etanercept

Reumatoïde artritis (48 meningen)
Artritis psoriatica (17 meningen)
Ziekte van Bechterew (14 meningen)
Psoriasis (13 meningen)
Gewrichtsontsteking (12 meningen)
Juveniele reumatoïde artritis (3 meningen)
Artrose (1 mening)
Auto-immuunziekte (1 mening)
Juveniele artritis (1 mening)

Methotrexaat (260 meningen)
Azathioprine (137 meningen)
Remicade (124 meningen)
Imuran (56 meningen)
Arava (45 meningen)

19-04-2012 | Vrouw | 45
Reumatoïde artritis
ik gebruik embrel nu 3 maanden en merk al een behoorlijke verbetering. op dit moment gebruik ik het even niet vanwege een luchtweginfectie,maar merk dat ik het mis. nu verneem ik pas echt goed wat voor goed effect het op mijn reuma heeft. het inspuiten vind ik niet zo fijn maar dat i s maar even en weegt niet op tegen de pijn die de reuma veroorzaakt.

26-03-2012 | Man | 43
Psoriasis
Enbrel heeft mij geholpen weer een "normaal" leven te leiden. Ik durf op vankantie weer in mijn zwembroek wat reeds een tiental jaren geleden was. Toch ben ik bang voor wat de toekomst met dit medicijn in mijn lichaam gaat terecht brengen. Wat voor anderen weer goed is voor de reuma is bij mij net omgekeerd, ik heb heel veel last van ontstoken pezen en gewrichten sedert ik[lees meer...] enbrel gebruik en hen eerder een "moe" gevoel, er zit weinig fut in mijn lichaam. Voor diegene die een pen gebruiken en hierbij hevige pijn hebben kan ik de injecties aanbevelen. Mijn vriendin geeft mij deze en spuit de vloeistof langzaam in mijn lichaam wat veel minder en dikwijls geen pijn doet. Enbrel de gulle genezer of de langzame vernietiger, wie zal het zeggen. Hoop alleen op het beste.....

22-03-2012 | Vrouw | 55
etanercept
Na 3 maanden injecties van Enbrel, ben ik zeer tevreden met het resultaat behalve stijfheid in mijn handen 's ochtends. Ter informatie: - Om ontsteking te voorkomen op de plaats van de injectie, neem ik het homeopatische middel, 2 doses Apis Mellifica 9 granules (1 de avond voor de injectie en dezelfde hoeveelheid de dag van de injectie) en Belladonna, 9 granules als de r[lees meer...]oodheid warm aanvoelt.

23-12-2011 | Vrouw | 20
etanercept
Ik gebruik op dit moment ongeveer 8 maanden dit medicijn. Voor mijn artritis psoriatica. Hiervoor heb ook MTX gebruikt in combinatie met prednison. Ik heb totaal geen bijwerkingen van de Enbrel, had in het begin alleen moeite met spuiten( de pen wilde niet altijd werken) maar sinds ik in mijn armen ben gaan spuiten is dit probleem verholpen. Ik spuit mezelf 1 x pw op v[lees meer...]rijdag maar dinsdag af en toe al wel weer het idee dat ik er nog 1 kan gebruiken.. dit had ik in het begin totaal niet maar sinds vier weken ongeveer wel. Hebben meer mensen hier ervaring mee ?

16-02-2011 | Vrouw | 46
Reumatische Artritis
knop van de pen is moeilijk in te drukken

23-01-2011 | Vrouw | 52
Bechterew
ik ben erg vatbaar voor virussen en bateries. bijwerking vermoeidheid. ik moet beweging en rust afwisselen.

03-12-2010 | Vrouw
Artiritis

01-10-2010 | Vrouw
Reumatoide atritis
Ik injecteer mezelf nu al enkele jaren met Enbrel. Na lang wikken en wegen ben ik er toch mee begonnen en heb er nog geen dag spijt van gehad. Ik wilde dat ik deze beslissing eerder had genomen. Dan had ik waarschijnlijk minder schade gehad aan mijn gewrichten. Doordat mijn weerstand iets verminderd merk ik wel dat het langer duurt om te herstellen van een sluimerend grie[lees meer...]pje. Ik ben wel dan wel redelijk flexibel in het spuiten en sla dan een week over. Dit is voor mij voldoende om me weer fit te voelen. Ik moet weg zeggen dat ik de voorgevulde spuit minder prettig vind als het zelf mengen. Ik het idee dat de naald wat minder scherp is. Ik heb ook de pen geprobeert. Dit vond ik geen succes, Ik vind het prettiger om zelf controle te hebben over de snelheid waarmee de stof in mijn lichaam gaat. Doordat het bij die pen een kwestie is van op knop indrukken en vast houden heb ik minder controle. Dat vind ik niet prettig. Het spuiten zelf went wel en is voor mij geen probleem meer. Ik slik er mtx naast en deze combinatie bevalt mij prima.

20-09-2010 | Man
Psoriasis arthritis
goed medicijn zonder (duidelijke) bijwerkingen. Icm visolie tabletten helemaal schoon,wel regelmatig gevoelige gewrichten. Heb wel het idee dat ik sneller en vaker spierpijn heb.

14-06-2010 | Man
Reuma
na jaren van pijn en algehele ellende 2 jaar 1 x per 5a6 weken dagopname in het ziekenhuis waar ik per infuus ??? kreeg wat al 'n hele verbetering was gebruik ik sinds 3 jaar enbrel wat ik zelf thuis injecteer. er is letterlijk en figuurlijk een wereld voor me open gegegaan. Helaas zijn door de reuma wel gewrichten beschadigd maar de achteruitgang is min of meer tot staan [lees meer...]gebracht wat goed te voelen is en ook op de foto's te zien is. Wel vind ik de kant en klare spuitjes gevoeliger dan de "ouderwetse" die ik zelf moest vullen. Ik gebruik naast enbrel 1 x per week 10 tabletjes methotrextaat. Al met al ben ik een blij mens die, als ik naar mijn lijf luister, redelijk normaal kan functioneren.

14-08-2015 | Vrouw | 56
etanercept (50mg/ml)
Reumatoïde artritis
Spuit sinds een jaar of 7 Enbrel en mtx, ging tot nu toe best heel goed. De pijn van het spuiten van enbrel kan je ietwat tegengaan door de injectie een poosje op kamertemperatuur te laten komen, dan doet het spuiten vaak veel minder pijn!! Maar de werking van enbrel wordt de laatste tijd minder en er wordt nu gesproken over e.v.t andere medicatie, wat dat gaat worden is[lees meer...] nog niet bekend en het vervelende is dat mijn reumatoloog in okt. weggaat en ik dus naar iemand anders moet en dan maar kijken hoe die over de dingen denkt. Krijg steeds meer last weer van hevige ontstekingen, dus ik ben wel toe aan iets anders om het zo maar te zeggen, maar enbrel heeft heel veel voor mij gedaan de afgelopen 7 jaar was er altijd heel blij mee kon weer dingen doen die ik anders echt niet had gekund.

18-11-2013 | Vrouw | 48
Artritis
Na een tijdje geen effect meer, ontstekingen begonnen weer terug te komen. Medicijn werd erger dan de kwaal. Moeheid, concentratie verlies.

03-09-2013 | Vrouw | 58
etanercept (50mg/ml)
Artritis
De injecties zijn zeer gebruiksvriendelijk, ik verwarmde de vloeistof altijd voor door deze tussen mijn broek of shirt te doen tegen de huid, want koude injecties zijn pijnlijk. Hielp mij super tegen de ochtendstijfheid en ook tegen de gewrichtsontstekingen. Wel moest ik ernaast MTX blijven gebruiken. Helaas kreeg ik na een half jaar behoorlijke bijwerkingen zoals: moeilij[lees meer...]k kunnen slikken, hartkloppingen ('s nachts), blauwe plekken op mijn been en steeds terugkerende blaasontstekingen. Moest er toen noodgedwongen mee stoppen. Ga binnenkort Humira uitproberen.

28-01-2013 | Vrouw | 29
Psoriasis
Ik heb sinds een jaar ernstige druppel psoriasis gekregen. Heb een jaar lang methotrexaat geslikt en het schommelde heel erg, maar de vlekken werden steeds meer. Nu gebruik ik sinds 4 weken deze injecties en moet zeggen zie ietjes verbetering en het word iig niet erger. MAAR.... de injecties doen pijn en elke keer na het spuiten krijg ik een dikke bult, wat uitloopt op een[lees meer...] onsteking. En het maakt niet uit waar ik hem zet, in de buik of bovenbeen. Een paar uur na het zetten krijg ik een enorme bult die gaat jeuken en daarna onsteken. En ik prik toch echt volgens de instructies! Iemand hier ook de zelfde ervaring mee toevallig? Ik vind de naald ook erg dik, en heb t idee de vloeistof ook waardoor die bult ontstaat.... maar wil graag van de psoriasis af, en daarom dus wel doorgaan met dit medicijn.

03-09-2012 | Vrouw | 56
etanercept
Ik gebruik nu Enbrel met stops er tussen in verband met een getrokken kies waar het gaatje niet van dicht. Ging in het begin geen bij werkingen op vakantie geweest naar Egypte spuiten waaren niet meer koel hebben een spuit laten maken in Caïro. Sinds dien keelpijn hoofdpijn en moe heb al 4keer weer gespoten met mijn eigen spuiten zouden nu de bij werkingen pas beginnen of[lees meer...] zou het iets anders zijn longen goed bloed goed ik weet het ook niet meer heeft iemand dat ook al eens meegemaakt maak mij eg zorgen

09-03-2012 | Vrouw | 33
Psoriasis
Van de spuiten van enbrel kreeg ik heftige allergische reacties. Op de plaatsen waar ik had geprikt, zwol mijn been hele maal op en heel veel jeuk. te kort gebruikt om goed resultaten te krijgen.

Thyrax Duotab (867) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (585) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline / Clavulaanzuur (432) - Antibiotica - penicillines breedspectrum