tegenop voor mij. Dus mocht het afbouwen toch niet lukken dan is het ook geen ramp. Wat ik wel slecht vond was dat ik pas toe het opgebouwd was en ik bijna naar huis zou gaan, ik via de apotheek hoorde dat de verzekering een machtiging moest afgeven voor deze medicatie. En dat had ook weer wat voeten in aarde. Die machtiging is een jaar geldig, gelukkig was het weer de apotheek die me belde dat 'ie bijna afliep. Maar dat hadden ze er niet bij verteld van tevoren.

02-12-2013 | Man | 63
Chronische depressie
Na veel andere anti-depressiva te hebben geprobeerd kan ik met Parnate weer (aangepast) werken voor 50 % na volledig afgekeurd te zijn geweest.

08-11-2013 | Vrouw | 55
tranylcypromine
Ik wil even mijn ervaring met Parnate op papier zetten. Hiermee hoop ik iemand te kunnen helpen om van een depressie af te komen. Na 2 flinke depressies ( 1ste in 1986, 2de in 1992) met paniek aanvallen waarbij ik Prozac en Seroxat heb geslikt (deze medicaties hielpen toen goed) kreeg ik in 2003 mijn derde depressie. Omdat ik de medicatie van de eerderen depressies zelf [lees meer...]gestopt heb sloegen deze medicaties in 2003 NIET meer aan!.Met alle gevolgen van dien. Het is toen een zoektocht van 2 jaar geworden naar het juiste medicijn. In die 2 jaar heb ik 7 verschillende medicaties geprobeerd. Dit was een heftige periode met opbouwen van het medicijn en omdat het niets deed, weer afbouwen. Soms was je hier bijna 3 mnd zoet mee. Tot in 2003 ik doorverwezen werd naar een second opinion praktijk voor psychische klachten. Ik heb een zeer uitgebreid onderzoek gehad en een mondelinge vragen uurtje. Aan de hand van die onderzoeken kwamen de 2 psychiaters uit op Parnate. Deze werden in tijd van een paar weken opgebouwd. Ik heb in de begin periode op een max van 5 tabletten gezeten. Toen ik me eenmaal Super goed voelde is dit af gebouwd naar 2 per dag. Ik wist niet wat me overkwam. Ik hoorde de volgeltjes weer fluiten en kon weer voor mijn gezin zorgen. Na een jaar of 5 ben ik af gaan bouwen naar 1 tablet per dag. In 2011 ben ik samen met mijn psychiater nog verder af gaan bouwen tot ik in het voorjaar van 2012 helemaal zonder was. Maar na een halfjaar kwam ik met een echte griep in bed te liggen en kwam mijn depressie in alle hevigheid weer terug. Contact opgenomen met mijn psychiater en direct weer gestart met 1 tablet per dag. Gelukkig merkte ik na een week dat de Parnate weer aansloeg. Oh wat was ik bang dat ook deze mij niet meer zou helpen. Wat dan? Parnate was in 2003 mijn laatste red middel. Ik probeer nu ook een verklaring te krijgen zodat ik mijn levenlang Parnate moet gebruiken. De bijwerkingen zijn bij mij nihil. Het dieet is goed mee te leven. Soms ga ik per ongeluk de fout in. Als je uit eten gaat weet je niet altijd precies wat er in het gerecht zit. Dan krijg ik 's nachts een vreselijke hoofdpijn en dit duurt dan zo'n 6 á 8 uur en dan zakt het weer af. 1x ben ik met zo'n vreselijke hoofdpijn via de huisartenpost in het ziekenhuis beland. Daar had niemand ooit van Parnate gehoord. Dus alles moest opgezocht worden. Gelukkig heb ik altijd een bijsluiter in mijn portemonnee zitten en zo kwamen de heren medici direct een stap verder. De jonge artsen krijgen dit medicijn niet meer tijdens hun opleiding. Voordat de artsen een "behandelplan" hadden zakte mijn hoofdpijn en kon ik na een paar uurtjes weer naar huis. Dus wees wel op je hoede met het dieet. Ik stop dus nooit meer op eigen houtje en neem iedere morgen braaf mijn Parnate pilletje in.