etanercept

Reumatoïde artritis (49 meningen)
Artritis psoriatica (18 meningen)
Ziekte van Bechterew (14 meningen)
Psoriasis (13 meningen)
Gewrichtsontsteking (12 meningen)
Juveniele reumatoïde artritis (3 meningen)
Artrose (1 mening)
Auto-immuunziekte (1 mening)
Juveniele artritis (1 mening)

Methotrexaat (266 meningen)
Azathioprine (140 meningen)
Remicade (126 meningen)
Imuran (56 meningen)
Arava (45 meningen)

09-07-2019 | Man | 75
Artritis psoriatica
Sinds drie maanden 1x per week Embrel 50 Mg middels myclic pen. Controle bij Reumatoloog daar bleek de ontstekings waarde van 43 naar 0, dit is voor mij ongelooflijk, het HB ging van 6.5 naar 7,7, voor een man moet dat 8.3!zijn dus ik hoop dat dit gaat lukken. De psoriasis plekken zijn in zijn geheel verdwenen. Ik heb wel meer last van Galbulten!

05-12-2018 | Man | 68
Artritis psoriatica
Tot 2017 heel veel ontstekingspijn in gewrichten en op diverse plaatsen psoriassis, na de start Enbrel al snel beter. Op dit moment eind 2018 nergens last van, kan alles weer doen.

26-08-2018 | Man | 29
Artritis psoriatica
Na een hoop trammelant met MTX overgegaan op enbrel. werkt echt perfect ! wel ben ik net als met MTX veel sneller verkouden.

03-05-2018 | Man | 64
Psoriasis
Orale medicatie gaf te veel bijwerkingen. Enbrel prima middle op handen na psoriasis onder controle.

14-01-2018 | Man | 58
Artrose
Na 25 jaar diagnose RA, gebruik ik sinds augustus 2011 Enbrel (injectie 25ml 1x per week) Voor die tijd heb ik het gehele spectrum van mediciijnen voorbij zien komen, temeer omdat we een lange periode ook een kinderwens hadden. Niets daarvan was echt effectief, waaronder Injecties met MTX, wat een drama was. Ik was daar 2dagen erg misselijk van, wat de eetlust niet ten g[lees meer...]oede kwam. Sinds het gebruik van Enbrel en een zeer lage MTX (tablet) dosering is de balans gevonden en kan ik normaal functioneren binnen een bepaalde marge. Voor mij is Enbrel het wondermiddel.

26-10-2017 | Man | 57

08-10-2017 | Man | 57
Gewrichtsontsteking
ik gebruik enbrel bijna 7 jaar. ik spuit 50 mg per wk. 3 weken geleden had ik afspraak met mijn Reumotoloog. hij besloot dat ik naar van elke wk. spuiten naar 2 week te gaan. Ik voelde gelijk. Ik heb al 35 jaar zware gewrichtsreuma met ontsteking. Na jaren verschillende medicatie te gebruiken dat was mijn redding (enbrel). Ik gebruik ook nog medicatie voor mijn hart (2 x s[lees meer...]tens). Remicade was de oorzaak voor mijn hart problemen. bij deze wil ik ook mensen waarschuwen. Weet iemand hoe lang kan Enbrel 50 mg injektor gebruikt worden? Ik heb ook met enbrel last van dichte en natte neus, en veel jeuk in mijn lichaam. voor jeuk weet iemand een goed middel? bij reactie altijd antwoord! dank u.

02-10-2017 | Man | 72
Reumatoïde artritis
Na jarenlang tobben met Lyme uiteindelijk diagnose RA, na vele andere medicatie op Enbrel 1x pw, voelde na drie weken de pijn duidelijk verminderen. Na een aantal jaren thans 1x per 4 weken injectie.

20-04-2017 | Man | 44
Reumatoïde artritis
Last van mijn ogen wordt nu met de dag meer.

11-07-2016 | Man | 19
Reumatoïde artritis
Sinds ongeveer 2 maanden gebruik ik Enbrel (1 injectie per week, 50 ml.) Vanaf de eerste spuit merkte ik gelijk een groot verschil. De ontstekingen werden rustiger en mijn gewrichten zijn een stuk minder gezwollen. Na deze twee maanden heb ik helemaal geen last gehad van bijwerkingen (!). Ik was er in het begin wel bang voor, maar tot nu toe heb ik geen bijwerkingen ervare[lees meer...]n. Voordat ik Enbrel gebruikte heb ik Naproxen, Diclofenac en Methotrexaat gebruikt. Deze medicijnen gaven heel veel bijwerkingen en geen werking. Enbrel werkt voor mij heel erg goed, waar de andere medicijnen niet werkten. Op 19 jarige leeftijd kon ik nauwelijks sporten zonder ernstige gewrichtspijn. Sinds ik Enbrel gebruik kan ik weer sporten zoals ik gewend ben en heb ik geen last meer van mijn gewrichten. Ik gebruik de voorgevulde spuit in plaats van de pen. Ik kan dit zeker aanraden. Met de spuit kun je zelf de snelheid bepalen en dit zorgt dat de spuit er met meer gemak in gaat en er minder irritatie van de huid plaatsvindt. Het is wel aan te raden om de Enbrel een half uur tot drie kwartier van te voren uit de koelkast te halen. De kou van de injectie kan ongemakkelijk voelen. De injecties zijn voor mij ook pijnloos.

17-06-2016 | Man | 50
Gewrichtsontsteking
Na jaren pillen slikken, opnames en andere ellende besloot de arts mij Enbrel voor te schrijven. Al 4 dagen na de 1e injectie begon de verbetering. 4 mnd geleden kon ik mijn vingers bijna niet meer buigen en nu (juni) kan ik weer van alles pakken en doen. De pijn in de gewrichten is voor 90% afgenomen en ik ben weer een mobiel mens geworden en niet meer afhankelijk van der[lees meer...]den. Het gebruik van de injectiepen is simpel en ik spuit in mijn buik. Hier voel ik niets van en als je de spuit een half uurtje laat bijkomen uit de koelkast is het injecteren een eitje. Al met al ben ik een gelukkig mens en ben de arts dankbaar dat hij mij aan de Enbrel heeft gezet.

24-04-2016 | Man | 72
Reumatoïde artritis
Enbrel gebruik ik nu zo'n 5 1/2 jr. Product bevalt goed.

06-11-2015 | Man | 71
Reumatoïde artritis
Zeer effectief geneesmiddel. Bij te hoge dosering ernstige last gehad van tintelende onderbenen. Na vermindering dosering geen last meer van deze bijverschijnselen.

03-02-2015 | Man | 55
Reumatoïde artritis
Slechts 3 maanden gebruikt laten. Werkte uitstekend, moest helaas stoppen door ernstige huiduitslag.

10-01-2015 | Man | 56
Ziekte van Bechterew
Sinds mijn 16e ´reuma`. Door veel bewegen ging dat uiteindelijk erg goed tot 15 jaar geleden. De pijn werd meer en stijfheid nam toe. Toen, na 35 jaar werd Bechterew als diagnose gesteld. Na gebruik van diverse medicijnen, oogontstekingen e.d. n kwam in 2004?? Enbrel beschikbaar voor een beperkte groep Bechterew patiënten. Via de huisarts werd ik getipt en de reumatoloog g[lees meer...]ing hier in mee. Vanaf de eerste dag na de eerste injectie klachtenvrij, ben nog volop in het arbeidsproces en verbouw zelf een huis. Kortom al jaren geen last meer. Alleen een experiment met de voor gevulde spuiten liep niet goed, het conserveringsmiddel gaf een reactie met rode en jeukende spuitplekken tot gevolg. Gebrui gewoon de poeder die je moet klaar maken.

24-02-2014 | Man | 47
Artritis psoriatica
Begin 2012 is bij mij artritis psoriatica vastgesteld. Ik had er al veel te lang mee gelopen, mede door een ongezonde angst voor artsen. Ik kreeg eerst mtx tabletten voorgeschreven, begonnen bij 10mg/ week. Doel was om 25mg/week te bereiken bij 20mg kreeg ik teveel bijwerkingen. Gezakt naar 15mg maar ook dat hielp niet. Overgestapt op 15mg mtx injecties. Bijwerkingen waren[lees meer...] minder, maar bleven. Middel werkte overigens wel goed maar niet goed genoeg. Eind 2012 kreeg ik naast de mtx injecties Enbrel 1x/week voorgeschreven. En al na de eerste spuit had ik geen pijn meer, en zonder noemenswaardige bijwerkingen.. Een wondermiddel! In combinatie met een paar maanden UV-B therapie was mijn huid nagenoeg schoon en kon ik zomers weer korte kleren dragen. Nooit meer verbergen hoopte ik. Echter sinds een tijdje heb ik last van constante moeheid en extreem hoge bloeddruk. Ik zou het heel erg vinden als ik met Enbrel moest stoppen, want het heeft mijn leven weer zin gegeven. Hopelijk kan de hoge bloeddruk onder controle gebracht worden...

Thyrax Duotab (871) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (597) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (558) - Antibiotica - penicillines breedspectrum