Ervaringen met Enbrel

Duizeligheid zwakte in onderbenen

Artritis psoriatica (18 meningen)
Psoriasis (13 meningen)
Gewrichtsontsteking (12 meningen)
Juveniele reumatoïde artritis (3 meningen)
Artrose (1 mening)
Auto-immuunziekte (1 mening)
Juveniele artritis (1 mening)

Methotrexaat (283 meningen)
Azathioprine (144 meningen)
Remicade (127 meningen)
Imuran (56 meningen)
Arava (45 meningen)

25-12-2011 | Man | 50
Ziekte van Bechterew
Als gebruiker van het medicijn van Embrel ben ik zeer te vreden ik gebruik het nu al zo'n ruim 5 jaar (spuiten 2x per week 25mg) vanaf week 1 voel ik mij een stuk beter en kan eigenlijk alles weer doen, had ik het maar eerder gebruikt denk ik wel eens dan had de schade beperkt gebleven! Alleen bij veel gebruikers komt toch de vraag hoe gaat mijn zorgverzekering dat ver[lees meer...]goeden? en hoe gaan ze daar de komende jaren mee om? dat kan ik niet goed terug vinden helaas, gaarne een reactie!

05-08-2011 | Vrouw | 50
Reumatische artritis
Na 3 weken gebruik en (bloed)controle bij reumatoloog waren de reumatologische ontstekingswaarden die na 2 jaar gebruik met methotrexaat in combinatie met prednisolon nog steeds niet gedaald waren, tot ongeveer 0 gedaald. Gebruik via pen heeft tot nog toe geen centje pijn opgeleverd en een paar seconden onprettig gevoel tijdens het spuiten neem ik voor lief (staat toch nie[lees meer...]t in verhouding met bij elke stap met pijn rondlopen, mijn RA zit overigens in mijn enkels). Om in aanmerking te komen voor Enbrel moest ik eerst Plaquenil slikken, daar had ik als bijwerking duizeligheid van (stond ook in de bijsluiter beschreven). Verder is mijn gezicht bij tijd en wijle opgezet maar ben er dus niet achter of dit door de Enbrel of Plaquenil veroorzaakt wordt. Misschien heeft iemand diezelfde ervaring, dat hoor ik dan graag. Ook heb ik na gebruik van het een of ander lever c.q. pigmentvlekken (de donkere versie) in mijn gezicht. Ook hoor ik graag of iemand daar last van heeft na gebruik van Enbrel of Plaquenil.

05-04-2016 | Vrouw | 49
Gewrichtsontsteking
Na 2 1/2 jaar Methotrexaat te hebben geprikt en het laatste jaar er allerlei middeltjes naast heb geprobeerd, bleven de ontstekingen in mijn kapsels komen en vergroeiden mijn gewrichten. Het kwam niet stil te staan. Toen eindelijk enbrel voorgeschreven gekregen en de ontstoken kapsels werden direct rustiger. Het is een duur middel, maar ben er erg blij mee. De aantasting i[lees meer...]n de gewrichten blijft helaas, maar kan me weer redelijk bewegen. Wel al een knobbel uit de bovenkant van mijn onderarm moeten laten snijden. Nu hopen dat het onschuldig blijkt. Ondanks deze rare plek, tóch blij met het effect.

22-07-2019 | Vrouw | 48
Artritis psoriatica
Na jaren mtx geslikt en ook gespoten te hebben eerst daarnaast Enbrel gaan gebruiken. Eerder ook Humira maar daar maakte ik antistoffen tegen. De mtx gaf teveel bijwerkingen en nu gebruik ik de enbrel 25 mg soms 1x per week soms 2x per week. Tegen de reuma werkt het redelijk goed, voor de psoriasis gebruik ik enstilar schuim erbij. Bijwerking is wel heel veel horst periode[lees meer...]s en snel vatbaar, vaak ziek en verkouden daardoor. Fijn om andere reacties te lezen nu ik met een hele zere knie zit door overbelasting.

18-11-2013 | Vrouw | 48
Artritis
Na een tijdje geen effect meer, ontstekingen begonnen weer terug te komen. Medicijn werd erger dan de kwaal. Moeheid, concentratie verlies.

24-02-2014 | Man | 47
Artritis psoriatica
Begin 2012 is bij mij artritis psoriatica vastgesteld. Ik had er al veel te lang mee gelopen, mede door een ongezonde angst voor artsen. Ik kreeg eerst mtx tabletten voorgeschreven, begonnen bij 10mg/ week. Doel was om 25mg/week te bereiken bij 20mg kreeg ik teveel bijwerkingen. Gezakt naar 15mg maar ook dat hielp niet. Overgestapt op 15mg mtx injecties. Bijwerkingen waren[lees meer...] minder, maar bleven. Middel werkte overigens wel goed maar niet goed genoeg. Eind 2012 kreeg ik naast de mtx injecties Enbrel 1x/week voorgeschreven. En al na de eerste spuit had ik geen pijn meer, en zonder noemenswaardige bijwerkingen.. Een wondermiddel! In combinatie met een paar maanden UV-B therapie was mijn huid nagenoeg schoon en kon ik zomers weer korte kleren dragen. Nooit meer verbergen hoopte ik. Echter sinds een tijdje heb ik last van constante moeheid en extreem hoge bloeddruk. Ik zou het heel erg vinden als ik met Enbrel moest stoppen, want het heeft mijn leven weer zin gegeven. Hopelijk kan de hoge bloeddruk onder controle gebracht worden...

02-07-2012 | Vrouw | 46
Reumatoïde artritis
Heb een jaar of 3 Enbrel gespoten. Na eerste spuit liep ik de volgende ochtend normaal. Pff wat een opluchting. Helaas 2 jaar geleden moest ik ermee stoppen omdat ik tbc kreeg. (lees bijsluiter maar )

16-02-2011 | Vrouw | 46
Reumatische Artritis
knop van de pen is moeilijk in te drukken

12-06-2015 | Vrouw | 45
Reumatoïde artritis
Hoe komt het dat het spuiten van de enbrel pijnlijker is dan het spuiten van de MTX. Zou dat graag willen weten moet waarschijnlijk van de MTX nu over stappen op de enbrel Prikpen.

19-04-2012 | Vrouw | 45
Reumatoïde artritis
ik gebruik embrel nu 3 maanden en merk al een behoorlijke verbetering. op dit moment gebruik ik het even niet vanwege een luchtweginfectie,maar merk dat ik het mis. nu verneem ik pas echt goed wat voor goed effect het op mijn reuma heeft. het inspuiten vind ik niet zo fijn maar dat i s maar even en weegt niet op tegen de pijn die de reuma veroorzaakt.

07-03-2022 | Vrouw | 44

20-04-2017 | Man | 44
Reumatoïde artritis
Last van mijn ogen wordt nu met de dag meer.

19-09-2016 | Vrouw | 43
Reumatoïde artritis
Enbrel helpt goed tegen de reuma. Omdat je menselijke eiwitten inspuit, kun je wel vatbaarder worden voor o.a luchtweginfecties. Dit laatste is helaas bij mij het geval. Ik heb vrijwel continu een verkoudheid (n andere in mijn directe omgeving hoeft maar te kuchen en ik ben van de partij). Ook enkele malen longontsteking doorgemaakt. Dit is wel erg jammer dat ik nu zo vatb[lees meer...]aar ben, want de enbrel is een super medicijn tegen de reumatische artritis. Ik gebruikte eerst de pen, echter deze doet echt pijn + rode geïrriteerde huid. Nu voor gevulde spuitjes en injecteren gaat zonder problemen en zonder huidproblemen.

12-03-2013 | Vrouw | 43
Reumatoïde artritis
ik heb reuma in mijn vinger en elleboog en rechter pols. ik gebruik ook embrel en mehtraat. maar mijn onstekingswaarden blijven te hoog en ik blijf maar last houden van de pijn en dan vooral smorgens en savonds. ik moet nog steeds elke maand te bloedprikken . maar ik heb ook last gehad van jeuk en roodheid van de embrel.maar echt met wat koelen voor het spuiten gaat he[lees meer...]t nu goed.

26-03-2012 | Man | 43
Psoriasis
Enbrel heeft mij geholpen weer een "normaal" leven te leiden. Ik durf op vankantie weer in mijn zwembroek wat reeds een tiental jaren geleden was. Toch ben ik bang voor wat de toekomst met dit medicijn in mijn lichaam gaat terecht brengen. Wat voor anderen weer goed is voor de reuma is bij mij net omgekeerd, ik heb heel veel last van ontstoken pezen en gewrichten sedert ik[lees meer...] enbrel gebruik en hen eerder een "moe" gevoel, er zit weinig fut in mijn lichaam. Voor diegene die een pen gebruiken en hierbij hevige pijn hebben kan ik de injecties aanbevelen. Mijn vriendin geeft mij deze en spuit de vloeistof langzaam in mijn lichaam wat veel minder en dikwijls geen pijn doet. Enbrel de gulle genezer of de langzame vernietiger, wie zal het zeggen. Hoop alleen op het beste.....

13-02-2017 | Vrouw | 42
Ziekte van Bechterew
Makkelijk toe te dienen, hoef hierdoor niet dagelijks medicijnen te slikken (daar had ik veel bijwerkingen bij) en ik merk direct verschil als ik het medicijn gebruik. Heb het een tijdje niet gebruikt om zeker te zijn dat het door de medicijnen kwam dat het beter ging, maar dat heb ik geweten! Vol met ontstekingen...