Ervaringen met Mirtazapine

mirtazapine

Chronische depressie (22 meningen)
Postnatale depressie (2 meningen)
Obsessieve-compulsieve stoornis (2 meningen)

Bojan Nikolik (14-04-2015)

Subsidie depressiegala nauwelijks naar depressie

NOS Nieuwsuur (21-01-2020)

24-01-2024 | Vrouw | 63
mirtazapine (7,5)
Eerste gebruik ging goed, tweede en opeenvolgende nachten erge nachtmerries.

12-12-2023 | Vrouw | 37
mirtazapine (15mg)
Ik lees hier veel over mirtazepine als slaapmiddel, maar als nare bijwerking veel aankomen en veel eetlust.Er zijn 2 andere middelen die ook goed werken als slaapmiddel en niet deze bijwerking hebben: quetiapine en promethazine. Ikzelf gebruik al 8 jaar quetiapine 25 mg/12.5 mg als slaapmiddel en dit werkt nog steeds prima, en in deze lichte dosis geen bijwerkingen zoals a[lees meer...]ankomen. Quetiapine is een antipsychotica met offlabel in lage dosis slaapmedicijn(antihistamine werking zorgt voor slaap), prometazine is een antihistamine. Beide middel werken top als slaapmiddel, niet verslavend en vanwege de lage dosis geen bijwerkingen. Proberen waard ipv mirtazepine!

25-09-2023 | Man | 55
mirtazapine (15mg)
Gekregen om in te slapen, maar weet niet meer of ik het moet houden. Problemen bij afbouwen. Veel last van angst en paniek, maar psych zegt dat dat ook door de depressie kan komen.

29-03-2023 | Vrouw | 66
mirtazapine (15mg/ml)
Lijkt eerste week te helpen door ernstige vermoeidheid daarna heftige nachtmerries met erge zweetaanvallen maanden lang gehele nacht, heb het gehalveerd waarna de dromen verminderden, blijft n eng middel, waarbij geen ondersteuning werd gegeven, dit moet je niet alleen zijnde gebruiken.

21-10-2022 | Vrouw | 64
mirtazapine (15mg)
Voorgeschreven door huisarts ivm een al jarenlang bestaande slaapstoornis. Eerste keer ingenomen en gestart met 7,5 mg. Geen enkel effect. Opgehoogd naar 15 mg zoals geadviseerd. Hierna geen enkele minuut van de nacht nog kunnen slapen. Klaarwakker door de totale onrust in armen en benen, te beginnen bij één ledemaat en gedurende de nacht elkaar afwisselend. Ik ben veel g[lees meer...]ewend; functioneer overdag regelmatig op 3 à 4 uur slaap maar een dag werken zonder één minuut slaap is moordend. Bovendien zag ik dubbel. Al met al een beangstigend middel, ik neem dit nooit meer in en zal zeker een melding plaatsen bij Lareb.

04-06-2022 | Vrouw | 40
mirtazapine (15mg)
verdovende keel, slecht slikken, slecht ademen door deze medicijn. werkt niet tegen slapeloosheid, lig gewoon wakker als een zombie. overdag zwaar suf, kan niks. hoofdpijn. huisarts luistert niet naar mijn klachten, dat hij deze bijwerkingen nooit heeft gehoord. ik stopte er zelf mee en verspilde geld. ongezonde medicatie. ik gebruikte alleen deze medicatie wegens slape[lees meer...]loosheid door geluidsoverlast buren. wanneer ik in een rustige omgeving zit heb ik totaal geen medicatie nodig, zoals een slaappil of versuffende medicatie. wat een gedoe allemaal.

22-10-2021 | Vrouw | 49
mirtazapine (15mg)
Ik slik het dan weer een paar avonden maar kom ontzettend aan vandaar dat ik er maar weer mee stop, dit voelt niet goed!

12-10-2021 | Vrouw | 38
mirtazapine (15mg)
zware middel. bij 1 pil heb ik 3 dagen nodig om bij te komen zo vermoeid en slap ben ik. Na inname tablet binnen een uur heb ik slikproblemen, een verdovende keel, kan niet drinken of slikken. bij mij helpt het niet geen effect, is voorgeschreven voor slapeloosheid maar kan hierdoor niet inslapen, veel uren wachten voordat ik kan slapen. troep en veel bijwerkingen.

24-11-2023 | Vrouw | 49
mirtazapine (30mg)
Ik heb gisteren 30mg gekregen voor ernstige slapeloosheid. Ik gebruikte 10 jaar Lorazepam maar nadat wederom het merk was veranderd deed het niets meer. Maar 30mg van deze is teveel. Ik heb na 12uur mijzelf moeten dwingen mijn bed uit te komen en ik kan niet normaal functioneren. Ik ga het vannacht met een kwart (7,5) proberen.

17-08-2023 | Vrouw | 46
mirtazapine (15mg)
De eerste drie nachten sliep ik wat eerder in én een uur langer door op 7,5 mg. Dat voelde heerlijk. De 10 nachten daarna was het inslapen even moeizaam als voorheen plus ik had nu meerdere lichaamsschokken waarvan ik uit m'n slaap raakte. En m'n hartslag kwam niet meer onder de 74 bpm! Dat is echt absurd. Ik zit normaal rond 60-65 in de nacht. Ik heb een Fitbit die dit me[lees meer...]et. Een lagere hartslag is beter voor herstel, dus ik ben na twee weken gestopt met Mitrazapine. En ja hoor, de hartslag daalt.

27-01-2024 | Vrouw | 38
mirtazapine (7,5)
Ik gebruik sinds 10 dagen 7,5 mg mirtazapine. Voorgeschreven door mijn psychiater. Enige bijwerkingen die ik heb zijn abnormale dromen en toegenomen eetlust. Niet bepaald fijn met mijn overgewicht. Op advies moest ik beginnen met 7,5 mg aangezien ik erg gevoelig reageer op bijwerkingen. Over een week word het opgehoogd naar 15 mg . 7,5 mg is gewoon te weinig. [lees meer...] De startdosis is ook 15 mg. Dus dan zal het wel iets moeten gaan doen qua werking. Ik hoop dat het slapen over 3 weken beter gaat!

27-01-2024 | Vrouw | 38
mirtazapine (7,5mg)
Ik heb enorm last van piekeren en de laatste jaar last van slapeloosheid. Ik had eerst Zoloft maar vanwege de heftige bijwerkingen en ik ook erg gevoelig ben voor bijwerkingen, hiermee gestopt. Met mijn psychiater contact gehad en hij heeft mij Mirtazapine 7,5 mg voorgeschreven omdat ik anders bij een te hoge dosering weer meer last van bijwerkingen kan krijgen. [lees meer...]Ik zit nu 10 dagen op de Mirtazapine. Echt enorm veel last van abnormale dromen en wat toegenomen eetlust. Niet zo fijn met mijn overgewicht. Ik zelf weet wel zeker dat 7,5 te weinig is om beter te slapen, omdat 15 mg officieel de start dosering is. Ik moet het nu nog een week in nemen en dan word het opgehoogd naar 15 mg. Ik ga ervanuit dat het dan wel helpt. Hopelijk zijn de abnormale dromen minder. Opzich niet een vervelende bijwerking, als het slapen maar goed gaat zal mij al enorm veel helpen.

21-09-2023 | Vrouw | 38
mirtazapine (15mg/ml)
Ik gebruik Mirtazapine al 10 jaar voor het slapen gaan. Helaas ben ik wel 20 kilo aangekomen (met tussentijd lijnen enz). Als het begint te werken na een uur, krijg ik een eetbui waar ik niet tegen kan vechten. Overdag kan ik makkelijk honger lijden maar nachts voordat ik ga slapen haal ik eerst de hele koelkast leeg dan pas kan ik slapen namelijk, anders niet! Je hele [lees meer...]remmen gaan los. Het helpt mij wel in slaap te vallen maar niet om in mijn lijn te blijven.

03-11-2021 | Vrouw | 46
mirtazapine (3mg)
Ik las veel positieve verhalen over mirtazapine in lage dosering waardoor het als antihistaminicum werkt en daardoor slaapbevorderend is. Ik heb al 10 jaar een ernstig slaapprobleem en veel benzo's gebruikt. Maar ik bouw overal een tolerantie voor op. Dit is overigens normaal en gebeurt bij iedereen. Mensen die jaar in jaar uit op dezelfde dosering benzo's of antihistamine[lees meer...] kunnen slapen, daar is sprake van een placebo effect! Wat ook prima is, als het maar werkt:-) Helaas werkt placebo niet bij mij.... Zo ook met mirtazapine. De 1e week was inregelen, 2e week werkte het goed, ik maakte een aantal nachten van 10 uur slaap. Maar na 3 weken werkte het helemaal niet meer om te slapen. Verschillende doseringen geprobeerd tussen 2.4 mg en 3.6mg, hoger wordt het een antidepressivum, maar bij geen enkele dosering slaap ik erop. Ik voel me er wel rustiger onder en ben ook wat aangekomen gelukkig. Door de vele wakkere uren lag mijn verbruik veel te hoog voor wat ik kon eten en dus was ik veel te mager. Nu ben ik wat beter op gewicht. Ik ben dus niet gestopt met mirtazapine. Maar om te slapen ga ik nu 2 weken benzo's en daarna 2 weken antihistamine proberen om en om, waarmee ik hoop te voorkomen dat er gewenning optreedt voor beiden. De pilletjes zijn 15 mg dus dosering van 3 mg is nog een hele kunst. Ik heb een micro weegschaal gekocht op bol.com, dat werkt perfect, het weegt tot 0.001gram precies.

08-10-2021 | Vrouw | 23
mirtazapine (15mg)
Ik slik nu sinds 2/3 weken mirtazapine en ik heb sinds 2 jaar niet zo goed geslapen en dit vind ik heel erg fijn. Ik leidde aan zeer ernstige slapeloosheid, waarbij ik werkelijks nauwelijks sliep. Echter merkte ik met de week dat mijn buik opzette en dat ik me dikker voelde. Ik krijg het idee dat ik erg veel vocht vasthoud. Ik sport 4 keer in de week en let erg op mijn voe[lees meer...]ding. Ik ben in 3 weken tijd 5 kilo aangekomen en mijn middelomtrek is veel dikker en zeer ernstig. Ik kan wel janken, omdat ik zo'n sportfanaat ben en ik me hier zo onzeker door voel en niks lijkt er tegen te helpen. Ik ga maandag naar de dokter en ik hoop dat ze mij een alternatief kunnen bieden.

13-09-2023 | Vrouw | 57
mirtazapine (15mg)
Ik slik dit medicijn sinds begin juni en naast dat het hielp had ik nog geen extreme honger etc. Daar was ik blij om en dacht als ik hier wel last van krijg red ik het wel met wilskracht. Helaas ben ik bezweken... Ik ben op één o andere manier helemaal lijp van zuivelproducten. En dan heb ik het over extreem dik boter op mijn boterhammen smeren, en eet twee best volle bakk[lees meer...]en met stratiattela ijs met slagroom op een dag. Ik zie de kilo's er gewoon bijna bijkomen :-(. Elke keer neem ik me voor geen ijs en slagroom meer te kopen maar dan wint mijn trek erin het toch. Ik vind het een duivels dilemma want dat fijne slapen wat ik nu doe wil ik ook niet kwijt. Ik vraag me soms echt af hoe zo'n klein pilletje zoveel invloed heeft.