Ervaringen met Femoston continu

estradiol / dydrogesteron continu

Bij  OvergangX

Premature menopauze (6 meningen)

Diane-35 (211 meningen)
Femoston (183 meningen)
Angeliq (34 meningen)
Cyproteron/ethinylestradiol (16 meningen)
Activelle (13 meningen)

24-03-2023 | Vrouw | 56
Overgang
Redelijk vergelijkbaar verhaal: al een jaar geen menstruatie, wel erge opvliegers en zweten hele dag. Femoston continu gekregen. Naar spul, ik was vd opvliegers af maar kreeg er veel voor terug. dus weer gestopt: na 5 dagen werd ik ongesteld en nu ‘vrolijk’ weer om de 4-5 weken ongesteld. En dat op m’n 56’e….

15-01-2023 | Vrouw | 58
Overgang
Minder opvliegers , wel haaruitval .gevoelige borsten en buik.

25-09-2022 | Vrouw | 57
Overgang
Al 4,5 jaar in de overgang. Veel opvliegers en vanaf begin dit jaar niet fatsoenlijk meer geslapen. Veel moe, pijnlijke gewrichten, droge ogen. Eerste week van gebruik nog niet veel verandering. Na 2 weken kon ik eindelijk weer eens een nacht doorslapen en ik heb geen opvliegers meer. Na 4 weken gebruik spontaan zeer heftige bloedingen met buikpijn en rugpijn.

14-11-2021 | Vrouw | 51
Overgang
Na een aantal jaren voor mij acceptabele overgangsklachten veranderde dit. Van 1a 2 nachten minder goed slapen naar 4a 5 nachten. Ook kreeg ik flinke stemmingswisselingen, concentratie problemen, een soort mist in mijn hoofd. Ik kende mezelf niet meer terug. Dat veranderde toen ik op advies van de overgangsconsulente i.o.m HA Femoston 1/5 ging gebruiken. Ik sliep weer bet[lees meer...]er op een enkele slechte nacht na, stemming verbeterde. Na 3 maanden ontstond er licht vaginaal bloedverlies, dit kwam steeds vaker en heviger voor. Na 4 maanden keerden klachten waar ik het voor ging gebruiken terug. Dat icm bloedverlies maakte dat ik besloot te stoppen met Femoston. Voor het bloedverlies moest ik onderzoek laten doen, behalve stress geen afwijkingen. Na het stoppen met Femoston stopte ook het bloedverlies en bleven klachten redelijk stabiel.

22-11-2023 | Vrouw | 49
Overgang
Ik ben net 49 jaar geworden en ben op 13 oktober 2023 begonnen met Femoston 1/5 op advies van HA nadat ik zelf tot het inzicht was gekomen dat alle klachten van de jaren ervoor weleens overgangsklachten konden zijn. Ik heb nooit opvliegers gehad en dacht daarom niet aan de overgang, mijn huisarts eerder ook niet maar deelde nav mijn verhaal mijn vermoeden. De overgangsk[lees meer...]lachten die ik had: energieproblemen, heel erg misselijk, lage rugpijn, enorme spierkrampen in billen en benen (vooral s'avonds en s'nachts) depressieve gevoelens , hartkloppingen, angsten, paniekaanvallen en onrust s'nachts en hierdoor veel slapeloze nachten. Ik was tot 2020 een sterke vrouw (gedreven ondernemer) maar ben in een paar jaar tijd veranderd in een labiel zwak mensje. Ik was mezelf niet meer. Ik ben in augustus naar de Fysio gegaan met enorme spierkrampen en spierpijnen. Mede dankzij hem tot inzicht gekomen dat rugpijn door spieren kwam en spierpijnen verdeeld door het lichaam zaten ( de ene week billen, dan zijkant bovenbeen, dan onderbeeen etc) en niet op gebruikelijke manier herstelden. Dit was voor mij de druppel van de zoveelste vage maar serieuze klacht die voor mij het normale leven lastig maakten. Ik leefde al jaren bij de dag en paste mijn hele leven hierop aan. Ik durfde ook niks meer te plannen omdat ik niet wist hoe ik me die dag zou voelen. Dat is allemaal niet zo erg als het een week per maand is maar ik had amper nog een 'goede' dag per maand. Binnen een week nadat ik begon met slikken van Femoston 1/5 was ik geestelijk en emotioneel mezelf weer! Dat was echt ongelooflijk, ik was zo blij! De angsten waren weg. Ik was niet meer labiel maar weer sterk. De eerste weken heb ik dagelijks lichtroze (druppels) bloedverlies gehad. Na twee weken gebruik ben ik ontzettend hevig ongesteld geworden en ben ik twee dagen enorm ziek geweest, alle klachten kwamen in alle hevigheid terug. Gelukkig had mijn huisarts me hiervoor gewaarschuwd en heb ik doorgezet! Tot heden ben ik blij met dit pilletje. Ik heb wel last van bijwerkingen maar die wegen niet op tegen de ellende van de jaren ervoor. Ik kan weer normaal functioneren. Ook op sociaal gebied bloei ik op en durf ik meer vooruit te plannen. Ik ben benieuwd hoe het gebruik zich verder ontwikkeld. Even afwachten nog.

06-05-2023 | Vrouw | 53
Overgang
Ik gebruik het nog niet zo lang, 1,5 mnd. Ik heb nu een soort van menstruatie die nu 5 dagen gaande is, is dit normaal? Hoelang duurt het doorgaans bij jullie? Of kan ik beter stoppen?

01-03-2023 | Vrouw | 56
Overgang
Al jaren overgang bezig .. Geen (nacht) zweten had toen wel last van erge hartkloppingen stemmingswisselingen en het niet in slaap kunnen komen was het ergste qat er is .. Gebruik vanaf okt vorig jaar femoston continu 1/5 kreeg na 4 mnd een bloeding /menstruatie pijn wist niet meer hoe dat voelde maar niet fijn rest van klachten gelukkig niet meer of in vele mindere m[lees meer...]ate Helaas heb ik nu weer een menstruatie ( na 3/4 weken weer) helaas elke mnd tot nu toe bloedingen ...HA zei toen ik de pil kreeg dat kans heel klein was dat ik doorbraakbloedingen zou krijgen nou helaas wel ...ik maak me daar wel wat zorgen over ...moet nu een week stoppen met Femoston continu en dan mag ik hem weer verder slikken..vreemde is wel heb nu 1 dag geen Femoston geslikt en ik kon niet in slaap komen zou het aan het slikken van 1 keer geen pil slikken liggen? Hopend blijft het bij 1 nacht Iemand hier ervaring mee? Hoor het heel graag De groetjes

20-11-2022 | Vrouw | 54
Overgang
Ben sinds een paar maanden begonnen met femoston omdat ik heel slecht sliep en heel veel last had van mijn gewrichten. Ik had niet erg veel last van opvliegers wel was ik ook heel somber. Al deze klachten zijn zo goed als verdwenen. Dus ben daarom heel tevreden over het gebruik van femoston. Wel heb ik erg veel last gekregen van extreem veel haaruitval en zou daarom missc[lees meer...]hien willen stoppen maar ben bang dat de andere klachten weer terugkomen. Zijn er misschien ook nog andere die als bijwerking haaruitval kreeg en zo ja of dat ook over gaat

05-07-2022 | Vrouw | 53
Overgang
Na meer dan een jaar geen menstruatie meer te hebben gehad en de ergste overgangsklachten weg waren, begon plots de hele ellende opnieuw. Opvliegers, nerveus, vermoeid, spierpijn en slecht slapen, alles was er weer. Na onderzoek bij de gynaecoloog ben ik femoston 2/10 gaan slikken, de overgansklachten verdwenen voor het grootste deel al snel, helaas had ik wel een erg pijn[lees meer...]lijke bloeding na de wisseling van pilsoort binnen 1 strip. Na een jaar mocht ik over op de femoston 1/5. En hoe fijn is dat. Alle klachten die er nog waren verdwenen helemaal. Ik voel me herboren. Na korte tijd kreeg ik helaas wel wat last van hele lichte doorbraak bloedingen, soms 3 maanden niet, dan 2 in 3 weken. Niet ernstig, wel vervelend. Er wordt nu toch aanvullend onderzoek gedaan, er lijkt niks aan de hand, maar dat onderzoek moet dat wel bevestigen.

19-12-2023 | Vrouw | 51
Overgang
Endometriose en de overgang…. Mijn hele huishouding was van slag. Helemaal hyper in de nacht. Overdag altijd warm. Nachtmerries. Overgevoelig voor histamine. Mijn specialist stelde me dit als laatste redmiddel voor. Eerst gaf ze me die met wisselende hormonen. Daar werd ik helemaal hyper van. Nu de continu op laagste dosis. Ik ben niet helemaal door de overgang heen. Ik [lees meer...]bloed zo nu en dan nog licht maar wat een verschil! Ik kan weer Slapen. Geen nachtmerries meer. Niet meer zo hyper in mijn hele lijf. Minder last van voedsel intolerantie. Rustigere darmen… super blij!

25-08-2023 | Vrouw | 64
Overgang
Na een aantal jaren tobben en zoeken naar alternatieven voor de warmteaanvallen en stemmingswisselingen heb ik uiteindelijk na overleg met de huisarts gekozen voor het gebruik van Femoston. Gestart met de dosering 1/5 die ik later halveerde en later de apotheker mij adviseerde over te gaan op de laagste dosering. Ik gebruik dit medicijn sinds ongeveer 7 jaar en voel[lees meer...] me daar prima bij. Toch heb ik tussendoor stoppogingen geprobeerd maar na een aantal weken (waarin ik dacht dat ik prima zonder kon) kwamen de klachten in alle hevigheid weer terug. Recentelijk heb ik het weer geprobeerd te stoppen maar het verhaal blijft zich herhalen. Na overleg met de huisarts nu naar een gynaecoloog geweest voor een consult. De focus kwam al snel te liggen op afkicken (alsof ik een verslaafde was) en met nadruk op allerlei doemscenario’s en risicofactoren als ik met de Femoston zou doorgaan. Ook hechte zij zeer veel waarde aan gesprekken met een praktijkondersteuner voor begeleiding bij de afkickverschijnselen. Kortom adviezen waar ik niets mee kan en absoluut té ridicuul voor woorden zijn wat mij betreft. Ik heb besloten de dosering wederom te halveren door het medicijn om de dag te nemen. Dit heb ik (voor mijn laatste stoppoging) ook gedaan en beviel toen goed. Voorlopig stop ik dus nog niet en bepaal mijn eigen koers omdat ik niet weer een terugval wens te krijgen. Ik houd er een gezonde leefstijl op na; drink nauwelijks, rook niet, eet veel groente en fruit en beweeg 3 a 4x i/d week intensief en daarnaast loop en fiets ik veel. Ik voel me emotioneel stabiel, heb een goed huwelijk en voel me gelukkig. Dit wil ik graag zo houden vooral omdat ik nog werk en dit ook stabiliteit vereist.

21-08-2023 | Vrouw | 50
Overgang
Bij mij zijn de opvliegers nog het minst erge van de klachten die ik heb door de overgang. Ik was extreem emotioneel, verward, kon amper een normaal gesprek volgen, laat staan meepraten want ik kwam niet meer uit mijn woorden, hartkloppingen, angsten en daardoor zweten als een otter, schrikachtig, extreem vermoeid, depressief. Dit zijn wel de hoofdlijnen. Het was vresel[lees meer...]ijk en eindelijk nadat ik aan de HA had aangegeven dat het echt, echt niet meer ging kreeg ik eindelijk hormoontherapie om te kijken of mijn klachten werkelijk door de overgang kwamen. Ik wist het al jaren maarja, als je niet serieus genomen wordt houdt het snel op, toch? Na een aantal dagen merkte ik al dat er iets begon te veranderen in mijn hoofd en lichaam. Nu, na een dikke 3 weken zijn de scherpe randjes eraf en begin ik mijn ' eigen' ik weer te worden. Wat ben ik blij! Het werkt dus echt. Enige nadeel is af en toe een vlaag van misselijkheid ervaar, een veranderde geur qua afscheiding [hopelijk trekt dat nog weg] en dat ik in een zeer korte tijd toch wel wat ben aangekomen maar het is niet anders. Mentaal lijden is echt het laatste dat ik wil, daar heb ik genoeg van gehad. Ik hoop dat dit betere/goede gevoel zich blijft voortzetten. De klachten zullen nooit helemaal weggaan maar het is wel degelijk een heel stuk beter te behapstukken nu. Ik wou dat ik dit eerder had mogen krijgen, zeker 2 jaar geleden al, het had me zoveel stress, verdriet en ellende kunnen besparen. Maar het bekende spreekwoord luidt; beter laat dan nooit! Ik had niet nog jaren op deze manier kunnen leven maar het gaat weer de goede kant op en daar ben ik blij om!

16-08-2023 | Vrouw | 54
Overgang
Een jaar geleden kreeg ik last van opvliegers, nachtzweten, prikkelbaar gevoel, het gevoel niet meer mezelf te zijn. Eerst acupunctuur, en specifieke middelen/kruiden etc geprobeerd voor overgangsklachten. Maar dat hielp nauwelijks, de acupunctuur wel maar daar moest ik dan continu mee doorgaan. Via de huisarts dit medicijn gekregen en vanaf het begin namen de opvliegers a[lees meer...]f, kon ik weer lekker slapen, en werd ik weer mezelf. Sinds deze zomer komen de nachtelijke opvliegers echter in alle hevigheid terug. Werkt het niet meer? Ik gebruik femoston continu nu een maand of 5 in de lage dosis. Misschien moet ik overstappen op de hogere dosis.

09-07-2023 | Vrouw | 56
Overgang
Ik had het gevoel dat ik constant aan het vechten was tegen een depressi. Was niet gelukkig en iedereen om mij heen was irritant. Was in mijn hoofd al bezig met echtscheiding Ik had niet zo zeer een kort lontje maar was meer een strijker van 0 naar 100 binnen 0.01 seconden Opvliegers etc etc Totdat een vriendin mij vertelde over dit middel dus op naar de ha. Wat een[lees meer...] rust in mijn hoofd heb ik nu, ik slik het al een paar jaar, vind mijn man weer leuk ;-) Blijf niet te lang tobben en jezelf in de weg zitten! Vorig jaar kreeg ik het advies vd ha om te stoppen maar helaas na een korte tijd kreeg ik weer dezelfde gevoelens als voorheen Ik ben weer begonnen en nu is mijn leven weer stabiel Wat de overgang wel niet kan doen met je.. ik heb het zo onderschat... dacht kom maar door met die overgang... heerlijk nooi meer ongesteld Ik blijf liever tot mijn 80ste ongesteld dan het leed dat overhang heet

01-07-2023 | Vrouw | 54
Overgang
Dit had ik jaren eerder moeten weten. Ik gebruik Femoston nu 2 weken en ik voel me zoveel beter. Ik heb jaren Clonidine gebruikt tegen de overgangs klachten, maar ik heb me nooit helemaal oké gevoeld. Nu clonidine slecht te krijgen is op aanraden van de apotheker over gestapt op Femoston, en wat een verbetering.mijn klachten (vooral slecht humeur, overprikkeld, opvliegers)[lees meer...] zijn nagenoeg verdwenen. Ik heb geen last van de bijwerkingen die in de bijsluiter staan. Ik voel me een beter mens.

22-06-2023 | Vrouw | 55
Overgang
Ik ben dit een aantal jaren geleden gaan gebruiken vanwege hevige opvliegers. Zoals al velen hier omschreven, duurde het 2 weken voordat het verlichting gaf. Vanaf dat moment had ik bijna geen klachten meer. Heerlijk! Na ongeveer een jaar had de apotheek mijn gebruikelijke merk niet meer en kreeg ik hetzelfde medicijn van een ander merk. Een week later kreeg ik heftige [lees meer...]klachten. Ik begon plots met bloedingen, mijn borsten deden enorm pijn (zo erg dat ik er ‘s nachts wakker van werd) en ik werd heel erg humeurig. Van dat laatste heb ik nooit last, dus dit was best apart. Het duurde even voordat het kwartje viel, maar toen realiseerde ik me dat dit kwam door de nieuwe pil! Ik heb onmiddellijk onze huisarts gebeld en kreeg mijn oude merk terug met als gevolg dat alle nare effecten verdwenen.