hypericum

Chronische depressie (1 mening)

Venlafaxine (873 meningen)
Efexor (650 meningen)
Mirtazapine (598 meningen)
Cymbalta (348 meningen)
Valdoxan (124 meningen)

Sint-janskruid

Bojan Nikolik (06-06-2015)

verplichte waarschuwingstekst op producten met sint-janskruid?

Minister Van Ark (Medische Zorg) wil waarschuwingsteksten op producten met sint-janskruid verplicht stellen. Volgens het RIVM kunnen voedingssupplementen en thee met sint-janskruid schadelijke gevolgen hebben voor de gezondheid. Het instituut adviseert voorzichtig te zijn met preparaten met sint-janskruid, en deze niet te gebruiken in combinatie met geneesmiddelen. Door sint-janskruid kan de therapeutische werking van geneesmiddelen verstoord worden, en kunnen er schadelijke gezondheidseffecten optreden.

Zo schrijft het RIVM in haar advies dat kruidenpreparaten met sint-janskruid bijvoorbeeld de werking verminderen van chemotherapie of middelen tegen schimmel- of virusinfecties.

KNMP (09-04-2021)

Dr Joseph Firth et al. - World Psychiatry (11-09-2019)

25-07-2016 | Vrouw | 38
hypericum (300mg)
Vanwege neerslachtigheid begonnen met st janskruid. Sinds het gebruik geen neerslachtige buien meer gehad, daarvoor gemiddeld 2x per maand. Ik slik ongeveer 2 capsules per dag als een thee. Heb alleen meer last van mijn darmen gekregen sinds ik het gebruik, verder geen bijwerkingen. Ben dus positief, heb in mijn hele leven nog nooit een maand zonder neerslachtigheid gehad,[lees meer...] nu voor het eerst wel.

09-11-2015 | Vrouw | 51
hypericum (500mg)
Chronisch vermoeidheidssyndroom (CVS)
Ik gebruik het nu anderhalve maand (hypericumperforatum). Ik heb het voorgeschreven gekregen van de neuroloog, omdat ik niet aan een heftig AD middel wilde dat de huisarts voorstelde om de mentale overgevoeligheid te dempen. Na 13 dagen voelde ik me opeens minder onrustig en kon ik prikkels beter hanteren. Ook merk ik dat ik lichamelijk actiever kan zijn zonder duizelig t[lees meer...]e worden. Ik merk echter ook dat ik minder goed mijn grenzen qua inspanning voel. Daarnaast heb ik 2x een aanval van heel wazig zien gehad, die zo'n 10 minuten duurde. Ik weet niet of dat een bijwerking van dit middel is.

23-05-2015 | Vrouw | 25
hypericum (900mg)
Gebruik het sinds een paar weken. Heb het idee dat ik er iets van ben aangekomen, wat ik ongemakkelijk vind. Verder is mijn stemming nog niet heel erg verbeterd, maar ben ik minder heftig in mijn wisselingen qua stemming. Denk dat het effect pas zichtbaar is na minimaal een maand gebruik

11-04-2015 | Man | 22
hypericum (300mg)
Na een periode van matige depressie ben ik begonnen aan st. Jans kruid. Ik heb eerder ervaringen gehad met voorgeschreven SSRI's maar heb nooit het gevoel gehad dat deze goed werkten. Sinds ik Sint-Jans kruid gebruik kan ik met zekerheid zeggen dat het mij zeer goed heeft geholpen! Ik maal niet meer zoveel, kan beter relativeren en je wordt er wat onverschilliger van (op e[lees meer...]en positieve manier). Na inname voel ik direct een boost door mijn lichaam gaan. Het is als een soort van beschermlaagje die je over je heen krijgt. Geweldig spul!

14-01-2014 | Man | 70
hypericum (900mg)
Hypericum perforatum = Sint Janskruid een goed werkend middel bij depressies. Andere middelen blokkeren de zgn synapses, deze zorgen voor de chemische overdracht van lichamelijke electrische signalen. Hypericum juist kan deze repareren. Een waarschuwing Hypericum heeft een speciale werking het is niet aan te raden bij zwangerschap ook heeft het invloed bij het zonnebaden.[lees meer...] Hypericum kan zo sterk zijn dat het andere chemische en natuurlijke medicijnen buiten werking kan stellen. MW

11-09-2012 | Vrouw | 57
hypericum
Na ruim 10 jaar Paroxétine te hebben gebruikt (eerst 20 mg later 10 mg) ben ik overgestapt op een plantaardig middel: Griffonia (bevat HTP5, waar je lichaam serotinine uit kan maken) en St. Janskruid ( bekend alternatief bij depressieve klachten). Deze combinatie heb ik in Frankrijk gevonden. Ik ben direct overgestapt van Paroxetine (10mg) naar Griffonia/St. Janskruid, o[lees meer...]mdat deze 2 middelen niet samen mogen worden genomen (kans op "serotiniesyndroom"). Dit leidde uiteraard de eerste weken tot de bekende afkickverschijnselen zoals erge duizeligheid, slapeloze nachten en een behoorlijk onaangenaam gevoel overdag , Na een week echter sliep ik weer goed en na een aantal weken voelde ik me "normaal", hoewel minder "euforisch" dan ik met de Paroxetine had. Ik slaap heel goed, maar kan 's ochtends wel wat "somber" wakker worden. Dat gevoel verdwijnt echter heel snel na het opstaan. Ook voel ik me bij het wakker worden regelmatig licht misselijk, maar ook dat verdwijnt na het opstaan. Misschien dat dit een bijwerking is van het middel? Ik gebruik het nu 3 maanden, dus ik gebruik al 3 maanden géén Paroxetine meer, zonder depressief en angstig te zijn geweest. Een nadeel van deze plantaardige middelen is dat je ze zelf moet betalen en dat ze erg (te) duur worden verkocht. Maar ik heb het gevoel dat ze goed werken, nagenoeg zonder bijwerkingen. Ik ben benieuwd naar ervaringen van anderen.

06-04-2011 | Man | 41
Lichte tot milde depressie
Ik vind St-Janskruid een goed alternatief voor AD (SSRI) tegen depressies. Het werkt na ca. drie weken en zonder bijwerkingen! Ik wordt er niet vlak van zoals sommige mensen bij SSRI's aangeven. Ik gebruik St-Janskruid 'Forte' van Etos, 2x 900mg. Per mg werkzame stof is dit ook nog eens de goedkoopste. Ik heb wel eens per abuis teveel geslikt: ik werd er 'hyper' van, vond [lees meer...]dat geen fijn gevoel. Let op: St-Janskruid verminderd de werking van o.a. Omeprazol (maagzuurremmer). Mijn huis arts schreef daarom Ranitidine voor (in combinatie met St-Janskruid): dit werkt goed.

14-04-2010 | Vrouw
Depressief
het helpt me redelijk, ik moet dan wel 2 tabletten blijven slikken i.p.v. 1 tablet

11-06-2022 | Vrouw | 51
hypericum (900mg)
Door het gebruik van St Janskruid voel ik mij meer stabiel en schommelt mijn "humeur" niet meer. Normaal gaan mijn gedachten van links naar rechts, boven naar beneden en kan ik sombere gedachten die uit het niets komen niet uitschakelen. Door het gebruik van 3x daags een st Janskruid capsule heb ik die schommelingen niet en ook geen sombere gedachten. Je moet je wel echt [lees meer...]aan de gebruiks voorschriften houden en 3 x per dag bij de maaltijd innemen. Ik ben er super positief over.

21-09-2021 | Man | 35
hypericum (450)
Chronische depressie
Heeft geen oplaad of afbouw nodig, geen bijwerkingen bij mij. Heel snel en goede effecten. De ruwe en harde kanten van overdenken, piekeren, stress, paniekaanvallen werden aanzienlijk geminimaliseerd. Geen verslaving, werkt effectief en je kan nog goed functioneren. Aanrader, ik gebruik zelf de jarsin 450

16-03-2021 | Vrouw | 30
hypericum (300mg)
Wegens depressie trek ik thee van dit kruid en het werkt merkbaar na een dag of 15. Geen bijwerkingen gemerkt na ca. 4 maanden gebruik.

10-01-2021 | Vrouw | 16
hypericum (900mg)
Mijn depressie werd rond oktober 2020 steeds erger en toen ik het medicijn voor het eerst nam zat ik echt heel diep.Ik dacht constant aan zelfmoord,had last van paniek en stress en elk klein ding brak mij.Ik had nergens zin in en wou gewoon de hele dag slapen omdat wakker zijn echt niet te doen was.Het originele plan was dat ik zou beginnen met fluoxon divule maar dat is n[lees meer...]ooit gebeurt omdat ik bang was van bijwerkingen zoals gewichtstoename dus ik ben terug naar de huisarts gegaan en heb hem gewoon verteld over mijn angsten in verband met de medicatie en hij schreef mij Sint Janskruid voor.Ik dacht eerst dat dit niet effectief zou zijn omdat het een plant gebaseerde medicatie is maar gelukkig ben ik er toch nog aan begonnen want dit spul heeft mij op een korte termijn uit het diepste deel van mijn depressie gehaald :). Natuurlijk voel ik me nog altijd niet geweldig (ik neem dit medicijn ook nog maar 2 weken)maar ik denk eigenlijk niet meer aan zelfmoord,heb meer motivatie om weer dingen te gaan doen en nu echt iets te gaan doen aan mijn problemen ipv bij de kleinste moeilijkheid die voorkomt in mijn leven mij meteen waardeloos te voelen en weer zelfmoordplannen te gaan maken.Ik kan nu eindelijk ook iets gaan doen met dingen die ik leer in therapie,iets waar ik voor Sint Janskruid nooit de mentale energie voor had.Als ik een metafoor zou moeten gebruiken voor hoe mijn mentale toestand verandert is zou ik zeggen dat ik eerst in mijn problemen zat en er dus niks mee kon doen terwijl ik ze nu allemaal voor mij zie en weet wat ik er aan moet doen.(klinkt heel raar,maar dat is de beste beschrijving die ik er nu aan kan geven).Ik voel me ook een stuk kalmer en heb minder last van mental breakdowns of het is gewoon makkelijker om ze te vermijden.Overall,ik ben echt tevreden met dit medicijn en ben nu al benieuwd hoe het resultaat zal zijn binnen een maand of 2,wie weet :) Ik raad dit dus zeker aan als je bv bang bent van bijwerkingen zoals gewichtstoename etc,de enige bijwerking die ik had was periodes van moeheid in het begin,maar dat ging na een paar dagen alweer over.Natuurlijk is iedereens ervaring anders en waarschijnlijk werkt dit middel niet bij iedereen maar ik zou het zeker proberen sinds het mij echt geholpen heeft en de meeste reviews die ik hier gezien heb best wel positief zijn :)

30-08-2020 | Man | 58
hypericum (300mg)
Werkt in mijn geval goed tegen lichte/matige depressieve gevoelens binnen 2 dagen na inname. Eerste 4 dgn 2 caps. Daarna 1 pd

29-07-2020 | Vrouw | 30
hypericum (300mg)
GEEN PLACEBO! Mijn vriendin gebruikt deze capsules tegen depressies. En op een gegeven moment zei ik tegen haar, doe mij ook maar zo'n pil... denkende dat het niets uithaalt. En dat het tussen de oren zit, ik geloofde niet dat deze kruiden capsules werken. Ik ben een zeer kalm en rustig persoon, en gebruik geen medicatie van wat dan ook. Na inname voelde ik na een m[lees meer...]inuut dat de capsule open ging in mijn maag en werd er licht misselijk van. Maar na wat te eten en drinken, er geen last meer van en was het alweer totaal vergeten. Ongeveer 5 uur later merk ik opeens op dat ik lichamelijk lichtelijk stoned ben, en dat ik mij zeer ontspannen en relaxed voel... en zat op dat moment te denken, komt dat nou van dat éne biertje van zo net? Nee dus. Dit spul werkt echt en is geen placebo. Niet te veel van nemen, als je dit niet gewend bent!

01-11-2019 | Vrouw | 44
hypericum (600mg)
De afgelopen twintig jaar gebruik ik Sint Janskruid om door nare situaties, bijvoorbeeld rouw en trauma, heen te komen. Het zorgt ervoor dat ik kan blijven functioneren en niet wegglij in een depressie. Ik ben al jaren zeer tevreden en raad het iedereen aan die in zwaar weer zit. Voor mij werkt het meteen en ik heb ook nog nooit ergens last van gehad als ik stopte. Misschi[lees meer...]en komt dit omdat verdriet niet hetzelfde is als een depressie, geen idee. Gebruik die van de etos, lekker goedkoop.

20-03-2019 | Man | 51
Depressief
Ik heb Seroxat (AD)afgebouwd en had last van het verlengd onttrekkingssyndroom. Zeer veel angstaanvallen, piekeren en depressieve, negatieve gedachten. Ik vond via niewsgroepen de info dat dit syndroom ontstaat door te snel AD Seroxat af te bouwen, en dat deze verschijnselen makkelijk 18 à 24 maanden kunnen duren. Ik heb dit 4 maand uikgehouden na volledige afbouw van Se[lees meer...]roxat, en ik dacht eraan opnieuw dit produkt te laten voorschrijven door de psychiater omdat ik terug in de draaikolk van depressie en slapeloosheid terechtkwam. Maar omdat ik geen zin had dit produkt terug op te starten, met alle bijwerkingen vandien, heb ik op eigen initiatief een doosje sint janskruid gekocht. Het resultaat is gewoon verbluffend. Alle onttrekkingsverschijnselen zijn verdwenen als sneeuw voor de zon. Had ik dit eerder geweten, dan was ik nooit begonnen met Seroxat.