Ervaringen met Thiosix

tioguanine

overal spierpijn gewrichtspijn

Ziekte van Crohn (23 meningen)
Colitis ulcerosa (12 meningen)

15-11-2017 | Vrouw | 21
Ziekte van Crohn
Na een maand gebruiken van Thiosix werd ik erg ziek. Mijn beenmerg maakte geen cellen meer aan, waardoor ik 3 weken lang in het ziekenhuis heb moeten liggen en 8 bloedtransfusie's heb moeten ondergaan. Mijn HB was op het laagste 3.7 en mijn trombo's 8. Ik werd goed in de gaten gehouden omdat er zomaar ergens in me lichaam een bloeding kon ontstaan. Ik had geen weerstand [lees meer...]waardoor ik een keelontsteking kreeg en een abces bij mijn amandelen. Mijn amandelen en het abces zijn na de 3 weken ziekenhuis opname verwijderd. Ook was ik erg overgevoelig en kreeg ik hele heftige antibiotica uitslag ( die bestreden moest worden met prednison) en gal bulten ( van de bloedtransfusie). Doormiddel van een beenmergpunctie en bloedonderzoek hebben ze uiteindelijk bepaald dat dit komt door een bepaalde afwijking van een gen ( TPMT ). Door deze afwijking heb ik eigenlijk een overdosis van dit medicijn gehad. In de maand voor mijn ziekenhuis opname voelde ik mij erg vermoeid, futloos en had ik last van oorsuizen. Ook kreeg ik erg snel grote blauwe plekken en bij het optillen van zware dingen puntbloedingen op mijn handen ( ik dacht er toen die tijd verder niets van omdat ik bezig was met een verbouwing op het werk ). Ook werd ik in de gaten gehouden door mijn arts die mij bloed liet prikken. Dit is normaal bij het gebruik van thiosix. Bij de 1ste meting was mijn HB iets verlaagd, maar verder was er niet veel aan de hand. In het ziekenhuis waar ik ben opgenomen hadden ze dit nog nooit eerder meegemaakt terwijl mijn arts vertelde dat hij dit medicijn al 40 jaar gebruikt bij patiënten. Ik wil met mijn bericht mensen waarschuwen goed op te letten of je deze bijwerkingen hebt en vroeg in te grijpen wanneer je het niet vertrouwd. Dit bespaard je namelijk zoals je hierboven kunt lezen een hoop ellende😜. Ik ben gelukkig een nuchter persoon die zich niet snel laat kennen, maar het blijft zuur om te weten dat 1 simpel bloedonderzoek mij al deze ellende had kunnen besparen.

23-03-2021 | Vrouw | 22
Ziekte van Crohn
Al veel medicatie geprobeerd, werkte niet goed genoeg/teveel bijwerkingen/kon er niet tegen. In oktober 2020 gestart met Thiosix 20mg. Merkte al snel bijwerkingen zoals misselijkheid, minder eetlust, vermoeidheid, licht ontstoken ogen en na een maand gebruik voor mijn gevoel wel flinke haaruitval. Ik dacht daar gaan we weer. Ik nam altijd 1 tablet 's ochtends in op een leg[lees meer...]e maag. Na melding van deze bijwerkingen aan mijn dokter, is er besloten om het te spreiden over de dag, dus 10mg 's ochtends en 10mg 's avonds. Hierdoor werden de bijwerkingen al snel minder, en heb nu eigenlijk nergens meer last van behalve van af en toe nog wat typische crohn-klachten, maar daar kan ik mee leven. Met andere woorden: het was even doorzetten, maar heb eindelijk iets gevonden wat werkt voor mij.

08-11-2022 | Vrouw | 23
Ziekte van Crohn
In Augustus 2022 begonnen met thiosix 20 mg te nemen voor mijn crohns, na 3 maanden (dus nu Oktober) gebleken dat het medicijn mij niet geholpen heeft, jammer genoeg ook met veel bijwerkingen waaronder veel maagpijn, misselijkheid en wondjes in de mond. Bloedverlies in de darmen is iets rustiger na thiosix maar niet weg.

11-12-2023 | Man | 25
Colitis ulcerosa
Ivm colitis dit medicijn voorgeschreven gekregen alvorens ik mercaptopurine/purinethol geprobeerd had. Zeer effectief medicijn waarbij ik gelukkig maar een lage dosering nodig heb. Ervaar weinig tot geen bijwerkingen, soms wat haaruitval. al met al tevreden over het middel.

29-09-2022 | Vrouw | 25
Ziekte van Crohn
Drie jaren geleden kreeg ik geelzucht en extreme haaruitval door een combinatie van azathioprine en Pfeiffer. Ik ben toen uit nood overgestapt op Thiosix. Ik gebruik het nu dus 3 jaren en heb weinig tot geen bijwerkingen ervaren. Ik ben soms moe, maar mijn Crohn is al nagenoeg 3 jaren helemaal stabiel. 4 keer per jaar bloedprikken en af en toe een calprotectine test, alle [lees meer...]uitslagen altijd perfect. Ik merk wel een sterke vermindering in libido sinds het gebruik van Thiosix, maar dat kan me ook gestolen worden vergeleken bij hoe goed ik mij voel door dit medicijn.

06-02-2017 | Vrouw | 25
Colitis ulcerosa
Thiosix voorgeschreven gekregen, omdat azathioprine niet goed omgezet werd door mijn lever en allopurinol voor teveel bijwerkingen zorgde. Ik gebruik het in combi met mesalazine en dit lijkt een goede onderhoudsbehandeling voor mij te zijn. Mijn ontlasting ziet er voor het eerst weer goed uit, ik voel me energieker en meer actief. Gebruiksinname heel gemakkelijk, klein pil[lees meer...]letje in de ochtend. Ik ben tevreden en ik hoop dat mijn klachten weg zullen blijven. Heb wel last van huiduitslag maar daarvoor ga ik een verwijzing naar de dermatoloog vragen.

23-12-2022 | Vrouw | 28
Ziekte van Crohn
Eerst maanden lang prednison gehad met veel bijwerkingen, vervolgens gestart met Puri-nethol dit leek allemaal goed te gaan tot ik na een paar maanden alleen maar vermoeider werd, kon amper lopen van de spierpijn, en gewrichtspijn, zag overal als een berg tegenop. ik had spijt dat ik ooit met mijn klachten naar de dokter was gegaan aangezien ik me beroerder voelde van de b[lees meer...]ijwerkingen van alle medicijnen dan van de ziekte, uiteindelijk na weken door tobben bloedspiegel laten prikken, spiegel was veelste hoog vandaar de bijwerkingen. Geswitcht naar thiosix ik gebruik dit nu een paar maanden ik heb geen bijwerkingen voel me minder moe, weinig last van mijn darmen en bloedwaardes zien er beter uit, en minder haaruitval dan van de puri-nethol nu hopen dat het zo blijft.

06-11-2020 | Vrouw | 28
Ziekte van Crohn
Beste mensen, Ik gebruik de thiosix nu enkele maanden en ben best wel blij met het medicijn! Mijn ontsteking waarde was erg goed de laatste keer dus echt top. Nu was mijn vraag hebben jullie ook last van gewicht schommeling en heel veel honger? Ook krijg ik elke x aften in mijn mond. Weet niet of dit er ook mee te maken kan hebben.

18-01-2019 | Man | 28
Ziekte van Crohn
Na een perianaal abces naar de MDL arts doorverwezen, waarop de ziekte van Crohn werd vastgesteld. Azathioprine opgestart, na 3 weken met een acute alvleesklier onsteking opgenomen in het ziekenhuis. Ik bleek allergisch te zijn voor Azathioprine... Nu enkele maanden op de Thiosix, voor het eten in nemen, naast een gigantisch opgeblazen gevoel weinig bijwerkingen. Goede [lees meer...]ontlasting... Voorlopig onder verscherpt toezicht van de MDL arts...

18-07-2022 | Vrouw | 31
Ziekte van Crohn
Ik slik dit medicijn ongeveer 3 maanden. Vanaf het begin heb ik al veel klachten; erge buikkrampen, niet goed naar de wc kunnen, veel pijn bij ontlasting, schimmelinfecties en rugpijn. De verpleegkundig specialist raadt aan om nu 10 mg te slikken i.p.v. 20 mg. Heeft iemand dit al een keer geprobeerd? Zo ja, zijn de klachten erg afgenomen? Ik heb de klachten als erg vervele[lees meer...]nd ervaren, vandaar dat ik er tegenop zie om dit medicijn weer in te nemen.

09-04-2024 | Vrouw | 36

gewrichtspijn overal spierpijn

Ik gebruik thiosix nu al 4 jaar ongeveer. Laatste 1,5 jaar in de laagste hoeveelheid. De arts blijft zeggen dat dit voor levenslang zou gelden maar mijn gewrichtspijn en spierpijn wordt met de dag erger. Kan bijna niet meer op mijn benen staan, pijn in handen, rug en schouders. Ook armen optillen wordt steeds moeilijker . De pijn kan ook verspringen naar andere plekken. O[lees meer...]p deze manier gaat de levenskwaliteit heel erg omlaag. Mijn arts blijft zeggen dat ze deze klachten raar vindt en niet eerder heeft gehoord. heeft iemand hetzelfde ook veel last van gewrichtspijnen? En wat helpt er voor jullie daartegen?

26-06-2019 | Vrouw | 41

26-05-2018 | Man | 41
Ziekte van Crohn
Hiervoor infusen (remicade) gehad en andere tabletten waar ik erg ziek van werd. Deze slaan op dit moment goed aan, geen bijwerkingen, elke avond eentje voor het slapen. Normale ontlasting, geen krampen meer, bloedwaarden zeer goed.

04-12-2016 | Man | 42
Ziekte van Crohn
Voorheen azathioprine gebruikt, spiegel werd niet hoog genoeg en de bijwerkingen werden steeds erger. Overgestapt op thiosix en dat lijkt te werken vooralsnog. Wonderlijk ook geen bijwerkingen mogen ervaren hiermee, zelfs niet misselijk geweest.

23-09-2021 | Vrouw | 46
tioguanine (20)
Ziekte van Crohn
Ik heb met verbazing het stuk gelezen uit 2017 over het falen van het beenmerg door het gebruik van thiosix . Ook bij mij is dit gebeurd! Ik zou hier heel graag meer over horen . Ik zit nog midden in het proces en artsen schijnen hier niet veel ervaring in te hebben. Wie kan mij informatie geven over het herstel ?

08-12-2019 | Man | 49
Colitis ulcerosa
ik had hiervoor aza en zware bijwerkingen ,hele heftige gewrichtspijnen ,koorts,rillingen,spierpijn,huiduitslag,kon bijna niet meer lopen.ik was ermee gestopt en alle problemen waren binnen 5 dagen weg.aza is zeer zwaar vergif voor mij