Zenuwpijn (1 mening)
Overgang (1 mening)

09-03-2015 | Man | 23
venlafaxine (150mg)
Voorgeschreven gekregen voor bovenstaande aandoeningen. Bijwerkingen in de wenperiode waren extreem te noemen. Depressiviteit en suïcidale gevoelens werden vele male erger. Ik kreeg geen hap door mijn keel, gaf nergens meer om en ging door een hel. Na 6 weken leek dit beter te gaan, dit kwam alleen vanwege dat de wenperiode over was. Het middel zelf deed niets goeds. Depre[lees meer...]ssie bleef aan en werd net als suïcidale gedachte en zelfbeschadiging alleen maar erger. Mijn energie werd minder, ik was vaak misselijk, kon mijn honger niet stillen en kwam meer dan 24 kilo aan. In de loop van de tijd had ik soms het gevoel of mijn gedachtes bleven hangen, kwam moeilijker uit mijn woorden en soms leek het of 'het beeld' bleef hangen. Ik keek ergens anders naar dan wat er voor mij verscheen, een vertraagd beeld dus. Na het bijna een jaar gebruikt te hebben een overdosis geslikt mede met deze medicatie omdat ik geen uitweg zag. Toen met efexor en zyprexa gestopt. In een keer. Ben anderhalve week doodziek geweest, maar daarna behalve geheugenverlies van destijds en mijn jonge jeugd niets meer gemerkt van het gebruik van de medicatie. Inmiddels na therapie en begeleiding zonder medicatie alweer een paar jaar depressieloos vrij van suïcidale gedachtes en gelukkig. Ik raad iedereen het gebruik van dit middel sterk af!

09-03-2015 | Vrouw | 63
venlafaxine (37,5mg)
Heel slechte ervaring met efexor gehad....Misselijkheid en allergisch voor de zon met 'n knalrood hoofd....Met moeite kunnen stoppen zeker 'n half jaar over gedaan met veel bijwerkingen...'n Tip voor anderen om af te bouwen... 1 dag geen efexor nemen en 4 dagen wel...Na 1 á 2 weken 1 dag geen efexor en 3 dagen wel nemen...De 2 of 3 week 1 dag geen efexor en 2 dagen wel e[lees meer...]n zo verder... Succes ermee...

16-02-2015 | Man | 28
venlafaxine
1.5 maand gebruikt geen effect gevoeld over bijwerkingen verminderde libido en schokken in mijn hoofd toen ik wou stoppen

16-02-2015 | Vrouw | 56
venlafaxine (150mg)
slik 10 jaar efexor de laatste maanden 2x daags lorazepam en het helpt nog niet echt slik per dag 375 mg kreeg serotonine erbij kon ik niet tegen dus er weer af ben benieuwd wat de volgende stap is

22-11-2014 | Vrouw | 46
Bipolaire stoornis
Gebruik al jaren efexor, maar steeds last van periodes van misselijkheid. Dit begint inmiddels m'n kwaliteit van leven dusdanig aan te tasten dat ik steeds vaker begin te denken om te gaan stoppen. Hebben meer mensen hier last van?

31-10-2014 | Vrouw | 29
Chronische depressie
De eerste twee maanden werden minder heftig qua depressie maar de bijwerkingen waren verschrikkelijk. Ik had vanaf het begin het gevoel dat ik drug op had. Ik kon niet slapen, rusteloze benen, enorm zweten, vreselijk dromen (als ik al sliep), libido rond het vriespunt, ik voelde me vlak en ik ben in 5 maanden 10 kg aangekomen. Ik heb nooit het gevoel gehad dat dit medicijn[lees meer...] me heeft geholpen met die depressie, het onderdrukte alleen de hele boel. Het afbouwen was een hel, ik voelde me een junk die van de heroïne moest afkicken. Ik was niet helder in mijn hoofd, enorm emotioneel met elke dag een paar paniekaanvallen, continu het gevoel dat ik elektrische schokken in mijn hoofd had en de hele tijd ruzie met mijn partner. Na een klein jaar ben ik gestopt met het gebruiken van deze medicijnen maar het heeft tot zeker 4 maanden erna geduurd dat ik nog last had van verschillende bijwerkingen.

15-09-2014 | Man | 49
Chronische depressie
Voor de duidelijkheid ik ben 2 jaar gestopt met anti depressivum na 12 jaar zo een beetje alles "geslikt" te hebben. Mijn mening en helaas ervaring is dat SSRI's/SNRI's te veel invloed hebben op het immuunsysteem en na lang gebruik (wat voor velen onvermijdelijk is door de ontwenningsverschijnselen en de misverstanden daarover) een auto-immuunziekte kunnen uitlokken of ver[lees meer...]ergeren. Natuurlijk niet bij iedereen. Maar ik wilde het toch even aanhalen. En mijn motivatie om dit aan te halen is het volgende. Wat de medicatie precies doet weet men nog steeds niet, maar wat wel bekend is (vooral bij gebruikers) dat ze een enorme invloed hebben op de hormonale huishouding. o.a. stress, sexlust, eetlust, agressie, slaapkwaliteit. Er zijn zelfs al theorieën of de psychiater nog in de geest van de middeleeuwen denkt en de gevoeligheid en of aanleg voor het ontwikkelen van een depressie of burn-out in de toekomst in 60 procent van de gevallen voorkomen kan worden. Maar goed even terug naar het "medicijn" want het zal helaas nog wel 20 jaar duren voordat de evolutie er aan toe is. Hier onder volgt een verhaal van prof. David Healy, een van de weinige experts op gebied van langdurig gebruik van antidepressiva. Een herhaling van mij uit 2013. Bij sommige mensen kan na langdurig gebruik van antidepressiva (enkele jaren) een syndroom optreden na stoppen van de inname. Dit syndroom, dat jaren kan aanhouden wordt het "geprolongeerd ontwenningssyndroom" genoemd (Engels: protracted withdrawal, er bestaat nog geen officiële Nederlandse definitie). De symptomen kunnen het eerste jaar of zelfs de eerste twee jaren extreem heftig en ondraaglijk zijn en omvatten onder meer spierspasmen, beven, diarree/darmkrampen, duizeligheid, misselijkheid, overgeven, gezichtsproblemen, overgevoeligheid voor licht en/of geluid, depersonalisatie/derealisatie, sensaties van electriciteit en/of naalden, angst, depressie, urineerproblemen en meer. Hoewel het syndroom potentieel zeer ernstig en angstwekkend is en normaal functioneren voor lange tijd onmogelijk maakt zullen deze verschijnselen meestal in de loop van de tijd afnemen en verdwijnen. Helaas is dit een grillig en niet-lineair proces. Herstel van het zenuwstelsel is een nogal mysterieus proces. Het herstel verloopt niet lineair, er zijn pieken en dalen, mensen noemen vaak de analogie met het oplossen van de kubus van Rubic. Anderen spreken van een draaimolen of rollercoaster (achtbaan), al deze analogieën zijn juist. Het grillige en niet-lineaire verloop kan zeer demoralizerend zijn en het woord "helse ervaring" komt in bijna alle gebruikersomschrijvingen terug. Met zekerheid kan gesteld worden dat de ervaring is te vergelijken met in een diep zwart gat geworpen te worden, er een klein beetje uit te kruipen om vervolgens herhaalde malen weer teruggeworpen te worden. Dit proces kan mensen tot wanhoop drijven, met name na abrupt stoppen of te snel afbouwen. Veel van de zelfmoordpogingen na stoppen met een antidepressivum zijn naar alle waarschijnlijkheid een gevolg van deze ontwenningsklachten en niet van terugkeer van de depressie. Wanneer de arts of psychiater ons een antidepressivum voorschrijft is dit meestal naar aanleiding van depressieve gevoelens, stemmingsstoornissen of persoonlijke problemen. Wanneer we stoppen kunnen we verwachten dat deze problemen terugkeren. Maar plotseling kunnen we niet meer normaal functioneren, normaal denken, normaal schrijven, normaal slapen en komen terecht in een toestand die we ons niet konden voorstellen. Komende vanuit een toestand van angst of depressie vinden we ons na stoppen met de medicatie terug in een situatie waarin we totaal niet meer in staat zijn tot de normale dingen van het leven en routinematige handelingen die vanzelfsprekend waren voordat we het antidepressvum gingen slikken. Stoppen met antidepressiva heeft de potentie een reeks problemen te veroorzaken waarbij de oorspronkelijke reden van voorschrijven volkomen verbleekt. En niet zelden worden mensen dan door hun arts weer teruggezet aan het middel omdat "de onderliggende ziekte/depressie nog niet genezen is". Dat is de bijna duivelse paradox van de antidepressiva. Na stoppen van een antidepressivum(Seroxat/Paxil, Efexor, Zoloft, Lexapro en anderen) kunnen we abrupt of geleidelijk terechtkomen in wat mensen een "wave" noemen. Deze wave houdt een toestand in van een extreem ziektegevoel en een intens lichamelijk en psychisch lijden, deze conditie kan maanden of nog langer aanhouden. Sommige symptomen zijn erg moeilijk te omschrijven. Het is gedurende een dergelijke periode dat we ons slechter en slechter gaan voelen en alle hoop kunnen verliezen. Vaak na ongeveer 18-24 maanden (maar korter of langer komt ook voor) kan men vrij plotseling een sterke verbetering ervaren, alsof de hemel ineens opengaat. Dit wordt in het jargon een "window" genoemd. Het is een prettig gevoel en geeft weer nieuwe hoop. Maar helaas kan dit gevoel van korte door zijn, na uren, dagen of weken sluit het window weer en eindigt de persoon opnieuw in een wave. Het window zal weer opnieuw opengaan, het is echter afwachten wanneer. Dit proces is niet te beinvloeden, een consistente en zeer geleidelijke afbouw zal het proces bijna altijd veel draaglijker maken. Volgens prof. David Healy, een van de weinige experts op dit terrein, kan volledig herstel tot vier jaar vergen. Volgens sommigen kan het nog langer duren, maar het lijkt erop dat volledig herstel voor iedereen mogelijk is.

27-05-2020 | Vrouw | 62
venlafaxine (225mg)
Door ziekenhuisopnames en overlijden moeder in mijn twintiger jaren en daarna een dochter opvoeden met een aan autisme verwante contactstoornis, was ik heel depressief en angstig, met paniekaanvallen en ernstige hyperventilatie. Daar kreeg ik diazepam voor. Ik denk nu tussen de 15 en 20 jaar aan de Efexor. Wel tussendoor een paar keer afgebouwd, was heel fijn. Maar al[lees meer...]s er ,voor mij, iets ingrijpends voorvalt, ben ik weer echt helemaal terug bij af, kan van alles zijn, laatste keer was het een MRI onderzoek, terwijl ik niet eens verwachtte dat ik daar in paniek van zou raken, had ook geen last van claustrofobie, nu dus extreem. Dan weer opbouwen van de efexor, dat zijn dan verschrikkelijke weken, maanden tot de goede dosis, bij mij dus 225 mg. Veel aangekomen, altijd hongergevoel, nooit het gevoel van vol zitten. Daardoor diabetes II, hoge bloeddruk, hoog cholesterol, en 8 jaar geleden hartinfarct. De ergste bijwerking, die heel mijn sociale leven heeft plat gelegd, is echter het transpireren. Zomer en winter, alleen heel stil liggend is het veel minder. Altijd nat haar, rood gezicht, en druppels die constant van mijn gezicht en lichaam lopen, constant natte kleding. Dus haren stylen, make up, niet meer nodig. Op bezoek gaan, veel te warm, draag al jaren geen jas meer, in de winter een vestje of een dun ventileren regenjasje. Zoek al jaren naar een vervanger, zonder die rotte bijwerkingen, maar helaas nog steeds geen oplossing

01-02-2020 | Man | 53
venlafaxine (75mg)
Alcoholverslaving
Verschillende jaren efexor gebruikt. Hielp onrust en impulsen te beheersen. Ben sinds 2 jr gestopt via afbouwprogramma apotheek ( tapering-strip) geworsteld met herstel maar ben op weg naar volledig herstel. Gebruik dit middel niet te lang!

venlafaxine (150mg)
Ik heb in 2004 een burn-out gehad en daar kwam mijn paniekstoornis tot uiting. Na een halfjaar gestart met Alprazolam en Efexor (75mg en later 187.5mg). Het beschermde de angst een beetje en ik kon na 2 jaar thuiszitten weer aan het werk, maar hield eigenlijk altijd flink wat paniekaanvallen over. In 2010 kreeg ik een merkloze variant en die deed helemaal niets. Ik was b[lees meer...]innen 3 weken helemaal terug bij af en lag weer trillend en huilend op de bank. Terug naar het Merk Efexor en het ging stapje voor stapje beter. In 2017 merkte ik dat het eigenlijk niet echt meer hielp. Zat ik eerst op 50% werking van het middel, dan was het nu nog geen 20%. Terug naar de psychiater en begin 2018 kon ik overstappen op Citalopram. Dit heb ik een jaar geslikt, maar bij mij had het helaas de uitwerking dat ik er somber en zelfs bij een hogere dosering zwaar depressief van werd. De angst was wel beschermd!! Dus ik had bijna geen paniekaanvallen meer, wel sensaties in mijn lijf, maar ze schoten nooit door naar mijn hoofd, echt al een heel stuk beter dan de Efexor!! Omdat ik zwaar depressief werd, weer naar de psychiater en ik ben nu aan het afbouwen om over te slappen op Clomipramine, nog 7 dagen afbouwen, dan kan ik gaan starten. Heel benieuwd!

venlafaxine (150mg)
Efexor was mijn eerste medicatie (2004) tegen mijn paniekstoornis. Het verlichte de angst een beetje en ik kon na 2 jaar thuiszitten weer aan het werk, maar dat bleef keihard knokken. Efexor heeft bij mij de paniek nooit echt beschermd, alleen licht ondersteund. In 2010 kreeg ik van de apotheek een merkloze variant mee van Venlafaxine en binnen 3 weken lag ik weer huil[lees meer...]end en vol in paniek op de bank. Een enorme terugval, terwijl ik net zoveel overwonnen had. Meteen terug op het met Efexor en dat hielp een stuk, maar heeft nooit de angst helemaal beschermd. Ik bleef altijd flinke paniek(aanvallen) houden.

19-05-2019 | Vrouw | 51
venlafaxine (75mg)

10-04-2019 | Vrouw | 44
venlafaxine (300)
Postnatale depressie
6maanden na mijn laatste bevalling ben ik begonnen met efexor. Het werkte aanvankelijk. Ik neem het nog steeds, maar heb evengoed een paar terugvallen gehad waarvan de laatste vorig jaar. Toen is mijn dosis verhoogd van 225 naar 300 Mg . Na 3 maanden was ik net goed genoeg om terug te kunnen gaan werken. Dat was de 1ste keer dat ik moest thuisblijven wegens depressie. In j[lees meer...]anuari 2019 moeilijke familietoestand waardoor ik stevige dip kreeg. Psychiater zei dat dosis verhogen geen zin had. Boven 300 Mg werkt het niet meer beter. Nochtans zei hij ook steeds dat 300mg niet veel is. Nu lees ik studies over tardive dysphoria, chronische depressie door langdurig antidepressiva . Ik heb al 2 mislukte afbouwpogingen gedaan. Wat ik niet wist, is dat het terugkeren van depressieve symptomen bij de afkickverschijnselen hoort. Je moet daar dus doorheen. Had hij me wel even mogen vertellen. In de zomer bouw ik opnieuw af. Ik wil er echt vanaf omdat het me toch niet meer helpt. Ik reken voor de afbouw zeker 2 jaar. Info die ik vind, zegt min 5 a 10% van de dosis om de 3-6 weken. Dan ben je na 12 jaar en met een dosis van 300 Mg wel een tijdje bezig, maar het moet supertraag gebeuren om de hersenen de tijd te geven om zich te herprogrammeren. Die hebben 12 jaar niet meer zelfstandig gewerkt.

15-03-2019 | Vrouw | 59
venlafaxine (225mg)
Het middel kreeg ik voorgeschreven na suicidale gevoelens. Heb het nooit een prettig middel gevonden, vermoedde invloed op adrenaline aanmaak.

17-01-2019 | Man | 49
venlafaxine (337.5)
Al 17 jaar aan efexor/225 mg...sinds 8 jaar ziekte syringomyelie(ruggemerg). Hoop dingen gebeurt sinds die tijd.zowel zakelijk als prive....sinds oktober weer slecht in mijn vel,waarvan de laatste 4 maanden echt weer depressief met angst.. Nu weer bij psycholoog en psychiater..laatste maanden efexor naar 337.5 waarvan de laatste 4 weken naar 337.5..merk zeker geen voorui[lees meer...]tgang. Weet even niet of ik nu moet overstappen,of dat de efexor moet settelen op deze dossering. Iemand ervaring?

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (553) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (509) - Antibiotica - penicillines breedspectrum