Ervaringen met Methotrexaat

methotrexaat

acute hoofdpijn buikmassa, linker onderste kwadrant buikklachten levertoxiciteit vermoeidheid

Artritis psoriatica (48 meningen)
Gewrichtsontsteking (10 meningen)
Ziekte van Crohn (9 meningen)
Colitis ulcerosa (1 mening)
Juveniele reumatoïde artritis (1 mening)

Bojan Nikolik (12-07-2015)

06-11-2018 | Man | 32
methotrexaat (25mg/ml)
Ziekte van Crohn
bijna een half jaar bezig meer wekelijkse injectie van MTX, eerst 3 maand 25mg en momenteel op het einde van 15mg. Dit om geen antistoffen aan te maken tegen Remicade en Immuran ben ik allergisch aan. Bij de 25mg was ik extreem misselijk tot zelfs braken zonder dat daar aanleiding van enige ziekte toe was. verder werkt het zeer fel op je gemoed en weinig goesting om vee[lees meer...]l dingen te doen. Bij de 15mg was is gelukkig dat het braken al wat minder fel was maar uiteindelijk blijft het op de tanden bijten. binnen 2 weken ben ik ervan af en dat doe ik nooit niet meer, wat een rotzooi.

18-09-2020 | Vrouw | 33
Artritis psoriatica
Ik gebruik dit medicijn omdat mijn ontstekingen niet weggingen en ik nog amper kon lopen van de pijn. Begin juli 2020 gestart, eerst 4 tabletten 2 weken lang, toen 7 tabletten 2 weken lang en daarna op de maximale dosering die ik besproken heb met de reumatoloog 10 tabletten van 2.5 mg. Dit neem ik elke zondag avond in, juist voor het slapen gaan omdat ik er heel moe van[lees meer...] word en een klein beetje duizelig. Op dinsdag en donderdag een foliumzuur tablet. Na alle nare ervaringen en negatieve berichten die ik had gelezen zag ik er erg tegenop om dit medicijn te gebruiken. Nu ben ik blij dat ik er aan begonnen ben, ik kan weer stukken fietsen zonder pijn en wandelen, heb echt een groot deel van mijn leven weer terug. Mijn hoofdhuid ziet er al veel rustiger uit en heb soms na een drukke dag nog wel stijve gewrichten maar dat is niet meer te vergelijken. De bijwerkingen zijn tot nu toe nihiel, heb wat maagzuur en haaruitval. Of dit hierdoor komt weet ik niet? Bloeduitslagen waren ook goed van de nieren en lever. Volgende week de volgende bloedafname. Hopelijk blijft het gaan zoals nu.

26-10-2016 | Vrouw | 33
methotrexaat (10mg)
Artritis psoriatica
10 jaar gebruikt tegen artritis psoriatica. Eerste jaren werkte het goed in combi met zalfjes. Laatste 3 jaar last van bijwerkingen als vaak grieperig en moe. Af en toe speelde huid en gewrichten alsnog op. De stelara die ik nu gebruik in plaats van methotrexaat is veel fijner.

23-03-2016 | Man | 33
Reumatoïde artritis
het werkte in eerste instantie goed indien gecombineerd met 2X200 mg plaquenil. Na een korte stopperiode weer begonnen met methotrexaat, leverwaarden bleken al snel niet goed te zijn. Waardoor ik binnenkort overstap op etanercept of adalimumab.

05-12-2015 | Man | 33
Psoriasis
Psoriasis. Na ongeveer 2 maanden Methotrexaat ingenomen te hebben, begon ik aan te komen. Het medicijn is het sterkst na 2 maanden dus. Dat was best schrikken, want ik sportte 3 x in de week, en 'was' fit. Ineens was daar 2 kilo in 3 dagen erbij :-(. Dus in 4 maanden totaal 5 kilo aangekomen. Ik heb het dus flink zwaar gehad om het gewicht laag proberen te houden, want het[lees meer...] lijkt net of elke maaltijd dubbel zo hard aankomt. Ik heb gevraagd aan de dermatoloog of dit normaal is en of dit veel voorkomt als klacht. Het staat dus niet in de bijsluiter.. zegt ze. Nou heb ik mijn bloed laten testen op een eventuele trage schildklier, en wat blijkt? Mijn schildklier werkt dus nu heel langzaam, dus je lichaam verwerkt dus alles traag, het gevolg is dus obstipatie, trage stofwisseling etc.. Het komt waarschijnlijk door de MTX, want het onderdrukt je immuunsysteem, dus ook je stofwisseling, wat dus door je schildklier wordt geregeld, en je schildklier regelt veel in je lichaam. Inmiddels ben ik gestopt met MTX, want de bijwerkingen zijn mij even teveel. Want MTX bijwerkingen hebben en trage schildklier wil je echt niet. Ik ben echt verschrikkelijk moe, lusteloos, concentratiestoornis, aankomen, benauwd, hartkloppingen..etc Ik weiger om weer te zwaar te worden, zoals ik dat vroeger was. Wie heeft hier nog meer last van? Deel je mening :-)

23-09-2022 | Vrouw | 34
methotrexaat (12,5mg)
Artritis psoriatica
Ik heb dit medicijn 8 jaar gebruikt waarvan de eerste 5 zonder problemen. Ik ben ook nog altijd te vrede met de goede werking echter wel moeten stoppen. Afgelopen 3 jaar oplopende darm klachten met als gevolg ziekenhuis opname ernstige darminfectie veroorzaakt door mtx. 5 dagen ziekenhuis, direct gestopt en nu 8 maanden verder zijn al mijn darm problemen verdwenen als snee[lees meer...]uw voor de zon

03-11-2018 | Vrouw | 34
methotrexaat (25mg/ml)
Artritis
Na een maand hoofdpijn ben ik ermee gestopt, het was geen doen meer

07-09-2018 | Vrouw | 34
methotrexaat (15mg)
Ziekte van Crohn
Nog weinig opties mogelijk. Nu 4 maanden mix injecties. Werkt goed alleen heel erge haaruitval... meerdere daarmee bekend. Eventuele tips zijn welkom!!! Nu begin ik ook jeuk te krijgen...hoop niet ook een bijwerking...

29-04-2015 | Vrouw | 35
methotrexaat (30)
Zwangerschap
In 2012 heb ik een erg zware MTX-kuur gehad in verband met een buiten baarmoederlijke zwangerschap. Het vruchtje was niet operatief te verwijderen zonder mijn baarmoeder te verliezen, dus werd door specialisten gekozen voor een MTX-kuur (vergelijkbaar met die van een leukemiepatient). Ik ben er ontzettend ziek, moe en lusteloos van geweest, maar ik merkte ook positieve bij[lees meer...]werkingen: mijn (artritis) psoriatica werd veel minder ernstig. Echter kreeg ik onlangs te horen dat ik (waarschijnlijk versneld door de MTX-kuur) in de de overgang zit. Ik ben net 35 jaar geworden en schrok me wild. Ik vraag me af of meer mensen last van deze vervelende 'bijwerking' hebben..

04-10-2022 | Man | 37
Reumatoïde artritis
Update: nu 3/4 jaar verder en alles is onder controle. De combinatie van MTx met prednison slaat echt enorm aan. Amper/geen last meer van de RA als ik maar hou aan RRR. Rust reinheid regelmaat. Ontwijk stress en ongezond eten, veel sporten etc

02-05-2022 | Man | 37
Reumatoïde artritis
In januari na veel twijfel en angst voor dit medicijn toch van start gegaan. Op voorhand: geen alcohol, plantaardig eten en veel sport/bewegen. Als de dood was ik voor bijwerkingen maar gelukkig na 4 maanden gebruik kan ik stellen dat er geen bijwerkingen zijn op wat vermoeidheid en sufheid op de dag van inname na. Ik zal periodiek dit platform gebruiken voor updates.[lees meer...] Het doel is ooit van mtx af te stappen en perioden zonder te proberen maar dit zal nog dik een jaar duren.

17-06-2019 | Vrouw | 37
Psoriasis
Ik neem sinds 5 weken voor psoriasis 1x 15mg per week, gedoseerd in 3x2 tabletjes (avond-ochtend-avond). Omdat het gedoseerd is in 3 ben ik niet misselijk, heb wel vaak een zware opgeblazen maag, alsof er een ballon inzit. Daardoor heb ik ook minder eetlust en ben ik vlugger verzadigd als ik eet, ben wel al een beetje gewicht verloren (3kg). Wat ik lastig vind is dat ik to[lees meer...]taal geen energie meer heb, exact 24u na inname van de eerste pilletjes en als ze dus ook allemaal binnen zijn, lig ik plat, heb dan 0,0% energie, het is kruipen dan, tot 48u na de eerste inname ben ik nog extreem futloos, het is pas die dag erna dat ik weer een beetje kan ondernemen met de nodige pauzes, want die energiedip blijft echt wel sluimeren. Ik vind die bijwerking de ergste, het is ook normaal, daar de MTX je imuunsysteem onderdrukt, maar het is niet fijn en het weegt soms op mijn gemoedstoestand. Na de tweede kuur merkte dat ik hoofdharen verloor, maar dat is helemaal weggegaan door de foliumzuur te verhogen (10mg ipv 5mg). Maar de effecten, wauw, het is ongelooflijk hoe goed het werkt!!! Ik wordt goed, vaak en van nabij opgevolgd, ook mijn bloed, alles is ok tot hiertoe. De dosis kan verminderd worden tot een onderhoudsdosis na een week of 8, wanneer het maximumeffect bereikt is. Ik hoop dan ook dat mijn energielevel wat verbeterd. Tot dan bijt ik nog even op de tanden.

21-10-2016 | Man | 38
Artritis psoriatica
Doordat mijn psoriasis overging in artritis psoriatica moest in switchen van medicijnen. De Psorinovo werkte alleen voor mijn huid, maar ik kreeg steeds meer gewrichtsklachten. In maart 2016 gestart met MTX, maar na de eerste bloedtesten bleek mijn lever dit medicijn niet zo goed te verdragen. Vervolgens steeds geminderd in de dosering, maar uiteindelijk zo laag uitgekomen[lees meer...] dat het middel niet meer effectief werkt. Inmiddels ben ik gestart met Humira injecties......ben benieuwd.

07-07-2018 | Vrouw | 39
methotrexaat (7.5mg)
Gewrichtsontsteking
Oktober 2016 methotrexaat gekregen na 3 maanden prednisolon, tegen poli artritis in de voeten wat het lopen zeer moeilijk en pijnlijk maakte, en extreme vermoeidheid (16 uur slaap nodig per dag). Methotrexaat opgebouwd tot 22,2 Mg per week tot december 2016. Toen namen de ontstekingen af. Nog 10 tot 11 uur slaap nodig per nacht en weer terug aan het werk gegaan (32 per wee[lees meer...]k). Onderhoudsdosering van 12,5mg gehad voor ruim een jaar. Toen langzaam gaan afbouwen via 10mg naar 7,5mg. Het middel werkt goed tegen de ontstekingen, maar zorgt wel voor bijwerkingen. Heb accuut moeten stoppen afgelopen mei door een leverontsteking en opgezette milt. Verbaasde me als geheelonthouder van alcohol cafeïne etc, ik neem nog geen paracetamol. Bleek te komen door CMV virus. Kan normaal geen kwaad maar kan in combinatie met methotrexaat deze klachten geven. Dus nu gestopt met methotrexaat. Merk dat ik maar 8 tot 9 uur slaap nodig heb per nacht, ben stuk vrolijker, en niet meer misselijk. De extra pondjes ben ik trots op. Hoop dat de ontstekingen niet terug komen. Word gemonitord door de reumatoloog, maar voorlopig ben ik hoopvol zonder medicatie :-)

03-09-2017 | Vrouw | 40
Artritis psoriatica
Na een paar maanden mtx geslikt te hebben voor mijn artritis psoriatica, kreeg ik geelzucht en ben abrupt gestopt, na maanden van onderzoeken ben ik goedgekeurd voor biological Stelara. Helemaal schoon na de eerste injectie😃

28-02-2017 | Vrouw | 40
Psoriasis
Ik heb waarschijnlijk een mix van psoriasis en eczeem. Na vele tests weten de doctoren het nog steeds niet. Heb jaren hormoonzalf gesmeerd en lichttherapie gehad, maar dat hielp altijd maar even. Daarna heb ik dimethylfumaraat geprobeerd, maar daar kreeg ik buikloop van. Toen neoral dat werkte bij mij ook niet en was vaak misselijk. Ik gebruik nu sinds 3 weken methotrexaat[lees meer...] en zie nu wel gelijk resultaat. Ben er op dit moment erg blij mee, bijna geen bijwerkingen! Alleen een beetje weeïg op de maag op de dag dat ik ze slik en de eerste week een paar plekjes in mijn mond maar daar gebruikte ik perio-aid voor om te spoelen, volgende dag was het weer weg.