Ervaringen met Parnate

Moclobemide (19 meningen)
Nardil (14 meningen)
Aurorix (12 meningen)
Nardelzine (2 meningen)

Subsidie depressiegala nauwelijks naar depressie

NOS Nieuwsuur (21-01-2020)

17-11-2021 | Vrouw | 57
tranylcypromine (20)
Chronische depressie
veel ernstige bijwerkingen zoals meer sudicidaal ernstige geheugenverlies en zelfs een coma en nog steeds geheugenverlies tot zelfs dat ik niks meer weet

21-03-2020 | Vrouw | 48
Chronische depressie
Op zich ben ik heel tevreden. Want dit medicikn was mijn laatste redmiddel na een zeer ernstige depressie van 3 jaar waarvan 2 jaar opname. Het vervelende vind ik de bijwerking slapeloosheid. Ik wordt savonds niet moe. Ik gebruik quetipine om te kunnen slapen.

15-06-2019 | Vrouw | 64
Chronische depressie
mijnervaring met parnate is prima, alleen de inname vind ik moeilijk, zeker na mijn hersenbloeding in 2017, waarbij mijn korte geheugen en tijdsbesef is geraakt, Bij mijn revalidatie hebben ze mij geleerd, een alarm op mijn telefoon te zetten met de inname tijden van mijn Parnate. op dit moment is mijn depressie, nog steeds aanwezig, maar omdat ik de hoogste dosis heb nl.[lees meer...] 50mg per dag, merk ik dat het middel in kracht afneemt.

25-04-2018 | Vrouw | 58
Chronische depressie
Na veel medicatie, opnamen en 2 electro shock therapieën van 24 shocks viel ik toch telkens terug in een zware depressie. De opname daarna werd besloten een aanvraag in te dienen voor Parnate. Dit geneesmiddel is niet meer leverbaar in Nederland en moest geïmporteerd worden uit Engeland. Ook is er een ondertekende bewust zijnde verklaring nodig van de psychiater. Inmiddels[lees meer...] wordt dit medicijn ook in Nederland geproduceerd onder de naam Tracydal. Toch is er verschil van werking vind ik. Er wordt gezegd dat het middel hetzelfde is maar heb van een niet meer in dienst zijnde psychiater gehoord dat er toch een klein verschil in mag zitten. Nu dit medicijn in Nederland gemaakt wordt wordt de Parnate niet meer vergoed.

18-06-2016 | Vrouw | 28
Chronische depressie
Nadat de combinatie anafranil en lithium niet meer voldoende werking hadden, is de tca vervangen door Parnate (70 mg, 's ochtends x4 en 's avonds 3). Dit werd me voorgesteld tijdens de intake van mijn tweede opname door de arts-assistent. Ik heb er gelukkig dus niet om hoeven vragen of smeken. Het scheelt misschien dat ik in behandeling was bij het UMCG waar ze Parnate nat[lees meer...]uurlijk al goed kennen vanwege het onderzoek. Ik merkte na een maand slikken al behoorlijk resultaat. De wereld werd weer lichter, ik had opeens energie en zin om dingen te ondernemen en ik had ook een groter en intenser aanbod aan emoties. Bijwerkingen heb ik ook, maar liever dát dan geen Parnate. Het dieet is goed te doen, maar het is lastig als je bij iemand gaat eten of uit eten gaat: het is een vrij onbekend dieet met ogenschijnlijk onlogische groepen van ingrediënten, dus het is soms een crime om het uit te leggen. Ik merk dat ik er vrij neurotisch van geworden ben als het om eten gaat. Het eten smaakt me al niet zo, maar het wordt ook niet echt leuker op.

08-06-2016 | Vrouw | 54
Chronische depressie
Eenmaal gestart met parnate en na de lange inwerktijd veranderde mijn leven helemaal in positieve zin. Ik kreeg weer controle over mijn ziektebeeld én mijn suïcide was onder controle. Twee keer geprobeerd om de hoge dosis te minderen waar twee keer opname bij GGZ volgde ivm met waanideeën, angsten, niet in het hier en nu kunnen blijven enz. Ga dus ook nooit meer afbouwe[lees meer...]n! Mede Dankzij de parnate heb ik een leefbaar leven (Gebruik parnate al meer dan 20 jaar)

09-03-2016 | Vrouw | 60
Chronische depressie
Ik heb al ruim dertig jaar last van langdurige depressies. Jaren en jaren van therapie en medicatie in alle soorten en vormen, van opname tot ECT's. Ik had mij aangemeld voor een nieuwe behandeling, maar moest eerst het middel Parnate gebruiken. Op den duur gaf dit niet de juiste werking, maar bleef ik ernstig depressief. Om die reden mij aangemeld voor een nieuw soort beh[lees meer...]andeling. DBS genaamd. (d.m.v. elektroden in je hersenen wordt een gebied gestimuleerd). Gelukkig voor mij heb ik daar baat bij. Ik wil nu proberen de medicatie, ook dus de Parnate, afbouwen. Als je Parnate gebruikt en het werkt voor jou dan moet je er absoluut mee doorgaan, over het dieet kom je ook wel overheen. Voor diegene die er geen baat bij hebben en eigenlijk uitbehandeld zijn, ga op zoek naar informatie over de DBS behandeling. Het is waarschijnlijk ook niet alles, maar net als alle anderen wordt je op een gegeven moment ziek van alle medicijn'troep' in je lijf.

07-01-2016 | Vrouw | 66
tranylcypromine (40mg)
Chronische depressie
Jaren depressief en ik geloof dat ik alle antidepressiva geprobeerd heb. Eindelijk mocht ik Parnate proberen en dat hielp!! niet 100% en ik ben beperkt in veel dingen, maar die zware- zwarte dagen zijn voorbij. Sindsdien heb ik wel last van vit.B1 tekort. Bloedwaarden zijn prima, behalve die B1. slik dus elke dag een B-pilletje, maar dan zit ik net op de rand. Ik drink nie[lees meer...]t! Of ik daardoor ook vergeetachtig ben geworden? Houd vocht vast in mijn benen. Verder geniet ik dat ik weer dingen kan doen en leuk vind.

10-04-2015 | Vrouw | 48
Chronische depressie
Ik heb had alle bijwerkinge die je maar kan bedenken, mijn man moest zelfs 5 weken thuis blijven omdat ik niets kon doen, maar het aller ergste was in de tussentijd een zelfmoordpoging. ik heb nu na bijna 3 maanden nog heel erge hardkloppingen en moet daardoor de parnate s'avonds innemen om overdag te functioneren, maar daardoor heb ik ook ernstige slaapproblemen door de p[lees meer...]arnate die houden mij wakker en neem dus ook slaaptabletten erbij. Mijn psychiater zei dat het een heel goed middel is voor mijn depressie, maar als ik nu zou kunnen kiezen, zou ik het nooit en never meer nemen. Ik raad iedereen hier van af. Wat ik nu doe, moet ik over nadenken, omdat wij zoveel meegemaakt hebben, durf ik het ook niet af te zetten.

28-03-2015 | Vrouw | 60
Chronische depressie
Sinds de jaren 90 ben ik al aan t zoeken naar de juiste medicijnen en/of alternatieven om mijn m.n in de wintermaanden steeds terugkerende depressie minder erg te maken. Heb van alles geprobeerd en was de laatste jaren redelijk tevreden met lithium. Hoorde van dit medicijn (parnate) en heb met mijn psychiater de stap gewaagd . Je moet hier speciale toestemming voor hebbe[lees meer...]n. Langzaam gewend aan 60 Mg parnate en ik voel me een stuk stabieler qua stemming en het heeft een voor mij aangename bijwerking dat mijn last van migraine (vaak minimaal 11 dagen last van hoofdpijn per maand) voor een groot deel verdwenen is (nu hoogstens drie keer per maand ). Je moet wel een tyramine beperkt dieet volgen, omdat je bloeddruk anders veel te hoog kan worden en ernstige problemen kan geven. Ongeveer een uur na inname krijg ik last van transpireren en hartkloppingen. Je wordt daar wel moe van, maar gelukkig heb ik de tijd aan mezelf en kan ik s middags even slapen, als ik wil. Voor mij lijkt t dus een prima oplossing, alhoewel ik altijd wat langere tijd afwacht voor ik kan zeggen of het definitief zo goed blijft gaan. Tot nu toe ben ik echter erg enthousiast.

18-12-2014 | Vrouw | 32
Chronische depressie
Ik vond de Parnate opzich wel goed werken. Heb het in totaal 5 maanden gebruikt. Het werkte goed tegen de somberte, maar door de bijwerkingen heb ik moeten stoppen. Ik heb wel van alles geprobeerd; medicijnen op verschillende tijdstippen, s' ochtends, 's middags en 's avonds. Ik kon het niet 's ochtends nemen omdat ik dan om 13.00 uur moest slapen. Opzich prima om het dan [lees meer...]'s avonds te nemen. Maar ik moest het ophogen en toen kwamen de bijwerkingen waardoor ik moest stoppen: restless legs. Ik werd om half 2 stipt wakker en kon pas rond half 4 weer gaan slapen. Opzich was ik dan overdag niet heel moe, maar ik ging steeds minder slapen. Ik sliept uiteindelijk 2-4 uur per nacht, en dat breekt dan op. Wat jammer is, omdat het middel opzich wel goed werkte. Ik vond het dieet erbij in het begin niet lastig, maar omdat ik 1 keer in het ziekenhuis ben beland met een knallende hoofdpijn was ik heel angstig geworden. Het was waarschijnlijk een overgevoeligheidsreactie, maar één zo heftig dat ik niets meer durfde waar ik ook maar enigszins over twijfelde. En verder reageerde ik ook op koffie, frisdrank met prik, coffeïne in de paracetamol, tandartsverdoving....als ik dat dronk/deed dan sliep ik niet. Het werkte ook op mijn libido..maar dan postitief! Ik vind het ergens jammer dat ik moest stoppen, omdat het wel op de depressie werkte, maar ergens geeft het mij ook rust dat ik niet meer bang hoef te zijn dat ik in het ziekenhuis beland. Ik zou het anderen wel aanraden, mits ze goed van te voren bedenken waar ze aan beginnen (qua dieet).

04-12-2013 | Vrouw | 63
Chronische depressie
ik heb al jaren last van een depressie. jaren van overleven en allerlei ad's slikken mocht ik eindelijk Parnate gaan gebruiken. En wat ik niet verwachtte het hielp nog ook. Ik leef weer zij het wel met beperkingen maar toch. Ik kan weer genieten. Natuurlijk is het geen wondermiddel en het zal niet iedereen helpen. Maar wel de moeite waard om te proberen. Heb wel last van [lees meer...]maag-darm stoornissen. maar ja je moet wat toch.

12-09-2013 | Vrouw | 57

16-08-2013 | Vrouw | 46
Chronische depressie
Tijdens een opname werd Parnate voorgeschreven en bij de hoeveelheid van 60 mg werden de bijwerkingen zo erg dat ik bijna niet meer kon functioneren. Smaakverlies, echt alles smaakte anders. Een hele droge mond, heel sloom en gewoon bijna niet meer de trap op kunnen komen doordat mijn bloeddruk alle kanten opging. Algehele slaapeloosheid, ik was zo ontzettend sloom. Het wa[lees meer...]s echt ellende. Hartkloppingen, druk op de borst. Ik geloof dat ik zo'n beetje alle bijwerkingen had die er zijn. Ze stelde voor om nog verder op te hogen, maar ik kon niet meer en ben af gaan bouwen. Meteen de dag nadat ik op 40 mg zat, merkte ik al dat ik helderder was. Maar nu ik verder aan het afbouwen ben is het wel lastig omdat de depressie er wel flink doorheen komt. Tot de 20 ging het wel. Nog steeds last van een veranderde smaak, chocola smaakt nog steeds niet b.v. en groenten ook niet. Het dieet geeft voor mij geen problemen en de bloeddruk nu ook niet meer. Lichamelijk ben ik fitter. Geen pijn op de borst geen hartkloppingen een half uur na inname. Zo zie je maar het is bij iedereen anders, en dat terwijl ik eigenlijk nooit last heb van bijwerkingen van medicatie.

07-10-2016 | Man | 61
Chronische depressie
Tegen chronische depressie. Als laatste mogelijkheid.

28-09-2016 | Man | 54
Chronische depressie
Gedurende 20 jaar chronische depressie/bipolaire stoornis verschillende antidepressiva en stemmingsregulerende medicijnen gebruikt. Mijn stemming werd wel beter, maar bleef suboptimaal. IK had last van extreme slaperigheid en voelde me vlak. in overleg met mijn psychiater op een bepaad helemaal gestopt. Voelde me een jaar goed, gevolgd door ernstige depressie met opna[lees meer...]me. Toen Parnate, na een paar weken effect. Slik het nu 5 jaar, wil er nooit meer af. Heb geen depressie meer gehad, voel me goed. Dieet is goed te doen, minder draconisch dan het lijkt. Alleen kaas is oppassen geblazen. Verder slaap ik lichter dan vroeger. Ik heb ook wel beter geleerd wat ik moet doen om te voorkomen dat ik in een neergaande spiraal kom.