Ervaringen met Sertraline

sertraline

Chronische depressie (46 meningen)
Posttraumatische stressstoornis (PTSS) (35 meningen)
Postnatale depressie (18 meningen)
Obsessieve-compulsieve stoornis (16 meningen)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Subsidie depressiegala nauwelijks naar depressie

NOS Nieuwsuur (21-01-2020)

01-04-2024 | Man | 56
Sociale fobie
Ik slik het nu 1 maand. Ivm een altijd aanwezig zenuwgevoel plus zenuwtiks die me werkelijk geestelijk en lichaamlijk opbreken. Nu met 50 mg Wat ik merk zijn dat ik meer energie en rust heb en me minder druk maak. Maar de tiks zijn er nog steeds maar misschien moet ik het langer slikken Ik heb bijna geen bijwerkingen Alleen het slapen gaat wat lastiger maar dat komt [lees meer...]waarschijnlijk ook omdat ik sinds kort tinnitus heb

25-07-2023 | Man | 41
Sociale fobie
Het is net alsof je nooit echt wakker wordt. Dingen komen minder hard binnen. Dat was echt heel erg prettig. Echter vlakt het ook andere dingen af. Lezen ging bijna niet, ik leek stoned vaak. Ik had vreselijke nachtmerries bijna elke nacht en werd heel moe ervan wakker. Libidoverlies tot een punt dat het echt weg was. Het hielp wel een beetje voor sociale fobie, maar v[lees meer...]anwege de vermoeidheid werd ik er niet socialer van. Het eerste half jaar kon ik niet meer gitaarspelen. Het laatste half jaar wel, maar verder niet lezen of gamen, had nergens meer zin in. Ik herinner mij vaak hoofdpijn gehad te hebben. En de eerste 2 weken heb ik alleen maar liggen snoozen op de bank. Ik kon niks meer.

25-04-2022 | Man | 40
Sociale fobie
Door teveel nare ervaringen werd ik steeds meer op mezelf, ging vrijwel nergens meer heen na het werk vanwege onzekerheid en onverwerkte trauma's en ik voelde mij zeer negatief naar mensen toe. Alles raakte mij ontzettend en ik lag vrijwel mn hele leven wakker van gepieker en dingen die mensen tegen mij hadden gezegd. Ik voelde mij vaak minder dan anderen en in groepen vri[lees meer...]enden voelde ik mij zeer eenzaam. Alsof iedereen elkaar aardiger vond, daardoor heb ik een muur om me heen en vinden mensen het lastig mij te leren kennen. Het zal waarschijnlijk lijken of ik arrogant ben. Na een paar weken ging ik weer eens naar een feestje, zonder weg te gaan zodra het druk werd. Mijn vrienden merkten op dat ik vrijwel geen negatieve dingen meer zei en goed in mijn vel zit. Mn familie merkte dit ook op. Ik heb weer dagen dat ik sta te dansen op muziek. De nadelen zijn best aanwezig maar de voordelen zijn veel beter. Ik wou dat ik dit vroeger had gekregen voor mn adhd klachten. Ben nog druk maar klaag bijna niet meer en als je veel kan praten zonder ervoor na te kunnen denken, is dat erg handig. Omdat het lang duurde voordat het werkte, voel ik mij niet anders dan mezelf.

25-11-2017 | Man | 25
Sociale fobie
SSRI's zijn naar mijn mening heel verschillend qua uitwerking per persoon, dus vind ik het eigenlijk niet logisch om deze medicijnen te beoordelen wat betreft de effectiviteit. Eigenlijk heb ik geen idee waarom ik niet allang met dit middel gestopt ben, want het heeft mij nooit geholpen tegen mijn klachten. Ik heb alle doseringen uitgeprobeerd, maar nooit het idee gehad[lees meer...] dat ik minder last heb gehad van mijn sociale angsten en onrust/stress. In het begin en bij hogere doseringen regelmatig last van een vreemde misselijkheid, soort brok in mijn keel en zweten. Daarnaast ben ik om 23.00 uur 's avonds wel toe aan mijn bed sinds ik begonnen ben met het gebruik van sertraline. Positieve effecten die het middel op mij gehad heeft kan ik niet benoemen, maar nogmaals, naar mijn bevinding is de uitwerking op elke persoon totaal verschillend. Nu zit ik een jaar lang op 50mg, maar ik gebruik het meer uit gewoonte dan dat ik er behoefte aan heb volgens mij. Daarom ga ik komende week onder begeleiding afbouwen.

05-05-2017 | Man | 35
sertraline (100mg)
Sociale fobie
Dit middel helpt zeer goed tegen sociale fobie en obsessieve stoornissen zoals doemdenken. Voor depressie en neerslachtigheid zijn er betere dingen denk ik, maar Sertraline helpt er ook wel tegen. Zoals alle medicatie is het aangeraden dit lang te gebruiken, zeker niet zoals ik. Ik heb spijt dat ik dit 17 jaar heb geslikt terwijl ik nu al 5 maand zonder zit en me beter en [lees meer...]fitter voel dan ooit. Alle kilo's die erbij kwamen door dat spul gaan er allemaal af. Ik ben me meer bewust van dingen, meer in het moment zelf. Het enige waarmee je moet terug mee leven als je pilloos wordt, is dat alles terug dubbel en dik binnenkomt qua gevoel. Wat je niet hebt met Sertraline, je blijft neutraal. Je kan niet extreem happy zijn en ook niet extreem verdrietig. Dus als je dit weer voor de eerste keer meemaakt voelt dit zeker raar aan. De eerste maand na het stoppen ga je even weer die nare gevoelens voelen van neerslachtigheid en onzekerheid, maar dat ebt weer weg eens je de dingen doet en blijft doen die je graag doet. Sertraline was een hulpmiddel maar neemt nooit een oorzaak weg. De oorzaak moet je zelf aanpakken!

08-01-2017 | Man | 21
sertraline (100mg)
Sociale fobie
Ik ben zeer tevreden over het resultaat, dat ik heb behaald met het gebruik van sertraline. Ik ben begonnen met 50 mg, maar na een aantal weken heb ik na advies van de psychiater medicatie verdubbeld. Ik merk dat ik veel minder pieker en weer kan genieten van bepaalde dingen waar ik eerst vervelende gedachten bij zou hebben. Ik durf meer sociale handelingen aan te gaan en[lees meer...] ik denk veel minder aan wat andere van me vinden. Buiten de medicatie ben ik ook nog in behandeling bij een psycholoog en dit samen zorgt ervoor dat ik me lang niet zo ontspannen heb gevoeld.

07-12-2017 | Vrouw | 45
Sociale fobie
Ik ben nu dik drie weken geleden begonnen maar ben tot nu toe nog niet tevreden. Heb ontzettend last van de bijwerkingen , vooral het trillen is heel erg vervelend. Maakt de sociale fobie alleen maar groter

03-03-2016 | Vrouw | 29
sertraline (75mg)
Sociale fobie
De eerste week dat ik sertraline slikte, had ik enorm veel last van bijwerkingen. Door de misselijkheid kon ik nauwelijks iets eten, ik kon vrijwel niet slapen en was heel angstig. Qua angst was ik wel het een en ander gewend, maar zo angstig had ik nooit eerder meegemaakt. Het was echt vreselijk en flink doorbijten. Gelukkig schreef de huisarts me naast 50mg sertraline oo[lees meer...]k oxazepam voor. Een halve of een hele oxazepam maakte de angst draaglijker en zorgde ervoor dat ik beter sliep. Na ongeveer 10 a 12 dagen verdwenen de bijwerkingen en na 4 weken begon ik te merken dat ik stukken minder gespannen was in het contact met anderen. Mijn draaierigheid was echter niet over en ik was ook nog regelmatig moe en neerslachtig. Na 3 maanden heb ik daarom de dosering verhoogd naar 75 mg. Dat is nu 3 weken geleden en voor het eerst in 12 jaar heb ik vandaag niet gedacht: hoe kom ik de dag vandaag weer door? Hoe houd ik mijn werk vol? Sertraline is geen wondermedicijn, maar het feit dat ik eindelijk dichter bij mezelf kan blijven, de mist in mijn hoofd is opgelost en ik eindelijk mijn talenten kan benutten voelt wel heel wonderlijk aan! Ik heb wat meer behoefte aan slaap en droom wat heftiger sinds ik sertraline slik. Verder ben ik er zo'n 3 kilo van afgevallen. Voor de rest ervaar ik geen bijwerkingen.

22-02-2014 | Vrouw | 18
sertraline