etanercept

Reumatoïde artritis (48 meningen)
Artritis psoriatica (17 meningen)
Ziekte van Bechterew (14 meningen)
Psoriasis (13 meningen)
Gewrichtsontsteking (12 meningen)
Juveniele reumatoïde artritis (3 meningen)
Artrose (1 mening)
Auto-immuunziekte (1 mening)
Juveniele artritis (1 mening)

Methotrexaat (260 meningen)
Azathioprine (137 meningen)
Remicade (124 meningen)
Imuran (56 meningen)
Arava (45 meningen)

20-05-2015 | Vrouw | 50
etanercept (25mg)
Psoriasis
Ook ik heb veel ernstige bijwerkingen gehad door de enbrel helaas, want de psoriasis ging weg. Maar moest helaas na een half jaar stoppen, hartproblemen, afname witte bloedplaatjes.

10-01-2015 | Man | 56
Ziekte van Bechterew
Sinds mijn 16e ´reuma`. Door veel bewegen ging dat uiteindelijk erg goed tot 15 jaar geleden. De pijn werd meer en stijfheid nam toe. Toen, na 35 jaar werd Bechterew als diagnose gesteld. Na gebruik van diverse medicijnen, oogontstekingen e.d. n kwam in 2004?? Enbrel beschikbaar voor een beperkte groep Bechterew patiënten. Via de huisarts werd ik getipt en de reumatoloog g[lees meer...]ing hier in mee. Vanaf de eerste dag na de eerste injectie klachtenvrij, ben nog volop in het arbeidsproces en verbouw zelf een huis. Kortom al jaren geen last meer. Alleen een experiment met de voor gevulde spuiten liep niet goed, het conserveringsmiddel gaf een reactie met rode en jeukende spuitplekken tot gevolg. Gebrui gewoon de poeder die je moet klaar maken.

21-11-2013 | Vrouw | 56
Artritis
gebruik het nu bijna 2 jaar, ben zeeeer tevreden, geen ontstoken gewrichten meer, laatst moest ik geopereerd worden dus 2 weken geen enbrel, nou dan weet je weer waarvoor je spuit, arthrits komt met alle hevig heid weer terug, maar na gespoten te hebben na 1 dag weer over. De bijwerkingen: de meeste mensen hebben in het begin last van rode jeukende plekken. Dat is een[lees meer...]voudig tegen te gaan door..............de prikken minimaal 1 uur uit de koelkast te leggen, hoe warmer hoe minder last, en absoluut niet de plek schoonmaken met alcohol dat brand nog even extra. Als je huid schoon is hoef je alleen maar te zorgen dat je handen schoon zijn. Ikzelf prik rond mn navel en dat is een plek die altijd schoon blijft. Of je bovenbenen. Van de griepprik kreeg ik ook een giga rode plek, dat komt door de bewaarvloeistoffen in de injecties...nu gevraagd of ze hem een uurtje voor tijd uit de koelkast wilde liggen, en ja hoor, helemaal geen rode plek. T is maar een weetje. Toch nog een beetje jeuk???? heel stom, maar azaron tegen muggen jeuk helpt....

10-03-2013 | Vrouw | 40
Reumatoïde artritis
Ik wordt zo moe van (volgens mij) de enbrel...kan dat?

21-01-2013 | Vrouw | 56
Reumatoïde artritis
Er is niemand die deze medicatie nog van mij afneemt, sinds ik dit gebruik is mijn pijn sterk verminderd en voel me niet meer zo afgebrand !! Functioneer weer zoals het redelijkerwijs zou kunnen en werk fulltime Wil dit niet meer kwijt !!

07-11-2012 | Man | 63
Artritis
Gebruik meer als 10 jr Enbrel.diagnose art psoriatica.99 % vrij van huidklachten.slechts lichte stijfheid van gewrichten welke makkelijk verdwijnt bij bewegen.Werkt dus uitstekend bij mij nadat ik vele andere medicijnen heb gebruikt waar ik dood ziek van werd! Neoral,plaquenil,MTX enz enz. kan nu weer "alles" doen,sport en spel enz. Ebrel voor mij een zegen!

02-10-2012 | Man | 38
Reumatoïde artritis
Sinds het gebruik van dit middel is de reuma afgenomen, ontstekingen blijven weg, kan normaal functioneren als ieder ander. Bij geen gebruik van enbrel ( na ongeveer3 weken) komen de ontstekingen terug.. Bij mij werkt dit middel in elk geval heel goed.

14-08-2012 | Man | 56
Ziekte van Bechterew
ik ben een 56 jarige vrouw, die eerst naar allerlei medicijnen, als een van de eerste remicade infusen kreeg, daar had ik veel bij verschijnselen van, uit eindelijk heeft mijn reumatoloog van de sint Maartens kliniek, naar een jaar vechten met de verzekering het voor elkaar gekregen dat ik enbrel mocht gebruiken, ik spuit om de 3 dagen 25 mg in voornamelijk in de boven ben[lees meer...]en, na eerst de injectie wat afgekoeld te hebben, ik heb na jaren praktisch nooit pijn bij het prikken, mijn zorgverlener, heeft nu een tijdje aan de achter kant van mijn benen geprikt, daarnaast prik ik zo laat mogelijk, meestal een half uur voor het slapen gaan, dan zijn de bij verschijnselen het minst merkbaar!, inmiddels naast de aantastingen die ik heb (voor dat ik enbrel gebruikte)heb ik bijna nooit meer ontstekingen, ik gebruik naast enbrel nog het medicijn meloxcam 15 mg, verder af en toe paracetamol als ik een slechte dag heb, was het er maar eerder geweest! (ik was een van de eerste patiënten die enbrel gebruikte) dan had ik waarschijnlijk niet mijn totale ruggen wervels aan getast en heupen, ik heb na de enbrel nooit meer in de sint Maartens kliniek gelegen, kan weer open en auto rijden, wel met spiegel midden auto, mijn nek is scheef, en ik heb totale kunst heupen en door een bepaalde techniek, van de orthopeed chirurg is mijn rug grote deels weer recht, ooit misschien nog een keer de nek recht laten zetten, maar na jaren ziekenhuis, nu nog even niet, voor mij is het echt een wonder middel, naar jaren in een hel van pijn geleefd te hebben, de kleine bijverschijnselen verdwijnen naar van loop van tijd, of misschien wen je er ook aan!, ik heb een jaar of 4 geleden de kant en klaar spuiten geprobeerd ,maar daar kreeg wel zere (spuit plekken van) dus maak ze weer zelf klaar, als er iemand is die vragen heeft wil ik ze graag beantwoorden. magda

27-07-2012 | Man | 23
Ziekte van Bechterew
Ik ben 23 jaar oud en heb 's sinds mijn 16e erge rug- bekkenklachten. Veel fysiotherapie gehad, verschillende doktoren gezien, maar uiteindelijk kwam ik er pas op mijn 22 achter dat ik de ziekte van Bechterew heb. Ik ben enorm tevreden over Enbrel en zou het iedereen met dezelfde klachten kunnen aanbevelen. Het injecteren doet echter behoorlijk pijn, maar ik heb het er gr[lees meer...]aag voor over. Waar ik eerst niet meer kon rennen en mank liep, kan ik nu weer normaal fuctioneren. Ik vroeg me echter het volgende af. De pijnbestrijding en de onderdrukking van de ontstekingen gebeurd prima door dit medicijn, maar is het ook zo dat het de slijtage van je gewrichten verminderd?

02-07-2012 | Vrouw | 46
Reumatoïde artritis
Heb een jaar of 3 Enbrel gespoten. Na eerste spuit liep ik de volgende ochtend normaal. Pff wat een opluchting. Helaas 2 jaar geleden moest ik ermee stoppen omdat ik tbc kreeg. (lees bijsluiter maar )

22-06-2012 | Vrouw | 58
Ziekte van Bechterew
Sinds 3 jaar gebruik ik enbrel, en ben daardoor een ander mens geworden. Ik ben 58 jaar en werk weer na 25 jaar in huis te zijn geweest. Heb geen tot weinig last van ontstekingen. Wel ongeveer 3x per jaar een slijmvliesontsteking in de keel. En verder gauw moe, maar dat had ik zonder spuiten ook. Ik spuit 1x per week 50 mg in mijn buik, in mijn been was zeer pijnlijk, dit [lees meer...]bevalt beter.Verder kan ik weer zitten op elke stoel en wandel en fiets als ieder ander. Wat de toekomst geeft........ik weet het niet, maar ik geniet met volle teugen. Voor mij is leven met de ziekte van bechterew weer kwaliteit. En kan het iedereen aanbevelen, die geen andere mogelijkheid meer heeft.

26-04-2012 | Vrouw | 21
Psoriasis
sinds oktober 2011 gebruik in Enbrel i.v.m psoriasis en ik ben er zeer tevreden over. In het begin gebruikte ik de my- click dit was overgens geen succes en ben over gestapt op de voorgevulde injecties. een ieder die moeite heeft met de my- clicks raad ik absoluut de voorgevulde aan. ik kan gewoon gaan zwemmen zonder dat ik me voel als een kermisatractie waar ze naar sta[lees meer...]ren. ook ik ben wel huiverig voor de toekomst met dit medicijn aangezien ik nog erg jong ben. de tijd zal het leren

16-03-2012 | Vrouw | 31
Psoriasis
Al 20 jaar heb ik last van psoriasis. Sinds enige jaren ook erg op mijn handen. Dit heeft een behoorlijke invloed op mijn leven. Ook met 35 graden draag ik een shirt met lange mouwen. Op mijn trouwdag zat ik helemaal onder, dit heeft een stempel gedrukt op mijn verder mooie dag. De arts die mij geeft doorverwezen naar een ander ziekenhuis heeft geen idee hoe hij mijn leven[lees meer...] heeft veranderd. Sinds 3 weken spuit ik Enbrel (pen) en ben ik bijna van mijn psoriasis af. M'n handen en ellebogen zien er mooi uit en op mijn benen begint het ook weg te trekken. Ik heb geen last van bijwerkingen, op een enkele blauwe plek op m'n been na. Het spuiten is wel erg gevoelig, maar dit heb ik er 'graag' voor over. Zou het dan zo zijn dat ik voor het eerst sinds jaaaaaaren deze zomer met de kinderen naar het zwembad ga? Wel ik slik ik tabletten voor een goede weerstand erbij.

22-02-2012 | Man | 56
Auto-immuunziekte
de bijwerkingen is lichte hoofdpijn en s'nachts heb ik een tweede leven i.v.m dromen en niet zo'n beetje ook , volgende ochtend ben ik vermoeid van die dromen . Voor de rest werkt enbrel perfect !

25-12-2011 | Man | 50
Ziekte van Bechterew
Als gebruiker van het medicijn van Embrel ben ik zeer te vreden ik gebruik het nu al zo'n ruim 5 jaar (spuiten 2x per week 25mg) vanaf week 1 voel ik mij een stuk beter en kan eigenlijk alles weer doen, had ik het maar eerder gebruikt denk ik wel eens dan had de schade beperkt gebleven! Alleen bij veel gebruikers komt toch de vraag hoe gaat mijn zorgverzekering dat ver[lees meer...]goeden? en hoe gaan ze daar de komende jaren mee om? dat kan ik niet goed terug vinden helaas, gaarne een reactie!

30-10-2011 | Vrouw | 41
Reumatoide arthritis
Sinds 4 weken gebruik ik Enbrel, ik ben er zeer over te spreken! Ik gebruik een clicpen. Ik ga liggen bij het injecteren en ik moet zeggen, compleet geen problemen. Geen huidreactie, geen pijn bij het inspuiten. het enige wat ik heb is 2 dgn erna echt een hele erge hoofdpijn voor 1 dag. Maar als dat alles is, ik kan mijn handen en voeten weer gebruiken en neem de hoofdpijn[lees meer...] op de koop toe!