Ervaringen met Efexor

venlafaxine

zweten depressief moeite met slapen

Chronische depressie (21 meningen)
Posttraumatische stressstoornis (PTSS) (8 meningen)
Sociale fobie (4 meningen)
Zenuwpijn (1 mening)
Overgang (1 mening)

Subsidie depressiegala nauwelijks naar depressie

NOS Nieuwsuur (21-01-2020)

14-02-2017 | Vrouw | 28
venlafaxine (150mg)
Super goed en fijn middel! Al jaren heel veel baat bij!

29-09-2015 | Vrouw | 41
Depressief
Je moet even door die eerste week heen en het medicijn de tijd geven. Ik ben erg tevreden! Voordat ik er mee begon was ik zeer depressief, wanhopig en heel bang. Ik ben langzaam uit mijn isolement gekomen en voel me gewoon stukken beter. Tuurlijk moet je er ook zelf iets voor doen, ik drink geen alcohol meer omdat het niet samen gaat, bewaak mijn grenzen en zorg voor struc[lees meer...]tuur. Dat lukte me allemaal niet meer. Heel fijn medicijn voor mij!

17-09-2015 | Vrouw | 26
venlafaxine (150mg)
Vorig jaar december start efexor na eerst paroxetine gebruik. Weinig last van bijwerkingen behalve duizeligheid en toename gewicht. Zeer prettig middel, ondersteund mij goed en ik kan weer normaal functioneren. Uiteraard verschilt effectiviteit middel per persoon.

05-07-2015 | Vrouw | 38
venlafaxine (112,5mg)

17-04-2015 | Vrouw | 38
Chronische depressie
in het begin had ik wel last van de bijwerkingen, zoals wazig zien, duizeligheid en vermoeidheid maar na het middel een jaar geslikt te hebben verdwenen deze klachten. nu slik ik het al jaren en het helpt mij om mijn leven leefbaar te houden. volgens mij werkt het ook tegen angsten want hier heb ik ook stukke minder last van dan voorheen.

18-02-2015 | Vrouw | 35
venlafaxine
Angst
Ik ben dit middel gaan gebruiken nadat mijn traumatherapie mislukte door ernstige dissociatie. Daarvoor heb ik meerdere soorten antidepressiva zonder succes gebruikt. Na de start (opgebouwd naar 150 mg) knapte al binnen enkele weken mijn stemming op. Ik was het middel met name vanwege de angstklachten (dissociatie) gaan gebruiken, maar er bleek ook een depressie te sud[lees meer...]deren. Na een paar maanden kreeg ik weer een terugval en is de dosering verhoogd naar 225 mg, wat ik tot op heden naar tevredenheid gebruik. Inmiddels ook de traumatherapie op een andere manier met succes opgepakt en geen noemenswaardige depressieve klachten meer. Wel de nodige last van bijwerkingen gehad: droge mond (af en toe), nachtzweten (vooral in het begin 4 tot 5 natte shirts per nacht - nu meestal 1 of 2 natte shirts), in het begin zeer moe gevoel in spieren bij sporten (ging na een paar maanden weer over), en bij de start een paar weken algehele malaise, bij iedere verhoging van de dosis terugkomend, maar steeds korter durend.

02-09-2023 | Vrouw | 64
venlafaxine (37,5mg)
ADHD
gebruikte venlavaxine.voor wat rust en paniekaanvallen.

02-07-2023 | Vrouw | 29
venlafaxine (150mg)
Ik gebruik dit middel al zo'n 13 jaar, na meerdere andere antidepressiva te hebben geprobeerd, bleek dit het meest werkend. Inmiddels heb ik 3 jaar de diagnose ASS en ADHD. Dit medicijn houdt me redelijk stabiel en ook kan ik prikkels wat beter verwerken. Helaas is het wel zo dat, wanneer ik een dosis vergeet, ik mij echt een zombie voel. Het voelt echt als afkicken, ook a[lees meer...]l zou het effect niet zo snel 'uitgewerkt' moeten zijn, i.vm. lange afgifte. Persoonlijk heb ik erg last van gewichtstoename. Mijn vader gebruikt dezelfde medicatie in dezelfde hoeveelheid en heeft hier ook veel last van (zo'n 20 kg in een half jaar). Ik ben zelf zo'n 40 kg aangekomen sinds ik gestart ben met dit medicijn. Wel troep tijdens het gebruik van zwangerschap. Onze oudste was een 'huilbaby' en had na de geboorte even een lastige start, onze tweede ook. Beide hebben zo'n 48 uur na geboorte last gehad van mijn medicatie in de vorm van onrust en luidruchtig ademhalen.

31-05-2022 | Vrouw | 70
venlafaxine (225mg)
Chonische depressie, met enkele ernstige uitschieters. Het is het enige middel dat helpt bij mij. Maar in de loop van mijn leven heb ik ook andere dingen geleerd die werken tegen mijn depressies: een intensieve cursus mindfulness bij depressie gedurende 8 weken, met huiswerkopdrachten, gegeven door de GGZ; flink bewegen, zoals elke dag wandelen, helpt ook goed tegen de[lees meer...] bijbehorende slapeloosheid; en last but not least praten met een psychotherapeut, mijn partner en soms een goede vriend(in). Ik moet alert zijn op piekeren en Ik reageer slecht op langere perioden van stress. Ben gestopt met roken, want kreeg daar angstgevoelens van. Drink weinig koffie en zeer weinig alcohol. Heb dit middel wel eens proberen af te bouwen, maar begeleiding ontbrak, de timing was verkeerd en de depressie kwam terug. Therapietrouw bij Venlafaxine retard is belangrijk: elke dag op hetzelfde tijdstip bij het eten innemen. En het (laten) meten van je bloeddruk is ook belangrijk, want verhoogde bloeddruk is een bijwerking die niet vermeld wordt in de bijsluiter. Je moet ook weten dat het afbraakproduct zich kan ophopen in je bloed. Het enzym dat voor de afbraak zorgt wordt nl. afgebroken door het medicijn zelf. Ik ben hier door veel eigen speurwerk achtergekomen.

28-12-2020 | Vrouw | 43
venlafaxine (225mg)
Chronische depressie
Ik nam al antidepressiva zoals seroxat en prozac, maar Efexor helpt me al 9 jaar om mijn depressie onder controle te houden. Er bestaan geen wondermiddel tegen depressies, dus ik heb uiteraard ook nog depressieve episodes. Bij de opstart van de medicatie had ik bijwerkingen zoals misselijkheid, moeheid, slapeloosheid (of heel veel slapen) en sufheid. Ik heb enkele keren [lees meer...]geswitcht qua dosering (van 225mg naar 150 en weer terug). Dat gaf milde bijwerkingen.

12-10-2020 | Man | 47
venlafaxine (75mg)
Efexor (Venlafaxine), beste Antidepressivum tot nu toe gevonden. Opgelet: Hoge dosering werkt NIET beter. Werkt verslaving lichtjes in de hand, Ernstige slaapproblemen, Redelijk gespannen en gestresseerd, niet geschikt voor gebruik met lithium, indien er extreme hoogtes en extreme laagtes zijn zeker niet gebruiken (wekt het zelfs nog meer in de hand) Bijna alle producten [lees meer...]gebruikt (merk of generiek) Meestal veel toename van gewicht... (tot 128Kg gewogen, nu 69Kg) Negatieve eigenschap van Efexor(Venlafaxine ) is niet tot extreem weinig slapen. Doch depressie is een hele tijd verdwenen (ongeveer 1 jaar) Meerdere keren poging tot zelfmoord gedaan, wat nu niet eens meer in mijn hoofd komt. Heel sterke TCA gebruikt waaronder Redomex(Amitripiline) wat vroeger beste was(225mg/dag). Door overdosering van Redomex in coma-beland. Daarna gebruik van Trazodone (600mg/dag), Prozac (60mg/dag), Prothiaden (225mg/dag), Anafranil (150mg/dag), Cipramil (40mg/dag), Escitalopram(50mg/dag), Paroxetine (60mg/dag), Serlain (200mg/dag), Wellbutrin (300mg/dag), Lerivon (120mg/dag), Aurorix (750mg/dag), Dixeran (100mg/dag), Ludiomil (100mg/dag). Hierboven alle genoemde anti-depressiva geslikt met dagelijkse vermelde dosis (Niet in juiste volgorde). Meestal in combinatie met neuroleptica (anti-psychotica). Soms 2 anti-depressiva samen gebruikt (voornamelijk trazodone met andere specialiteit). Nierfunctie is momenteel redelijk goed. Problemen gehad met: overgewicht, incontinentie, slaperigheid, angst, agressie, seksuele stoornissen, psychose. Momenteel geen neuroleptica, normaal gewicht, depressie onder controle, normale seksuele beleving, geen psychotich gevoel of schizofrenie, enkel ernstig slaapprobleem wat niet onder controle te brengen is met benzo's (ook niet in hoge dosis), Epileptisch insult is ontstaan door zware fout psychiater (Haldol 45mg/dag samen met Copixol 100mg/dag) zwaarlijvigheid (BMI>40) gecombineerd met Valtran 300mg(Opiaat) gevallen (3dagen bewusteloos gelegen op de grond met ernstige tijdelijke Rhabdomyolyse verschijnselen opgetreden: CK>25000 en blijvende lichamelijke letsels in één hand(geen beweging mogelijk), onderarm(greffe) en schouder(volledige prothese). Doch de moed niet laten zakken, er is leven, er is hoop.

22-08-2020 | Vrouw | 38
Manisch-depressieve stoornis
Ik neem dit medicijn al bijna 18 jaar voor een genetische manische depressie en paniekaanvallen (sinds 5 jaar samen met Lambipol), het werkt, vaak afgebouwd en gestopt, maar na een maand of 2-3 ''clean'' val ik door dat genetisch aspect vanzelf terug in een depressie met ook paniekaanvallen en dan besef je pas wat dat medicijn precies doet als je weer beter bent. Het gebe[lees meer...]urd nog wel eens dat ik dipjes heb, maar dat zijn uurtjes, geen depressies meer zoals eerder en enkel bv bij een ingrijpende of emotionele gebeurtenis. In het begin bijwerkingen zoals droge mond, licht in het hoofd, zweten, minder snel orgasme, maar nu niks meer of toch niks erg, ik merk er niet echt iets van, mijn emoties komen nog sterk door. Ben amper 5kg aangekomen van deze dosis (75mg), maar blijf wel op mijn voeding letten zodat ik alleen die 5kg van Effexor bij heb en niet al te veel meer, cholesterol wordt ook beïnvloed. Ik kan mij voorstellen dat je veel aankomt als de dosis hoger is (al zijn er andere AD die dat veel meer hebben), heb ooit op 150mg geweest en toen was er 10kg bij, dus bij elke dosis hoger heb je telkens +/-5kg erbij. Nu, het belangrijkste is uit depressies te geraken, want die 'omvang' is veel groter 😉

11-08-2020 | Vrouw | 58

28-08-2019 | Vrouw | 22
venlafaxine (75mg)
Ik neem dit nu sinds een jaar omwille van depressieve klachten. In het begin werkte het super goed, geen bijwerkingen. Merk wel meteen als ik een dosis vergeet, dan geraak ik mijn bed niet uit van de misselijkheid en een bizar gevoel in mijn hoofd. Nu, een jaar en veel familiale gebeurtenissen later, heb ik het gevoel dat het niet meer zo goed werkt of de dosis niet meer v[lees meer...]oldoende is. Ik heb ook sneller last van blauwe plekken, elke nacht nachtmerries en veel zweten. Heeft nog iemand deze bijwerkingen gekregen?

03-11-2018 | Vrouw | 54
venlafaxine (75mg)
In begin van inname enige tijd deze bijwerkingen, naarmate lichaam deze medicatie aanvaard heeft verdwijnen bijwerkingen , wandelen is ook goed vd depressie indien mogelijk, ik wandel ook , in de mate vh mogelijke, want artsen en psygologen zeggen gemakkelijk om te wandelen maar de mensen met depressie moeten kunne , ik heb depressie n.a.v mijn echtgenoot zijn overlijden 3[lees meer...]j geleden, maar het voel nog aan alsof het gisteren was , rouwproces vraagt veeeel tijd en moed, eerste 2j hield ik me sterk , maar vorig jaar kreeg ik een terugbots door depressie, vroeger had ik vaak depressie maar raakte er vlug uit, depressie door overlijden vraagt tijd , herstel duurt langer naarmate men ouder is , meld arts, een lastige iets is een depressie , bij psygoloog ga ik niet meer die 50 euro vragen om 1 uur te praten , ziekenkas komt maar 10 euro tussen in de eerste 6 sessies , dus verliest patient 40 euro per sessie x 6 sessie's, is 240 euro verlies om gewoon te praten , en ik voel niet dat het iets uithaalde , beterschap aan iedereen .

22-04-2018 | Vrouw | 51
venlafaxine (37,5mg)
Na 7 jaren tobben en veel therapie heb ik me overgegeven, zo voelde het: een capitulatie. Ik begon met 75 mg en dat was niet fijn, die eerste nachten. Na een langzamere opbouw, via 37,5 mg voelde ik me na 2 weken veel beter. Alsof ik op vakantie was van mezelf. Ik hield zoveel energie over omdat ik geen strategie hoefde te bedenken om het normale leven aan te durven. Ik [lees meer...]heb enige jaren 75mg geslikt en wilde toen afbouwen naar 37,5 mg. Daarmee leef ik nu al jaren en met goede ervaring. Het is net het steuntje dat ik nodig heb om moedig te zijn en mijn angsten te overwinnen. Ik heb geen verschil gemerkt tussen Effexor en Venlafaxine.