Ervaringen met Mirtazapine

Bij  AngstX

Chronische depressie (22 meningen)
Postnatale depressie (2 meningen)
Obsessieve-compulsieve stoornis (2 meningen)

Bojan Nikolik (14-04-2015)

Subsidie depressiegala nauwelijks naar depressie

NOS Nieuwsuur (21-01-2020)

08-03-2023 | Vrouw | 40
mirtazapine (15mg)
Neem nu ongeveer 6 weken mirtazapine 15mg. De eerste week wat duizelig. Maar dat werd beter. Neem het om beter te kunnen slapen. En de 2de week begon het te werken, voel me rustiger en kan beter inslapen en doorslapen. Soms een verdovend gevoel maar valt mee te leven.

01-02-2023 | Man | 45
mirtazapine (30mg)
Kreeg deze tegen de paniekaanvallen en angstdromen die gepaard gingen met mijn ontwenning van alcohol. Begonnen met 15mg, angstdromen werden enkel erger. Verhoogd naar 30mg, volledig einde aan de angstdromen en paniekaanvallen. Gebruik het nu 6 jaar. 2 keer geprobeerd af te bouwen. Dosis 25% verlaagd, na 3 maanden opnieuw 25% lager. Verder nooit geraakt. Ik kan onmogelijk [lees meer...]functioneren zonder: zeer sterke onrust en terugkeer van een oude fobie die ik niet meer onder controle krijg. Meteen nadat ik dosis opnieuw naar 30mg verhoog, is alles weer in orde. Enige bijwerking waar ik wat last van heb is sterk dalende bloeddruk wanneer ik plots recht kom na bukken of zitten. Ik heb er vrede mee dat ik deze pillen nog lang zal moeten nemen.

27-10-2021 | Vrouw | 52
Angst
Ik kreeg het door de huisarts voorgeschreven tegen angstgevoelens. Ik sliep vanaf dag één fantastisch. Wel duf wakker worden en heb veel meer slaap nodig dan normaal. Enorme drang tot eten gekregen en daarom aangekomen. Angst is verminderd en daarvoor in de plaats zijn flinke depressieve gevoelens gekomen. Daarom ga ik weer afbouwen.

13-09-2021 | Man | 76
mirtazapine (15mg/ml)
Angst
Ben 76 jaar en heb vanaf mijn dertigste heftige slaapproblemen. Diverse slaapmiddelen voorgeschreven gekregen. Mijn huidige huisarts schreef me geen slaapmedicatie meer voor. Het was verslavend. Ik vertelde natuurlijk dat ik de slaapmiddelen ongeveer 45 jaar gebruikte. Ik ga je ze niet voorschrijven was haar antwoord. Kreeg ineens heftige angsten en zij antwoorde daarop[lees meer...] met dat krijgen we allemaal weleens. Goed via via kreeg ik mirtazapine 15 mg . Bij mij werkt dit middel alleen in de nacht. Alleen de bijwerkingen vind ik naar een erg droge mond en ben in zes maanden 22kilo aangekomen.

31-07-2021 | Man | 71
Angst
Door tinnitus slaapproblemen gekregen. Ik heb mirtazapine gekregen als slaapmiddel. De 1ste keer na gebruik 10 uur achtereen geslapen(!) en was nauwelijks uit bed te branden. Wel de hele verdere dag ontzettend duf gebleven. Na die tijd niet meer gebruikt, doorgegaan met lorazepam als slaapmiddel, dat werkt bij mij ook redelijk tot goed. ik hou mirtazapine achter de hand al[lees meer...]s paardemiddel bij nieuwe slaapstoornissen

28-11-2020 | Vrouw | 40
mirtazapine (15mg/ml)
Angst
Voorgeschreven gekregen voor slapeloosheid gecombineerd met een lichte angststoornis door die slapeloosheid. De eerste twee dagen hielp het nauwelijks. Na de eerste dagen slaap ik weer, niet als een blok, maar wel zoals ik sliep voor de slaapstoornis. Van soms een goede nacht, ben ik nu naar soms een slechte nacht gegaan. Het maakt het verschil voor mij. De angsten word[lees meer...]en gedempt en zijn er nu ook minder, stapje voor stapje. Nauwelijks bijwerkingen, soms wat suf in de ochtend, trekt snel weg. Af en toe beweegt mijn been wat in rust. Hooguit 5 x per dag. Geen hongergevoel. Ik hoop dat het zo blijft. Tot nu toe een lifesaver voor mij. Probeer het eerst rustig en geef het de tijd. Ik gun het iedereen.

02-11-2018 | Vrouw | 52
Angst
goede ervaring slaap goed.

26-05-2017 | Man | 39
mirtazapine (30mg)
Ik ben van 15 mg naar 30 mg gegaan maar had met 15 mg al spiertrekkingen en zwakke bennen net of je door je benen gaat met lopen ik zit in de 4de week iemand met zelfde ervaring?

25-01-2017 | Man | 46
Angst
Heb naar aanleiding van overspannenheid / burn out (en bijkomende angst/paniek aanvallen) van huisarts Mirtazapine voor geschreven gekregen. Gebruik dit nu ca. 5-6 weken. In het begin was het wennen. De afgelopen 3 weken gingen super goed. Ik kon de hele wereld aan. Gister middag echter, plotseling, een terugval. Somber en verdrietig. Jammer. Hoop dat het snel weer bijt[lees meer...]rekt en beter gaat.

21-11-2016 | Man | 56
mirtazapine (15mg)
Kreeg het voor geschreven voor goed nacht rust, eerst sliep ik echt veel beter. Na een langere tijd werd dat iets minder. Maar merk dat ook als ik een keer niet in slaap kan komen dat ik toch niet over vermoeit raak. Kreeg het omdat ik tegen medicatie ben maar een angststoornis had, en de gedachte is dat ik de angststoornis redelijk goed onder controle kan houden mits i[lees meer...]k niet uitgeput raak. En sinds ik het middel gebruik een jaar of 5 ik weer normaal kan leven zonder overmatige last van de angststoornis. En dit werkt voor mij perfect.

02-11-2016 | Man | 69
mirtazapine (15mg)
Sinds kort gebruik ik dit medicijn en ik ben van de hel in de hemel beland. Mijn depressie is als sneeuw voor de zon verdwenen. Ook het vreselijke rot gevoel is weg.

22-12-2015 | Man | 47
mirtazapine (15mg)
Zit gewoon niet lekker in mijn vel. Sport veel, maar de klachten die ik heb zijn gewoon niet grappig. Probeer er alles aan te doen om me lekker te voelen, maar het lukt gewoon niet. En het ergste is niemand begrijpt wat er aan de hand is. Dus heb ik van de dokter mirtazapine gekregen. Het werkt wel een beetje, alleen 15 kilo zwaarder geworden en veel last van een rood hoof[lees meer...]d. zit er wel aan te denken nu om het te gaan afbouwen. maarja eerst ff naar de dokter om te vragen hoe we dit gaan doen.

02-12-2015 | Man | 55
Angst
Vanwege ernstige angstaanvallen en slapeloosheid begonnen met een lage dosis Mirtazapine (3,75mg). Slapen gaat hiermee perfect. Ben alleen wel 10 kg. aangekomen. Heb verder last van een soort duizeligheid, net alsof je hele zware voeten hebt en bijna door je benen zakt. Lange wandelingen zitten er daardoor niet in. Daarnaast voel ik me er anders door dan normaal, net als[lees meer...]of ik mezelf niet meer ben. Het is in ieder geval geen prettig gevoel. Na vier maanden besloten om te stoppen. Inmiddels uitgebreid met therapie bezig en omdat het volgens de specialist om een extreem lage dosis gaat, besloten om niet af te bouwen, maar ineens te stoppen. Vanaf dag 1 heb ik niet meer geslapen. Nu, na een week of zeven, wordt het heel langzaam iets beter, maar de angstklachten komen en gaan en zijn soms erger dan voor dit medicijn. Het (b)lijkt al met al om onttrekkingsverschijnselen te gaan, die maanden aan kunnen houden. In de officiële kanalen zoals Lareb wordt hier nauwelijks iets over vermeld, maar als je op Engelse sites zoekt is er veel over te vinden (Zoek op: Mirtazapine Withdrawal). In het kort is het dus een zeer effectief medicijn tegen slapeloosheid, maar als ik had geweten hoeveel moeite het stoppen kost was ik er denk ik niet aan begonnen, of had ik in ieder geval heel langzaam afgebouwd.

16-06-2015 | Vrouw | 2
mirtazapine (30mg)
De dierenarts heeft dit medicijn voorgeschreven voor mijn hond, omdat die angstig is, weinig at en sliep. Ondertussen neemt ze het een maand. Ze eet en slaapt beter. Jammer is ze nog niet aangekomen. Sommige dagen is ze nog erg angstig, maar we zien toch licht positieve progressie in haar gedrag. Voorlopig gaan we ermee door.

08-08-2014 | Vrouw | 44
Angst
Ik heb al sinds enige jaren dat ik heel erg slecht slaap. Dit ging mij geregeld opbreken..... Nu slik ik sinds enige maanden mirtazapine. Nu maanden later, voel ik mij nu behoorlijk ongelukkig. Ik ben sinds gisteren gestopt met deze medicatie Voor dit gebruik woog ik 72 kilo en weeg nu 98 kilo, en kan niets meer aan wat kleding betreft. Daarnaast doet het lijken of i[lees meer...]k reuma heb, al mijn gewrichten doen heel erg zeer. Vooral mijn handen en voeten, ik kan moeilijk lopen op dit moment. Ook ik heb elke ochtend een droge mond als ik wakker wordt Slapen deed ik als een roos, maar wel heel vermoeid over de hele dag.... Dus voor mij alleen maar nadelen en ik hoop dat dit snel verdwijnt.......

15-07-2014 | Man | 42
Angst
Gebruik nu 7 maanden 30 mg Mirtazapine per dag vanwege angst /paniekaanvallen. Ik neem het voordat ik ga slapen, want het werkt bij mij als een slaappil. De eerste dagen was ik overdag ook erg slaperig. Na een week kon ik weer werken. Het heeft nog wel een paar maanden geduurd voordat het duffe gevoel overdag verminderde. Na ongeveer 2 maanden voelde ik dat ik me minder d[lees meer...]ruk maakte om van alles. Mijn gevoel was er nog wel, maar ik werd niet onnodig zenuwachtig om dingen die mij normaal gesproken wel spanning geven. Maar dat effect bleek wisselvallig te zijn. Soms ben ik zomaar een paar dagen erg onzeker en angstig. Het voordeel van dit medicijn vind ik het effect op mijn nachtrust. Ik slaap gegarandeerd iedere nacht. Verder merk ik weinig positieve effecten, maar het feit dat ik nooit meer nachten lang wakker lig telt voor mij zwaar. Een nadeel is dat ik regelmatig wil snacken. Dat heb ik normaal gesproken niet. Mijn gewicht bleef jaren stabiel, maar na 3 maanden Mirtazapine gebruik was ik 7 kilo aangekomen. Ik heb met mijn arts afgesproken dat ik voorlopig doorga met deze medicatie, omdat het mij geholpen heeft geen benzodiazepines meer te nemen.