Ervaringen met Gabapentine

gabapentine

verwardheid versuft spraakongemak duizeligheid achteruitgang in geheugen of andere denkvaardigheden

Polyneuropathie (18 meningen)
Restless legs syndrome (rusteloze benen) (7 meningen)
Aangezichtspijn (2 meningen)

Gabapentine bij zenuwpijn

Bojan Nikolik (06-05-2015)

09-04-2018 | Vrouw | 57
gabapentine (600mg)
Prima ervaring. Goed af te stemmen vanwege mogelijke hoeveelheden. Geen bijwerkingen.

10-01-2018 | Vrouw | 66
gabapentine (300mg)
Had veel last van neuropathie in handen, voeten en zelfs in de benen. Kon bijna niets meer ondernemen. Ben begonnen met de laagste dosis en geleidelijk opgehoogd tot 3 x of 1000mg. Hiermee kan ik nu weer de zenuwpijnen beperken zodat ik tenminste niet meer helemaal van andere afhankelijk ben. Heb wel nog in lichte maten last van tintelingen in vingers en tenen en mijn voet[lees meer...] voelt soms als een stijve blok. Alleen de fijne motoriek in de vingers is nog weg. Gebruik dit nu ongeveer een half jaar.

19-11-2017 | Vrouw | 33
Fibromyalgie
De eerste dag leek ik wel dronken, dat werd al snel minder. Enkel de eerste 3 weken heb ik vanwege fixatie desperatie heel erg last gehad van dubbelzien. Verder viel het wel mee en verdwenen ze snel.

01-08-2017 | Vrouw | 52
gabapentine (100mg)
helpt prima tegen de 'pins and needles' in mijn been. gisteren begonnen met dit medicijn en op dit moment nog geen bijwerkingen.

31-01-2017 | Man | 51
Polyneuropathie
de pijn vermindert tot een gespannen gevoel, bijwerkingen zijn te overzien mits goed bespreekbaar binnen je relatie

04-01-2016 | Vrouw | 47
Artrose
Na 2 hernia operaties en daarna nog een spondylodese is er blijvende zenuwpijn in linkerbeen, waardoor lopen moeilijk is. Hierdoor gebruik ik nu transtec pleisters van 35 Mg die ik halveer en om de drie dagen verwissel. Daarbij slik ik gabapentine tabl van 300 en 100 Mg naar gelang de pijn in mijn been. Door deze combinatie kan ik goed functioneren vind ikzelf. Ik kan dan [lees meer...]redelijk lopen. Wel merk ik als ik de tabletten vergeet dat pijn ernstiger wordt. Gabapentine heeft wel even de tijd nodig om in te werken. In het begin heb ik zeker twee maanden geen autogereden vanwege onzekerheid , suf, slap. Nu gaat dit beter. Ik gebruik t middel ongeveer nu vijf jaar.

27-07-2015 | Vrouw | 46
Fibromyalgie
Ik heb dit medicijn gekregen, omdat ik veel pijn door fibromyalgie en artrose heb. Ik slikte al tramadol, maar dit werkte niet voldoende. Door de gabapentine voor het slapen erbij te nemen slaap ik beter, omdat ik minder pijn heb. Heb weinig last van bijwerkingen.

30-03-2015 | Man | 45
Artrose
Vanwege artrose, gewrichtspijn en spierpijn kreeg ik dit medicijn in combinatie met tramadol. Eerder ook Lyrica gebruikt, maar dat middel gaf veel bijwerkingen en mijn hartritmestoornis werd erdoor verergerd. Van de merkloze gabapentine (vaak een arts eerste keus omdat dat wel vergoed wordt) kreeg ik extreem veel bijwerkingen, hoofdpijn, misselijk en een grieperig gevoel. [lees meer...]Na veel over dit middel gelezen te hebben, bleken veel patienten hetzelfde te ervaren. Echter als het middel Neurontin van de fabrikant Pfizer (het oorspronkelijke medicijn met gabapentine) wordt gebruikt, verdwijnen de meeste bijwerkingen. Helaas werd dit middel in eerste instantie niet vergoed, maar na bemiddeling van mijn arts werd het voor de 100% vergoed. Ik zit bij een kleine en goede zorgverzekeraar en bij de apotheek werd verteld dat ik geluk had, omdat de meeste (en grootste) verzekeraars het niet vergoeden). De gewone merkloze gabapentine was voor mij rommel en Neurontin deed veel meer, geen bijwerkingen etc... Ik heb dit middel 1 jaar gebruikt en gevarieerd gebruikt tot 1200mg per dag. Mijn neuroloog zei dat als je hoger gaat zitten en nog geen effect hebt je er beter mee kunt stoppen. Bij mij werkte een dosering van 1200mg het beste, maar geleideijk afgebouwd naar 900 en nu dus 0. De gewrichtsklachten zijn erger na het stoppen. Maar Ik heb de tramadol wat verhoogd en dat geeft hetzelfde effect. Arts zei dat het beter is om met zo min mogelijk medicijnen het beste resultaat te bereiken. Ik weet dat tramadol ook geen pretje is maar goed, nu dus even een verhoging. Wat ik wel merk is dat het belangrijk is om de medicijnen af te stemmen op elkaar. En ook niet te lang hetzelfde te blijven gebruiken. Dat geldt ook voor de tramadol. Na verloop van tijd heb je er meer van nodig. Bij mij en mijn pijnmedicatie zie ik dat af en toe afbouwen van tramadol erg goed werkt. Na verloop van tijd bouw je het dan weer op en werkt het beter tegen de pijn (even je lichaam ervan zuiveren). Tramadol b.v. iedere dag dezelfde dosering voor maanden achter elkaar, dan heeft het dat bij mij geen effect meer. Verder voor de mensen die bang zijn van de tramadol af te kicken, geloof niet altijd die indianenverhalen dat het zo vreselijk moeilijk is. Ik heb het vaak gedaan. Van 4x 50mg binnen een paar dagen naar 0 en dat voor weken volgehouden zonder vreselijke bijwerkingen. Een paar dagen na het stoppen voel je je wel wat vreemd, maar dat gaat zo over. Bij Neurontin moet je opbouwen totdat je merkt dat de pijn minder is. En die dosering blijven gebruiken. Bij Neurontin kan je tot wel 2400mg per dag gaan. Maar goed bij mij hielp 1200 mg dus het beste. Bij het afbouwen van de Neurontin moet je wel geleideijk verlagen en binnen een dag of tien kan je van 1200 naar 0 afbouwen. Ook dat weer zonder nare bijwerkingen. Succes!

06-02-2015 | Vrouw | 31
gabapentine
Ik heb een beschadigde zenuw en ik kreeg gabapentine tegen de pijn zodat ik met tramadol kon stoppen. Was blij met mn keuze haalt de pijn niet helemaal weg maar wel de ergste steken. En ik heb geen bijwerkingen gemerkt.

05-02-2015 | Vrouw | 59
gabapentine (600mg)
Neem 6 dd deze 600 mg abletten, de pijn gaat niet helemaal weg, maar in c.m tramadol en paracetamol z.n is het te doen, al met al redelijk tevreden, bijwerkingen nog niet gemerkt, ik slik meer , dus weet niet zeker of jeuk door mijn ziekte komt '(kan heel goed n.l) of de tramadol of dit, maar denk de ziekte, maar het is nu te doen.

31-01-2014 | Vrouw | 56
gabapentine
Heb een cauda equina sybdroom, daardoor veel krampen in beide benen, onrustige benen en neuropatische pijnen. Dit al bijna 11 jaar. Heb hier nooit medicatie voor willen gebruiken, maar door de krampen onvoldoende nachtrust, waardoor spieruitputting optrad. Toen onder begeleiding van de revalidatiearts met gabapentine heel voorzichtig gaan opbouwen. Zit op een dosis van 900[lees meer...] mg per dag, zou naar 3600 mg moeten, maar de bijwerkingen zijn dermate heftig, dat ik dat niet wil. Duizelingen, vermoeidheid, dubbelzien, uitgedroogde ogen, concentratieproblemen en een spraakvindstoornis. Toch kan ik hier beter mee leven als altijd de krampen. Ben nu ongeveer 60% van mijn pijn kwijt.

17-01-2014 | Vrouw | 24
gabapentine
Restless legs syndrome (rusteloze benen)
Ik ben van 4x 100 mg capsules naar 1x 400mg capsule gegaan. Al snel merkte ik dat ik na inname erg emotioneel werd. Dit is iets wat ik niet van mezelf ken. Na overleg met de neuroloog is er besloten dat ik weer 4x 100mg capsules neem. Dit is blijkbaar een bijwerking van de capsules van 400mg welke wordt veroorzaakt door een van de hulpstoffen die wel in de capsules van 400[lees meer...]mg zitten en niet in die van 100mg.

13-01-2024 | Vrouw | 43
gabapentine (100mg)
Sinds 2002 diagnose, maar 10 jaar eerder ook al klachten. Nu slaap ik als een roos, en heb geen pijnklachten meer die ik altijd had (21 x per jaar naar manuele therapeut. Nu een enkele keer. Via UZ Gent hier gekomen. Gabapentine werkt trouwens anders dan voedingssupplement Gaba ( dat een half jaar eerder geslikt)

01-10-2023 | Vrouw | 75
gabapentine (100mg)
Restless legs syndrome (rusteloze benen)
Na jaren RLS te hebben met heel slecht slapen. Is dit laatste geconstateerd dat dit komt door RLS. Dacht daar alleen maar overdag last van te hebben. Begonnen met 1x300mg. Al snel naar 2x300mg. Dit hielp niet en kreeg veel bijverschijnselen. Wilde toch wel iets proberen. Voorgesteld om minder bv 100mg. Dit hielp goed. Omdat ik ook maagbeschermers gebruik moest ik toch na[lees meer...]ar 200mg. Dit had effect. Nu, na een jaar zit ik nog steeds op 200 mg. Per dag. Heb nauwelijks tot geen RLS meer. Hopelijk blijft dit goed gaan.

10-06-2023 | Vrouw | 53
gabapentine (100mg)
Ivm gebroken rug slik ik dit middel naast paracetamol. Ik ervaar geen bijwerkingen behalve dat mijn gewicht enorm is toegenomen. De pijn is wel onder controle en daar ben ik erg blij mee!

03-06-2023 | Vrouw | 62
gabapentine (400mg)
Ik gebruik deze medicatie tegen zenuwpijn bij MS. Zoals de MS verpleegkundige aangaf langzaam opgebouwd om zo (ook in de toekomst) zo min mogelijk last te hebben van eventuele bijwerkingen. Hier heb ik tot op heden -na ruim 2 jaar- geen last van gehad. Ik ben met deze medicatie begonnen omdat de amitriptyline bij mij veel bijwerkingen bracht.