Ervaringen met Neoral

Auto-immuunziekte (3 meningen)
Orgaantransplantatie (3 meningen)

22-10-2023 | Man | 50
ciclosporine (100mg/ml)
Ben begonnen na de atgam therapie met 2x 200mg. Na ca. 3 maand sloeg het aan en begon m'n beenmerg zich te herstellen. Ben nu heel langzaam aan het afbouwen met 25mg per 2 maand hopelijk blijven de bloedwaardes goed. Wel inmiddels amlodipine 5mg omdat m'n bloeddruk te hoog was. Goed medicijn voor me, wel veel lastige bijwerkingen.

15-09-2019 | Man | 62
ciclosporine (100mg/ml)
Eczeem
Na 2 dagen ben ik gestopt met 2xdaags 150 mg. De dosis verlaagd naar 100mg maar de bijwerkingen bleven. Dus na nog eens 2 dagen helemaal gestopt. Exceem is wel na 3 jaar helemaal weg. Heb nog wel moeite met mijn ademhaling. Over2 werken terug naar de dermatoloog. Mocht het weer terugkomen krijg ik hoogstwaarschijnlijk andere medicijnen.

22-04-2018 | Vrouw | 22
Eczeem
Ik had eczeem over mijn hele lichaam. Sinds hormoonzalven niet goed zijn voor je heeft mijn arts dit voor geschreven. Het effect was al te merken na 2 dagen. Rode plekken verdwijnen en de jeuk ook. Het was wonderbaarlijk hoe snel het werkte en goed. Ik had af en toe last van buikpijn, ontlasting was dunner, en hoofdpijn. Tijdens mijn menstruatie meer dan gewoonlijk. Haarg[lees meer...]roei wordt ook gestimuleerd, mijn haar was deels uitgevallen en mijn wenkbrouwen ook maar die beginnen langzaam terug te groeien. Nu moet ik er wel bij zeggen dat deze medicatie vrij duur is, maar zeker het geld waard. Eet meer vitamine c en water tijdens het gebruik van dit medicijn om klachten te verminderen.

13-01-2018 | Vrouw | 18
Eczeem
Ik gebruik nu ongeveer 3 weken het medicijn en van die 3 weken ben ik anderhalve week ziek geweest ongeveer. Dit is gespaard gegaan met erge buikpijn, misselijkheid en braken. Eczeem is afgenomen na ongeveer 3 à 4 dagen. Bijwerkingen nemen na verloop van tijd redelijk af. Hoe wel ik redelijk wat bijwerkingen heb, kan ik dit medicijn wel aan raden. Hormoonzalf en vette zalf[lees meer...] heeft geen werking meer omdat ik er imuun voor geworden ben. Na 5 jaar het ziekenhuis in en uit gegaan is hopelijk het einde nu een beetje in zicht!

30-04-2015 | Man | 48
ciclosporine (50mg/ml)
Eczeem
Ik doe nu voor de derde maal een Neoralkuur sinds een jaar of 5. Zeer efficient middel, werkt al na drie dagen inname. Ik ben nu ongeveer 2 maanden eczeem vrij. Moet wel iets extra nemen om bloeddruk te onderdrukken. Volgende week terug naar specialist en dan zal ik waarschijnlijk moeten starten met afbouwen. Ik weet van vorige kuren dat ik dit best zeer langzaam afbouw. I[lees meer...]ndien ik te snel afbouw sta ik de kortste keren terug vol eczeem. Maximum met 10mg om de twee dagen afbouwen.

22-08-2014 | Man | 53
Orgaantransplantatie
door Neoral raakten de bloedvaatjes in de nier verstopt, dus moest overstappen naar ander medicij, of halve dosering neoral met als nadeel dat proces doorging. Geen moeilijke keus dus

18-05-2014 | Man | 52
Eczeem
Ik heb al 45 jaar eczeem maar vanaf eind vorig werd het steeds heftiger. Maand geleden met middel begonnen. Het hielp al na 3 dagen.... ben nu 99% eczeem vrij!!! Bijwerking: heb er zeer warmte gevoelige vingertoppen van gekregen. Zal binnenkort (?) weer moeten stoppen en hoop niet dat het eczeem (weer) zo hevig terugkomt. We zullen zien...nu nog genieten van nage[lees meer...]noeg jeukvrij!

21-02-2013 | Vrouw | 34
Huiduitslag
Sinds april 2011 chronische netelroos. Dagelijks terugkerend; huid vol rode vlekken/bulten en jeuk. Na vele antihistaminica geprobeerd te hebben i.c.m. prednisolon, sinds februari 2012 Neoral voorgeschreven gekregen. Dit in combinatie met Semprex (antihistaminicum) en Hydroxizine (sederend antihistaminicum). Sinds ik de Neoral slik, ik begon met 2x per dag 50mg en slik nu [lees meer...]al 10 maanden 2x per dag 100 mg, is de netelroos minder geworden. Het is nog steeds dagelijks aanwezig, maar er valt iets beter mee te leven nu. Mijn bloeddruk is goed en mijn bloedwaarden zijn nog steeds in orde. De arts wil binnenkort wel proberen of ik met iets minder Neoral per dag toe kan. Vind ik doodeng, maar het zou wel fijn zijn als blijkt dat ik me met een minder hoge dosis ook kan "redden". Het leven met netelroos is verschrikkelijk, gék word je van de jeuk en lelijke rode vlekken/bulten die ineens overal kunnen onstaan (van kruin tot tenen) elke dag weer. Ik ben blij met de Neoral, het maakt het leven weer draaglijk, maar het blijft natuurlijk een zeer heftig medicijn. Voor mij tot nu toe het enige wat helpt en dan wil je wel... Bijwerkingen heb ik ook, maar die wegen niet op tegen het profijt dat ik van de Neoral heb. Ik heb last van verergerde haargroei op gezicht (gelukkig blond!), armen, benen; ben erg vermoeid; heb verzwakte spierkracht en mijn concentratie en geheugen zijn niet optimaal. Om niet ziekte te voorkomen en/of de ziekteduur te verkorten, slik ik dagelijks 1500 mg vitamine C, samen met een goede vitamine B-complex. Dit helpt echt!

04-06-2012 | Vrouw | 22
ciclosporine
Ik heb Neoral bijna een jaar gebruikt nadat ik plotseling last kreeg van hardnekkige eczeem. Eczeem was na een aantal maanden compleet weg. Helaas nadat ik 2 maanden gestopt was is de eczeem weer terug, maar in mindere maten. Veel last gehad van bijwerkingen; brandende handen en voeten (elke keer als ik van ruimte wisselde waar de temperaturen anders lagen) hoofdpijn, vaak[lees meer...] en snel ziek maar het ergste was dat ik snel moe was, heel snel moe. Maar de bijwerkingen zijn minder erg dan constant pijn hebben van de eczeem.

17-05-2012 | Man | 48
Auto-immuunziekte
Na start Neoral binnen 1 dag verlichting, dosis opgehoogd naar 2x dgs 200 mg. Huid kwam bij deze dosis pas in een stabiele fase. In het late voorjaar minderen ivm toename zonlicht en kans op huidkanker. Afbouwen van de dosis is zeer moeilijk en lukt eigenlijk niet. De jeuk keert in alle hevigheid terug, de huid gaat weer fors ontsteken en vraag me af of ik het ooit zo er[lees meer...]g heb gehad. Is dit gewenning aan het jeukvrij zijn? Ik vermoed van wel. Het liefste slikte ik het hele jaar door..

28-12-2011 | Vrouw | 21
ciclosporine
- Eerste paar weken getracht borstvoeding te geven (i.v.m. in de familie voorkomende allergieën zoals huis- en huidstof en eczeem) dit is niet gelukt - Overgestapt op flesvoeding; nutrilon; werd niet door haar verdragen; veel krampen, huilde veel ’s avonds en met name ’s nachts - Overgestapt op lichter verteerbare voeding; farilon; ging het beter - Heeft bij 6 weken ope[lees meer...]n eczeem op haar wangen - Heeft vanaf dan regelmatig eczeem plekken ook op armen/benen - Heeft een trage stoelgang - Is ’s nachts een onrustige slaper (tot ca. 5 jaar gemiddeld 3 – 5 x wakker per nacht) - Na overstap naar vaste voeding lustte ze alles - Was extreem bevattelijk voor verkoudheden en virussen (zat op een kinderdagverblijf vanaf 9 maanden tot 4 jaar) vaak “ziek, zwak en misseljk” Dat laatste letterlijk (is nog steeds zo) - Heeft 3x waterpokken gehad; bij 9 maanden, ca. 2 jaar en ca. 3 jaar - Na de 2x waterpokken direct er achteraan een darmvirus gehad; kon niets binnenhouden zat tegen uitdroging aan; gelukkig net voor het kritieke punt stopte het spugen. Is toen 6 weken niet naar het kinderdagverblijf geweest. - (bij 9 mnd. Oogafwijking geconstateerd, na jarenlange halfjaarlijkse controle op 4 jarige leeftijd vastgesteld in het UMCU dat het hier het sydrome van Duane betrof (aangeboren afwijking), niet volgroeid zijn van de oogzenuw in linkeroog. Gevolg; oog draait weg bij zoeken van beeld, gezichtveld geen 180 maar 90 graden. Oogafwijking is in de loop van de jaren nauwelijks tot niet zichtbaar meer. Geen enkele hinder van.) - Op 8 jarige leeftijd toen haar broertje van 3 jaar waterpokken had kreeg zij een extreme vorm van impetigo op onderkant billen, dijen, knieën - Op 9,5 jaar vlak voor de zomervakantie; astmatische bronchitis, vanaf dat moment aan de astma medicijnen (inhalator e.d. pufjes) extreem veel verkoudheidsklachten met longklachten , misselijkheid en spugen. - Hele middelbare schooltijd extreem veel ziek thuis geweest vanwege “niet lekker in d’r vel zitten”, benauwdheden, misselijkheid, vermoeidheid. Volgens huisarts te verklaren door haar gevoelige natuur en haar astma. - Aan het eind van haar middelbare schooltijd 16/17 jaar steeds meer darmklachten altijd met misselijkheid, extreem snel moe/vutloos en depressief. - Begon steeds meer te klagen over het feit dat ze van eten zich niet lekker ging voelen; verdroeg geen vlees meer, klaagde vaak na het eten over buikpijn en misselijkheid. - Tijdens stage op Curacao; HAL huidinfectie opgelopen die ondanks medicatie moeilijk stop te zetten was. Darmstilstand gehad. - Na terugkomst in Nederland in de medische molen terecht gekomen; bij internist in het Antonius Ziekenhuis Oudenrijn/Nieuwegein/Overvecht - Diagnose gluten en lactose intolerantie (voorjaar 2010); dieet + (pijn-)medicatie - Na meerdere afspraken bij de internist en dietiste volledig overgestapt op glutenvrij en soja...melkeiwit blijft ook heftig reageren - Januari 2011 Verhuisd naar Curacao; staat daar verder onder controle - April 2011 extreme vorm van eczeem met hoge koorts etc; alleen te stoppen met injecties en prednison - Augustus 2011 voor controle in Nederland; nog meer (voedsel / inhalatie)allergieën / intoleranties ontdekt (bij internist en dermatoloog); de lijst bestaat nu uit : gluten, lactose, melkeiwit, kabeljauw (wit vis), hooikoorts, huisstofmijt, dieren (honden en katten) advies doorgaan met prednison; maar proberen af te bouwen - Ook blijkt; allergisch voor vis in het algemeen en reageert ook heftig op kunstmatige kleurstoffen en conserveringsmiddelen - Vanaf september 2011 Afbouw prednison lukt niet; extreme eczeem komt telkens heftig terug. Nog steeds regelmatig ziek - Verder onderzoek - controle bij dermatoloog op Curacao ; blijkt ook nog eens allergisch voor chroom en nikkel - Na een half jaar prednison advies ; Start met volgend middel ciclosporine – neoral, slikt hier nu langere tijd 300 gram per dag van en kalmeert tot op zekere hoogte - Probeert voor zolang het goed gaat ciclosporine - neoral, bijwerkingen ; de eerste paar dagen het gevoel alsof zij in brand stond, toch besloten niet de arts de bellen en door te zetten. voor nu ; nog meer vermoeid, landurige hoofdpijn, ziek, zwak en misselijk maar dit is zij ook zonder medicatie, Ciclosporine - neoral onderukt tot dusver de heftige reacties van haar lichaam - Kan niet zonder medicatie maar zelfs met medicatie is ze vaak ziek en ze wordt steeds zieker, dit is niet meer te doen zo, we blijven doorgaan met onderzoeken, we hopen een second opinion te krijgen in het St Radbout.... Wie herkent zich hierin?

20-09-2011 | Man | 21
Nefrotisch syndroom
In het begin sloegen de medicijnen erg goed aan... na 2 jaar begonnen de medicijnen toch hun functie te verliezen en ben ik ermee gestopt! Qua bijwerkingen viel het opzich reuze mee alleen merkte ik dat mijn lichaam het er steeds zwaarder mee begon te krijen... Ik kon dit redelijk goed aan de kant zetten en toch doorgaan met sporten etc. maar het koste mij erg veel moeite!

11-12-2009 | Man
Constitutioneel exzeem
vindt het een goed medicijn alleen de bijwerkingen(bultjes hals,hoofd,borst en vermoeidheids aanvallen) vind ik dan wel vervelend maar dat liever dan 24 uur jeuk en krabben etc

30-11-2009 | Man
Niertransplantatie
Ik heb het gevoel dat ik in gewicht ben toegenomen door neoral gebruik. Ook de problemen met zien en horen,sinds mijn niertransplantatie en het gebruik van neoral. De bijsluiter beschrijft ook afname van zichtsvermogen mijn specialist ontkent dat het aan de neoral kan liggen.

28-05-2021 | Vrouw | 33
ciclosporine (100mg)
Psoriasis
Ik heb heel het parkoer afgelegt. Zalf,zeep. Niets helpte. Terug na de dokter en nu willen ze gaan starten met neoral maar ik zelf ben beetje bang voor bijwerkingen. Iemand tips wat ik kan doen? Grtjes

08-09-2018 | Vrouw | 32
ciclosporine (100mg)
Eczeem
Zolang ik gedoseerd inneem blijft de eczeem onder controle, neem medicijn voor het naar bed ga zodat ik geen last heb van de bijwerking. Bijwerking: Raar tintelend warm gevoel over huid, voelt heel erg temperatuur verschil op huid. Gevoel verdwijnt na een paar uur.