escitalopram

Obsessieve-compulsieve stoornis (7 meningen)

29-02-2016 | Vrouw | 21
escitalopram (10mg)
Ik ben 2 weken geleden in 2 dagen gestopt met paroxetine en begonnen aan de escitalopram. Mij leek dit al iets optimistisch, maar goed toen ik startte met de paroxetine en 2 jaar daarvoor citalopram had ik ook geen bijwerkingen. Nu leef ik sinds de stop met paroxetine in een regelrechte hel. Altijd angst en nog meer paniek dan voordat ik hulp zocht voor mijn paniekstoornis[lees meer...] met aanleiding angst voor mijn prikkelbare darm syndroom pijn. Ik doe geen oog dicht en heb heel erg vaak echte aanvallen. Ik hoop dat dit veranderd, maar tot nu toe ben ik alles behalve tevreden.

10-12-2015 | Man | 24
gewichtstoename

03-09-2019 | Vrouw | 25
escitalopram (10mg)
Nu 1 week aan de escitalopram (lexapro) ivm angst en paniek, ik heb het medicijn in druppelvorm om het langzaam op te bouwen, zit nu op de helft 5mg gaan naar 10mg, tot nu toe eigenlijk geen bijwerkingen gehad. Ik was ontzettend bang om het te nemen ivm nare bijwerkingen maar het valt me (tot nu toe) eigenlijk hartstikke mee, ik merk gedurende de dag dat me stemming iets [lees meer...]schommelt sinds een dag of 3 maar dat is te verwaarlozen. Ik hoop dat ik in deze flow blijf gedurende de opbouwfase, en als het dan ook nog uit eindelijk zijn werk gaat doen ben ik helemaal happy.

14-06-2019 | Man | 30
escitalopram (10mg)
Ik heb eindelijk de knoop door gehakt, een gesprek met de huisarts tijde ertoe at ik openhartig kwam te spreken over paniekaanvallen en depressieve periodes. Ik ben nu in mijn 6de week, Ik heb al redelijk wat bijwerkingen gehad; niet kunnen slapen tot 4/5 uur, trillende handen, verhoogd hartritme... Is er iemand die dit leest die kan zeggen dat het beter zal worden [lees meer...]met tijd? Alvast tot hoors! love

14-12-2018 | Vrouw | 30
escitalopram (20mg/ml)
Ik gebruik sinds 3 weken Lexapro en ben hier echt niet blij mee. Ik zit al ruim 2 jaar aan de Escitalopram van Sandoz maar omdat deze tijdelijk niet meer beschikbaar zijn moest ik wisselen naar Lexapro. Waar het mij de afgelopen 2 jaar prima ging , gaat het mij nu echt slecht. Ik ben de gehele dag moe, heb een grieperig gevoel en ben zo misselijk als wat. ook gaat Lexapro [lees meer...]bij mij totaal niet samen met mijn Anticonceptie pill. Dit is allemaal een drama. Ik wil weer heel graag terug naar Escitalopram van Sandoz maar helaas moet ik nog even doorbijten tot 1feb 2019. Ik was benieuwd of er nog meer mensen zijn die ook deze wissel hebben gedaan en ook zoveel bijwerkingen en problemen hebben.

22-10-2018 | Man | 30
escitalopram (20mg)
Ben in 2012 begonnen met dit medicijn ivm ernstige paniekstoornis in voornamelijk sociale situaties. Het heeft zeker geholpen omdat het de scherpe randjes van de paniek afhaalde. Na 2 jaar gebruik begon ik last te krijgen van mijn nek, dit ging van kwaad tot erger en uiteindelijk had ik er dagelijks ontzettend veel pijn van, ben vaak bij de huisarts geweest maar die zei da[lees meer...]t het gewoon door stress kwam! Uiteindelijk kreeg ik het vermoeden dat de lexapro wellicht de oorzaak was en ben radicaal gestopt, dit had ik overigens beter niet kunnen doen want de verschijnselen die ik toen kreeg waren bizar! Ik herkende mezelf totaal niet meer en had totaal geen controle meer over mijn emoties! De nekpijn was overigens bijna verdwenen dus ja de lexapro was de oorzaak! Ik kreeg na het stoppen o.a last van rusteloze benen, niet meer kunnen slapen, jeuk, extreme angstklachten met ademhalingsproblemen, tinnitus en depressief. Voor het gebruik van dit medicijn heb ik nooit last gehad van deze klachten! Uiteindelijk na 4 maanden besloten om venlafaxine te gaan gebruiken en mijn angstklachten waren verholpen maar mijn nekpijn kwam terug erger dan ooit tevoren! Nu slik ik nog een lage dosis maar wil daar graag mee stoppen! Ben alleen ontzettend bang voor de gevolgen! Zijn er meer mensen die nekklachten hebben gekregen bij dit soort medicijnen?

21-02-2017 | Vrouw | 30
escitalopram (15mg)
Ik slik nu als sinds enige tijd (4/5 jaar) Lexapro. In het begin kreeg ik continue een generieke versie hiervan. Dat leverde constant hoofdpijn op stemmingswisselingen en wazigheid in mijn hoofd. Met veel moeite heb ik het origineel verkregen via de apotheek, de specialist en later de huisarts schreven het wel voor alleen de apotheker bepaalde nog. Nu met het origineel heb[lees meer...] ik geen last meer van deze symptonen, alleen wel last van: beroerd voelen altijd (elke dag), lichte obstipatie, overgewicht (vreetbuien). Dit viel me eerder nooit op omdat ik meer last had van de andere klachten. Oja en ik ben altijd moe. Kan de hele dag wel slapen en s nachts wakker paar x per nacht naar de wc. Tegen mijn angsten/depressie helpt het en wil al een tijdje afbouwen. Maar dat durf ik nog niet.

29-11-2015 | Vrouw | 32
escitalopram (15mg)
Ik slik lexapro geruime tijd, daarvoor een jaar gestopt geweest na t gebruik van paroxetine. Ik was gestopt, omdat ik graag wilde weten (na 4 jaar) hoe het zonder zou zijn. Mijn angst en paniekaanvallen kwamen in alle hevigheid terug. Daarom begonnen met lexapro, omdat er minder bijwerkingen zouden zijn. Dit klopt bij mij, het duurde wel een lange tijd voor ik mij beter gi[lees meer...]ng voelen een maand of 3. Het enige nadeel bij mij is dat alcohol heel raar valt (ik had al geen rem) en als ik nu teveel had gedronken, had ik een black-out of werd ik een heel ander persoon (heb ik van horen zeggen). Daarom besloten om niet tot nauwelijks meer te drinken, voelt ook beter. Maar volgens mij is dit bij iedereen verschillend, ik ken ook personen die hier geen last van hebben.

06-02-2020 | Vrouw | 35
escitalopram (5mg)
Altijd heb ik antidepressiva als een zwaktebod gezien. Flink zijn, doorgaan, niet klagen. Ik los dit zelf wel op, met hulp van psycholoog/coach. Maar ik ken mezelf inmiddels van haver tot gort; weet precies waar mijn klachten hun oorsprong vinden. Maar met deze wetenschap en gesprekken werd het niet beter en ik was ‘uitgepraat’. Uiteindelijk kostten angst en somberheid mi[lees meer...]j zoveel energie dat ik toch de stap gewaagd heb. Eng; want medicatie innemen betekent: controle loslaten. Hoe zal het zijn? Word ik anders? Welke bijwerkingen zal ik krijgen? Zou het wel helpen? Nu, 6 weken verder, kan ik zeggen: wat een verschil! Ik sta lichter in het leven, pieker minder, ben minder angstig, kan minder tegen dingen opzien, minder kort lontje, en, last but not least: ik slaap al weken super en dat is nog nooit vertoond! De eerste week was wat pittig; dat zal ik niet ontkennen. Toch wel wat meer angst en paniek. Nu is dat over, en voel ik me prima. Onwennig nog, kan het haast niet geloven dat ik me ‘gewoon goed’ voel! En dat zonder enige bijwerkingen. Ik ga voorlopig zo door; 5mg is voor mij mooi zat. Ik ben erg tevreden!

12-07-2018 | Vrouw | 35
escitalopram (15mg)
Voor sommige zal het perfect werken ik ben ermee gestopt omdat mijn oren helemaal dicht zaten en doof werd en dat vind ik een minder fijn gevoel en daarom wilde ik niet hoger gaan dan 15 Mg was bang dat me oren zo bleven of erger werd. Verder heeft t me wel dusdanig geholpen.

15-09-2020 | Vrouw | 37
escitalopram (15mg)
Hallo allemaal, Ik gebruik lexapro al een aantal jaar en werkt goed voor mij. Dit jaar door de Corona ben ik me baan verloren en zat 7 wk thuis en voelde me fantastisch ervoor en zat op 10mg. Door het thuis zitten en verliezen van me baan heb ik een mega terugslag gekregen en eigenlijk ben ik weer terug bij af! Ik werd weer bang in de supermarkt en angstig in me eigen d[lees meer...]orp! Wat ik al jaren niet meer ervaren heb! Ik ben nu dus op gaan hogen nu precies een week geleden en voel nog niet echt verschil! Hiervoor sloeg het aan na 7 dagen en durfde ik al weer veel meer. Mijn vraag aan mede gebruikers hoe snel sloeg de ophoging bij jullie aan? Als het werkt dan ben ik heel blij met het medicijn. Ik ervaar op het moment veel alsof ik in een andere wereld leef soort dat ik uit me lichaam trees en vind dat best wel spannend. Als ik bezig ben dan heb ik nergens last van. Graag hoor ik van jullie hoe snel de ophoging aansloeg. Heb even die geruststelling nodig. Groetjes Lydia

04-04-2020 | Man | 38
escitalopram (10mg)
Ik heb meer dan een decennium zeer heftige angstklachten gehad. Ik durfde bijna niet meer naar buiten en had eigenlijk geen leven. Na alle therapien geprobeerd te hebben, bleef als enige de optie medicijnen over. Ik was nogal bang voor bijwerkingen, dus ik ben begonnen met druppels. Zodat ik met 1 druppel kon beginnen. Elke 4 dagen 1 druppel meer, totdat ik op 8 druppels [lees meer...]zat. Dat is voor mij de perfecte dosis. Ik gebruik het nu bijna twee jaar. Ik ben zeer tevreden over het medicijn. Ik ben van meerdere paniekaanvallen per dag, naar misschien 1 per jaar gegaan. Ook kom ik weer elke dag buiten. Ik neem het savonds, zodat de meeste bijwerkingen snachts gebeuren. Vooral de sloomheid was vervelend toen ik het nog sochtends nam. Ik zweet veel gedurende de nacht, en droom ook veel. Maar niet perse nare dromen. Als je leven beheerst word door angst, kan ik dit medicijn zeker aanbevelen.

29-08-2016 | Man | 40
escitalopram (20mg)
klachten werden in de eerste 6 weken juist verergerd, icm de oxazepam is dit prima te managen.

23-02-2016 | Vrouw | 42
escitalopram (15mg)
Mijn verhaal, ik denk voor velen herkenbaar.. Ik heb last van een terugkerende angststoornis. Angsten die ik niet weet te plaatsen, ik heb alles prima voor elkaar, maar toch die pleinvrees en eeuwig onrustig gevoel met als toppunt niet meer het huis uit durven.. Gevoel gek te worden.. Alles geprobeerd. Cognitieve therapie, mindfullness, yoga, meditatie, opstellingen, nlp, [lees meer...]hypno therapieën, etc.. Gezien erfelijke aanleg en alles wat ik eraan gedaan heb, ben ik met heel veel tegenzin en angst (van vorige ervaringen met medicatie) toch weer op advies van de psychotherapeute met medicatie begonnen.. In overleg met een psychiater is gekozen voor lexapro, omdat je dit in druppelvorm heel langzaam kan opbouwen en zo de bijwerkingen meevallen en ik vertel uit ervaring dat dit klopt. Heb eerder fevarin gebruikt en het opbouwen was een hel.. Nu ging de opbouw erg langzaam per druppel, maar heeft geresulteerd in een uiteindelijk goed resultaat. Ik zit nu op een dosis van 15 mg en als ik vergelijk met een jaar geleden dan doe ik alles weer.. Soms steekt de angst de kop op, maar niet te vergelijken met voorheen. Nadeel is aankomen in gewicht..bij mij 6 kilo. Niet leuk, maar ik voel me beter nu en dat is meer waard.. Het was voor mij een gevecht van jaren, maar ik denk nu te berusten in het feit dat ik dit medicijn nodig heb en probeer me er bij neer te leggen.. Ik ben wel van mening dat dergelijk medicijn gebruik echt alleen noodzakelijk is bij een terugkerend patroon. Ben je een keer depressief of heb je een burn out.. Probeer dan andere therapieën. Medicijnen zou ik alleen gebruiken als je alles al geprobeerd hebt en de klachten in de loop van jaren steeds weer naar voren komen. Hoop jullie hiermee te helpen, heb zelf ook zo geworsteld.. lexapro is voor mij een goed medicijn.

24-08-2020 | Vrouw | 43
escitalopram (5mg)
Al sinds december gebruik ik Escitalopram, begonnen met 10MG, eerste 5 wk waren een hel maar daarna geen last meer van paniek en angst. In 2017 afgebouwd naar 5mg en ook dat ging jaren goed. Tot juni dit jaar, na een periode van veel bewegen , minder eten en eindelijk mijn overtollige AD kilo’s kwijtgeraakt te zijn ervaar ik weer paniek en angst. Iemand ervaringen met de b[lees meer...]ijwerkingen als ik nu weer ga verhogen naar 10MG?

18-04-2018 | Vrouw | 44
escitalopram (15mg)
Ik schrijf een review omdat ik in het verleden ook zo getwijfeld heb wb medicijngebruik. Ik wilde dit niet heel veel therapie gevolgd en danging het even beter..ook medicatie erbij en dan na 2 jaar weer afbouwen .. gaat her een tijd lang goed tot er weer een trigger is en je terugblik ag bent .. ik heb nu de beslissing genomen dat ik een medicijn nodig heb. Ik functioneer [lees meer...]weer normaal kan het leven weer aan zonder gekke angsten en nog belangrijker ik geniet! Mijn grote nadeel is dat ik altijd heelslank was ennu 15 kg ben aangekomen maar ondanks dat dat mij zeer doet weegt t niet op tov de voordelen. Tip: bouw heel langzaam op bv met druppels

Thyrax Duotab (856) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (561) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (517) - Antibiotica - penicillines breedspectrum