Ervaringen met Arava

Gewrichtsontsteking (3 meningen)
Artritis psoriatica (2 meningen)
Artrose (1 mening)
Psoriasis (1 mening)
Gewrichtspijn (0 meningen)

05-04-2022 | Vrouw | 57
Reumatoïde artritis
Na anderhalf jaar ellende met MTX (echt anderhalve dag miserabel voelen door die wekelijkse spuit) eindelijk wat anders gekregen in de vorm van dagelijks een tabletje leflunomide 20 mg. Het was alsof ik van de hel in de hemel kwam. Ik voel me sinds een paar maanden eindelijk weer Normaal!

16-02-2022 | Vrouw | 46
Reumatoïde artritis
Weet je al meer over of het door arava is? Alvast bedankt

19-06-2019 | Vrouw | 28

22-10-2018 | Vrouw | 63
Reumatoïde artritis
Ik mocht dit middel niet hebben.omdat ik tbc vroeger heb gehad,die reumatoloog gaf het me wel..Droge ogen waarbij ik een beschadigde rechteroog van over heb gehouden,veel afgevallen in korte maanden,en nog niet kan eten,veel gedoe gehad en nu.nog..

12-02-2018 | Vrouw | 43
Reumatoïde artritis
Alleen in het begin wat last van diarree. Ging snel over na 14 dagen. Ik heb nergens last van, ik verdraag dit beter dan Mtx. Daar werd ik echt duizelig van. Ik heb al lang geen ontstekingen meer gehad.

08-08-2017 | Vrouw | 46
Reumatoïde artritis
augustus 2016 begonnen met Arava voor Reumatoïde Artritis, na een maand of vier begon het goed te werken en de ontstekingen verdwenen, maar de bijwerkingen begonnen steeds ernstiger te worden, vooral elke dag zeer ernstige diarree... Allerlei onderzoeken gehad waar verder niks bijzonder uit kwam, daardoor leek het steeds waarschijnlijker dat alle klachten van de arava afk[lees meer...]omstig waren. Samen met de reumatoloog besloten om het voor twee maanden te laten staan, om te kijken of er verbetering optreed, na twee maanden weer voorzichtig opnieuw beginnen met om de dag een pilletje, even afwachten hoe dat afloopt....heb nu tijdelijk ter vervanging een kenacort injectie gekregen, daar voel ik me heel erg goed bij. Slaap nu na een week veel beter en heb meer energie en beweeg veel soepeler. Alleen de diarree is helaas nog niet verminderd, maar misschien is dat te snel na 1 week...

09-01-2016 | Man | 56
Reumatoïde artritis
Werkte heel goed tot in 2014 de werking afnam, de RA opvlamde en ik bleek Polyneuropathie onder mijn voeten te hebben ontwikkeld.

21-12-2015 | Man | 70
Reumatoïde artritis
Ben RA-patient. Heb enkele jaren Arava van Avensis gebruikt. Dosering eerst 20mg p/dag en later 10mg. De apotheker importeert nu Leflunomide van Centrafarm. Sedert het gebruik hiervan krijg ik weer klachten (pijn in de gewrichten).

01-07-2015 | Man | 55
Reumatoïde artritis
Heb hier heel veel plezier van gehad gedurende ruim 11 jaar. Helaas ontwikkelde ik neuropathy onder mijn voeten door dit middel en moest ik stoppen!

03-02-2015 | Man | 55
Reumatoïde artritis
Jarenlang uitstekend resultaat. Na 10 jaar ontwikkelde ik helaas polyneuropathie. En dat is een vrij recent ontdekte bijwerking en helaas is dat niet te genezen. Ook lichte op longfibrose ontwikkeld. Maar dat kan ook van de reuma zijn. Nu moet ik over naar tocizulimab. Eerst nog een voetoperatie.

16-04-2014 | Vrouw | 67
Reumatoïde artritis
Na 2 maanden Arava nog geen resultaat behaald, veel ontstekingen en pijn nu als brug nu nog 6 weken prednisone erbij, dit geeft wel snel resultaat.

07-08-2013 | Man | 52
Reumatoïde artritis
Ik heb sinds 2005 reumatische artritisch en heb 8 jaar metothrexaat gebruikt, zowel in pil als in injectievorm (max dosis). Na 8 jaar werkte dit middel niet meer goed genoeg voor me en ben overgestapt op ARAVA. Ik slik het nu 5 weken gecombineerd met Naproxen 500. Tot nu toe nog steeds geen resultaat (ik weet dat ik geduld moet hebben). Geen last van bijwerkingen, alleen e[lees meer...]en heel klein beejte uitslag gehad en wat pijn op de borst (vooral met diep ademhalen). Ik ben de pijn en zwellingen spuugzat en vooral uit bed opstaan of uit een stoel is een crime. Ben benieuwd of de deadline van 6 weken (zou toch iets moeten merken toch?) bewaarheid wordt. Ik slik braaf door, heb tenslotte geen keus. Het gekke van reuma is dat je aan een bepaalde pijngrens went, maar nu is het gewoon extreem en dat went nooit

10-06-2013 | Vrouw | 35
Reumatoïde artritis
Ik weet even niet zo goed wat te doen.... Sinds een aantal jaar slik ik Leflunomide. Dit begon met het merk Arava, en is inmiddels van het merk Sandox. Qua pijn was ik ontzettend blij met Arava! Ik kon alles weer. Echt nooit meer pijn, Wat een heerlijkheid. Sinds een tijdje is het patent echter vrijgeven en heb ik ze inmiddels van het merk Sandox. Sinds die tijd he[lees meer...]b ik ook weer ontzettend veel pijn. Sporten kan inmiddels niet meer en lopen wordt ook steeds meer een opgave, Een dagje winkelen zit er voor mij in elk geval niet in! Zijn er meer mensen die deze ervaring hebben? Verder heb ik nooit zo een link gelegd, maar na het lezen van onderstaande reacties, ben ik toch een beetje bang dat ik meer bijwerkingen heb dan ik dacht. Ik had eigenlijk nooit last van stress, maar kan tegenwoordig erg weinig meer hebben. Verder hyperventileer ik volgens mijn huisarts, maar betwijfel ik nu of dat echt wel vanuit mijzelf komt, of dat het met de medicijnen te maken heeft. (Dit doe ik overigens al jaren, ook toen ik Arava slikte). Dit heeft hele vervelende gevolgen: vaak diep moeten zuchten om een soort van 'op adem' te komen, pijn op borst etc. Hebben hier meer mensen last van? Of staat dit er echt los van. Ik weet het nu even echt niet meer... En zoals ik hieronder ook al meerdere malen tegenkom, heb ook ik al jaren last van mijn darmen. Dit lijkt dus ook wel door de medicijnen te komen. Zeker gezien het feit dat de medicijnen op dit moment niet werken en bovenstaande klachten, twijfel ik echt heel erg wat ik moet doen.

13-05-2013 | Vrouw | 63
Reumatoïde artritis
Heeft iemand ervaring met bijwerkingen na gebruik van enkele jaren? Ik heb nu plotseling last gekregen van ernstige huiduitslag

31-03-2013 | Vrouw | 31
Reumatoïde artritis
Ik heb veel last van tintelingen in handen, voeten en gezicht. Verder bijna geen last meer van de reuma! Zijn er meer mensen die tintelingen hebben? (Met name in het gezicht?)

26-03-2013 | Vrouw | 64
Reumatoïde artritis
Ik heb jaren MTX injecties gehad, gestopt vanwege bijwerkingen. Daarna Humira injecties gehad. Gestopt vanwege longproblemen. Sinds oktober 2012 gebruik ik Arava voor mijn RA en psoriasis. Bijwerkingen: Diarree en sinds enkele maanden ernstige haaruitval (kale plekken) met huidirritaties. Ik ga deze week overleggen met de reumatoloog om te stoppen, maar wat dan?