Ervaringen met Gabapentine

gabapentine

spraakongemak duizeligheid achteruitgang in geheugen of andere denkvaardigheden versuft verwardheid

Polyneuropathie (18 meningen)
Restless legs syndrome (rusteloze benen) (8 meningen)
Aangezichtspijn (2 meningen)

Gabapentine bij zenuwpijn

Bojan Nikolik (06-05-2015)

01-01-2019 | Vrouw | 46
gabapentine (300mg)
Na een slaaponderzoek werd PLMD (Periodic Limb Movement Disorder) vastgesteld. Ik heb het in vrij ernstige mate (meer dan 100 bewegingen). Begonnen met Gabapentine. De eerste keer 1 tablet van 300 mg. Ik sprk met dubbele tong en sliep daarna als een os. Wat een openbaring! De tweede keer was de dubbele tong weg en sliep ik prima. Naarmate er gewenning optrad, ben ik gaan o[lees meer...]phogen. Ik zit nu op 4 x 300 mg, wat ik een uur voor het slapen inneem. Ik hoop dat het goede slapen continueert en dat er niet weer gewenning optreedt. Dan moet ik contact met de specialist opnemen en zal ik moeten overstappen op iets anders. Ik begreep dat 1200 mg in 1 keer de maximale dosis is. Ik vind de bijwerkingen niet heel vervelend. Soms voel ik me het begin van de ochtend nog wat suf, maar dit is al snel verdwenen. Het zijn vrij grote capsules om in te nemen. Hier heb ik persoonlijk gelukkig geen moeite mee.

02-11-2017 | Vrouw | 46
gabapentine (800mg)
Ik gebruik sinds 2 jaar gabapentine voor neuropatische pijnen door verklevingen in de buik na 5 buikoperaties.. Sinds 2 weken heb ik een dosering van 3x 800mg per dag. Ook slik ik hierbij nog amitriptyline 2x 25mg. Sinds de ophoging van de dosering ervaar ik veel bijwerkingen. Dat was bij iedere ophoging al zo maar nu zijn er bijgekomen zoals branderig gevoel in mond en li[lees meer...]ppen bij het eten en de pijn in mijn handen en voeten. Er is voor mij alleen nog Lyrica ter beschikking als alternatief maar daar kan ik helemaal niet tegen. Dus het beste uit 2 kwaden gekozen. De gewenning treed redelijk snel op, en daardoor minder lang werkzaam, en ik ben bijna aan de maximale dosis.....

27-07-2015 | Vrouw | 46
Fibromyalgie
Ik heb dit medicijn gekregen, omdat ik veel pijn door fibromyalgie en artrose heb. Ik slikte al tramadol, maar dit werkte niet voldoende. Door de gabapentine voor het slapen erbij te nemen slaap ik beter, omdat ik minder pijn heb. Heb weinig last van bijwerkingen.

06-12-2021 | Man | 45
gabapentine (600mg)
Polyneuropathie
Ik ben 45 en heb sinds vele jaren een chronische sensorische axonale polyneuropathie, en daarbij nog een stenose in de nek op meerdere niveau's . Sinds ik gabapentine neem (enkele jaren nu), heb ik totaal geen last meer met tintelingen en pijnscheuten, dof gevoel, en andere vervelende gewaarwordingen in armen, handen en benen. Wonderlijk medicijn vind ik. Ben er zeer tevr[lees meer...]eden over. Wel een beetje moe ervan, maar kan mijn dagtaken en werk gewoon verder zetten.

30-03-2015 | Man | 45
Artrose
Vanwege artrose, gewrichtspijn en spierpijn kreeg ik dit medicijn in combinatie met tramadol. Eerder ook Lyrica gebruikt, maar dat middel gaf veel bijwerkingen en mijn hartritmestoornis werd erdoor verergerd. Van de merkloze gabapentine (vaak een arts eerste keus omdat dat wel vergoed wordt) kreeg ik extreem veel bijwerkingen, hoofdpijn, misselijk en een grieperig gevoel. [lees meer...]Na veel over dit middel gelezen te hebben, bleken veel patienten hetzelfde te ervaren. Echter als het middel Neurontin van de fabrikant Pfizer (het oorspronkelijke medicijn met gabapentine) wordt gebruikt, verdwijnen de meeste bijwerkingen. Helaas werd dit middel in eerste instantie niet vergoed, maar na bemiddeling van mijn arts werd het voor de 100% vergoed. Ik zit bij een kleine en goede zorgverzekeraar en bij de apotheek werd verteld dat ik geluk had, omdat de meeste (en grootste) verzekeraars het niet vergoeden). De gewone merkloze gabapentine was voor mij rommel en Neurontin deed veel meer, geen bijwerkingen etc... Ik heb dit middel 1 jaar gebruikt en gevarieerd gebruikt tot 1200mg per dag. Mijn neuroloog zei dat als je hoger gaat zitten en nog geen effect hebt je er beter mee kunt stoppen. Bij mij werkte een dosering van 1200mg het beste, maar geleideijk afgebouwd naar 900 en nu dus 0. De gewrichtsklachten zijn erger na het stoppen. Maar Ik heb de tramadol wat verhoogd en dat geeft hetzelfde effect. Arts zei dat het beter is om met zo min mogelijk medicijnen het beste resultaat te bereiken. Ik weet dat tramadol ook geen pretje is maar goed, nu dus even een verhoging. Wat ik wel merk is dat het belangrijk is om de medicijnen af te stemmen op elkaar. En ook niet te lang hetzelfde te blijven gebruiken. Dat geldt ook voor de tramadol. Na verloop van tijd heb je er meer van nodig. Bij mij en mijn pijnmedicatie zie ik dat af en toe afbouwen van tramadol erg goed werkt. Na verloop van tijd bouw je het dan weer op en werkt het beter tegen de pijn (even je lichaam ervan zuiveren). Tramadol b.v. iedere dag dezelfde dosering voor maanden achter elkaar, dan heeft het dat bij mij geen effect meer. Verder voor de mensen die bang zijn van de tramadol af te kicken, geloof niet altijd die indianenverhalen dat het zo vreselijk moeilijk is. Ik heb het vaak gedaan. Van 4x 50mg binnen een paar dagen naar 0 en dat voor weken volgehouden zonder vreselijke bijwerkingen. Een paar dagen na het stoppen voel je je wel wat vreemd, maar dat gaat zo over. Bij Neurontin moet je opbouwen totdat je merkt dat de pijn minder is. En die dosering blijven gebruiken. Bij Neurontin kan je tot wel 2400mg per dag gaan. Maar goed bij mij hielp 1200 mg dus het beste. Bij het afbouwen van de Neurontin moet je wel geleideijk verlagen en binnen een dag of tien kan je van 1200 naar 0 afbouwen. Ook dat weer zonder nare bijwerkingen. Succes!

01-09-2020 | Man | 44
gabapentine (300mg)
Dit medicijn gebruik ik nu ongeveer 5 jaar tegen zenuwpijn in mijn linker voet, beiden bovenbenen en mijn zitvlak. In het begin had ik wel vervelende bijwerkingen die na een tijdje weg gingen. Zoals ernstige duizeligheid, (vooral na inspanning) en wazig zien. Al met al werk dit medicijn (op medicinale wiet na), het beste tegen de zenuwpijn. Maar toch is de zenuwpijn he[lees meer...]el vaak ondraaglijk, (dus in het verleden wel eens een dosis overgeslagen: dan merk je toch dat het midicijn echt wel wat doet). Zoals ik eerder al aangaf, het enige wat mij bijna volledig pijn vrij krijgt is (medicinale) wiet, al geeft dat bij langdurig gebruik juist vervelende bijwerkingen.

05-05-2018 | Vrouw | 44
gabapentine (300mg)
Vorig jaar ben ik behandeld voor borstkanker. Ik had erg veel last van overgangsklachten maar mocht daarvoor niets met hormonen gebruiken. Dus kreeg ik van de oncoloog gabapentine voorgeschreven. Eerst 1 voor de nacht. Daarna opgehoogd naar 3x 1 per dag. De eerste week wat last van de bijwerkingen maar nu gaat het prima. Heel tevreden.

13-01-2024 | Vrouw | 43
gabapentine (100mg)
Sinds 2002 diagnose, maar 10 jaar eerder ook al klachten. Nu slaap ik als een roos, en heb geen pijnklachten meer die ik altijd had (21 x per jaar naar manuele therapeut. Nu een enkele keer. Via UZ Gent hier gekomen. Gabapentine werkt trouwens anders dan voedingssupplement Gaba ( dat een half jaar eerder geslikt)

11-03-2020 | Man | 43
gabapentine (300mg)
Hallo allen . Ik gebruik dit medicijn voor heel veel Ischias/hernia pijn . Waarom omdat 2 dokters het verschillende zeggen . Voor geschreven door een neuroloog . Grofgeschut noemde hij dat vraag me alleen waar hij dat fabeltje vandaan heeft . Het is gewoon zeer en zeer slecht spul . Ik gebbruik 7 x 300 mg en de pijn pfff . Kan niet staan of lopen daardoor beweeg ik [lees meer...]mij op handen en knieen . Dit duurt nu al een week zo . In 3 dagen 7 uur slaap geestelijk nu wek gebroken . Antwoord ziekenhuis je moet geduld hebben .

11-02-2015 | Vrouw | 43
gabapentine

01-03-2024 | Vrouw | 42
gabapentine (300mg)

achteruitgang in geheugen of andere denkvaardigheden duizeligheid spraakongemak versuft verwardheid

Van het merk stryder een grote ramp zo erg dat ik niet meer normaal kon functioneren. Een keer net na in nemen naar de action. Daar 3 uur gelopen omdat ik niet meer wist wat ik nodig had zak snikkers open getrokken omdat ik dacht flauw te gaan vallen. Gevoel van dikke tong en niet goed kunnen praten. Helemaal de weg kwijt zijn in je zelf. De pijn die voel je niet dat [lees meer...]is een plus punt. Bij het merk Aurobindo he. Ik deze bij werking niet. Nu meer dan week gestopt en als nog vreselijke bijwerking denken dat ik depressief word. Zweten. Diarree. Last van spieren. Snel dingen vergeten. Eerst ook spier stuipen en trillingen. Ik slikte het voor na spierziekte.

27-03-2021 | Vrouw | 42
gabapentine (400mg)
Ik heb al 25 jaar pijn, ik wert niet beter en het heeft me STERKER dan ooit gemaakt, zeker NU....ik heb een was lijst An medicijnen en ben alles nu voorzichtig aan het afbouwen, ik zat met de gabapentine op 3600mg per dag echt niet normaal, nu op 800!!!! Ik heb in mind gehele nek en ruggengraad zenuwpijn (...) .....ik had zelfs met 3600mg nog zoveel zenuwpijn....dus weer[lees meer...] wat anders, neeee niks niet wat anders, eerst eens afbouwen en kijken hoe het dan met me gaat. Ondanks de pijn last ik me niet uit het very slaan, al heb je well een verdomd lange adem voor nodig, en acceptatie, maar zover ben ik nog niet helemaal ,ik ga door tot het gaatje, niets meer en niets minder

12-02-2020 | Vrouw | 42
gabapentine (300mg)
gestart met 300 mg 1 x dgs 1 tabl. vrij snel last van enorme duizelingen, gevolgd door hoofdpijn. Niet kunnen functioneren was echt heel naar. gezakt naar 100 mg. 1 x dus 1 tabl. duizelingen, raar gevoel in hoofd, kreeg depressieve gedachtes. hele nare heftige dromen, hartkloppingen was echt vreselijk. gestopt met t middel en nu hopen dat ik snel van deze bijwerkingen [lees meer...]af ben, eens maar nooit meer!!

23-09-2018 | Man | 42
Stemmingswisselingen
na mijn alcohol verslavind waar in ik oa. gebruikte om mijn stemmingen te beinvloeden ben ik tijdens mijn klinische opname met dit medicijn begonnen. Aanvankelijk werkte het heel goed naarmate de tijd vordert veel rugklachten, stijfheid van spieren en gewrichten. Vrij neutrale gevoelens vlakt erg af. Geen emoties meer bijna. En geen opperbeste stemming.

29-03-2023 | Vrouw | 41
gabapentine (300mg)
Weinig effectief tegen uitstralingsdoor hernia. Na operatie ben ik nu aan het afbouwen. Vervelende bijwerkingen. Mentaal niet fit. Bijwerkingen zoals suffigheid waren goed te doen. Nu met afbouwen wel nare bijwerkingen. Opgejaagd gevoel, huilen om alles, angstig, slecht slapen... Ik hoop dat dit snel voorbij is, maar afbouwen moet langzaam, dus duurt nog wel even.

01-02-2017 | Vrouw | 41
gabapentine (300mg)
In oktober eindelijk geopereerd aan een Hernia (L5-S1) de pijn is echter voor een groot deel gebleven. Een epiduraal injectie in mijn rug gehad in combinatie met 3 maal daags gabapentine. De pijn is wat minder maar de bijwerkingen zijn nog vrij heftig. Bijwerkingen: droge mond, ontzettend warm en een rood hoofd alsof je koorts hebt. Brandend maagzuur, duizeligheid en dub[lees meer...]bel zien. Zou op termijn minder moeten worden.

Amoxicilline (600) - Antibiotica - penicillines breedspectrum