sertraline

Postnatale depressie (15 meningen)
Obsessieve-compulsieve stoornis (14 meningen)

22-09-2020 | Vrouw | 26
sertraline (50mg)
Voor mensen die dit medicijn net gebruiken en heftige bijwerkingen ervaren... hou vol!! Na ruim 4 weken begin ik mijn leven weer terug te krijgen. Heftige paniek aanvallen uit het niets... (burn-out)) in een klap verloor ik grip op mijn leven. De angst overheerste en was mezelf totaal kwijt, na gesprek met de huisarts die mij dit voorschreef dit gaan gebruiken. De eerste [lees meer...]weken waren nog heftiger enorme onrust, continue bezig zijn met mijn ademhaling. Ik merk nu dat het begint af te vlakken, als ik ergens lang over door blijf malen blokt het en gaan me gedachten over.. ze zijn er nog wel maar niet meer zo heftig. Ik kan weer opbouwen..... het geeft mij een steuntje in de rug. Ik begin pas net, maar het begin is er gelukkig dus wel!!.

14-06-2020 | Vrouw | 28
sertraline (25mg)
Ik ben 3 dagen geleden begonnen met 25 mg sertraline deze nam. Ik voor het slapen in ik. Slikte al. Oxazepam maar omdat de wachtlijst voor mijn behandelingen 20 weken duurt vond de dokter het verstandig om te gaan proberen met sertraline eerste 2 weken 25 mg daarna 50.mg dan evaluatie hoe het gaat ik mocht nu nog de oxazepam erbij nemen 3.x.daags 10mg dit slikte ik al. 3[lees meer...] weken voor dat de sertraline gestart werd helaas heb ik. Na. De eerste inname sertraline al heel veel bijwerkingen gekregen waaronder diarree buikpijn maagzuur extreem suf en duf (stoned gevoel) me angstklachten zijn 10x erger geworden en beven. Trillen en veel gapen nu hoop. Ik. Dat als. Ik. Nu. Door de zure appel. Heen ga ze toch gaan werken want weet dat met dit soort medicatie je klachten eerst kunnen verergeren voordat het beter word maar het is echt een hell zijn hier mensen met zelfde soort ervaringen en mij een beetje hoop. Kunnen geven dat het goed. Komt?

10-05-2020 | Vrouw | 29
sertraline (25mg)
Ik kampte, na de bevalling, met een extreme angststoornis. Ik werd er depressief door en kon nergens meer van genieten. Na een bezoek aan de dokter (die overigens therapie aanraadde, maar daar wilde ik niet op wachten) kon ik starten met sertraline. Ze raadde 50mg aan, maar omdat ik liever geen medicatie slik, wilde ik beginnen met 25mg en dan kon ik altijd nog opbouwen. D[lees meer...]at opbouwen was uiteindelijk helemaal niet nodig, want 25mg werkt super. De eerste paar dagen en vooral nachten waren heftig, ik kon niet slapen, alleen maar huilen en mijn angsten werden 10 keer erger. Maar gelukkig heb ik doorgezet want ik voel me beter als ooit tevoren. Ik ben voor 90% van mijn angsten af en kan weer genieten van het leven.

29-04-2020 | Vrouw | 51
sertraline (100mg)
Ben begonnen met 50 mg. Deze hebben mijn angst voor hyperventilatie opgelost samen met lorazepam. Nu jaren later toch verhoogd naar 100 mg ivm een depressie. Ik voel mij super goed en kan nu zelf zonder angst het hele corona gebeuren dragen. Alles komt minder hard binnen en voel me veel meer zelfverzekerd. Dit is mijn ervaring.

25-01-2020 | Vrouw | 57
sertraline (50mg)
Ik werd zomaar overvallen door paniekaanvallen, kon niet meer normaal functioneren. Na enkele dagen merkte ik al verschil en tot heden voel ik dr aanval komen maar deze zakt weer even snel weg

21-10-2020 | Vrouw | 25
sertraline (50mg)
Ik vraag me af of hier mensen zijn die gewichtstoename ervaren hebben tijdens het gebruik van dit medicijn? Ik kan er weinig over vinden online en wil er graag wat meer meningen over horen! Ben zelf overigens een jaar bezig met sertraline, van 25 > 50 > 100 naar 150mg en vanaf daar weer afbouwen. Zit nu weer op 50mg en slik het nu voor de laatste maand. Ben voornamelij[lees meer...]k benieuwd of mijn gewichtstoename oorzaak kan zijn van dit medicijn, aangezien er geen drastische veranderingen zijn aan mijn eetpatroon/ gewoontes.

07-09-2020 | Vrouw | 21
sertraline (50mg)
Sinds (ongeveer) 2 maanden gebruik ik nu Sertraline. Ik heb al lange tijd last van angsten en paniek, die vorig jaar juni erg extreem werden. Ik heb antidepressiva altijd afgewezen uit angst voor bijwerkingen, maar ook uit angst dat ik er nooit meer vanaf zou komen. Toen ik zodanig ziek, geisoleerd en ongelukkig was, besloot ik er toch aan te beginnen. Ik ben begonnen [lees meer...]met een zeer lichte dosis, 25mg, omdat ik bang was voor bijwerkingen. De eerste week heb ik me wat misselijk, duizelig en slaperig gevoeld. De bijwerkingen namen eigenlijk al snel af. Ook bij de ophogingen heb ik wat bijwerkingen gehad, maar dit was allemaal makkelijk te verdragen. Tot nu toe merk ik positief verschil. Ik durfde eerst letterlijk niks. Nog geen 5 meter van mijn huis af te lopen. Nu merk ik dat mijn gedachtegang heel anders is. Ik denk wat vaker: ‘ach, wat maakt het ook uit’. Ook heb ik voor mijn gevoel enorm veel energie erbij gekregen. Normaal kwam ik mijn bed niet uit, maar nu spring ik rond alsof ik energie te veel heb haha. Ik kom steeds meer de deur uit en doe steeds meer positieve ervaringen op. Ik ben blij dat ik ermee begonnen ben, tot nu toe helpt het mij snel in de goeie richting. Gisteravond heb ik de dosis opgehoogd naar 75 mg, want ik ben er nog niet. Maar als het zo blijft doorgaan als nu, zie ik de toekomst positief in. Een tip: Bij angst voor bijwerkingen, lees NIET de bijsluiter. Laat het op je af komen. Het zal voor elk mens anders zijn, dus durf te ervaren hoe het voor jou is. Als het niet perse nodig is om antidepressiva te nemen zou ik er persoonlijk niet aan beginnen. Maar als je echt in een zwart gat zit, give it a go! Doe het voor jezelf en neem er ook de tijd voor. Zorg dat je de eerste paar dagen genoeg afleiding hebt!

01-08-2020 | Vrouw | 35

31-07-2020 | Vrouw | 29
sertraline (100mg)
Begonnen met dit medicijn 7 jaar geleden ivm postnatale depressie. Die tijd heeft het medicijn me gered. Slikte 7 jaar 50mg. Een aantal maanden geleden afgebouwd en uiteindelijk gestop. Helaas na een paar maanden een heftige terugval, veel piekeren en angstaanvallen die ik daarvoor nooit gekend heb. Ik stop nooit meerna deze terugval! Nu alweer 5 weken begonnen maar h[lees meer...]elaas had de 50mg te weinig effect, nu sinds maandag begonnen met 100mg. Weer veel onrust, diarree ect. Kan dit komen doordat ik weer ben gaan ophogen? Ondertussen gebruik ik ook oxazepam om de inwerkingstijd van de setraline te overbruggen. 3x daags 10mg Nu afwachten of het voldoende gaat werken. Ik weet dat het veel tijd nodig heeft (helaas) Nog meer mensen die methet ophogen weer klachten kregen? Liefs

10-07-2020 | Vrouw | 45
sertraline (50mg)
Hallo is er iemand die mij kan vertellen hoe lang het duurt voordat de sertaline gaat werken? Ik gebruik het nu 3wk 50mg en 15mg mitrazapine... Heb veel last van onrust en niet kunnen ontspannen en moeilijk alleen zijn en moeilijk kunnen ademen... Eet lust is er ook niet meer kan ook niet meer genieten van dingen en tijdsbesef is ook ver te zoeken was een hele zelfstan[lees meer...]dige vrouw en daar is niks meer van over... had gehoopt dat deze pillen me een beetje zouden helpen....bijwerking branden spieren in armen benen hoofd.... gaat dit over?😬

27-05-2020 | Vrouw | 37
sertraline (12mg)
Ik gebruik nu 5 weken Sertraline, vloeistof. Begindosis was 0,6 milliliter maar de bijwerkingen waren zo intens dat ik van 0,2 langzaam aan het opbouwen ben. Ik zit nu op 0,7 en ga elke week 0,1 milliliter omhoog. Over 6 weken bloedspiegel laten prikken of die goed is. Het gaf het gevoel alsof ik een XTC pil op had, en echt niet op een fijne manier. Nu, op dit moment merk [lees meer...]ik wel dat de angst wat afneemt en dat ik meer geneigd ben dingen de ondernemen. Het gaat nog een hele tijd duren voordat alles op elkaar is afgestemd, maar dat is nu eenmaal zo bij deze soort medicatie.

11-05-2020 | Vrouw | 32
sertraline (15mg)
Ik gebruikte dit medicijn wel eerder alleen had ik soms niet goed geluisterd wat de dokter zei dus nam ik na 2/3 dagen 50mg ipv de 25mg en dat heb ik ook geweten. Nu begin ik sinds 3 dagen ook weer en slaap ook slecht en dat met de kwart van de 25mg. Ik heb wel alprazolam en oxazepam maar weet niet hoe je dat moet innemen qua als je een kwart nu van de sertraline in neemt [lees meer...]om een beetje goed je slaap ritme te krijgen. Ik weet dat het 2-4 weken duurt. Maar dacht eigenlijk dat ik wel kon slapen omdat ik minder dan 25mg slik. Maar het duurt altijd hè lang he. Als er bijwerkingen komen ga je er op focussen en kun je bijv ook niet slapen en ja je hebt meer het gevoel dat je niet 1 bent met je body en mind. Je wilt van alles, ook slapen, niet bang zijn maar de sertraline doet dat niet die gaat er juist mee spelen is best goed eigenlijk maar bloed irritant om dat uit te dagen voor de werking, dus dat betekend dat het goed werkt als je angstig bent of wat dan ook.

11-05-2020 | Vrouw | 32
sertraline (25mg)
Hallo, Ik ben Sandra en ik weet wel wat sertraline doet hoor maar was weer afgebouwd en had een dagbesteding tot dat de corona opdook en niks meer had en het ging de eerste maand goed, nergens last van tot dat ik best minder ging doen thuis want ja snel verveeld. En meer tijd had om helemaal op alles te focussen op mijzelf. Nou dat wil je niet, je wil niet zien hoe je [lees meer...]ademd en hoeveel keer je slikt perdag. Haha.... Dus slapeloosheid kwam weer opduiken en angsten. Dus huisarts gevraagd voor Alprazolam voor slapen en voor de angsten. Nou 4 dagen goed. Daarna niet meer dus toen sprak ik mijn eigen huisarts en zei dat ik gestopt was met sertraline na maanden terug dus ja dat vond ze niet zo leuk. Dus mocht ik weer beginnen wel dit keer met lage dosering. Lager dan 25mg want de vorige keer toen ik begon kreeg ik ernstige bijwerkingen ook had ik meerdere dagen 50mg genomen terwijl het 25mg moest zijn dus zei de dokter laten we met de laagste beginnen dus de halve een kwart maken en die nemen. Nou dat gaat goed met soms wat bijwerkingen slapeloosheid is moeilijk en soms diarree en nu slik ik die kwart 3 dagen dus hopelijk doordat ik een lage dosering neem dat ik snel weer normaal kan inslapen ipv alprazolam en oxazepam te gebruiken. Hebben jullie tips? Groetjes Sandra

07-05-2020 | Man | 40
sertraline (100mg)
Ik gebruik dit middel nu een aantal maanden, ivm Tinnitus en een daarop volgende angst en paniekstoornis. Ik ben dit middel op aanraden van mijn therapeut gaan gebruiken. Het begin was erg pittig maar ik ben blij dat ik doorgezet heb. Ben weer rustig, minder gehaast en slaap eindelijk weer normaal. Wel de nodige bijwerkingen maar de voordelen zijn groter.

02-05-2020 | Vrouw | 28
sertraline (50mg)
eerste week vond ik echt heel pittig, de eerste nacht maagpijn gehad, de eerste paar dagen een droge keel, depersonalisatie en derealisatie, alsof je in een droom leeft, en heel zwaar wakker worden terwijl ik altijd haast uit bed sprong voorheen. paniek nam ook toe, maar de psychiater had me gewaarschuwd dat de angsten erger kunnen worden de eerst twee weken. Gelukkig nam [lees meer...]dat ook af en nu twee maanden later voel ik me heel erg me zelf, kan een beetje wegdromen in plaats van altijd alert te zijn en strak van angst of piekeren over verwachtingen van anderen van mij. Ik ben beter in aangeven wat ik nodig heb om gelukkig te zijn en heb meer zelfliefde en eigenwaarde ontwikkeld omdat ik meer durf en stappen zet. Ik heb de effectiviteit een 'matig' gegeven omdat ik meer had verwacht van antidepressiva maar het is geen wondermiddeltje, eerder iets dat je een steuntje in de rug geeft en je door een fase heen kan helpen. Ik heb ook heel erg last van extreme zweetaanvallen als ik gestresst of angstig ben en ik schaam me daar zo voor dat ik had gehoopt dat als ik de angst zou onderdrukken met medicatie het zweten ook af zou nemen, dat is zeker voor een deel zo, maar de reactie van mijn lijf is toch nog goed aanwezig. Oh en voor iedereen die bang is om aan te komen van antidepressiva, ik had juist het tegenovergestelde, mijn hongergevoel was nergens te vinden ben er denk ik wel zo'n 3 kilo door kwijt geraakt in 2 maanden zonder ook maar iets te doen. Verder heb ik wel wat meer last van humeurigheid en iets lichter slapen en kiezen op elkaar klemmen in de nacht. Denk allemaal emoties die te weinig daglicht hebben gezien in het verleden dus het mag er zijn. Ben er voor nu blij mee. En wat een mooie bijkomstigheid is, als je prikkelbare darm syndroom hebt of het Premenstruele syndroom (allebei gehad) dan verdwijnt het met dit medicijn als sneeuw voor de zon, nooit meer last van depressieve episodes voorafgaand aan de menstruatie en mijn buikpijn is al weken weggebleven.

25-04-2020 | Man | 66
sertraline (150)
Histamine veroorzaakt ook angst en depr. Bij mij was erfelijk belast. Nu histamine remmer gaat het beter. Wordt vaak niet aangehaald en is een vrij onbekend probleem.

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (551) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (506) - Antibiotica - penicillines breedspectrum