Ervaringen met Mirtazapine

mirtazapine

Bij  OnrustX

lusteloos

Chronische depressie (22 meningen)
Postnatale depressie (2 meningen)
Obsessieve-compulsieve stoornis (2 meningen)

Bojan Nikolik (14-04-2015)

Subsidie depressiegala nauwelijks naar depressie

NOS Nieuwsuur (21-01-2020)

23-03-2024 | Man | 41
mirtazapine (30mg)
Onrust

lusteloos

De eerste indruk van dit middel is verbluffend! De ernstige slaapangst kondigt zich al in oktober/november 2004. Na een augustmaand vreselijke kiespijn te hebben gehad kon ik de slaap niet meer vatten. Tijdens Eén nacht kiespijn was ik als de dood dat ik nooit meer kon slapen: De gevolgen een vernietigende obsessieve angst om niet meer te kunnen slapen. [lees meer...] Ik werd er hellemaal krankzinnig van omdat de hele dag dwangmatig bezig was voor het bang zijn om niet te kunnen slapen. Deze nachtmerrie werd ook werkelijk, ik kon dan ook niet meer slapen: Dagen lang achter elkaar niet. Ik begon zelfs een beetje raar te worden en had woede-uitbarstingen gekregen. Daarna ben ik direct naar de huisarts gegaan voor medicijnen tegen deze dwangneurose-slaapangst! Hij schreef mij dit middel voor! En het werkte met de eerste dosis al verbluffend. De zoete tabletjes met sinasappel smaak [wat ik ook wel Ranja tabletten noemde] was een begin dosis van 15mg. Onder het merknaam Remeron! Na een paar weken mij rust hellemaal gevonden te hebben gehad omdat ik eindelijk goed kon slapen. Daarna zakte de moed naar beneden, en weer heb ik een afspraak gemaakt voor een hogere dosis. Daarna ben ik overgegaan naar 30mg en ja hoor, even later 45 mg. En toen was plotseling de slaapangst verdwenen en ik kon heel goed slapen. Wat ik wel merkte is dat ik ietsjes was aangekomen. Ik was een jongen van 75kg maar in een jaar was ik al ruim 89 a 90 kilo zwaar geworden. Maar dat onderdrukte de pret absoluut niet. Ik was er blij en het plukte de vruchten van de boom en was eindelijk gelukkig met mijn leven. Maar vanaf augustus 2007 ging het hellemaal niet meer goed met mij. Ik had een ander angst gekregen [Emetofobie] waardoor ik de hele dag kotsmisselijk voelde van angst. Deze angst werd ook veroorzaakt door het feit dat ik enorm gespannen was om uit mijn ouderlijk huis te vertrekken. Want ik ging namelijk voor het eerst op mijzelf wonen waardoor mijn leven heel indrukwekkend werd gesierd. Het was de eerste stap naar een zelfstandig leven. De oude angsten stook de kop weer op en die was ik niet zomaar bestrijden. Dit middel werkte niet tegen de braakangst helaas. Ik moest ook andere medicatie slikken om weer met beide benen op de grond te komen! Wat er tussengeschoven was is het feit dat ik gegeneraliseerde angststoornissen heb die ik nu nog steeds moeilijk de baas ben! Zins dien ben ik twijfelachtiger geworden over de werking van dit middel ter, wel er wel een normale slaapritme wordt aangeboden en ik genoodzaakt ben om eerder naar bed toe te gaan en er eerder uit te komen. Althans dat is de bedoeling, normaal gesproken. Maar door mijn angststoornis [een flink pakket inclusief Autisme] lukt het niet om op tijd uit bed te komen. Zeker ook door mijn autisme ben ik vaak overprikkeld en vindt ik de rust in de nacht, bovendien ben ik standaard een nachtuil! De gevolgen zijn voor mij slopend. Te vroeg naar bed en de hele dag zeker tot een uur of 13:00 in mijn bed liggen omdat ik gewoon een gevoel heb van zinloosheid. Bovendien sta ik onverschillig tegen het leven. Er is ook een dualiteit ontstaat tussen mijn lichaam en geest heb ik het idee! Dit middel kan niet gecombineerd worden met mijn andere medicatie. Het andere middel heb ik nu veel meer baat bij. Nu is dit middel zinloos geworden en veroorzaakt het samen met de andere middel een slopende lusteloosheid die mijn leven heel vaak overdonderd. Ik kamp met een lusteloosheid, vermoeidheid, onrustige benen, en dik vet over gewicht. Ben nu ook rond de 89 a 90 kilo zwaar. Ooit heeft die middel prachtig geholpen. Nu ik over ben gegaan naar Risperidon is de pret er wel vanaf. Tijd om te stoppen, of een vervanger te zoeken die geen lusteloosheid veroorzaakt.

25-10-2019 | Vrouw | 52
mirtazapine (15mg)
Onrust
Door de overgang voel ik mij erg opgejaagd en krijg ik zomaar uit het niets een heel nerveus gevoel. Ook slaap ik erg slecht en krijg ik ineens een gevoel van hyperventilatie. Door 7,5 mg mirtazapine voor het slapen gaan te slikken voel ik mij iets rustiger en slaap ik iets beter. Droom er wel van.