Ervaringen met Methotrexaat

methotrexaat

acute hoofdpijn buikmassa, linker onderste kwadrant buikklachten levertoxiciteit vermoeidheid

Artritis psoriatica (48 meningen)
Gewrichtsontsteking (10 meningen)
Ziekte van Crohn (9 meningen)
Colitis ulcerosa (1 mening)
Juveniele reumatoïde artritis (1 mening)

Bojan Nikolik (12-07-2015)

17-05-2023 | Man | 30
Psoriasis
Veel gelezen over het medicijn en na lang twijfelen toch begonnen. Na ca. 1,5 á 2 maanden is de werkbaarheid goed zichtbaar en verdwijnen de vele plekken, vooral op m'n benen. Ik zag vooral op tegen de bijwerkingen na het lezen van alle verhalen online. Gelukkig heb ik zelf 0,0 last van bijwerkingen. Het voordeel is, en dat heeft me over de streep getrokken, dat je alt[lees meer...]ijd kunt stoppen met dit medicijn.

15-03-2023 | Vrouw | 71
methotrexaat (20mg/ml)
Reumatoïde artritis
Mijn ervaring ik gebruik 8 pillen per week iedere zaterdag 20 mg Mijn haar wordt heel dun .mijn huid word zeer dun en schilverig ,en zeer snel blauwe plekken ik ben 71 jaar.

12-08-2022 | Vrouw | 57
Reumatoïde artritis
Ik was 30 toen diagnose RA werd gesteld. Heb een aantal jaren zoektocht gehad naar juiste instelling medicatie sulfasalazine. Dit was niet voldoende, kreeg er mtx tabletten bij , eerst de hoogste dosering, dit gaf op enig moment leverproblemen. ook in combinatie met foliumzuur 1x pw 10mg. Gebruik nu al zo'n 23 jaar mtx tabletten, zit momenteel op 4x 2,5 mg ! Hoera ! Heb o[lees meer...]ok nog een paar jaar Enbrel injecties erbij gehad maar ook dit weten af te bouwen. Ik vond de injecties pijnlijk maar het remde wel de ontstekingen. Door de afbouw van mtx heb ik nu wel meloxicam erbij gekregen , voorheen nam ik die alleen zonodig in. Al met al heeft mtx wel een gunstig effect op mijn reuma gehad. Was hier in het begin erg huiverig voor. Ik nam de misselijkheid en vermoeidheid maar voor lief. maar ben blij dat ik toch doorgezet heb.

10-11-2021 | Vrouw | 48
methotrexaat (25mg/ml)
Reumatoïde artritis
Ik gebruik sinds mei 2021 MTX. Heb een stootkuur prednison erbij gehad van 4 maanden. Het spuiten in de buik vind ik geen probleem. Ik ben erachter gekomen dat ik heel langzaam moet spuiten, anders staat de plek in brand en wordt ik erg misselijk. Helaas ben ik door het gebruiken van deze medicijnen ruim 10 kg aangekomen en ik ben erg moe altijd. Ben nu met een voedingsdes[lees meer...]kundige bezig om te kijken wat we hiermee kunnen. Tip van haar: geen zuivelproducten gebruiken 2 uur voor het spuiten en 1 uur na het spuiten. Minimaal 10 glazen water/thee per dag drinken.

19-01-2021 | Vrouw | 59
Sarcoïdose
Na een half jaar 15 mg per week te hebben gebruikt ben ik gaan opbouwen naar 25 mg per week. De reden was dat het middel nog niet voldoende werkte. Dat was te zien in de testuitslagen. Ik voelde me wel wat beter. Ben veel minder vermoeid, niet meer kortademig en ik kan weer (gedoseerd) activiteiten als wandelen en fietsen aan. Mijn haren vallen wel uit. De eerste 2 dagen[lees meer...] na inname zijn mindere dagen. Daarna gaat het beter. Omdat dit medicijn de leverwaardes kan doen afnemen word mijn bloed elke 2 weken onderzocht. Ik vind het wel een prettig idee dat dit goed in de gaten gehouden wordt. Ik neem deze medicijnen in op maandag. Op maandag en dinsdag heb ik een wat mindere dag. Meer vermoeid, weinig energie. Op woensdag neem ik foliumzuur en ik merk direct meer energie. Ik heb verder last van haaruitval. Heb geen kale plekke

17-10-2020 | Vrouw | 28
methotrexaat (20mg/ml)
Reumatoïde artritis
Sinds 5 maanden gebruik ik 1 x per week MTX injecties. Het zelf injecteren blijft soms nog wat spannend maar het lukt. Ondertussen op de dosering van 20 mg. Ben een stuk stabieler qua ontstekingen geworden, ik heb reuma en SLE. Echter blijft toch ontsteking van mijn handen er regelmatig doorheen piepen waardoor stootkuur injectie prednison nodig is. Bijwerkingen zijn voo[lees meer...]ral branderig emulsie met inspuiten, de dag van injecteren en erna diarree en oversture darmen. De dag er na extreem vermoeiend, blauwe plekken na het prikken, haaruitval en aften. Er is zeker mee te leven omdat het de voordelen waard zijn. Heb wel ook sneller last van infecties omdat je weerstaan -100 word.

18-09-2020 | Vrouw | 33
Artritis psoriatica
Ik gebruik dit medicijn omdat mijn ontstekingen niet weggingen en ik nog amper kon lopen van de pijn. Begin juli 2020 gestart, eerst 4 tabletten 2 weken lang, toen 7 tabletten 2 weken lang en daarna op de maximale dosering die ik besproken heb met de reumatoloog 10 tabletten van 2.5 mg. Dit neem ik elke zondag avond in, juist voor het slapen gaan omdat ik er heel moe van[lees meer...] word en een klein beetje duizelig. Op dinsdag en donderdag een foliumzuur tablet. Na alle nare ervaringen en negatieve berichten die ik had gelezen zag ik er erg tegenop om dit medicijn te gebruiken. Nu ben ik blij dat ik er aan begonnen ben, ik kan weer stukken fietsen zonder pijn en wandelen, heb echt een groot deel van mijn leven weer terug. Mijn hoofdhuid ziet er al veel rustiger uit en heb soms na een drukke dag nog wel stijve gewrichten maar dat is niet meer te vergelijken. De bijwerkingen zijn tot nu toe nihiel, heb wat maagzuur en haaruitval. Of dit hierdoor komt weet ik niet? Bloeduitslagen waren ook goed van de nieren en lever. Volgende week de volgende bloedafname. Hopelijk blijft het gaan zoals nu.

08-09-2020 | Vrouw | 43
Sarcoïdose

06-02-2019 | Vrouw | 29
Psoriasis
Nog maar net in de derde week, de eerste 2 weken ben ik begonnen met 2 om 2 om 2. Tussen pose van 12 uur. Hierbij had ik veel last van bijwerkingen. Met overleg heb ik deze week gestart met 6 tabletten van (2,5 mg) op één dag. Nu heb ik geen last meer van veel buikpijn en hoofdpijn en ben ietsjes minder duizelig. Nog wel last van de rest van de bijwerkingen. Na de tweede w[lees meer...]eek zag ik direct al iets verschil, de dikke laag schilfers zijn verdwenen. Dit geeft mij een goed gevoel, en heb het idee dat het werkt. Nu 3e week, ik zie al iets huid door de psoriasis heen. Ik blij. Maar het is wel moeilijk aangezien sommige bijwerkingen nog behoorlijk aanwezig zijn. Ik heb in het verleden van alles geprobeerd, dit is voor mij mijn laatste redmiddel vindt ik. Dus ik wil graag mee door gaan, al zie ik er behoorlijk tegen op wat je leest op internet en in de folder, met name in de toekomst over een leverpunctie en bvb longontsteking. Ik hoop dat het verder verdwijnt en later niet weer terug komt. Ik zou graag meer lezen wat jullie reacties zijn, we kunnen namelijk elkaar steunen.

07-09-2018 | Vrouw | 34
methotrexaat (15mg)
Ziekte van Crohn
Nog weinig opties mogelijk. Nu 4 maanden mix injecties. Werkt goed alleen heel erge haaruitval... meerdere daarmee bekend. Eventuele tips zijn welkom!!! Nu begin ik ook jeuk te krijgen...hoop niet ook een bijwerking...

12-04-2018 | Vrouw | 46
Eczeem
Laatste 4 jaar is mijn eczeem mijn leven weer gaan beheersen, laatste jaar was echt een hel. Veel ziek thuis gezeten door slaapgebrek van jeuk en bacteriële infecties. Mijn hele lichaam was gehavend, vooral mijn gezicht. Wat heb ik mij ongelukkig gevoeld. Alles al geprobeerd. Nu 12 weken aan de methotrexaat en het gaat super! Slaap weer, kan weer gewoon douchen (zonder jan[lees meer...]kend in de douche te staan) , sport weer en vooral; ik SLAAP weer. Wel ben ik ongeveer 5 kilo aangekomen (maar weet niet helemaal zeker of het door de methotrexaat komt, ben namelijk weer gaan genieten van eten. Deed ik niet omdat ik bij alles dacht, misschien krijg ik hier wel eczeem van). Dus ik hou mijn gewicht komende tijd in de gaten. Wel heb ik haaruitval gekregen (en ik heb al niet zo een dikke bos), maar dat weegt (nu ) niet op tegen het leven wat ik er weer voor heb teruggekregen. Heb ook totaal geen last van misselijkeheid of vermoeidheid na het nemen van de tabletten.

30-12-2017 | Vrouw | 66
Artrose
IK BEN SMORGENS NIET MEER STIJF WEL VEEL MOE EN AF EN TOE MISSELIJK

14-04-2017 | Vrouw | 73
Artritis

28-02-2017 | Vrouw | 40
Psoriasis
Ik heb waarschijnlijk een mix van psoriasis en eczeem. Na vele tests weten de doctoren het nog steeds niet. Heb jaren hormoonzalf gesmeerd en lichttherapie gehad, maar dat hielp altijd maar even. Daarna heb ik dimethylfumaraat geprobeerd, maar daar kreeg ik buikloop van. Toen neoral dat werkte bij mij ook niet en was vaak misselijk. Ik gebruik nu sinds 3 weken methotrexaat[lees meer...] en zie nu wel gelijk resultaat. Ben er op dit moment erg blij mee, bijna geen bijwerkingen! Alleen een beetje weeïg op de maag op de dag dat ik ze slik en de eerste week een paar plekjes in mijn mond maar daar gebruikte ik perio-aid voor om te spoelen, volgende dag was het weer weg.

19-12-2016 | Vrouw | 53

26-10-2016 | Vrouw | 33
Artritis psoriatica
10 jaar gebruikt tegen artritis psoriatica. Eerste jaren werkte het goed in combi met zalfjes. Laatste 3 jaar last van bijwerkingen als vaak grieperig en moe. Af en toe speelde huid en gewrichten alsnog op. De stelara die ik nu gebruik in plaats van methotrexaat is veel fijner.

Amoxicilline (600) - Antibiotica - penicillines breedspectrum