Ervaringen met Duloxetine

duloxetine

Chronische depressie (13 meningen)
Aangezichtspijn (3 meningen)

Subsidie depressiegala nauwelijks naar depressie

NOS Nieuwsuur (21-01-2020)

10-04-2019 | Vrouw | 65
duloxetine (60mg)
gebruik dit nooi!! want het werk niet!! als je niet depresief bent word je dat wel van deze medicijnen. en laat je niks aanpraten!!

08-04-2019 | Man | 42
Chronische depressie
Al moet ik er wel bij zeggen dat dit héél persoonlijk is. Iedereen reageert anders op medicatie en ervaringen delen heeft eigenlijk geen enkele zin. Genen, lichamelijke en mentale karaktereigenschappen zijn bepalend. Na 16 jaar Paroxetine gebruikt te hebben had ik daar geen vertrouwen meer in. Voelde me nog steeds niet goed (mentaal) en had er meer last van dan dat ik e[lees meer...]r profijt van had. Vooral de bijwerking op seksueel gebied nekte me. Aangezien ik single ben en zo nu en dan een afspraakje had, gaf de seksuele bijwerking problemen en was niet goed voor mijn zelfvertrouwen en mannelijkheid. In overleg met mijn verpleegkundige assistent bij een zorginstelling zijn we geswitcht naar Duloxetine. De Paroxetine afgebouwd en de Duloxetine opgebouwd. Van 30mg (1 capsule) naar 60mg (2 capsules). Na 6 weken merkte ik geen enkel verschil en zakte de moed in mijn schoenen. Een psycholoog bij diezelfde instelling opperde de mogelijkheid om te stoppen met de Duloxetine en te kijken wat dát met me deed. Ik heb toen een week de halve dosis (30mg) geslikt en toen gestopt. De 1e dag ging nog wel. De 2e dag voelde ik me al een stuk slechter. De welbekende electrische schokjes in mijn hoofd. Maar als het hier bij zou blijven kon ik wel doorzetten. De 3e dag was echter een hel. De chemische reactie in mijn hoofd was bijna ondragelijk. De schokjes maakten me letterlijk ziek en was een bijzonder nare ervaring. Uit pure wanhoop de zorginstelling gebeld en wéér een andere medewerker vond de afbouwprocedure véél te snel gaan. Mijn hersenen konden het gewoonweg niet bijbenen. Ze raadde me aan weer een capsule te slikken. Binnen enkele uren verdwenen de schokjes gelukkig. Maar de stoppoging was hiermee wel mislukt. Niet bevorderlijk voor mijn vertrouwen. Een paar dagen later was mijn vaste begeleider weer aanwezig en stelde voor een ander medicijn te proberen. Nou, ik was er wel klaar mee. Verschillende medewerkers gaven tegenstrijdige meningen. Ik ben naar mijn huisarts gegaan om ergens een second opinion te vragen. Ik kwam bij een andere zorginstelling terecht en we besloten de Duloxetine wederom te stoppen, maar nu in combinatie met het kalmeringsmiddel Oxezepam. Ik ben nu in dag 6 en de schokjes vallen mee. Ze zijn nog wel aanwezig maar is te doen. Moet me alleen heel rustig houden. Stil liggen, geen onverwachte bewegingen maken en vooral de tijd doorkomen. Ben dus al een stuk verder dan de vorige keer. Nu weet ik niet of de afbouw nu iets geleidelijker gaat, de Oxezepam zijn werk doet of een andere reden de stoppoging dragelijker maakt, maar als het zo doorgaat heb ik goeie hoop. Vraag me alleen af wat het omslagpunt is. Wanneer dat omslagpunt is. Zijn de schokjes nu op het hoogtepunt of moet “rockbottom” nog komen? Ik bekijk het per dag, worstel me door de dagen met veel slapen en stil liggen. Heeft iemand ervaring hiermee? Hoe lang het ongeveer duurt voordat het medicijn volledig uit je lichaam is? Wanneer de schokjes verdwijnen? De seksuele bijwerkingen waren met de Duloxetine een stuk minder dus daar was ik wél heel blij mee. Paroxetine is troep. Werkelijke troep die je hele zenuwstelsel ontregelt en waar je meer last van hebt dan profijt. Duloxetine voldeed me iets beter. Maar deed qua mentale gesteldheid nog vrij weinig.

24-01-2019 | Man | 34
Bipolaire stoornis
ik gebruik nu meer dan een jaar duloxetine en ben er wel tevreden van,ik ben veel rustiger en minder geirriteert

10-01-2019 | Man | 43
Chronische depressie
Gedurende 20 jaar meerdere, langdurige depressies gehad. Sinds ik dit medicijn gebruik, inmiddels als ruim zes jaar, geen terugval gehad. De emoties vervlakken wel, maar aangezien deze bij mij vooral een neergaande beweging hadden ervaar ik dit niet als een probleem. Ik zou niet meer zonder willen.

04-01-2019 | Vrouw | 28
Borderline persoonlijkheidsstoornis

14-11-2018 | Vrouw | 58
Chronische depressie
Vele jaren geleden na langdurige depressiviteit via de GGZ cymbalta gaan gebruiken. Intussen al 3 keer een ander merk verstrekt gekregen via de zorgverzekering. Nu heet het duloxetine. Kennelijk is dat de werkzame stof . In al die jaren steeds meer last gekregen van de bijwerkingen. Inmiddels zo erg dat ik bijna niet meer in staat ben te functioneren door vermoeidheid, e[lees meer...]en voortdurende hoge piep en ruis in mijn hoofd, concentratieproblemen en overgevoeligheid voor geluid. Ga nu overleggen met mijn huisarts of een ander medicijn met minder bijwerkingen mogelijk is.

06-11-2018 | Vrouw | 47
duloxetine (30mg)
In overleg met de psychiater begonnen met duloxetine voor mijn angststoornis en zenuwpijn. Tijdens het starten de eerste dagen wat bijwerkingen zoals misselijkheid en duizelig, de zenuwpijn nam niet af en voor de angststoornis was het nog te kort om iets te merken. Na anderhalve week verhoogd naar 60 mg wederom misselijk, duizelig op een gegeven moment ook verstopt ( ontla[lees meer...]sting) en daarna werd ik steeds meer " chemisch" van binnen en ook erg misselijk, duizelig de angst en zenuwpijn nam toe en ik sliep nog steeds erg slecht. in overleg na een week of 6 besloten terug te gaan naar 30 mg en dat gaat tot nu toe ( anderhalve week) erg goed, ik ben energiek, vrolijk, de zenuwpijn is bijna helemaal weg en het allerbeste ik slaap weer door tot de ochtend ( zonder halverwege oxazepam te moeten pakken. Ook heb ik op dit moment geen last van angst of paniek.

27-09-2018 | Vrouw | 27
duloxetine (30mg)
de bovengenoemde bijwerkingen klinken als veel, maar niet iedere bijwerkingen is in sterke mate aanwezig. ik ben zelf iemand die enorm bewust is van zichzelf en daarbij ook eventuele bijwerkingen. Ik slik het medicijn nu 4 weken. Já het heeft absoluut mijn stemming verbeterd en ik ben minder emotioneel, ik ervaar meer rust in mijn hoofd. Maar nu ik dit medicijn vier weken [lees meer...]slik (30mg) begin ik me sterk af te vragen of de pro's en cons tegen elkaar opwegen. Ik ben van nature een enorme piekeraar, ben zeer gevoelig, ervaar sociale angst, angst om ziek te zijn, angst om te falen. Enfin, angst speelt een grote rol en ik functioneer nog net met deze klachten, vandaar het af en aan medicijngebruik. Tips zijn meer dan welkom!

18-09-2018 | Vrouw | 54
Fibromyalgie
Ivm ontzettende pijnklachten, niet lekker in mijn vel (depressief), niet kunnen slapen ben ik Duloxetine gaan gebruiken. Na verloop van weken voelde ik mij hartstikke goed. Het ging beter met mij. Maar ik kwam 5 kilo aan. Ik was al over de 80 kilo en ondanks gezond eten en bijhouden wat ik at etc...kwam ik aan. Ik hoorde dat dit mogelijk kwam door vocht vast houden. Ik ben[lees meer...] gestopt na ruim een half jaar gebruik. In overleg met de huisarts van 60 naar 30 mg in 4 weken en dan nog 4 weken om de dag 30 mg en vervolgens niets meer. Nou na het niets meer.....heb ik vreselijk veel ontwenningsverschijnselen gehad. Verschrikkelijk zweten (nog 10x erger dan de overgang waar ik al in zat), ontzettend moe....raar gevoel in mijn hoofd en ontzettende hoofdpijn. Na weer 4 weken verder nam dit gevoel gelukkig af en gaat het nu weer beter met mij. Ik vermoed dus dat de Duloxetine uit mijn lijf is.

23-08-2018 | Vrouw | 24
duloxetine (30mg)
Ik slik nu ongeveer 8 maanden duloxetine en ik ben er erg tevreden mee. Door mijn gegeneraliseerde angststoornis heb ik heel erg last van dwanggedachtes die ik niet los kan laten, gevolgd door paniekaanvallen. Door de duloxetine zijn mijn paniekaanvallen met 95% achteruit gegaan. Wanneer ik last heb van een dwanggedachte ben ik nu in staat om dit los te laten. De paniekaan[lees meer...]val komt dus vrijwel nooit meer voor. Toen ik begon met het slikken van de duloxetine heb ik erg veel last gehad van bijwerkingen. Erge maagpijn, misselijkheid en amper meer een eetlust. De eerste 2 weken van de inname verergerde mijn klachten. Ik was continu in paniek, wat erg vervelend was. Na ongeveer 2 weken verminderden mijn klachten steeds iets minder. Na 4 a 5 weken waren mijn paniekaanvallen gedaald tot zo'n laag niveau dat ik werkelijk een positief effect merkte. Wanneer ik de duloxetine niet consequent slik, merk ik dat ik weer last krijg van mijn klachten. Slik het dus consequent. Ik raad duloxetine aan voor mensen met een gegeneraliseerde angststoornis.

11-08-2018 | Vrouw | 39
Stemmingswisselingen
Sinds september 2017 voelde ik me niet goed, moe... uitgeput... in december had ik het gevoel dat ik was aan het overleven... bloedtesten wezen de ziekte van hashimoto uit ( een paar jaar geleden genezen van Graves, ik heb graves gekregen tijdens mijn eerste zwangerschap) De ha heeft me doorverwezen naar een endocrinoloog maar gelijktijdig bleef ik me heel slecht en verdr[lees meer...]ietig voelen. Mijn medicatie (l-thyroxine) sterkte volgens de endocrinoloog goed! Maar nog steeds bleef ik huilen en verdrietig en had ik GEEN draagkracht. Ik heb een leidinggevende functie... gelukkig een begripvolle baas en een begripvol team... maar er zijn grenzen. Samen met de ha besloten om duloxetine op te starten! Ik was mezelf kwijt! De eerste week had ik lastvan een aantal bijwerkingen ( moe en een droge mond)! Maar nu voel ik me geweldig! Ik ben ondertussen ook gestopt met de pil! Ze gaan me testen op vroegtijdige menopauze! Ik heb terug heel veel zin in seks( echtgenoot zeer tevreden 😀) ! Ik ervaar aanrakingen van mijn echtgenoot veel heviger ! Ik krijg rillingen en kippenvel (echt zalig) en we hebben veel seks(na een periode met weinig seks) . Ik heb veel zin maar het duurt lang voordat ik een orgasme heb (vroeger had ik snel een orgasme) maar het orgasme dat ik krijg is wel heel hevig! Herkent iemand dit? Ik vind dit allemaal zo raar en om dit “in real live” te vragen vind ik moeilijk!

08-08-2018 | Vrouw | 29
duloxetine (30mg)
Hielp bij mij niet tegen mijn depressie. De zelfmoordgedachten en het piekeren werd iets minder, maar de somberheid en neerslachtigheid bleef. Na een half jaar gevraagd of dit zo hoorde en toen overgezet naar venlafaxine retard. Blij dat ik naar mijn intuïtie geluisterd heb. Ik was ook mega moe de hele tijd en viel ontzettend veel af doordat de pillen mijn eetlust wegnamen[lees meer...].

29-07-2018 | Vrouw | 47
Chronische depressie
Overgestapt van Paroxetine naar Duloxetine ivm bijwerkingen Goed bevallen maar er bleven nog wat bijwerkingen over nl overmatig zweten en het idee in de overgang te zijn Verder heeft het me goed geholpen

30-04-2018 | Vrouw | 26
ADHD
Sinds vorigjaar de diagnose adhd gekregen. Ik begon met methylfenidaat uiteindelijk slikte ik de hoogste dosis merkte geen verschil voelde mij vreselijk opgejaagd gevoel hartkloppingen hartritmestoornis. Dus gestopt. Toen kreeg ik dexamfetamine ook de hoogste dosis werkte iets voelde mij nog steeds opgejaagd. Toen kreeg ik welbutrin antidepresiva wat en RAMP 8 weken ve[lees meer...]rder ik dacht alleen maar aan de dood ik was zwaar depressief dus stopte er ook mee. Naar het laatste medicijn had ik het er niet meer op toch overwogen om duloxitine te gaan slikken 1x daags 30 mg Ik voel mij geweldig ik ben niet meer depressief mij adhd is onderdrukt ik heb rust in mij hoofd. Ik heb geen stemmingswisselingen meer zelfs niet de week voor ik ongesteld ben. Alleen mij libido is helaas verdwenen in het begin van het gebruik hoofdpijn, misselijk suf en erg moe veel slapen maar dat ging naar 2 weken over. Ik vind het echt een goed medicijn het helpt mij goed in het dagelijks leven en vooral de rust in mijn hoofd!

23-04-2018 | Vrouw | 55
duloxetine (60mg)
Opstart zelfs met 3x dd 10 mg oxazepam erbij was ramp. 2 weken zombie en vreselijke angsten. Daarna bijna 2 jaar steeds somberder niet kunnen genieten. Sex door verkramping bekkenbodemspier (zie plassen werkt dus ook op vagina) bijna niet meer mogelijk. Libido ook weg. Niet kunnen slapen. Gevoel van liefde en genieten weg vervlakt. Huilbuien. Angst ook vlakker maar zeker n[lees meer...]iet weg. Chronische pijn ook afgevlakt dat was enige positieve. Ik raad op basis van mijn ervaring dit medicijn sterk af.

01-03-2018 | Vrouw | 22
duloxetine (30mg)
Na de helft van mijn leven in de weer gezeten te hebben met depressiviteit, sociale angst en nog een heleboel andere dingen, enkele maanden geleden aangegeven aan mijn psycholoog dat ik antidepressiva wilde proberen. Heb al eerder een SSRI gehad (Prozac) toen ik 16 was, maar symptomen kwamen weer terug. Een andere belangrijke reden voor het gebruik van specifiek duloxetin[lees meer...]e was voor mij de chronische pijn in mijn rug en schouders die ik sinds een jaar heb. Ik had gelezen dat duloxetine kan helpen bij chronische pijn, en ik had al vanalles geprobeerd wat niet hielp. Verder werkt duloxetine ook op norepinephrine en kamp ik al heel mijn leven met overmatige vermoeidheid en behoefte aan slaap, dus ik hoopte dat het hier ook tegen zou helpen. Ik ben positief verrast over de effectiviteit van dit middel op mijn stemming, die flink verbeterd is. Ik voel me stabieler, minder down, ik heb minder zelfmoordgedachten, minder huilbuien, minder pijn, ik ben ietsjes fitter, ik maak me minder zorgen. Samen met andere positieve veranderingen in mijn leven heeft het ervoor gezorgd dat ik niet meer depressief ben. Ik heb nog af en toe last van stemmingswisselingen, maar minder frequent en het voelt minder zwaar en hopeloos. Ik heb spijt dat ik zo lang gewacht heb met het weer proberen van een SSRI. Ik was best wel bang van tevoren voor eventuele gewenning en allerlei enge klachten als ik weer zou stoppen met dit middel. Hier kan ik nog niks over zeggen, maar het stelt me enigszins gerust dat ik de pillen krijg in de vorm van capsules die vol zitten met hele kleine bolletjes. Je zou dus in principe heel langzaam kunnen afbouwen, mocht je last krijgen van een soort 'ontwenningsverschijnselen'.