methotrexaat

Artritis psoriatica (46 meningen)
Gewrichtsontsteking (10 meningen)
Ziekte van Crohn (9 meningen)
Artrose (3 meningen)
Ziekte van Bechterew (2 meningen)
Colitis ulcerosa (1 mening)
Juveniele reumatoïde artritis (1 mening)

Bojan Nikolik (12-07-2015)

09-12-2022 | Vrouw | 53
Reumatoïde artritis
Methotrexaat heb ik 2 jaar gebruikt, eerst spuiten en toen de misselijkheid te veel werd nog pillen geprobeerd. Bij mij werkt dit medicijn uitstekend. Nergens meer last van! Daarom zolang blijven lopen met constant misselijk zijn. Dat is op den duur niet meer te doen. Ik lustte bijna niks meer en was op den duur de hele week van slag. Daarom overgestapt naar ander middel.

11-10-2022 | Man | 64

04-10-2022 | Man | 37
Reumatoïde artritis
Update: nu 3/4 jaar verder en alles is onder controle. De combinatie van MTx met prednison slaat echt enorm aan. Amper/geen last meer van de RA als ik maar hou aan RRR. Rust reinheid regelmaat. Ontwijk stress en ongezond eten, veel sporten etc

21-08-2022 | Man | 57
Reumatoïde artritis
Weet eerlijk gezegd niet hoe mijn pijn aan voeten en met name linkerhand/pols zou zijn geweest als ik dit middel niet had gebruikt. Heb nog steeds veel pijn en gezwollen ontstoken linkerhand. Probeer positief te blijven al valt dat bij mij momenteel niet altijd mee.

12-08-2022 | Vrouw | 57
Reumatoïde artritis
Ik was 30 toen diagnose RA werd gesteld. Heb een aantal jaren zoektocht gehad naar juiste instelling medicatie sulfasalazine. Dit was niet voldoende, kreeg er mtx tabletten bij , eerst de hoogste dosering, dit gaf op enig moment leverproblemen. ook in combinatie met foliumzuur 1x pw 10mg. Gebruik nu al zo'n 23 jaar mtx tabletten, zit momenteel op 4x 2,5 mg ! Hoera ! Heb o[lees meer...]ok nog een paar jaar Enbrel injecties erbij gehad maar ook dit weten af te bouwen. Ik vond de injecties pijnlijk maar het remde wel de ontstekingen. Door de afbouw van mtx heb ik nu wel meloxicam erbij gekregen , voorheen nam ik die alleen zonodig in. Al met al heeft mtx wel een gunstig effect op mijn reuma gehad. Was hier in het begin erg huiverig voor. Ik nam de misselijkheid en vermoeidheid maar voor lief. maar ben blij dat ik toch doorgezet heb.

02-05-2022 | Man | 37
Reumatoïde artritis
In januari na veel twijfel en angst voor dit medicijn toch van start gegaan. Op voorhand: geen alcohol, plantaardig eten en veel sport/bewegen. Als de dood was ik voor bijwerkingen maar gelukkig na 4 maanden gebruik kan ik stellen dat er geen bijwerkingen zijn op wat vermoeidheid en sufheid op de dag van inname na. Ik zal periodiek dit platform gebruiken voor updates.[lees meer...] Het doel is ooit van mtx af te stappen en perioden zonder te proberen maar dit zal nog dik een jaar duren.

07-02-2022 | Vrouw | 57
methotrexaat (10mg)
Reumatoïde artritis
Middel veel erger dan de kwaal. Was er letterlijk anderhalve dag beroerd van terwijl ik wel 50 uur per week werk in eigen winkel. Wat een troep! Eindelijk pas na anderhalf jaar kreeg ik van een andere arts leflunomide voorgeschreven gekregen, wat een opluchting! Elke dag een heel klein tabletje en helemaal nergens last van. Heb veel te lang mtx moeten gebruiken!

10-11-2021 | Vrouw | 48
Reumatoïde artritis
Ik gebruik sinds mei 2021 MTX. Heb een stootkuur prednison erbij gehad van 4 maanden. Het spuiten in de buik vind ik geen probleem. Ik ben erachter gekomen dat ik heel langzaam moet spuiten, anders staat de plek in brand en wordt ik erg misselijk. Helaas ben ik door het gebruiken van deze medicijnen ruim 10 kg aangekomen en ik ben erg moe altijd. Ben nu met een voedingsdes[lees meer...]kundige bezig om te kijken wat we hiermee kunnen. Tip van haar: geen zuivelproducten gebruiken 2 uur voor het spuiten en 1 uur na het spuiten. Minimaal 10 glazen water/thee per dag drinken.

19-06-2021 | Man | 56
Reumatoïde artritis
Zeer tevreden over de effectiviteit van dit medicijn icm met 2,5 mg prednison per dag Na acute ondraaglijke pijn bleek ik acute reuma te hebben. Eerst 50 mg prednison per dag en bleek niet effectief. Daarna icm MT tabletten sloeg t wel aan en nu pijnvrij. Na een halfjaar over gegaan op injectie voor op advies ivm kans op maagproblemen van tabletten. Ben wel totaal gestop[lees meer...]t met alcohol omdat dit geen goede combi is. Kortom ik ben zeer tevreden maar gebruik t ook pas 2 jaar.

04-05-2021 | Man | 56
Reumatoïde artritis
Ik injecteer mezelf nu 4 maanden 1 keer per week met Injexate MTX 25 mg (na opbouw 2 keer 15 mg en 4 keer 20 mg) ivm reuma. Tevens kreeg ik een prednisolon kuur (3 * 30 mg, 3 * 25 mg en zo afbouwend naar 5 mg/dag en na 2 maanden naar 2,5 mg/dag). Het injecteren (waar ik erg tegen op zag) stelt echt niets voor! Ik heb nauwelijks tot geen bijwerkingen van de MTX. Ik inject[lees meer...]eer op maandagavond voor het eten en neem op dinsdagavond 10 mg foliumzuur. Helaas zijn de klachten minimaal afgenomen. Volgende week weer naar de reumatoloog. Ben benieuwd wat de volgende stap is.

13-02-2021 | Vrouw | 50
methotrexaat (15mg)
Reumatoïde artritis
Paar maanden geleden gestart met MTX injectie. 6 weken lang start dosis van 10mg, dag na injecteren altijd hoofdpijn. Na het ophogen van de dosering (van 10mg naar 15mg)namen de klachten zeer sterk toe. Hoofdpijn werd ondraaglijke hoofdpijn en bleef dagen aanhouden daarbij werd ik steeds meer benauwd. Na 3 injecties van 15 mg vertrouwde ik de bijwerkingen niet meer, de[lees meer...] benauwdheid nam ernstig toe. Meteen de arts gebeld, spoed aanvraag bloedonderzoek en daar kwam uit dat de waardes niet goed waren. Doorgestuurd naar spoedeisende hulp, meerdere onderzoeken gekregen o.a scan met contrastvloeistof en daaruit kwam 'Meerdere longemboliën die centraal zaten'. Nacht op hartbewaking gelegen en 5 dagen op de longafdeling en voor de rest van mijn leven aan de bloedverdunners. In overleg met de arts accuut gestopt met MTX, het is immers bewezen dat (zeer zelden )longemboliën een bijwerking kan zijn van MTX. Mijn gezondheid heeft hier( en ook psychisch )wel een klap mee gehad!

17-10-2020 | Vrouw | 28
Reumatoïde artritis
Sinds 5 maanden gebruik ik 1 x per week MTX injecties. Het zelf injecteren blijft soms nog wat spannend maar het lukt. Ondertussen op de dosering van 20 mg. Ben een stuk stabieler qua ontstekingen geworden, ik heb reuma en SLE. Echter blijft toch ontsteking van mijn handen er regelmatig doorheen piepen waardoor stootkuur injectie prednison nodig is. Bijwerkingen zijn voo[lees meer...]ral branderig emulsie met inspuiten, de dag van injecteren en erna diarree en oversture darmen. De dag er na extreem vermoeiend, blauwe plekken na het prikken, haaruitval en aften. Er is zeker mee te leven omdat het de voordelen waard zijn. Heb wel ook sneller last van infecties omdat je weerstaan -100 word.

08-06-2020 | Man | 75
methotrexaat (10mg)
Reumatoïde artritis
Kan dit medicijn invloed hebben op je concentratievermogen , op het geheugen en een tragere reactie? Meer dan een opdracht krijgen is moeilijker te verwerken Vraag mij af of dit bijwerkingen kunnen zijn van methotrexaat of tekenen van een andere ziekte. Ze zijn ongeveer samen met de injecties begonnen. Heeft iemand gelijkaardige ervaringen ondervonden?

12-06-2019 | Man | 68

03-04-2019 | Vrouw | 57
Reumatoïde artritis
In eerste instantie met tabletjes mtx begonnen nadat RA was vastgesteld. Bij gebruik 20 mg mtx kreeg ik even verhoogde leverwaarde. Overgestapt op injectie pen 20 mg. en slik daarnaast Mariadistel om leverwaarde in toom te houden. Binnen 3 weken is leverwaarde gezakt van 57 naar 31.

15-02-2019 | Vrouw | 52
Reumatoïde artritis
Ik kreeg 15 mg Ledertrexate (2 x 7,5 mg) per week voorgeschreven door de reumatologe. Na elke inname was ik een dag of twee wat misselijk (vervelend, maar doenbaar), na een week of vier voelden mijn gewrichten (vooral reuma aan polsen) wat minder pijnlijk en gezwollen aan. Na een maand medicatie bleken mijn ontstekingswaarden gedaald - goed nieuws dus - maar bleken al mij[lees meer...]n leverwaarden (SGOT, SGGT, alkalische fosfatase, gamma GT) zeer ernstig verstoord. Gamma GT bijvoorbeeld stond op 582 (terwijl die onder de 33 moet staan). Ik moest onmiddellijk met deze medicatie stoppen. Zelfs na het stoppen bleven mijn leverwaarden nog een maand verslechteren, alvorens dan plots te verbeteren. Ze blijven evenwel nog te slecht om meteen met een ander geneesmiddel tegen reuma te starten.

Thyrax Duotab (871) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (597) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (566) - Antibiotica - penicillines breedspectrum