Ervaringen met Sertraline

sertraline

Bij  AngstX

Chronische depressie (46 meningen)
Posttraumatische stressstoornis (PTSS) (35 meningen)
Postnatale depressie (18 meningen)
Obsessieve-compulsieve stoornis (16 meningen)
Sociale fobie (11 meningen)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Subsidie depressiegala nauwelijks naar depressie

NOS Nieuwsuur (21-01-2020)

28-01-2024 | Vrouw | 41
sertraline (50mg)
Ik vond het erg spannend om met een AD te beginnen door alle verhalen die je vaker hoort, maar het tegenovergestelde was waar! Ik heb eigenlijk geen bijwerkingen gehad (eerst twee weken 25 en daarna 50mg) en voelde na twee weken al duidelijk verschil. Ik lag niet meer wakker snachts van het piekeren en bij iedere beer die ik op de weg zag kon ik veel makkelijker tegen meze[lees meer...]lf zeggen: 'we zien wel hoe het loopt en hoe het ook loopt het komt wel goed'. Fantastisch medicijn! Ik ben vrolijker, rustiger, happier, gezelliger en positiever. Ik geniet veel meer van dingen! Ik wil het liefst nog lannnggg niet stoppen.

30-12-2023 | Vrouw | 45
sertraline (25mg)
: Ongeveer 10 jaar geleden heb ik een heftige angst-/depressie doorgemaakt. Uiteindelijk ben ik daar met behulp van Sertraline helemaal uitgekomen. Al deze jaren slik ik nog een onderhoudsdosis van 25 mg, waarop ik perfect functioneer en nergens last van had. Daardoor werd ik soms ook wat slordiger in het innemen van de Sertraline. Zeker vanaf begin november dit jaar, na[lees meer...]m ik het, onbewust, steeds minder vaak in en zelfs een paar weken niks. Twee weken geleden, voelde ik me ineens niet lekker. Ik dacht aan een griep en totaal niet aan de Sertraline. Een paar dagen hierna, vrijdags, zag ik de Sertraline weer liggen en dacht “oh, ja, die heb ik al een tijdje niet op. Laat ik weer eens innemen.” En voordat ik er erg in had, nam ik i.p.v. 25 mg, een tablet van 50 mg. Hoe stom kun je zijn! Een uur later, reageert mijn lichaam daar al gigantisch op met duizeligheid, diarree en vreselijk misselijk. En in de nacht hartstikke slapeloosheid. Natuurlijk schrok ik gigantisch. De volgende dag heb ik niks ingenomen en weer een dag later weer mijn oude dosis van 25 mg. Echter, bleef ik mij heel beroerd voelen en sliep ik s nachts niet. Die maandag ben ik naar de huisarts gegaan (helaas was er een invaller) en het verhaal uitgelegd. Ze zei meteen: helemaal stoppen met slikken. Een paar dagen uitzieken en dan is het uit je bloed…. Zelf wist ik het niet meer, dus dat deed ik. Echter, het werd niet beter en ik merkte aan mezelf dat ik ook angstiger werd. Na twee dagen (dit was woensdag 20 dec jl.) ben ik terug gegaan naar de huisarts en deze keer was het wel mijn eigen arts. Ik heb nog een keer het verhaal verteld en dat ik diep in mijn hart voelde, dat ik beter weer naar de 25 mg Sertraline terug kan gaan. Daar was ze het mee eens, dus dat ben ik nu weer aan het slikken. Nu mijn vraag: kan het zijn dat ik hierdoor wel weer de beginbijwerkingen heb? (Ik voel me heel misselijk, heb angstklachten en depressiegevoel, zweet heel veel en slaap amper s nachts). Kan het zijn dat de Sertraline nu niet meer aan gaat slaan of moet ik het weer even tijd geven om de spiegel op te bouwen? Ik hoor het heel graag! Met vriendelijke groet,

26-12-2023 | Vrouw | 31
sertraline (50mg)
Ondanks de onprettige bijwerkingen bij het opbouwen en afbouwen, heeft het mij zeker een periode geholpen met mijn angst en stemmingsklachten. Het gaf me de ruimte om met mijn emoties aan de slag te gaan en vaardigheden op te bouwen om vervolgens in te kunnen zetten zonder medicatie. Sertraline zou een antidepressivum zijn waarbij er geen spraken zou zijn van gewichtstoena[lees meer...]me. Ik ben echter 20/25 kilo aangekomen in de tijd dat ik het medicijn slikte. Wat blijkt: het medicijn zelf veroorzaakt geen gewichtstoename maar het signaal dat ik voldoende gegeten had, kwam niet binnen. Ik bleef maar trek hebben en eten waardoor ik zoveel ben aangekomen. Ik had dit graag eerder geweten.

17-11-2023 | Vrouw | 40
sertraline (50mg)
12 jaar geleden ben ik begonnen met Sertraline. Op dat moment hadden we net ons 1e zoontje gekregen en helaas voelde ik me niet beter dan voor de zwangerschap. Voor de zwangerschap heb ik echt alle therapieen gehad. Van cognitieve gedragstherapie tot ik weet niet meer wat zoveel.ik liep bij de psycholoog, maar niks hielp tegen de angst, hyperventilatie etc. Toen ik begon m[lees meer...]et sertraline duurde het even voordat het ging werken, maar na 6 weken merkte ik verschil. Ik dacht minder na, genoot weer van dingen, had weer zin om weg te gaan en leuke dingen te doen. Durf mijn mening te geven zonder er een naar gevoel van te krijgen. Dit is al 12 jaar mijn wondermiddel en ga nooit meer stoppen.

04-11-2023 | Vrouw | 37
sertraline (100mg)
Ik ben in maart begonnen met sertraline. Na jaren geprobeerd het zelf te doen, met intensieve therapie, toch met heel veel pijn gestart. Ik had een datum in november afgesproken voor een evaluatie. Dat gaf me een soort veilig gevoel, dan kijken we weer naar afbouwen. En nu: wat een verademing! Dit had ik nooit durven dromen. En ik kom er nu pas achter waar mijn angst al[lees meer...]lemaal invloed op had. Niet alleen op wat ik deed (of juist niet deed), maar ook op wat ik aantrok, at enzovoorts. De eerste weken was geen drama maar ik was vooral moe. En niet angstiger dan ik was. Ik begon met 25, na een week 50, na een week 75 en weer daarna naar de 100. Heel langzaam merkte ik op bij bepaalde situaties dat ik me anders ging gedragen. Na drie tot vier maanden merkte ik pas het effect dat ik nu nog steeds ervaar. Dat ging heel geleidelijk. Echt een verademing. Vaak kon ik wel bedenken dat mijn gevoel en stemmetjes in mijn hoofd nergens op sloegen, maar nu kan ik het ook echt voelen. Voor mij echt een wondermiddel. Ook al zeggen ze dat het geen wondermiddel is.

28-10-2023 | Man | 82
sertraline (100mg)
Niet te vroeg victorie kraaien, maar toch! Gestart met 1/4 tablet, na ongeveer 10 dagen overgegaan op 1/2 tablet. De eerste twee weken nam de angst duidelijk toe. Soms was een temesta nodig. Maar kijk nu: na twee weken gebruik plots van de ene dag op de andere rustig, kalm en wanneer toch nog soms angstige gedachten komen lijken die weinig vat te hebben op mijn emotie[lees meer...]s en lichamelijke sensaties. Begin van algehele genezing? HOOP!

13-10-2023 | Vrouw | 52
sertraline (100mg)
Hallo, Zijn er hier ook mensen die de bloedspiegel van Sertraline hebben laten prikken? na hoevel tijd en hoe hoog was die dan? Lieve groet...

07-10-2023 | Vrouw | 27
sertraline (50mg)
Hoihoi, Sinds maandag ben ik begonnen met sertraline 50mg voor mijn angststoornis. Ik kan er qua verbetering nu nog niks van zeggen natuurlijk, de bijwerkingen vallen me wel mee. Behalve.. het libido. Ik weet niet of het zo snel al kan of dat het in mn hoofd zit maar het lukt niet. Ik voel niks tot weinig en raak ook nauwelijks opgewonden :( Mijn vriend is gelukkig su[lees meer...]per lief en geduldig en zegt dat ik me er niet druk om moet maken. Maar dat doe ik uiteraard wel.. Ik ben zo bang dat dit blijvend is, en als dat zo is weet ik niet of ik wel aan deze medicatie wil zitten. Zijn er mensen die dit ook ervaren? Of juist niet, dat is natuurlijk nog fijner om te horen. Liefs

22-09-2023 | Vrouw | 41
sertraline (50mg)
Hoi, Ik ben eerder dit jaar met veel moeite gestopt met sertraline 100mg. Afgebouwd via taperingstrips. Na een aantal maanden redelijk leven werd ik weer angstiger, ondanks gesprekken. Ik sta op de wachtlijst voor therapie, maar ben sinds vorige week toch weer begonnen met sertraline 50mg. De bijwerkingen zijn nu vreselijk, maar ik weet toch dat dit medicijn voor mij werk[lees meer...]t. Vooral tegen de angst en piekeren. Ik ben toch blij dat ik het geprobeerd heb zonder medicatie, en trots dat ik het heb gedaan. Maar ik wil niet leven in angst voor de kleinste dingen. Nu wachten op therapie en hopen dat het snel aanslaat. Liever mn levenlang of jarenlang medicijn nemen dan leven met angst en depressies.

25-06-2023 | Man | 37
sertraline (100mg)
Zowel een depressie als een specifieke fobie ontwikkeld. Twee jaar geleden deze klachten ook gehad en is er besloten om mij Sertraline te geven. Na een aantal weken verdween de depressie en de specifieke fobie werd ook handelbaar. Na een rustigere periode besloten om af te bouwen en te stoppen met deze medicatie. Toch wel de grootste fout die ik gemaakt heb. Na een aantal [lees meer...]maanden werden de klachten weer sterker tot een punt dat de paniekaanvallen ook weer terug waren. Besloten om weer te starten met deze medicatie. Belangrijkste om de eerste weken niet te onderschatten. Klachten worden veel heftiger en functioneren is lastig. Om dit op te vangen is besloten om mij oxacepam erbij te geven om de scherpe randjes eraf te halen. Zorg voor mensen om je heen. Eerst 3 weken op 50 mg en nu 2 weken op 100 mg en ik merk dat de depressie begint af te zwakken. De specifieke fobie kost iets meer tijd, maar ik weet dat uit ervaring dat Sertraline hier heel goeds voor doet. Zoals ze zeggen het is door de zure appel heen bijten. En 1 waarschuwing , stop niet zomaar met deze medicatie. De zware periode die je weer door moet gaan om te wennen aan de medicatie is het niet waard.

14-06-2023 | Vrouw | 22
sertraline (100mg)
Online zie ik veel slechte ervaringen met anti-depressiva, vandaar dat ik mijn verhaal wil delen. Precies een jaar geleden ben ik gestart met 50mg Sertraline om mijn angstklachten draagbaar te maken. Daarvoor heb ik twee jaar cognitieve gedragstherapie en een aantal sessies EMDR gehad. Dit was voor mij nauwelijks effectief, omdat ik last bleef houden van lichamelijke sympt[lees meer...]omen. Uiteindelijk de stap genomen om te starten met Sertraline en het is de beste keuze die ik in mijn hele leven heb gemaakt. Een aantal maanden geleden heb ik de dosis verhoogd naar 100mg, omdat er toch wat symptomen doorheen kwamen. Nu voel ik mij verlost van mijn problemen, ik voel mij vrij. Mensen in mijn omgeving geven aan een ander persoon te zien, iemand die vrolijk en zorgeloos is. Ik heb het gevoel dat ik weer kan ademen. Aan het begin heb ik wel veel last gehad van misselijkheid, maar dit was een kwestie van doorzetten en draagbaar. Ook kreeg ik wat uitslag op mijn armen. Inmiddels een jaar verder zijn de enige bijwerkingen dat ik last heb van trillende handen (de ene keer erger dan de andere keer) en een droge mond/dorst gevoel. Deze bijwerkingen zijn voor mij niets in vergelijking met de voordelen die het gebracht heeft. Het verbaasd mij dat zoveel mensen slechte ervaringen ermee hebben.

09-05-2023 | Vrouw | 28
sertraline (25mg)
Voordat ik begon met de medicatie had ik met mezelf afgesproken dat ik mijn ervaring hier zou delen als die positief was. Ik kwam namelijk veel negatieve verhalen tegen waardoor ik alleen maar angstiger werd en bang was dat het medicijn niet zou werken of veel bijwerkingen zou geven. Ondanks dat mijn verpleegkundig specialist andere (positieve) verhalen vertelde, vond ik h[lees meer...]et echt een stap om ermee te beginnen. Maar ik heb geen moment spijt gehad! De eerste dagen had ik nog wat last van angst (vooral omdat ik mezelf bang maakte), maar tegelijkertijd voelde ik meteen al een effect van de antidepressiva. Ik dacht dat dat niet zo snel kon, maar de verpleegkundige zei van wel. Mijn gedachten werden positiever, ik voelde me vrolijker en kon ineens weer veel beter tegen prikkels. Eindelijk na jaren werd ik weer mezelf en dat voelde (en voelt nog steeds) als een droom. Belangrijk is daarbij wel om te zeggen dat ik ook enorm veel therapie en coaching heb (gehad) en mijn leven behoorlijk heb omgegooid. De medicatie is zeker geen wondermiddel maar voor mij dus wel een enorme steun in de rug. Ik ben begonnen met 25 mg en na een week opgehoogd naar 50 mg, maar die dosering voelde voor mij al te hoog. Ik ben daarom teruggegaan naar 25 mg en dit slik ik nu een paar maanden en dat gaat goed. Ik had gelijk het juiste middel te pakken, daar ben ik echt ontzettend blij mee. Ik gun iedereen deze positieve effecten van de antidepressiva en hoop dat dit soort verhalen meer worden gedeeld, want het kan dus ook echt goed gaan. Laat je goed informeren door professionals, maak een weloverwogen keuze waar je achter staat en lees vooral niet teveel negatieve verhalen op internet (al weet ik dat dat moeilijk is). Verder heeft het mij heel erg geholpen om structuur te houden, ook/vooral in de periode dat ik ging starten met de medicatie. Ik wens iedereen veel sterkte!

08-05-2023 | Vrouw | 55
sertraline (50mg)
Sinds enkele jaren gebruik ik 50 mg Sertraline. Het heeft me enorm geholpen; soms was ik verrast over wat ik durfde. Spreken in het openbaar was opeens geen probleem meer. Onzekerheid is flink afgenomen. Ik ben echt blij met deze medicatie. Na een nare periode op mijn werk ben ik opgehoogd naar 100 mg. Eigenlijk heeft me dit geen voordeel opgeleverd. Ik kon soms niet meer [lees meer...]stoppen met huilen! Toen dit na 5 weken nog niet verbeterde, ben ik weer af gaan bouwen tot 50 mg. Ik voel me nu weer veel beter. Waarom 100 mg niet aansloeg, geen idee! MIsschien herkent iemand het?

08-05-2023 | Vrouw | 55

23-04-2023 | Vrouw | 44
sertraline (50mg)
Ik slik nu 3 maanden Lorazepam en wil daarvan af. Tevens kom ik met hulp niet goed uit mijn burnout/ depressie en ben daarom begonnen met Sertraline (50 mg). Ik ben nu 2 weken bezig, maar heb veel last van angst en zenuwen. Ik hoop zo dat dit gauw minder wordt... Is het bij meer mensen eerst erger geworden voordat het beter werd? Ik wil ook graag stoppen met de Loraze[lees meer...]pam, maar ik wacht tot ik effect merk van de Sertraline.

09-04-2023 | Vrouw | 74
sertraline (50mg)
Ik nam lorazepam ik neem het al 30 jaar ik was er heel goed mee ,nu bij ander dokter omdat mij dokter in pensioen is en de nieuwe dokter wil mij geen lorazepam.meer geven en hij doe me sertraline nemen.ik ben dit product slecht voel mij er niet goed bij ik neem 1 per dag smorgend .ik wil terug mijn lorazepam van 2/5 om svonds te nemen ik voel mij daar zeer goed mee .