Ervaringen met Enbrel

Duizeligheid zwakte in onderbenen

Artritis psoriatica (18 meningen)
Psoriasis (13 meningen)
Gewrichtsontsteking (12 meningen)
Juveniele reumatoïde artritis (3 meningen)
Artrose (1 mening)
Auto-immuunziekte (1 mening)
Juveniele artritis (1 mening)

Methotrexaat (282 meningen)
Azathioprine (144 meningen)
Remicade (127 meningen)
Imuran (56 meningen)
Arava (45 meningen)

21-11-2013 | Vrouw | 56
Artritis
gebruik het nu bijna 2 jaar, ben zeeeer tevreden, geen ontstoken gewrichten meer, laatst moest ik geopereerd worden dus 2 weken geen enbrel, nou dan weet je weer waarvoor je spuit, arthrits komt met alle hevig heid weer terug, maar na gespoten te hebben na 1 dag weer over. De bijwerkingen: de meeste mensen hebben in het begin last van rode jeukende plekken. Dat is een[lees meer...]voudig tegen te gaan door..............de prikken minimaal 1 uur uit de koelkast te leggen, hoe warmer hoe minder last, en absoluut niet de plek schoonmaken met alcohol dat brand nog even extra. Als je huid schoon is hoef je alleen maar te zorgen dat je handen schoon zijn. Ikzelf prik rond mn navel en dat is een plek die altijd schoon blijft. Of je bovenbenen. Van de griepprik kreeg ik ook een giga rode plek, dat komt door de bewaarvloeistoffen in de injecties...nu gevraagd of ze hem een uurtje voor tijd uit de koelkast wilde liggen, en ja hoor, helemaal geen rode plek. T is maar een weetje. Toch nog een beetje jeuk???? heel stom, maar azaron tegen muggen jeuk helpt....

21-01-2013 | Vrouw | 56
Reumatoïde artritis
Er is niemand die deze medicatie nog van mij afneemt, sinds ik dit gebruik is mijn pijn sterk verminderd en voel me niet meer zo afgebrand !! Functioneer weer zoals het redelijkerwijs zou kunnen en werk fulltime Wil dit niet meer kwijt !!

03-09-2012 | Vrouw | 56
etanercept
Ik gebruik nu Enbrel met stops er tussen in verband met een getrokken kies waar het gaatje niet van dicht. Ging in het begin geen bij werkingen op vakantie geweest naar Egypte spuiten waaren niet meer koel hebben een spuit laten maken in Caïro. Sinds dien keelpijn hoofdpijn en moe heb al 4keer weer gespoten met mijn eigen spuiten zouden nu de bij werkingen pas beginnen of[lees meer...] zou het iets anders zijn longen goed bloed goed ik weet het ook niet meer heeft iemand dat ook al eens meegemaakt maak mij eg zorgen

14-08-2012 | Man | 56
Ziekte van Bechterew
ik ben een 56 jarige vrouw, die eerst naar allerlei medicijnen, als een van de eerste remicade infusen kreeg, daar had ik veel bij verschijnselen van, uit eindelijk heeft mijn reumatoloog van de sint Maartens kliniek, naar een jaar vechten met de verzekering het voor elkaar gekregen dat ik enbrel mocht gebruiken, ik spuit om de 3 dagen 25 mg in voornamelijk in de boven ben[lees meer...]en, na eerst de injectie wat afgekoeld te hebben, ik heb na jaren praktisch nooit pijn bij het prikken, mijn zorgverlener, heeft nu een tijdje aan de achter kant van mijn benen geprikt, daarnaast prik ik zo laat mogelijk, meestal een half uur voor het slapen gaan, dan zijn de bij verschijnselen het minst merkbaar!, inmiddels naast de aantastingen die ik heb (voor dat ik enbrel gebruikte)heb ik bijna nooit meer ontstekingen, ik gebruik naast enbrel nog het medicijn meloxcam 15 mg, verder af en toe paracetamol als ik een slechte dag heb, was het er maar eerder geweest! (ik was een van de eerste patiënten die enbrel gebruikte) dan had ik waarschijnlijk niet mijn totale ruggen wervels aan getast en heupen, ik heb na de enbrel nooit meer in de sint Maartens kliniek gelegen, kan weer open en auto rijden, wel met spiegel midden auto, mijn nek is scheef, en ik heb totale kunst heupen en door een bepaalde techniek, van de orthopeed chirurg is mijn rug grote deels weer recht, ooit misschien nog een keer de nek recht laten zetten, maar na jaren ziekenhuis, nu nog even niet, voor mij is het echt een wonder middel, naar jaren in een hel van pijn geleefd te hebben, de kleine bijverschijnselen verdwijnen naar van loop van tijd, of misschien wen je er ook aan!, ik heb een jaar of 4 geleden de kant en klaar spuiten geprobeerd ,maar daar kreeg wel zere (spuit plekken van) dus maak ze weer zelf klaar, als er iemand is die vragen heeft wil ik ze graag beantwoorden. magda

22-02-2012 | Man | 56
Auto-immuunziekte
de bijwerkingen is lichte hoofdpijn en s'nachts heb ik een tweede leven i.v.m dromen en niet zo'n beetje ook , volgende ochtend ben ik vermoeid van die dromen . Voor de rest werkt enbrel perfect !

26-10-2017 | Man | 57

08-10-2017 | Man | 57
Gewrichtsontsteking
ik gebruik enbrel bijna 7 jaar. ik spuit 50 mg per wk. 3 weken geleden had ik afspraak met mijn Reumotoloog. hij besloot dat ik naar van elke wk. spuiten naar 2 week te gaan. Ik voelde gelijk. Ik heb al 35 jaar zware gewrichtsreuma met ontsteking. Na jaren verschillende medicatie te gebruiken dat was mijn redding (enbrel). Ik gebruik ook nog medicatie voor mijn hart (2 x s[lees meer...]tens). Remicade was de oorzaak voor mijn hart problemen. bij deze wil ik ook mensen waarschuwen. Weet iemand hoe lang kan Enbrel 50 mg injektor gebruikt worden? Ik heb ook met enbrel last van dichte en natte neus, en veel jeuk in mijn lichaam. voor jeuk weet iemand een goed middel? bij reactie altijd antwoord! dank u.

05-12-2015 | Vrouw | 57
Juveniele reumatoïde artritis
Door enbrel en in combinatie met metrotrexate spectaculaire verbetering. Van in een rolstoel, tot nu weer goed functioneren, wel met aanpassingen maar het gaat prima, gelukkig heb ik niet zoveel last van bijwerkingen, wat moe maar dat kan ook aan mijn leeftijd liggen, ha ha. Ik zou niet zonder meer kunnen, kwaliteit van leven is met 100% toegenomen.

20-08-2011 | Vrouw | 57
Reuma artroides
Ben redelijk tevreden over de spuit enbrel. Na jaren metrocaat, prednison, alvra en placiniel. Volgens mijn gezin ben ik meer opgeruimd en meer vrolijker geworden door de enbrel. Alleen kamp ik veel met huidproblemen ( is dat bij iemand ook bekend) Op het ogenblik ben ik aan het afbouwen met de prednison.

14-01-2018 | Man | 58
etanercept (25mg)
Artrose
Na 25 jaar diagnose RA, gebruik ik sinds augustus 2011 Enbrel (injectie 25ml 1x per week) Voor die tijd heb ik het gehele spectrum van mediciijnen voorbij zien komen, temeer omdat we een lange periode ook een kinderwens hadden. Niets daarvan was echt effectief, waaronder Injecties met MTX, wat een drama was. Ik was daar 2dagen erg misselijk van, wat de eetlust niet ten g[lees meer...]oede kwam. Sinds het gebruik van Enbrel en een zeer lage MTX (tablet) dosering is de balans gevonden en kan ik normaal functioneren binnen een bepaalde marge. Voor mij is Enbrel het wondermiddel.

12-11-2017 | Vrouw | 58
Artritis
vanaf de eerste week hielp Enbrel mij van de pijn af, ik moet wel 6 tabletjes mtx erbij slikken

03-09-2013 | Vrouw | 58
Artritis
De injecties zijn zeer gebruiksvriendelijk, ik verwarmde de vloeistof altijd voor door deze tussen mijn broek of shirt te doen tegen de huid, want koude injecties zijn pijnlijk. Hielp mij super tegen de ochtendstijfheid en ook tegen de gewrichtsontstekingen. Wel moest ik ernaast MTX blijven gebruiken. Helaas kreeg ik na een half jaar behoorlijke bijwerkingen zoals: moeilij[lees meer...]k kunnen slikken, hartkloppingen ('s nachts), blauwe plekken op mijn been en steeds terugkerende blaasontstekingen. Moest er toen noodgedwongen mee stoppen. Ga binnenkort Humira uitproberen.

22-06-2012 | Vrouw | 58
Ziekte van Bechterew
Sinds 3 jaar gebruik ik enbrel, en ben daardoor een ander mens geworden. Ik ben 58 jaar en werk weer na 25 jaar in huis te zijn geweest. Heb geen tot weinig last van ontstekingen. Wel ongeveer 3x per jaar een slijmvliesontsteking in de keel. En verder gauw moe, maar dat had ik zonder spuiten ook. Ik spuit 1x per week 50 mg in mijn buik, in mijn been was zeer pijnlijk, dit [lees meer...]bevalt beter.Verder kan ik weer zitten op elke stoel en wandel en fiets als ieder ander. Wat de toekomst geeft........ik weet het niet, maar ik geniet met volle teugen. Voor mij is leven met de ziekte van bechterew weer kwaliteit. En kan het iedereen aanbevelen, die geen andere mogelijkheid meer heeft.

26-11-2018 | Vrouw | 59

22-01-2018 | Vrouw | 59
Reumatoïde artritis
De vermoeidheid kan ook komen van Vit B12 tekort is mijn ervaring. Sinds ik van vitakruid vit B12 adenosylcobalamin 5000mcg gebruik geen vermoeidheid meer. Werkzaam bij mij vanaf een week gebruik, dagelijks laten smelten onder de tong.

27-07-2015 | Vrouw | 60
Psoriasis
Na tien jaar metotrexaat te gebruiken, moeten overstappen op enbrel omdat ik heel onpasselijk werd van meto. Enbrel is minder effectief dan de meto, want er komen plekjes pso opzetten en ik zit nog in de opstartfase van 2 inspuitingen per week. Ik weet niet hoe het verder zal lopen. Tot nu toe geen bijwerkingen. Inspuiten in mijn dij was pijnlijk zelfs al haalde ik de pen [lees meer...]40' voordien uit koelkast, maar in mijn buik spuiten is prima. Ik voel niets.