Ervaringen met Allopurinol

Jicht (101 meningen)
Niersteen / -stenen (1 mening)

Bojan Nikolik (29-06-2015)

01-04-2023 | Man | 54
Jicht
Moet het medicijn een kans geven, vooralsnog terug bij af. Wordt er zwaar moedeloos van.

23-11-2022 | Man | 54

08-07-2020 | Man | 55
Jicht
Sinds een jaar of 7 klachten in polsen, enkels, voeten, tenen of de gewrichten in de voet evenals peesaanhechtingen polsen. Klachten vaak onderdrukt met diclofenac destijds maar de klachten werden frequenter dus van de reumatoloog in eerste instantie allopurinol voorgeschreven gekregen dosering 2 maanden 100 mg daarna ophogen naar 300 mg per dag. Mijn waarden lagen destijd[lees meer...]s vrij hoog nl op 0,53. Dit bouwde in een jaar af naar eerst 0,43 daarna 0,35 en 0,31. Klachten werden minder maar verdwenen niet. Na 2 heupoperaties gehad te hebben welke de jicht getriggerd hebben zoals bekend is de Allopurinol opgehoogd naar 400 mg. Ik kreeg enorm dike enkels en onderbenen en mijn polsen waren ook vaak zeer dik en ontstoken. Vocht afgenomen om toch de conclusie te komen dat het wel jicht is maar met urinezuurwaarden van 0,28 dit weer niet paste bij de diagnose jicht. Wederom een verhoging van de Allopurinol naar 2x daags 300 dus 600mg p/d. Plus een injectie prednison in de pols en 1 in de bil als depot. Na 2 dagen klachten geheel verdwenen pijnvrij geen dikke enkels meer of polsen. Dat is nu 10 dagen geleden en mijn gevoel zegt dat de injectie prednison uitstekend helpt. Ik kan alleen nog niet zeggen voor hoelang omdat het nog te recent is. Maar wat een genot om weer normaal te kunnen lopen of dingen te kunnen doen. Het was echt een kwelling. Ik denk zelf omdat jicht een auto-inflammatoire aandoening is mij lichaam te heftig reageert op indringers in dit geval de kristallen. Vreemd blijft wel dat mijn waarden laag waren (0,28) en toch die aanvallen bleven komen. Verder heb ik gevraagd of eten en drinken van invloed is of kan zijn op jichtaanvallen. Blijkt dat dit slechts 10% van invloed is de rest is genetische aanleg. Wat ik wel weet na veel onderzoek op internet is dat er nog maar weinig bekend is over de juiste behandelingen en dat jicht ook een marker is voor cardiovasculaire aandoeningen. Dat is van mijn vader's kant het geval dus daar wil ik zelf iets meer onderzoek naar laten doen. Conclusie bij mij is dus dat Allopurinol na anderhalf jaar nog steeds niet afdoende werkt tegen jicht.

24-05-2019 | Man | 55
Jicht
Ik ben een zware jichtlijder vanaf mijn 40ste levensjaar. Heb nu 15 jaar jicht en altijd reactief jichtaanvallen met Colchine en diclofinac bestreden. Ik heb minimaal elke maand een zware of minder zware aanval. Om gek van te worden. Sinds 5 maanden gebruik ik Allopurinol 300mg per dag. Zelfs dat helpt niet. 2x per maand een aanval. Moet ik nu overgaan op een hogere doseri[lees meer...]ng 400, 500mg, of een andere medicatie zoeken. Wie heeft hier ervaring mee?

18-03-2019 | Man | 55
Jicht
Na zeker 2 jaren sukkellen met zeer pijnlijke voeten, vooral de voorvoet bij de dikke teen waren rood en gevoelig. Moest zeer vaak Diclofinac 75 mg innemen tegen de pijn. Eerste diagnose reuma daarna overbelasting daarna halux valgas maar bleek gewoon Jicht te zijn. Nu al maanden totaal pijnvrij en kan makkelijk lange stukken lopen of de hele dag staan. Ben echt blij [lees meer...]deze aanvallen niet meer te hebben.

30-11-2013 | Man | 55

26-08-2011 | Man | 55
Jicht
Jaren last van jicht gehad, overal kreeg ik het. Ben bovengenoend medicijn gaan gebruiken, heb nergens geen last meer van. Ik drink toch op zijn tijd een lekker glaasje bier. gr.

22-08-2011 | Man | 55
Jicht
Erg veel bijverschijnselen zoals depressief, huiduitslag (vooral in gezicht) hoge bloeddruk, slaperig, lusteloos, jeuk, schilferige huid op de handen, algeheel gevoel van malaise, chronische keelontsteking, hoofdpijn en duizeligheid. Ben nu gestopt iom de reumatoloog. Beter 1x per jaar jicht dan 365 dagen ellende per jaar. Tot voor kort geen relatie gelegd tussen de sym[lees meer...]ptomen en het gebruik van Allopurinol.

16-04-2019 | Man | 56
Artrose

25-03-2018 | Vrouw | 56
allopurinol (10mg)
Jicht
Na enkele pijnlijke jichtaanvallen eindelijk begrepen dat het aan te hoog urinezuur in bloed lag dus huisarts schreef Allopurinol voor. Na een maand: als ik hurkte om iets op te rapen, viel ik gewoon om en kon slechts met véél moeite recht op eigen kracht. Ook bloeddrukval zodat ik een paar keer voluit op mijn gezicht ben gegaan en 1x van boven van trap naar beneden ben g[lees meer...]evallen. Bovendien heel beangstigende donkere gedachten terwijl ik normaal héél positief ingesteld ben! Kan nu begrijpen dat iemand met dit medicament neemt & een echte tegenslag in het leven kmoet verwerken, dit niet kan onder invloed van Allopurinal. Ben op eigen houtje gestopt en na een maand was ik weer helemaal 'de oude' mezelf(qua spierkracht en opgewektheid)

17-02-2013 | Man | 56
Jicht
Gebruik Allopurinol, 300mg/dag al vele jaren. Voor ik Allopurinol gebruikte heb ik diverse jicht aanvallen gehad, die steeds frequenter werden. Na die tijd jicht vrij tot begin 2013 toen ik een weer een jicht aanval kreeg in mijn knie. De dosis is toen verhoogd van 300mg naar 400mg

19-06-2022 | Man | 57
Jicht
Ik gebruik sinds kort Allopurinol en heb erge last van hoofdpijn en last van de ogen, kan iemand mij vertellen hoe lang deze bijwerkingen aanhouden ?

19-03-2017 | Man | 57
Jicht
Gebruik het medicijn nu al een half jaar en het helpt geen moer. Nog steeds regelmatig een jichtaanval. Wat enigszins werkt is de alcoholconsumptie reduceren, verder kom ik voorlopig niet.

12-09-2012 | Man | 57

18-01-2012 | Man | 57
allopurinol
Werkt prima, sinds enkele maanden geen jicht aanval meer gehad duurde wel 6 maanden voor een goede werking .

25-04-2018 | Man | 58
Jicht
Tot vijf jaar geleden bijna maandelijks een jichtaanval in mijn voet en enkel. Na t starten van de allopurinol geen jichtaanvallen meer gehad. Sinds een paar weken heb ik allopurinol van het merk Mylan gekregen. Nu heb ik na een aantal weken na het starten van het slikken van dit merk allopurinol een jichtaanval in het gewricht van mijn duim. Zou deze aanval sinds jaren te[lees meer...] maken kunnen hebben met het merk dat ik nu slik?