Ervaringen met Parnate

Bij  DepressieX

Chronische depressie (21 meningen)

Tracydal (37 meningen)
Moclobemide (19 meningen)
Nardil (14 meningen)
Aurorix (12 meningen)
Nardelzine (2 meningen)

Subsidie depressiegala nauwelijks naar depressie

NOS Nieuwsuur (21-01-2020)

12-04-2013 | Vrouw | 60
tranylcypromine
Ik heb het hele Nederlandse medicatieprotocol tegen depressie doorlopen en het was shocktherapie of Parnate. Parnate heb ik gekozen en het heeft mij eindelijk van mijn depressie afgeholpen. Het dieet vind ik geen enkel probleem. Je mag nog zoveel wel eten. Nu ik het langer gebruik ervaar ik dat klachten waarmee ik naar de huisarts ga en waarvan onderzoek geen resultaat opl[lees meer...]evert afgedaan worden als bijwerkingen. Nu som ik wat klachten op in de hoop dat anderen deze herkennen en het daadwerkelijk bijwerkingen zijn: gewrichtpijn in alle gewrichten, ook de wervelkolom, zomaar iets laten vallen, krachtverlies in handen, 's nachts hevig transpireren, tintelingen in ledematen gezicht en tong, het erg koud hebben bij kamertemperatuur van 26 graden, koude rillingen, verergerend geheugen- en concentratie probleem , op kussentjes lopen met je voetzolen. verlies van smaak, afbrokkelende nagels, spierpijn. Bij warm weer vochtvasthouden in benen en voeten. Ik ben al onderzocht op vervroegde dementie, reuma en B12 tekort, maar dat is het niet. Ondanks alles wil ik niet stoppen met Parnate. Met de bijwerkingen heb ík te maken en daar weet niemand vanaf. Als ik zou stoppen en depressief wordt, krijgen mijn kinderen weer de zorgrol. Na lange tijd ben ik weer "moeder" dat wil ik ze niet meer afnemen. Ik ben blij dat het gebruiken van Parnate mij die kans geeft!

23-10-2013 | Vrouw | 61
tranylcypromine
Ik heb al eerder een reactie op het gebruik van Parnate geschreven en mijn bijwerkingen ervan beschreven. Ik ben nu aan het afbouwen omdat de bijwerkingen inmiddels gediagnostiseerd zijn als het neuromusculair syndroom. Parnate afbouwen is de enige remedie hiertegen. De farmaceut in Engeland is op de hoogte gebracht, deze reageerde door te melden niet van de bijwerking o[lees meer...]p de hoogte te zijn. Het is echter al gemeld nadat deze bijwerkingen gediagnostiseerd waren. Voor mij is het afwachten hoe ik reageer zonder het medicijn dat voor mijn klachten ( CPTSS ) heel effectief was.

04-04-2016 | Man | 62
tranylcypromine (10mg)
Onbehandelbare depressiviteit. In mijn leven 3 x burnout gehad. Hiervan waren de eerste 2 niet correct begeleid. Ik was zelf niet van mijn burnouts op de hoogte. Dus met als opvoeding "van werken gaat niemand dood" gewoon doorgegaan totdat mijn lichaam mij stopte en ik niet eens meer een gesprek kon voeren van 3 min, alles was te druk en doodmoe. Was bang alles te verlieze[lees meer...]n inclusief mijn gezin, ik "voelde niets meer", gevoel van "dood". Door Paranate ben ik weer gaan leven en heeft mijn gezin weer een leven terug gekregen. Ben inmiddels zeer emotioneel geworden in tegenstelling tot vroeger. Heb jarenlang niet kunnnen huilen. Heb een concentratieprobleem en kan plotseling zo moe worden dat ik de auto aan de kant moet zetten of het stuur moet overgeven aan mijn vrouw. Voelt als "slaapdronken".

26-09-2020 | Vrouw | 65
Depressiviteit
Ik gebruik het middel vanaf 2012. Na allerlei andere middelen is dit hetgeen dat helpt. Daar voor jaren citalopram gebruikt. Werkte niet meer. Ik gebruik 2 x daags 5 tabletten van 10 mg per tablet dus 2 x daags 50 mg. 8 weken geleden geprobeerd 1 tablet van 10 mg te minderen. Werkt niet. Sinds 4 weken u weer oude dosis, helaas blijf ik depressief.

13-05-2013 | Vrouw | 66
tranylcypromine
ook bij mij zelfde verhaal, tot tegenwerking toe om dit middel een kans te geven. Veel geleerd hoe onsystematisch verschillende middelen werden voorgeschreven(meestal ook nog min of meer identiek naar bleek) en met psychologische behandelingen aangemodderd werd zonder resultaat. Een specialist die een verzoek voor doorverwijzing naar academisch ziekenhuis boycotte. En noo[lees meer...]it werd een MAO remmer overwogen. Mijn man vond Parnate op internet en ondervond alleen maar niet onderbouwde tegenwerking om te starten. Steeds het verhaal van de zware dieet eisen en grote bloedrukrisico's. Eenmaal gestart in paar weken helemaal weer gelukkig. Toen vond de specialist dat er wel afgebouwd kon worden naar nul. Dat was een grote blunder. Toen bij toeval een specialist gevonden die ervaring met Parnate heeft en sindsdien slik ik al 10 jaar 2 pilletjes per dag. En de bijwerkingen? Nooit iets van gemerkt, niet in begin en niet daarna. Wij hebben sterk de indruk dat de specialisten zich er niet in verdiepen, niet er over lezen (er geen congresjes, etc voor aangeboden krijgen). Er zit al lang geen patent meer op en ooit is er wat fout gegaan omdat het tyramine risico onbekend/onderschat is geweest. Zoek een specialist met Parnate ervaring! Die kan ook de volgens ons overtrokken waarschuwingen beter adresseren. Daleco pharma moet zo'n lijst met namen hebben? Geloof dat Prof. Nolen UMCG Groningen de autoriteit is in NL voor MAO remmers. Zonde dat dit middel zo weinig kansen krijgt.

21-10-2017 | Vrouw | 67
tranylcypromine (40)
Was ten einde raad. Geen medicijn hielp en ik was zeer wantrouwig of Parnate me wel zou helpen. En ja hoor, eindelijk een pil die mij weer blij en actief maakte. Jammer genoeg moet ik het nu met Tracydal doen wat mij niet zo goed helpt.

05-10-2017 | Vrouw | 67
Depressiviteit
Heb tot vorig jaar Parnate gebruikt en was daar zeer tevreden over. Sinds kort is Tracydal daarvoor in de plaats gekomen en kun je Parnate niet meer krijgen. Heb het idee dat Tracydal minder werkt. Mijn stemming wordt weer wat minder m.n. de ochtenden zijn helemaal niet leuk. Van Parnate viel ik af. Als ik nu aan de lijn doe val ik een ons per maand af. inspireert me nie[lees meer...]t om verder te lijnen. Ik wil bekijken waar het verschil in die pillen zit. Welke stoffen worden er gebruikt. Ben benieuwd naar ervaringen van andere oud-Parnategebruikers

13-02-2016 | Man | 74
tranylcypromine (10mg)
Mijn man heeft dit medicijn geslikt en het is een groot drama geworden. Vanaf het begin nam de ernstige depressie dramatisch toe. Tijdens de opname heeft de keuken ook een paar keer een fout gemaakt. Dieet luistert zeer nauw en daar valt niet mee te marchanderen. De keuken had een keer Griekse kaas door de sla gedaan. Op het menu stond?: Hollandse sla. Mijn man kende die b[lees meer...]lokjes niet en had ze eruit gevist uit voorzorg. Toch ging het gigantisch fout. De bloeddruk steeg zo dat de bloeddrukmeter(s) uitsloegen. Bovendruk dus boven de 245. Lichamelijk verzwakt en we zijn blij dat het medicijn afgebouwd is. Wij kennen mensen waar het bij geholpen heeft, maar ook mensen waar het niets deed. Waaronder dus mijn man. We hebben de generieke en dus ook het A-merk gebruikt. Dit maakte voor hem geen verschil uit. ECT zien we ook niet zitten en we zijn teruggegaan naar Anafranil dat ooit het beste werkte.