Ervaringen met Enbrel

Duizeligheid zwakte in onderbenen

Artritis psoriatica (18 meningen)
Psoriasis (13 meningen)
Gewrichtsontsteking (12 meningen)
Juveniele reumatoïde artritis (3 meningen)
Artrose (1 mening)
Auto-immuunziekte (1 mening)
Juveniele artritis (1 mening)

Methotrexaat (282 meningen)
Azathioprine (144 meningen)
Remicade (127 meningen)
Imuran (56 meningen)
Arava (45 meningen)

16-02-2011 | Vrouw | 46
Reumatische Artritis
knop van de pen is moeilijk in te drukken

23-01-2011 | Vrouw | 52
Bechterew
ik ben erg vatbaar voor virussen en bateries. bijwerking vermoeidheid. ik moet beweging en rust afwisselen.

03-12-2010 | Vrouw
Artiritis

01-10-2010 | Vrouw
Reumatoide atritis
Ik injecteer mezelf nu al enkele jaren met Enbrel. Na lang wikken en wegen ben ik er toch mee begonnen en heb er nog geen dag spijt van gehad. Ik wilde dat ik deze beslissing eerder had genomen. Dan had ik waarschijnlijk minder schade gehad aan mijn gewrichten. Doordat mijn weerstand iets verminderd merk ik wel dat het langer duurt om te herstellen van een sluimerend grie[lees meer...]pje. Ik ben wel dan wel redelijk flexibel in het spuiten en sla dan een week over. Dit is voor mij voldoende om me weer fit te voelen. Ik moet weg zeggen dat ik de voorgevulde spuit minder prettig vind als het zelf mengen. Ik het idee dat de naald wat minder scherp is. Ik heb ook de pen geprobeert. Dit vond ik geen succes, Ik vind het prettiger om zelf controle te hebben over de snelheid waarmee de stof in mijn lichaam gaat. Doordat het bij die pen een kwestie is van op knop indrukken en vast houden heb ik minder controle. Dat vind ik niet prettig. Het spuiten zelf went wel en is voor mij geen probleem meer. Ik slik er mtx naast en deze combinatie bevalt mij prima.

20-09-2010 | Man
Psoriasis arthritis
goed medicijn zonder (duidelijke) bijwerkingen. Icm visolie tabletten helemaal schoon,wel regelmatig gevoelige gewrichten. Heb wel het idee dat ik sneller en vaker spierpijn heb.

14-06-2010 | Man
Reuma
na jaren van pijn en algehele ellende 2 jaar 1 x per 5a6 weken dagopname in het ziekenhuis waar ik per infuus ??? kreeg wat al 'n hele verbetering was gebruik ik sinds 3 jaar enbrel wat ik zelf thuis injecteer. er is letterlijk en figuurlijk een wereld voor me open gegegaan. Helaas zijn door de reuma wel gewrichten beschadigd maar de achteruitgang is min of meer tot staan [lees meer...]gebracht wat goed te voelen is en ook op de foto's te zien is. Wel vind ik de kant en klare spuitjes gevoeliger dan de "ouderwetse" die ik zelf moest vullen. Ik gebruik naast enbrel 1 x per week 10 tabletjes methotrextaat. Al met al ben ik een blij mens die, als ik naar mijn lijf luister, redelijk normaal kan functioneren.

05-03-2024 | Man | 73

zwakte in onderbenen

Enbrell is een goed middel wat aardig helpt tegen mijn RA. Gebruik ook al 2 jaar ander middel Spuit Repahta tegen Cholesterol, de prik heb ik nog nooit gevoeld in tegenstelling tot Enbrell. De spuitnaalden zijn waardeloos elke spuit die ik injecteer voel je behoorlijk. uiteraard liever wekelijks deze pijnprik als pijn door mijn reuma. Echter men zou eens een voorbeeld [lees meer...]kunnen nemen dat er ook goede spuitnaalden (Repatha) voorhanden zijn, MAAR NIET DIE VAN ENBRELL.

12-07-2023 | Man | 72
Reumatoïde artritis
Alle medicijnen gaven bijwerkingen, MTX, Plaquenil, Coxibs, enz, Enbrel werkt tamelijk goed. Pijn is voor 95% verdwenen de stijfheid blijft. Wat tegenvalt is de Jeuk en de tintelende onderbenen. Heb voor 1 jaar 1x wekelijks Enbrel 50mg voorgeschreven gekregen dit lijkt mij wat veel van het goede, ga bij eerstvolgende controle vragen voor minder.

01-10-2022 | Vrouw | 50
etanercept (25mg)
Artritis psoriatica
Ben een vrouw van 50. Gebruik al 15 jaar Enbrel. Eerst in combinatie met MTX daarna alleen Enbrel. Eerst 50 mg nu soms maar 25. In de week na inspuiten hoest ik zowat tot de volgende spuit. Wil graag om de week gaan spuiten en lees dan ook graag de ervaringen van mensen die gestopt zijn of verminderd.

14-08-2015 | Vrouw | 56
Reumatoïde artritis
Spuit sinds een jaar of 7 Enbrel en mtx, ging tot nu toe best heel goed. De pijn van het spuiten van enbrel kan je ietwat tegengaan door de injectie een poosje op kamertemperatuur te laten komen, dan doet het spuiten vaak veel minder pijn!! Maar de werking van enbrel wordt de laatste tijd minder en er wordt nu gesproken over e.v.t andere medicatie, wat dat gaat worden is[lees meer...] nog niet bekend en het vervelende is dat mijn reumatoloog in okt. weggaat en ik dus naar iemand anders moet en dan maar kijken hoe die over de dingen denkt. Krijg steeds meer last weer van hevige ontstekingen, dus ik ben wel toe aan iets anders om het zo maar te zeggen, maar enbrel heeft heel veel voor mij gedaan de afgelopen 7 jaar was er altijd heel blij mee kon weer dingen doen die ik anders echt niet had gekund.

18-11-2013 | Vrouw | 48
Artritis
Na een tijdje geen effect meer, ontstekingen begonnen weer terug te komen. Medicijn werd erger dan de kwaal. Moeheid, concentratie verlies.

03-09-2013 | Vrouw | 58
Artritis
De injecties zijn zeer gebruiksvriendelijk, ik verwarmde de vloeistof altijd voor door deze tussen mijn broek of shirt te doen tegen de huid, want koude injecties zijn pijnlijk. Hielp mij super tegen de ochtendstijfheid en ook tegen de gewrichtsontstekingen. Wel moest ik ernaast MTX blijven gebruiken. Helaas kreeg ik na een half jaar behoorlijke bijwerkingen zoals: moeilij[lees meer...]k kunnen slikken, hartkloppingen ('s nachts), blauwe plekken op mijn been en steeds terugkerende blaasontstekingen. Moest er toen noodgedwongen mee stoppen. Ga binnenkort Humira uitproberen.

28-01-2013 | Vrouw | 29
Psoriasis
Ik heb sinds een jaar ernstige druppel psoriasis gekregen. Heb een jaar lang methotrexaat geslikt en het schommelde heel erg, maar de vlekken werden steeds meer. Nu gebruik ik sinds 4 weken deze injecties en moet zeggen zie ietjes verbetering en het word iig niet erger. MAAR.... de injecties doen pijn en elke keer na het spuiten krijg ik een dikke bult, wat uitloopt op een[lees meer...] onsteking. En het maakt niet uit waar ik hem zet, in de buik of bovenbeen. Een paar uur na het zetten krijg ik een enorme bult die gaat jeuken en daarna onsteken. En ik prik toch echt volgens de instructies! Iemand hier ook de zelfde ervaring mee toevallig? Ik vind de naald ook erg dik, en heb t idee de vloeistof ook waardoor die bult ontstaat.... maar wil graag van de psoriasis af, en daarom dus wel doorgaan met dit medicijn.

03-09-2012 | Vrouw | 56
etanercept
Ik gebruik nu Enbrel met stops er tussen in verband met een getrokken kies waar het gaatje niet van dicht. Ging in het begin geen bij werkingen op vakantie geweest naar Egypte spuiten waaren niet meer koel hebben een spuit laten maken in Caïro. Sinds dien keelpijn hoofdpijn en moe heb al 4keer weer gespoten met mijn eigen spuiten zouden nu de bij werkingen pas beginnen of[lees meer...] zou het iets anders zijn longen goed bloed goed ik weet het ook niet meer heeft iemand dat ook al eens meegemaakt maak mij eg zorgen

09-03-2012 | Vrouw | 33
Psoriasis
Van de spuiten van enbrel kreeg ik heftige allergische reacties. Op de plaatsen waar ik had geprikt, zwol mijn been hele maal op en heel veel jeuk. te kort gebruikt om goed resultaten te krijgen.

25-08-2011 | Vrouw | 25
Artritis psoriatica en psoriasis
Ik heb een keer gespoten na ruim drie mmaanden geen medicijnen te hebben gebruikt voor de reuma vanwegen bijwerkingen van de humira en simponi en nog twee andere en ook bij werkingen van eerdere medicijnen zoals MTX. Dus hoopte dat dit zou gaan werken. Maar na 10 minuten na het spuiten begonnen de bijwerkingen heel erg duizelig kon nauwelijks op mijn benen staan, later de [lees meer...]middag zat ik over mijn bovenn lijf en gezicht onder de onderhuidse bloed puntjes(die waren de dag erna gelukkig a;l een stuk minder) de volgende ochtend nog steeds duizelig en gevoel van gedronken te hebben (wat ik niet gedaan had wan t drink geen alchol) in de loop van de dag kon ik geen eten meer verdragen dus toen ziekenhuis gebeld de dagen daarop volgend bleef de duizilgheid aanhouden en ben ik een keer flauwgevallen, en was ik extreem moe. maandag reumatoloog gesproken mag niett meer spuiten. we zijn nu een week verder en gaat nu langzaam aan beter. (Red; Ter informatie voor de lezer: MTX = methotrexaat)