Ervaringen met Arava

Gewrichtsontsteking (3 meningen)
Artritis psoriatica (2 meningen)
Artrose (1 mening)
Psoriasis (1 mening)
Gewrichtspijn (0 meningen)

22-11-2010 | Man
Reumatiode artritis
Sinds 47 jaar heb ik reumatoide artritis in de loop der jaren heb ik alle antireumatica wel gehad, ook de biologicals zoals enbrel, humira en remicade. Tegen de biologocals produceer ik anti stoffen waardoor ik hiervoor immuun ben geworden. Als een der laatste redmiddelen overgestap op arava en het schijnt aan te slaan zonder bijwerkingen tot nu toe.

16-09-2010 | Man
Reumatische Artritis
Bij matige reumatische klachten werk het medicijn goed. Als de klachten pieken werkt het medicijn matig

19-05-2010 | Vrouw
Reumatische artritis
Gebruik het nu iets langer dan een week en heb geen bijwerkingen.

27-04-2010 | Vrouw

21-04-2010 | Vrouw
Reuma
Heel fijn middel! Helaas heb ik er veel last van diarree door gekregen. Maar na een aanpassing van de dosering is dit bijna onder controle.

19-04-2010 | Vrouw
RA
Ik heb veel minder pijn en doe eigenlijk alles weer wat ik doen wil.

16-03-2010 | Vrouw
Jeugdreuma
Mijn dochtertje gebruikt het nu sinds 1 1/2 jaar en we zijn erg tevreden over het medicijn, ze heeft geen bijwerkingen en verdraagd het goed. Na een jaar tobben met MTX zijn wij over dit medicijn zeer tevreden en blijft haar reuma tot alle verbazingen van haar reumatoloog zeer goed onder controle

13-03-2010 | Man
RA
Middels helpt goed. Heb wel regelmatig veel last van mijn longen gekregen, longvliezen en vocht. Maar de pijnklachten zijn veel minder

10-02-2010 | Man
Rheumatoid arthritis / psoaris
het heeft meer neveneffecten dan oplossingen

03-07-2009 | Vrouw

06-10-2012 | Vrouw | 22
Reumatoïde artritis
Sinds november 2012 klachten thv voeten en één gezwollen middenkootje aan middelvinger. Eerst dacht men dat ik hielspoor had. Dan werd naproxène forte opgestart maar de klachten verdwenen maar niet. Aangezien mijn grootmoeder Reuma heeft, ben ik naar een Gynaecologe gegaan. Er werd na 2 weken hoge dosis medrol gestart met een afbouwschema. Daarnaast ook 6 co ledertrexate 2[lees meer...],2mg. Het afbouwen van de medrol ging goed tot een 8mg. Dan werd het lastiger. Ledertrexate werd verhoogd. Ledertrexate geeft volgens mij geen bijwerkingen (bloedafnames waren altijd in orde). Ondanks de klachten werd Arava opgestart en medrol opnieuw afgebouwd. In juli stond ik nog op 2 mg medrol tot de dag van vandaag. Ik voelde mij wel goed ondanks de medicatie die ik nam. Sinds één maand, september 2012, kwamen de klachten van arava; mucositis/stomatitis gepaard gaande met 4 aften tegelijkertijd. Wat erger is, mijn haren begonnen serieus uit te vallen. Arava ingenomen 1X/2d. Dit een week volgehouden want de moed zakte in mijn schoenen. Arava is nu gestopt (5 oktober). Moet medrol afbouwen en ledertrexate op dezelfde dosis behouden. Veel meer pijnklachten, brandende pijn in beide voeten. Vingers beginnen op te zwellen. Ik moet wachten tot er meer gewrichten opzwellen vooraleer ik een ander medicament dan Arava kan starten. Trekt dus nergens op.

19-06-2019 | Vrouw | 28
leflunomide (20mg)

31-03-2013 | Vrouw | 31
Reumatoïde artritis
Ik heb veel last van tintelingen in handen, voeten en gezicht. Verder bijna geen last meer van de reuma! Zijn er meer mensen die tintelingen hebben? (Met name in het gezicht?)

30-01-2013 | Vrouw | 33
Reumatoïde artritis
Ik nam gedurende 4 jaar arava, in het begin 20mg. Toen veel diaree en dan overgeschakeld naar 10 mg en 10 mg prednisolone. Dit ging ongeveer 3 jaar erg goed, met af en toe kleine opstoten, met tijdelijke verhoging van prednisolone. Vorig jaar plots terug veel opstoten na elkaar. Ik krijg sinds april ook remicade eens in de 8 weken, maar nu heb ik steeds gestoorde lever[lees meer...]testen.... Vorige week moest ik daarom ook stoppen met arava. Enkele dagen later, kwamen de eerste ontstekingen alweer de kop op steken. Zeer pijnlijke vingers en s' ochtends ook pijnlijke voeten. Hopelijk kan ik snel weer starten.

26-05-2011 | Vrouw | 33
R.A. (JCA)
Na alles geprobeerd te hebben is dit hét middel voor mij. Zo goed als geen bijwerkingen alleen misschien een verhoogde bloeddruk maar kan ook van m'n andere medicijnen komen.

10-06-2013 | Vrouw | 35
Reumatoïde artritis
Ik weet even niet zo goed wat te doen.... Sinds een aantal jaar slik ik Leflunomide. Dit begon met het merk Arava, en is inmiddels van het merk Sandox. Qua pijn was ik ontzettend blij met Arava! Ik kon alles weer. Echt nooit meer pijn, Wat een heerlijkheid. Sinds een tijdje is het patent echter vrijgeven en heb ik ze inmiddels van het merk Sandox. Sinds die tijd he[lees meer...]b ik ook weer ontzettend veel pijn. Sporten kan inmiddels niet meer en lopen wordt ook steeds meer een opgave, Een dagje winkelen zit er voor mij in elk geval niet in! Zijn er meer mensen die deze ervaring hebben? Verder heb ik nooit zo een link gelegd, maar na het lezen van onderstaande reacties, ben ik toch een beetje bang dat ik meer bijwerkingen heb dan ik dacht. Ik had eigenlijk nooit last van stress, maar kan tegenwoordig erg weinig meer hebben. Verder hyperventileer ik volgens mijn huisarts, maar betwijfel ik nu of dat echt wel vanuit mijzelf komt, of dat het met de medicijnen te maken heeft. (Dit doe ik overigens al jaren, ook toen ik Arava slikte). Dit heeft hele vervelende gevolgen: vaak diep moeten zuchten om een soort van 'op adem' te komen, pijn op borst etc. Hebben hier meer mensen last van? Of staat dit er echt los van. Ik weet het nu even echt niet meer... En zoals ik hieronder ook al meerdere malen tegenkom, heb ook ik al jaren last van mijn darmen. Dit lijkt dus ook wel door de medicijnen te komen. Zeker gezien het feit dat de medicijnen op dit moment niet werken en bovenstaande klachten, twijfel ik echt heel erg wat ik moet doen.