Ervaringen met Sertraline

sertraline

Bij  AngstX

Chronische depressie (46 meningen)
Posttraumatische stressstoornis (PTSS) (35 meningen)
Postnatale depressie (18 meningen)
Obsessieve-compulsieve stoornis (16 meningen)
Sociale fobie (11 meningen)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Subsidie depressiegala nauwelijks naar depressie

NOS Nieuwsuur (21-01-2020)

14-06-2023 | Vrouw | 22
sertraline (100mg)
Online zie ik veel slechte ervaringen met anti-depressiva, vandaar dat ik mijn verhaal wil delen. Precies een jaar geleden ben ik gestart met 50mg Sertraline om mijn angstklachten draagbaar te maken. Daarvoor heb ik twee jaar cognitieve gedragstherapie en een aantal sessies EMDR gehad. Dit was voor mij nauwelijks effectief, omdat ik last bleef houden van lichamelijke sympt[lees meer...]omen. Uiteindelijk de stap genomen om te starten met Sertraline en het is de beste keuze die ik in mijn hele leven heb gemaakt. Een aantal maanden geleden heb ik de dosis verhoogd naar 100mg, omdat er toch wat symptomen doorheen kwamen. Nu voel ik mij verlost van mijn problemen, ik voel mij vrij. Mensen in mijn omgeving geven aan een ander persoon te zien, iemand die vrolijk en zorgeloos is. Ik heb het gevoel dat ik weer kan ademen. Aan het begin heb ik wel veel last gehad van misselijkheid, maar dit was een kwestie van doorzetten en draagbaar. Ook kreeg ik wat uitslag op mijn armen. Inmiddels een jaar verder zijn de enige bijwerkingen dat ik last heb van trillende handen (de ene keer erger dan de andere keer) en een droge mond/dorst gevoel. Deze bijwerkingen zijn voor mij niets in vergelijking met de voordelen die het gebracht heeft. Het verbaasd mij dat zoveel mensen slechte ervaringen ermee hebben.

09-05-2023 | Vrouw | 28
sertraline (25mg)
Voordat ik begon met de medicatie had ik met mezelf afgesproken dat ik mijn ervaring hier zou delen als die positief was. Ik kwam namelijk veel negatieve verhalen tegen waardoor ik alleen maar angstiger werd en bang was dat het medicijn niet zou werken of veel bijwerkingen zou geven. Ondanks dat mijn verpleegkundig specialist andere (positieve) verhalen vertelde, vond ik h[lees meer...]et echt een stap om ermee te beginnen. Maar ik heb geen moment spijt gehad! De eerste dagen had ik nog wat last van angst (vooral omdat ik mezelf bang maakte), maar tegelijkertijd voelde ik meteen al een effect van de antidepressiva. Ik dacht dat dat niet zo snel kon, maar de verpleegkundige zei van wel. Mijn gedachten werden positiever, ik voelde me vrolijker en kon ineens weer veel beter tegen prikkels. Eindelijk na jaren werd ik weer mezelf en dat voelde (en voelt nog steeds) als een droom. Belangrijk is daarbij wel om te zeggen dat ik ook enorm veel therapie en coaching heb (gehad) en mijn leven behoorlijk heb omgegooid. De medicatie is zeker geen wondermiddel maar voor mij dus wel een enorme steun in de rug. Ik ben begonnen met 25 mg en na een week opgehoogd naar 50 mg, maar die dosering voelde voor mij al te hoog. Ik ben daarom teruggegaan naar 25 mg en dit slik ik nu een paar maanden en dat gaat goed. Ik had gelijk het juiste middel te pakken, daar ben ik echt ontzettend blij mee. Ik gun iedereen deze positieve effecten van de antidepressiva en hoop dat dit soort verhalen meer worden gedeeld, want het kan dus ook echt goed gaan. Laat je goed informeren door professionals, maak een weloverwogen keuze waar je achter staat en lees vooral niet teveel negatieve verhalen op internet (al weet ik dat dat moeilijk is). Verder heeft het mij heel erg geholpen om structuur te houden, ook/vooral in de periode dat ik ging starten met de medicatie. Ik wens iedereen veel sterkte!

08-05-2023 | Vrouw | 55
sertraline (50mg)
Sinds enkele jaren gebruik ik 50 mg Sertraline. Het heeft me enorm geholpen; soms was ik verrast over wat ik durfde. Spreken in het openbaar was opeens geen probleem meer. Onzekerheid is flink afgenomen. Ik ben echt blij met deze medicatie. Na een nare periode op mijn werk ben ik opgehoogd naar 100 mg. Eigenlijk heeft me dit geen voordeel opgeleverd. Ik kon soms niet meer [lees meer...]stoppen met huilen! Toen dit na 5 weken nog niet verbeterde, ben ik weer af gaan bouwen tot 50 mg. Ik voel me nu weer veel beter. Waarom 100 mg niet aansloeg, geen idee! MIsschien herkent iemand het?

08-05-2023 | Vrouw | 55

23-04-2023 | Vrouw | 44
sertraline (50mg)
Ik slik nu 3 maanden Lorazepam en wil daarvan af. Tevens kom ik met hulp niet goed uit mijn burnout/ depressie en ben daarom begonnen met Sertraline (50 mg). Ik ben nu 2 weken bezig, maar heb veel last van angst en zenuwen. Ik hoop zo dat dit gauw minder wordt... Is het bij meer mensen eerst erger geworden voordat het beter werd? Ik wil ook graag stoppen met de Loraze[lees meer...]pam, maar ik wacht tot ik effect merk van de Sertraline.

15-12-2022 | Vrouw | 42
sertraline (50mg)
Ik gebruik nu een maand sertraline en ik ben erg tevreden. De eerste week was echt verschrikkelijk, het verergerde mijn angstklachten enorm, maar na 1,5 week nam dat af en nu heb ik eigenlijk geen angstklachten meer en mijn depressieve gevoel is afgenomen. Gelukkig! Ik had ook last van misselijkheid en constipatie in het begin, maar dat heb ik ook niet meer. En ik slaap[lees meer...] ook weer goed :-)

19-08-2022 | Man | 37
sertraline (50mg)
Ik loop sinds mijn pubertijd rond met angstklachten en depressie. Eigenlijk wist ik niet beter, ik dacht dat het normaal was. Aan de andere kant heb ik, met grote tussenpozen, diverse behandelingen en medicatie gekregen. Alles werkte wel iets maar het resultaat was niet bevredigend. Gevolg is dat ik meerdere keren met burnout/depressie klachten ziek thuis kwam te zitten. [lees meer...]De laatste keer is afgelopen december, ik had toen serieuze zelfmoord plannen, omdat ik ook geen hoop meer zag in een nieuwe behandeling. Vanwege mijn gezin heb ik toch besloten om het nog één kans te geven. Ik gebruik nu sinds 4 maanden Sertraline. De afgelopen twee maanden heb ik genoten van het leven zoals ik niet gewend ben! Ik herken mezelf niet meer. Ik heb energie, doe veel, neem initiatief en voel me angstvrij. Daardoor kom ik ook beter voor mezelf op. Ik had ook last van piekeren, dwangmatige handelingen en besluiteloosheid. Het is allemaal grotendeels weg. In de opstartfase had ik minder eetlust en een zenuwachtig gevoel in mijn buik. Dit is na enkele weken verdwenen. Mijn libido is wel wat gezakt maar het klaarkomen gaat wat moeizamer waardoor we langer plezier hebben.

09-07-2022 | Vrouw | 40
sertraline (50mg)
Wat een wondermiddeltje! Het is de eerste AD die ik gebruik. Ik had een burnout en daarnaast veel last van angsten, overal zorgen om maken, doemscenarios bedenken en piekeren. Ik begon met 25mg en hoewel er werd gezegd dat dit te laag was voor enig effect voelde ik wel al verschil. Daarna na 50mg gegaan en dat was voldoende. Wat een verschil!!!! Ik was weer positief, kon[lees meer...] lachen om het leven, dingen veel makkelijker loslaten en sliep heerlijk! Ik heb eigenlijk amper bijwerkingen gehad, alleen de eerste week en de eerste week na ophoging wat hoofdpijn en licht misselijk. Ik ben wel 7 kilo aangekomen, maar dat heb ik er graag voor over!