Mirtazapine

mirtazapine

Postnatale depressie (1 mening)
Obsessieve-compulsieve stoornis (1 mening)

Mirtazapine

Bojan Nikolik (14-04-2015)

24-09-2019

Mirtazapine (mirtazapine)

Vorig jaar al een keer begonnen op aanraden van huisarts en psychiater(die ik maar 1 keer heb gezien, alleen voor deze medicatie). Paar keer occasional gebruikt en gelijk mee gestopt omdat de bijwerkingen zo heftig waren. Was volgende dag nog erg versufd. Door aanhoudend en erger wordend slecht tot niet slapen toch weer mee begonnen, en nu elke avond 3.5mg. Doe dit nu ee[lees meer...]n paar maanden en inderdaad iets minder suf de volgende dag maar toch niet altijd mezelf. Ben in 3 maanden tijd 6 kilo aangekomen en dacht eerst dat het kwam omdat ik meer was gaan eten. Maar dat is niet de oorzaak. Let goed op wat ik eet en eet minder dan voor medicatie maar kom toch nog steeds aan. Eet ‘s avonds na warm eten niets meer. Maar het maakt niets uit. Ik kom gestaag aan. Ook merk ik dat ik me wat vlakker voel en toch heb ik laatst een woede aanval gehad zoals ik al geen 20 jaar meer gehad heb. Ben wel een beetje radeloos, hier wil ik niet mee doorgaan. Maar ben ook bang om weer niet te kunnen slapen, en dat is ook reuze slecht voor mijn gezondheid. Verder heb ik fibromyalgie en ik vind dat dit ook is toegenomen. Waar ik voorheen ook nog wel eens betere periodes kende, heb ik er nu alle dagen behoorlijk last van. Denk dat 6 kilo aankomen daar ook niet aan meewerkt. Al met al erg vervelend zo. Eigenlijk wil ik er gewoon weer mee stoppen. Heb natuurlijk alles al geprobeerd de afgelopen jaren, begonnen met meditatie en reguliere huis tuin en keukenkruiden, toen orthomoleculaire therapie met melatonine, L-tryptofaanen 5HTP en Serozol. Helaas helpt dat mijnallemaal niet. Ik wil ook niet het pad inslaan van alle “pammen” en dergelijke. Bovendien helpt dat ook niet echt, naast dat het snel gewenning geeft, slaap ik er niet goed op. Ik hoor graag of er mensen zijn die zich hierin herkennen en of er iemand een fijnere oplossing heeft gevonden....?
04-08-2019

Mirtazapine (mirtazapine)

Ik gebruik sinds 4 dagen 7,5 Mg mirtazapine van het merk Aurobindo. De tabletjes zijn 15 Mg en die breek ik door zodat ik de dosering langzaam opbouw. Omdat ik door heftige overgangsklachten mij erg gejaagd en zenuwachtig voel zit ik nachten op de bank. Omdat ik bijna niet meer slaap kreeg ik ernstige vermoeidheids klachten. Heb wel oxazepam om wat rustiger te worden maa[lees meer...]r daar heb ik er steeds meer van nodig. Daar raak je echt aan verslaafd en dat wil ik niet. Om te slapen gebruik ik af en toe zolpidemtartraat. Dit is een slaappil waar je ook verslaafd aan raakt. Daarom heb ik nu de mirtazapine via de huisarts gekregen. Ik voel mij zeker rustiger maar ik kan niet meer normaal functioneren. Om 20.00 uur neem ik het tabletje in en om 23.00 uur ga ik naar bed. Ik raak dan binnen 1 uur in diepe slaap en krijg dan rara dromen. De eerste dag dat ik ze gebruikte heb ik vanaf 23.00 uur tot de volgende dag 17.00 uur geslapen. Ik kon echt niet wakker worden. Het voelde of ik onder narcose was geweest en niet kon wakker worden. Ik zit nu voor de 4e dag op de bank te hangen. Ik ben heel licht in mijn hoofd en doodmoe. Ik heb nergens zin in en wil het liefst alleen maar slapen. Ik ga het toch proberen door te zetten. Het schijnt dat het ongeveer 2 weken kan duren voordat de bijwerkingen verminderen. Wie heeft er ervaring mee?
24-03-2019

Mirtazapine (mirtazapine)

Ik gebruik sinds 2,5 maand Mirtazapine voor m'n slapeloosheid. Ik ben 5 jaar verslaafd geweest aan de benzo's en de Mirtazapine heeft de benzo's goed kunnen vervangen. Helpt me goed voor het slapen maar heb wel erg last van de bijwerking moeheid. Ik heb een stofwisseling van een slak, daardoor erg moe en kan erg slecht mijn bed uitkomen. Ben vaak prikkelbaar terwijl ik van[lees meer...] nature een vrolijk persoon ben. Ik ben 4 kg aangekomen door de Mirtazapine want door de moeheid ga je meer eten. Dus streng zijn voor jezelf, echt op je eten letten en sporten. Helaas kan ik niet sporten want ook al sport ik 's ochtends, dan slaap ik daar heel de nacht niet van want daar krijg ik juist teveel energie van. Ik blijf voorlopig Mirta slikken want liever dit dan niet slapen. Het liefste zou ik een ander middel nemen waarvan je niet zo overdreven moe wordt en niet aankomt maar dan kom je toch weer op de benzo's uit en voor mij dat nooit meer.
07-03-2019

Mirtazapine (mirtazapine)

Prima middel tegen slapeloosheid.
07-03-2019

Mirtazapine (mirtazapine)

Na 20 jaar ernstige slaapproblemen ben ik in 2015 in samenspraak met de huisarts begonnen met een lage dosering mirtazapine. Het werkte al vanaf de eerste dag. Ik slaap nu 6-8 uur per nacht, terwijl ik voorheen nauwelijks aan 4 uur per nacht kwam. De dosering is in al die tijd gelijk gebleven. Wel merkte ik in het eerste jaar dat ik dikker werd en ook last kreeg van vocht[lees meer...]ophopingen in mijn ledematen (enkels, voeten, handen). Door een aangepast dieet (met zeer weinig dierlijke producten) zijn de bijwerkingen minimaal. Maar dat dieet heb ik zelf moeten uitzoeken, vanuit de medische hoek kreeg ik daarover weinig tot gen feedback of tips.
04-03-2019

Mirtazapine (mirtazapine)

Helpt uitstekend tegen slapeloosheid. Geen ernstige bijwerkingen, alleen wat meer dromen.
06-02-2019

Mirtazapine (mirtazapine)

Ik gebruik een kwart van een 15 Mg tablet (dus 3,75 Mg) voor het slapen gaan. Helpt goed. Ik ben heel gevoelig voor bijwerkingen en ben daarom begonnen met 1/8 tablet gedurende 1 week. Daarna dus 1/4 en dat is voldoende om mijn slaap dusdanig te verbeteren dat ik nu voldoende slaap krijg maar niet duf overdag. Dit was ik in het begin wel maar dat trok na enkele weken weg. [lees meer...]Ook geen rusteloze benen snachts meer, alleen de eerste paar weken.
29-01-2019

Mirtazapine (mirtazapine)

Omdat ik een burn-out heb gehad, heeft de specialist na een tijd van slapeloosheid Mirtazapine voorgeschreven gekregen. De eerste maand had ik last van bijwerkingen, maar zoals mij verteld gingen deze weer over. Ik was wel een beetje afgevlakt qua emoties. Maar ik denk dat het er een beetje bijhoort. Ik was heel erg bang gemaakt door alle reacties op deze site. Maar het h[lees meer...]eeft me goed door een zware periode geholpen. Ik sliep veel beter in en doorslapen was ook geen probleem meer. Ik kreeg meer eetlust, wat voor vrouwen natuurlijk wel een dingetje is. maar ik ben gezond blijven eten en ben uiteindelijk maar 3 kilo aangekomen. Ik denk echter wel dat je goed moet nagaan of het écht heel belangrijk is dat je dit slikt of dat er ook andere opties zijn. Het is namelijk wel een zwaar medicijn en ik heb uiteindelijk heel veel maagklachten gekregen, waardoor ik geen gekke dingen meer kan eten. Echter ben ik wel gevoelig voor de bijwerkingen van medicijnen. Het stoppen heb ik door de maag klachten van de een op de andere dag gedaan. Zowel fysiek als mentaal was dat prima te doen.
14-01-2019

Mirtazapine (mirtazapine)

Ik slik al bijna 10 jaar deze troep, wil er zo graag vanaf maar heb zo vaak geprobeerd! Het lukt mij niet, dan slaap ik meteen weer niet. Ik slik 7,5 mg voor het niet kunnen slapen. 10 kilo aangekomen inmiddels, spierklachten, gewrichtsklachten.. Het helpt ook steeds minder heb ik het idee...lig nog vaak wakker. Ik heb spijt dat ik er ooit aan begonnen ben. Iemand tips h[lees meer...]oe je op een natuurlijkere manier beter gaat slapen?
12-01-2019

Mirtazapine (mirtazapine)

Na een erg hectische periode eind aug out gegaan,Draaiduizeligheid, burn-out...zware onrust,ik kreeg oxazepam 4x 5mg. Ik gebruikte 3x 5 mg,maar werd er beroerd van en kon niet meer slapen.Ik ben gestopt oxazepam en kreeg mirtazapine sandoz voorgeschreven 15mg. Daar ik eigenlijk geen medicatie wilde,ben ik gestart half oktober met 7,5 mg en hierop slaap ik goed,dag erna w[lees meer...]el moeite om uit bed te komen.Probeer soms ook 3,75 mg,maar slaap dan toch wat minder goed! Het duffe gevoel dag erna wel wat lastig,. Tevens is er wel degelijk verschil tussen de teva,auto,sandoz....al zegt apotheek dat het niet uitmaakt De mensen die dit hebben afgebouwd,hoe hebben jullie dat gedaan???
23-12-2018

Mirtazapine (mirtazapine)

Ik gebruik 7,5 mg voor het slapen gaan sinds 3 maanden om slapeloosheid te verhelpen (ik dronk voorheen om die reden laat op de avond altijd enkele glazen wijn, vele jaren achtereen). Het werkt vanaf de eerste dag, bijwerkingen als dufheid de volgende dag na de eerste twee dagen volledig weg. Ik vind wel dat ik nu té goed slaap! Na acht uur diepe slaap zet ik als de wekker[lees meer...] gaat, alsnog die wekker op sluimeren en als er niet echt een reden is om op te staan (ik werk in onregelmatige diensten)lig ik rustig nog een paar uur in halfslaap/sluimer. Ik drink dus niet meer. Maar slaap te veel.
21-12-2018

Mirtazapine (mirtazapine)

Begin eindelijk mijn leven weer terug te krijgen door het gebruik van Mirtazapine na jaren lang slecht geslapen te hebben! Ik slaap weer in, weer door en ook al wordt ik 's nachts wakker dan is het geen probleem om weer door te slapen. De gedachteknop blijft uit, wat heel fijn is. Ik was alleen de eerste dag, na het die avond daarvoor voor het eerst genomen te hebben, ontz[lees meer...]ettend suf. Verder voel ik mij echt totaal niet suf maar heb juist ontzettend veel energie omdat ik zo goed slaap! Ik bekijk de wereld opeens met hele andere ogen, zie veel meer dingen en heb veel meer contact met mensen op straat. Merk nu pas wat ik al die tijd heb gemist, zat zo in mijn eigen wereld door het slechte slapen. Wilde eerst niet aan medicatie beginnen maar ben zo blij dat ik het gedaan heb! Enige nadeel is dat ik er erge eetlust van krijg, vooral trek in zoete dingen terwijl ik daar eerst helemaal niet van hield. Maar daar moet je je gewoon niet aan toe geven. Het is heel handig om je calorieën bij te houden in de gratis eetmeter van het voedingscentrum. Zodat je niet te veel eet en dus niet aankomt. Ik eet zelf max 1600-1700 kcal per dag en dat zorgt ervoor dat ik niet aan kom. 1 klein puntje van aandacht: ik had eerst Mirtazapine van het merk Aurobindo, waarmee ik zowel goed insliep als goed door sliep. Maar heb nu Mirtazapine van het merk Teva omdat Auribondo niet leverbaar was. Deze lijkt minder goed te werken en ik wordt met deze veel vroeger wakker. Ga dus weer vragen voor Aurobindo, hopelijk is die snel weer leverbaar.
23-10-2018

Mirtazapine (mirtazapine)

Ik kamp al jaren met ernstige slaapklachten en daardoor vele keren in een dip geraakt (lees: geen depressie maar oververmoeid geraakt). Heb meerdere medicijnen gehad en ook oxazepam e.d. Nu sinds begin 2018 gebruik ik dit medicijn en kan inmiddels spreken over een succes. Hiermee kan ik mijn slaapklachten absoluut reduceren en als het periodes goed gaat bouw ik de Mirtazi[lees meer...]pine weer af en sla ik wel eens een tijdje over. Als ik het incidenteel gebruik heb ik iets meer last van de bijwerkingen (duf en moe) dan wanneer ik het structureel (7,5mg) neem voor het slapen gaan. Voor mij heeft dit absoluut geholpen na jarenlange struggle met oxazepam, alcohol voor het slapengaan etc. De gevolgen daarvan zijn vele malen erger dan de bijwerkingen van dit medicijn, dus voor mij weegt dit absoluut.
13-07-2018

Mirtazapine (mirtazapine)

Na en burnout en 3 jaar zeer slecht slapen kreeg ik mirtazapine voorgeschreven. Het hielp fantastisch. Ik sliep in plaats van 4 uur per nacht wel 8 uur zonder onderbrekingen. Na een paar weken werd ik echter steeds somberder. Daarom stopte ik. Vervolgens sliep ik weer beroerd, maar was ik niet meer neerslachtig. Na een paar weken weer slecht slapen en daar warrig en duizel[lees meer...]ig van worden, begon ik dan weer met mirtazapine. Ik heb het middel 9 of 10 maanden gebruikt, met twee keer tussentijds stoppen. Sinds een paar weken ben ik weer gestopt en ik ga nu echt niet meer beginnen. De somberheid vond ik niet te harden. Helaas slaap ik weer slecht. Ik heb het idee tussen twee kwaden te moeten kiezen.
11-07-2018

Mirtazapine (mirtazapine)

Ik heb op slechts 7mg (om te slapen) een milde serotonine vergiftiging gehad welke leek op overdosis XTC: klappertanden, hijgen, zweten, hoge hartslag, onwel en angstig. Het heeft 2 volle dagen geduurd voor het middel was uitgewerkt
17-05-2018

Mirtazapine (mirtazapine)

Sinds april 2017 zit ik met een burn-out in de ziektewet. Ik wilde beslist niet aan pillen, maar nadat ik 3/4 jaar verder was, nog steeds heel slecht sliep (4 uur minimaal) en het herstel daardoor zeer minimaal was, besloot ik op aanraden van psycholoog & HA tóch overstag te gaan. Ik kreeg Mitrazapine 7,5mg voorgeschreven, puur als "slaap tabl" (had hiervoor periodes van t[lees meer...]emazepam / diazepam gebruikt wat niet meer werkte). De eerste dagen voldoe ik mij dag & nacht "stoned & suf", na een paar dagen werd dit beter, hoewel de "loomheid en minder snelle reactie vermogen" lang bleven. Na ruim 8 weken voelde ik mij "helder & alert" als bijna van ouds, durfde ik weer deel te nemen in het verkeer. Maar ik moet zeggen dat ik inmiddels merk dat ik van "een snelle haas naar een slome schildpad"ben gegaan qua functioneren. Deels omdat ik het idee heb dat dit medicijn mijn levendigheid wat dempt (als ik al een energie opleving heb), maar ook deels omdat het mij nu beter lukt om rustig & mindful de dagen door te komen. Doordat ik eindelijk weer goede nachten maak, voel ik mijn lichamelijk & psychisch weer een stuk beter. Helaas nog onvoldoende hersteld om daadwerkelijk het werken naast gezinsleven weer aan te kunnen. Het grote nadeel vind ik dat ik ben aangekomen, ondanks dat ik niets verandert heb in mijn eetpatroon (eet normaal - alles met mate). Inmiddels van maatje 40 naar maat 42+ (ruim 5 a 6 kg meer). Ik denk dat het een combi is van: de medicatie en dat ik minder (fanatiek) beweeg als voor mijn burn out. Ik heb simpel weg de energie nog niet om intensief te sporten, dus houd het bij wandelen - yoga - zwemmen. Ik hoop dat ik tzt van de medicatie af kan/ mag, en vooral de kg's verlies, maar vooralsnog ben ik tevreden dat ik eindelijk weer slaap :-)

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (513) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (482) - Antibiotica - penicillines breedspectrum