Ervaringen met Femara

Borstkanker (93 meningen)
Baarmoederkanker (2 meningen)

Behandelingen met nieuwe antikankermedicijnen worden te vaak onnodig stopgezet.

onderzoeker Christine Boers-Doets (11-09-2019)

03-06-2013 | Vrouw | 58
Borstkanker
November 2007 borstkanker geconstateerd. Slechts 1 klier besmet maar ivm kalkspatten toch algehele amputatie rechterborst. 25 bestralingen, chemo en herceptin. Herceptin liep uit op hartfalen dus daar moest ik mee stoppen. Daarna femara. De eerste drie jaar veel last van mijn gewrichten en gewichtstoename. Veel opvliegers, met name 's nachts!!! Geen enkele last van depress[lees meer...]iviteit gehad. Ben ook altijd normaal blijven werken (sta voor de klas) Na ongeveer drie jaar is de stijfheid volledig verdwenen. Opvliegers bleven maar ja, alles went...... Ik ben net gestopt dus ben benieuwd of ik de overtollige kilo's snel kwijt raak en de opvliegers af zullen nemen.

21-04-2012 | Man | 59
Borstkanker
in 2001 borstkanker gehad met uitzaaiingen in de lymphe. Dubbrlzijdig geamputeerd en okseltoilet. 5 chemokuren en 32 bestralingen gehad. In 2010 uitzaaiingen in de botten, volledig skelet. Sindsdien slik ik femara en 1x per 4 weken zomara infuus. De bijwerkingen van femara zijn stevig, veel pijn in de gewrichten, vooral enkels en polsen. Stijfheid en pijn na even zitten e[lees meer...]n net als veel van jullie vaak het gevoel dat ik 80 ben, gevolg was dat ik dreigde weg te kwijnen op de bank. Sinds een half jaar bij de fysiotherapeut met specialisatie oncologie. Dat werkt fantastisch, zij heeft een programma voor me bedacht om conditie en spierkracht te vergroten en ik voel me ontzettend veel beter, ook omdat ik nu zelf iets doe en niet meer passief afwacht. De femara werkt goed, de kanker is stabiel op dit moment en de bijwerkingen zijn nu beter te verdragen, een aanrader voor iedereen!

15-03-2012 | Vrouw | 55
Borstkanker
1996 borstkanker gehad, 35 bestraling na een jaar genezen terug aan het werk october2010 botmetastasen tengevolge van borstkanker, linker schouder en rechter heup aangetast, bestraling en novaldex, november 2011 uitzaaiing linker heup en dorsale rugwervels 4/5/en 6, bestraling, femara en om de vier weken zometa, van de zometa een dag of drie ziek, van de femara pijnlijke g[lees meer...]ewrichten en vapeurkes die niet te beschrijven zijn druppels lopen over me heen, en soms hoofdpijn, maar we gaan door, we moeten wel voor mijn man en mijn vier kleinkinderen, niet tegenstaande het niet altijd even goed lukt, sterkte aan iedereen

13-02-2012 | Vrouw | 55
Borstkanker
Februari 2011 met borstkanker diagnose. Eiwitgevoelige en hormoongevoelige tumor. Eerst Chemo om de tumor te verkleinen (3 x Fec en dan 3 x Taxotere en Herceptine) Vervolgens in Juli is mijn linker borst afgezet plus de klieren weggenomen. Eind Juli met de Femara begonnen. Stond er sceptisch tegen over want een lotgenote van me had er enorme last van. In augustus herbegonn[lees meer...]en met de herceptine (om de 3 weken) In september 25 bestralingen gekregen. Ondertussen de nevenwerkingen. Steeds na checken of het overal is of alleen maar aan een kant. Zo distilleer ik of het van de herceptine komt, van de lymfekliere die weg zijn of van de femara..... ik heb pijnlijke enkels (femara) opgezwollen benen (herceptine) tintelende handen? slijmvliezen (overal) staan droog, bloedneus, korsten . Geen koppijn, geen haaruitval maar nu na 6 maand ben ik 5 kg verdikt en daar zit ik mee. Eind dit jaar kom ik in aanmerking voor een borstreconstructie en verkleining maar ze doen niks met het gene wat er door de femara bijkomt....... gemoedswisselingen? ik dacht dat dat de menopauze was ;) dus dat zit allemaal in dit pilleke? ok. totdaar toe. Opvliegers ? niet meer als anders, zo van Oh, ik heb precies een beetje koorts, en dan later ist voorbij... Gelukkig maar. Moeilijk in slaap vallen? Ja en vaak wakker worden (soms door het geronk van mijn man ;) ) Ik heb trazolan klaar liggen om in slaap te vallen alst moet. Dus ik heb al 6 maand van de 5 jaar achter de rug. Wat moet ik doen? hebben we de keuze? ik wil niet meer een soortgelijke kanker. En een ander ook niet ..... en hoe kan ik de effictiviteit beoordelen???????

25-01-2012 | Vrouw | 48
Borstkanker
Sedert januari 2010 gebruik ik Femara. Daarvoor heb ik 2,5 jaar Tamoxifen gekregen. Femara heeft zeer vervelende bijwerkingen. Door de bijwerkingen staat mijn leven op zijn kop. Ik heb werkelijk alle bijwerkingen gehad, hartkloppingen, slapeloosheid, stemmingswisselingen, haaruitval, gewichtstoename (in totaal 20 kg), pijnlijke en stijve gewrichten, buikpijnen, bloedingen [lees meer...]bij vrijen, extreme vaginale droogheid. Ik heb me steeds geprobeerd over deze klachten heen te zetten maar op een gegeven moment is je veerkracht op. Ik kan thuis niet meer functioneren en heb problemen op mijn werk omdat ik zo nerveus ben en onzeker. Bij mijn werkgever heb ik dan ook nooit gemeld dat ik borstkanker heb gehad, angst dat men niet aannam. Ik moet nog 5 maanden femara gebruiken maar dan is de vraag of de klachten verminderen en of ik dan niet weer meer risico loop uitzaaiingen te krijgen in de vitale delen. Ik heb een volledige amputatie gehad met okselkliertoilet. Van mijn okselklieren waren 72% aangetast. Kortom, femara verlengd hopelijk mijn kankervrije periode (het liefst komt het nooit meer terug) maar de kwaliteit van mijn leven is beduidend minder.

16-01-2012 | Vrouw | 69
Borstkanker
In juni 2009 borstbesparende operatie en okseltoilet gehad. 25 x bestraald.4 chemokuren. Ik doe mee met het Mindact onderzoek Ben geloot voor 7 jaar Letrozol. Ik heb spierpijn , botpijn meer hoofdpijn stijfheid en haaruitval. Met de meeste bijwerkingen kan ik goed leven. Maar die haaruitval vind ik heel erg. Mijn haar is erg dun en futloos geworden en ik ben veel haar ve[lees meer...]rloren. Het valt nog steeds uit. Het begon na ong 1 1/2 jaar letrozol slikken. Toch ga ik nu nog door. Ik hoop dat het stopt

03-01-2012 | Vrouw | 65
letrozol
ter voorkoming van, merk opzich niks van bijwerkingen.

23-10-2011 | Vrouw | 49
Borstkanker
Ik heb na een borstbesparende operatie, 32 bestralingen, 4 chemokuren en 12 keer de Taxol met Herceptin en daarna nog 52 weken Herceptin ook de Femara. Meteen Femara gevraagd omdat ik om me heen slechte ervaringen hoorde met Tamoxifen. Voel me eigenlijk heel goed, een enkele opvlieger en wat stijf in de gewrichten. Slik wel aanvullende 'medicijnen' van de orthomoleculair a[lees meer...]rts. Ben weer fulltime aan het werk en slaap prima. Vermoeidheid gaat wel aardig, 's avonds lekker op de bank en niet teveel meer doen. Sterkte iedereen voor diegenen die wel veel last hebben.

24-08-2011 | Vrouw | 56
Borstkanker
sinds januari 2011 slik ik femara. Naast pijn en stijfheid in gewirchten heb ik geen nare bijwerkingen. De pjn in gewrichten maken mij wel onrustig, in de zin dat ik de pijn niet altijd kan duiden. hoort dit erbij, of is het een uitzaaiing, vraag ik mij dan af. Dit jaar ging ik tijdens vakantie voor het eerst weer zwemmen, mijn bewegingen gingen niet soepel, ik voelde mij [lees meer...]vanwege de stijfheid net een robot. Wel sport ik dikwijls om mijn lichaam gezond en soepel te houden. Verder slik ik supplementen op orthomoleculaire basis om mijn lichaam een extra steun in de rug te geven. de slechte slapers onder jullie: misschien zijn jullie gebaat bij melatonine, maar dan 25 mg. dt slik ik sinds het begin, niet vanwege slaapproblemen, maar omdat het ontstekingen tegengaat. Melatonine kan door de orthomoleculaire arts worden voorgeschreven en heeft geen enkele bijwerking. iedere ochtend wel verkwikt weer wakker. alle goeds, G.

21-07-2011 | Vrouw | 39

05-07-2011 | Vrouw | 58
Borstkanker
Sinds 2009 aan de femara. de laatste maanden erge botpijnen en pijn in schouder en nek aan de kant waar ik geopereerd ben. Voor het laatste inmiddels manele fysio en op advies van oncoloog nu voor een maand gestopt met femara. Hierbij nog slecht slapen en nachtzweten. Wie rekent deze klachten?

05-06-2011 | Vrouw | 48
Borstkanker
Ik heb de hele dag honger, ben al 5 kilo aangekomen. Heel veel pijn in heupen, knieën en rug. Heel af en toe een opvlieger. Veel moe. Beetje down.

08-03-2011 | Vrouw | 59
Borstkanker
Gebruik na een half jaar Tamoxifen nu al weer 3 jaar Femara. Periodes met opvliegers, dan weer tijden nauwelijks. Kan de hele dag door eten, maar ben slechts 2,5 kg aangekomen. Dat vergt wel discipline! Slaap onverminderd slecht.... maar dat went ook! Maak me er niet druk om, dat helpt beslist. Pijn in spieren op wisselende plaatsen in het lijf, maar energie heb ik nog[lees meer...] steeds voor 10. Depressief ben ik nog nooit geweest en nu ook niet! Die medicijnen moeten nu eenmaal!

30-01-2011 | Man | 55
Borstkanker
na drie keer borstkanker ben ik na zes chemokuren en na verwijdering van de tumor en 25 bestralingen aan de femara en krijg zoladex. voel me goed maar heb veel opvliegers en vaak ogen die tranen. de laatste keer is mijn borstspier rechts verwijdert omdat de tumor er doorheen was gedrukt. doe mijn werk als automonteur weer van 8 tot 16 uur . ben blij met dit medicijn en[lees meer...] kan over twee jaar stoppen. sterkte allemaal vr. gr. jan

25-01-2010 | Vrouw
Borstkanker
Ik ben na borstamputatie beidezijds begonnen met het slikken van femara.Ik heb veel last van spierpijn en gewrichts pijnen.Ik ben in bijna 5 jaar slikken van femara 10 jaar ouder geworden. En ik ben 30 kilo aan gekomen omdat ik altijd honger heb.Ik ben erfelijk belast met het gen,dus ga ik zeker door met het slikken van femara.Ondanks de pijnen.

08-06-2023 | Vrouw | 61
letrozol (2,5mg)
Borstkanker
Dag Mevrouw ,ben beetje aan het zoeken op pc naar Femara ,ik ben net 3 dagen ermee gestart .Heb 2 weken geleden een borstbesparende ingreep gehad en men sentinel ook verwijderd .er volgen nu nog bestralingen 5 of 15 .had geen uitzaaingen maar is een hormonale tumor ,dus men oestrogeen moet op nul.Hopende gaat het goed met u nu ,vriendelijke groeten Katrien