Ervaringen met Femara

Borstkanker (93 meningen)
Baarmoederkanker (2 meningen)

Behandelingen met nieuwe antikankermedicijnen worden te vaak onnodig stopgezet.

onderzoeker Christine Boers-Doets (11-09-2019)

19-10-2013 | Vrouw | 49
Borstkanker
Okt 2008 Borstamputatie rechts met directe reconstructie , tumor 3 cm en groot gedeelte borst DSIS, geen uitzaaiingen in klieren. Ik doe mee met Mindact onderzoek , geen chemo ( maar 2,4% winst) wel hormoontherapie, loting 2 jr tamoxifen en 5 jr Femara. In dec 2013 gaan de laatste 2 jr in. Iedere 4 weken zoladex injectie om in de overgang te blijven. Vooral het eerste half[lees meer...] jaar heel veel pijn in mijn lijf gehad van femara, daarna voornamelijk pijn in gewrichten na flinke inspanning of wandeling, steken in elleboog, pijn in handen en vingers, wazig zien en gezichtsvermogen is achteruit gegaan, gewichtstoename, problemen met kiezen in onderkaak zoals ontstekingen zover dat wortels oplossen en met spoed kiezen getrokken moeten worden, naderhand uitleg gekregen door kaakchirurg dat het botstructuur in de onderkaak aangetast wordt door deze medicijnen. Met tijden depressief , opvliegers maar dan voornamelijk door de zoladex. Al met al best veel klachten maar ik durf niet te stoppen. Ga het afmaken..............

05-06-2012 | Vrouw | 45
Borstkanker
5 jaar na borstamputatie nu uitzaaiingen in skelet met spontane ribfracturen en ernstige aangetaste wervelkolom. Eerste behandeling met Xeloda sloeg niet aan, nu taxol 1x per week infuus. Nog geen ervaring met aromatase-remmer. Skelet is aangetast wat het bewegen bemoeilijkt en dan komt daar nog de pijn bij.

22-04-2012 | Vrouw | 36
Borstkanker
eind augustus is er borstkanker ontdekt bij me ,het gaat om een hormonaal gevoelige kanker ....er waren metastasen gevond op men bot vandaar dat ik twee ingedeukte ruggewervels had. na een zware rugoperatie en bestaling moet ik nu ook een hormoonpil nemen en ben begonnen met nolvadex ..Resultaten niet zoals het moet. neem nu sedert een maand femara. ik lees hier niet v[lees meer...]eel positiefs over maar ik kan er nog niet veel over zeggen neem ze nog te weinig lang ...spierpijnen heb ik al ondervonden en moeilijk inslapen maar voor de rest valt alles mee. ik denk er nie veel over na moet ze toch nemen, hebben geen keus. dus positief denken en die bij werkingen probeer ik te aanvaarden, hoort er blijkbaar bij. alles hangt af van hoe je het bekijkt he? ik ben zelf nog maar 36 jaar en leg mij er niet bij neer dus ik vecht met al men eigen wapens terug en die zijn vertrouwen hebben in men lichaam ...positieve gedachten ...mij laten omringen door positieve mensen en alleen maar doen waar ik zin in heb ... Al heb ik ook mn slechte momenten; veel sterkte aan iedereen, grt

08-04-2012 | Vrouw | 64
letrozol
Op 09-06-2011 Borstamputatie ondergaan.En sinds 07-07-2011 slik ik nu Femara.In`t begin veel miselijk en overgegeven.Maag tabletten daarvoor gehad.En sinds`n paar weken pas over.Hoef ze niet meer te slikken.Maar heb ontzettend last van bijwerkingen zoals:Bot,spier,en gewrichtspijn.Hartkloppingen,duizeligheid,troebel zien,haaruitval,hoofdpijn,en droge slijmvliezen overal.Be[lees meer...]n 64,maar voel me soms 80.Ik slik er nu ook nog calcium tabletten bij,want m`n vitamine D was laag in m`n bloed.En moet die ook blijven slikken.Maar helpt niet tegen de pijn hoor.Mijn hobby`s zijn,wandelen,fietsen en 55+ gym.Maar....door de pijn kan ik bijna niks meer.Probeer wel alles zover ik kan.Maar moet het de dagen erna bezuren.De fam.is bang dat ik over 5 jaar zolang ik de medicijnen moet slikken,geen mens meer ben dan.En die zeggen dus...vragen of je ermee mag stoppen.Maar...je krijg ze niet voor niks voor geschreven,en is voor m`n eigen bestwil zeg ik dan.Omdat deze medicijnen de borstkankercellen vertragen,of stoppen. Mijn vraag is echter.....is er soms iemand die de,,Femara,,al 5 heeft geslikt,en is gestopt?En of er dan nog bijwerkingen ervan zijn nadien? Voor allen die dit nog slikken,heel veel sterkte ermee.

27-03-2012 | Vrouw | 49
Borstkanker
begin juni 2011 borstkanker vastgesteld met uitzaaingen lever. 6 x fec chemo tegen november 2012. verwijderen van eierstokken omdat tumor hormoon gevoelig. onmiddelijk begonnen met Nolvadex (tamoxifen) en na de 12 weken 'proef periode' ontdekt dat kanker marker en 'vlekken' op lever toegenomen waren. overschakeling naar femara onmiddelijk. na een maand voel ik me vreeslijk[lees meer...]. heb tussenin progressief werk terug hervat wat ik nodig had om mens te blijven. van de pillen(???) heb ik spanning in hoofd, gezwollen kleren en zwaar buikpijn zoals regels vroeger. gevoeloosheid in fingers wat ik dacht van tumor in linkerborst kwam die tegen mijn zenuwuiteinden drukt? deze niet verwijderd door groote en ook niet na verkleining als resultaat van chemo - blijkbaar wordt dit niet altijd gedaan omdat er geen wetenschappelijke bewijs is dat je leven erdoor verlengd wordt!...wat wij allemaal te horen krijgen...). ben vandaag zo depressief en vloog uit tegen de kinderen. ben mezelf niet en positiviteit is nul. dokter stelt voor nog een week wachten en dan iets anders proberen. is niet veel anders dacht ik en de moed zinkt... het beste voor iedereen die dit leest...ging nooit op een forum komen maar ja, ...

13-01-2012 | Vrouw | 58
Borstkanker
Slik nu 1 jaar Femara en heb veel last van bijwerkingen zoals pijn in benen, spierpijn in benen, steken in de ellebogen en soms pijnlijke handen. Ook stijfheid na een poosje zitten. De pijn wordt steeds heftiger. Maanden dacht ik dat het aan mijn slechte conditie lag en mijn spatader in mijn linkerbeen. Na een bezoekje op deze site denk ik nu eerder dat Femara de boosdoene[lees meer...]r is omdat ik veel van mijn klachten herken bij anderen. Sept. 2009 kreeg ik voor de eerste keer borstkanker rechts. Bestralingen gehad en 6 chemokeuren. Toen Tamoxifen) Na een jaar sept. 2010 tweede keer borstkanker links (Tamoxifen heeft zijn werk dus niet gedaan) Alleen bestralingen gehad. Stoppen met Femara is voor mij geen optie (omdat Tamoxifen niet werkt).

01-01-2012 | Vrouw | 74
Borstkanker
31 jaar gelden werd mijn rechter borst verwijderd ,ook de okselklieren. nu denk 10 jaar geleden linkerborst verwijderd. April 2010 kreeg ik enorme pijn tussen mijn schouderbladen. Na de nodige scans en onderzoeken bleek ik door een nieuwe uibreek van borst kanker een ingezakte wervel te hebben,na vele pinstillers en een week of 6 later ben ik op de fimara gegaan. dit s[lees meer...]lik ik nu ruim 18 maanden. Mijn bijwerkingen zijn vervelnd,zoals stijfheid,en pijn in de heupen soms krampen,maar niets is onoverkomelijk. Maandelijks heb ik een infuus met APD en mijn bloed uitslagen zijn erg goed gelukkig. I zeg maar zo 3 keer kanker krijgen en het overleven is toch wel een kleinwonder. Zo iedereen die dit leest en meer problemen heeft met femira wens ik het alerbeste toe, De volhouder wint en blijf positief zou ik zeggen.

05-12-2011 | Vrouw | 54
letrozol
Eerder in deze topic heb ik al geschreven, dat ik veel bijwerkingen heb van Femara. Wat me nu opvalt en misschien zit het wel tussen mijn oren, maar.....ik heb van de week van een andere fabrikant de letrozol (dus Femara) geslikt en doe dat nu sinds 4 dagen en ik heb ineens onwijs veel opvliegers in de avond. Wel tig achter elkaar. Heeft iemand hier ervaring mee ? Ik slikt[lees meer...]e het eerst van Novartis en nu van Sandoz. De stofnaam is hetzelfde, maar...ik vraag me af of dit hier van kan komen. Ik slik het sinds juli 2011. Allemaal maar weer sterkte en hoop een antwoord te krijgen. Willemien

02-12-2011 | Vrouw | 61
letrozol
tja en dan lees je dat toch bijna iedereen wel last heeft van de Femara. Hoewel het in de bijsluiter wordt afgedaan als milde bijwerkingen vind ikzelf dat dit niet het geval is. ik slik Femara nu 2 1/2 jaar en je zou verwachten dat je lijf er dan weleens aan gaat wennen. Niets is minder waar. Vreselijk pijnlijke spieren in rug, zere polsen, stemmingswisselingen etc. Ben b[lees meer...]ijna geneigd om een poosje te stoppen maar doe het niet want dit middel is het enige wat de kanker misschien een beetje op afstand houdt.(hoop je dan he). Zelf dus borstamputatie links en okseltoilet in 2006. Tamoxifen heb ik niet veel last van gehad maar de Femara dus des temeer. Ik ben nu begonnen met oefeningen tijdens Fysio therapie en kwam daar half kreupel vandaan. Toch blijf ik nog even volhouden want het kan natuurlijk goed zijn dat de spieren zo stijf zijn dat ze eerst enorm gepijnigd moeten worden voor ze weer een beetje soepel zijn. De ellendige zomer die weinig bewegingsmogelijkheden met zich meebracht heeft ook een rol gespeeld denk ik. Voor de mensen die slaapproblemen hebben: magnesium is een uitstekende oplossing. 2 tabletjes per dag (1 's ochtends en 1 's avonds). Wel dames (en enige heren) lotgenoten: laten we proberen de zaken positief te blijven zien. Voor een paar jaa terug was het medicijn er niet en dus ook de extra mogelijkheid om kankervrij te blijven niet.

02-11-2011 | Vrouw | 46
Borstkanker
Hallo, in 2008 heb ik borstkanker gehad, ik onderging een borstbesparende operatie, had een uitzaaiing van 1,5 mm in de schildwachtklier, kreeg 33 bestralingen en 6 chemokuren. Al zeg ik het zelf: ik heb mij hier goed doorheen geslagen met de geweldige steun van mijn man, familie en vrienden. Na de chemokuren ben ik begonnen met Tamoxifen. Na anderhalf jaar werd ik toch we[lees meer...]er ongesteld, wat absoluut niet meer mocht. Kreeg hiervoor een Lucrin injectie. Ik kon nu met regelmaat zo'n injectie krijgen om de boel stil te leggen maar dat stond mij enorm tegen, om nog meer troep in mijn lijf te krijgen. Ik heb toen besloten om mijn eierstokken weg te laten halen en dat is vorig jaar gebeurd. De dag na die operatie ben ik toen begonnen met Femara. Ik heb veel opvliegers, pijn in mijn voeten en heupen, en krijg nog dunner haar dan dat ik al had. Heb gelukkig geen depressieve gevoelens, maar vind het wel erg vervelend om me vaak zo stijf te voelen, en dat mijn haar zo dun wordt vind ik heel erg! Wat die stijfheid/gewrichtspijn aangaat, ik beweeg voldoende, ik werk 24 tot 28 uur per week in de verzorging. Ik heb juist het gevoel dat als ik veel in beweging ben geweest, en heb daarna even gezeten dat de stijfheid/gewrichtspijn nog erger is. En 's morgens bij het opstaan doen mijn voeten behoorlijk zeer. En dan nog wat; het sexleven van mijn man en mij is dramatisch geworden. Na de kanker was het al niet meer als voorheen, maar na het verwijderen van de eierstokken (en het gebruik van Femara?) is het helemaal niet leuk meer. Het vrijen doet zeer, kan er niet meer van genieten. Ik vind dat heel erg, mijn man en ik zijn nog veel te jong om geen sex meer te hebben. Mijn man is trouwens ontzettend lief en begripvol, maar ik vind het voor hem ook erg. Ik heb verder een hartstikke leuk leven en en besef mezelf heel goed dat ik ontzettend veel mazzel heb gehad, maar het heeft ook vervelende gevolgen gehad op mijn leven. Ik had van mijn internist Femara voor een jaar voorgeschreven gekregen. Ik had vandaag voor controle gemoeten, maar de afspraak is verzet naar eind november. Vandaag de laatste pil geslikt, en ik vraag geen nieuw recept meer. Wil kijken hoe mijn lichaam de komende 3 weken reageert. Dan wil ik aan de internist vragen of ik ermee mag/kan stoppen. Dan heb ik al met al 3 jaar medicijnen geslikt. Ik wacht af wat hij ervan vindt....

01-10-2011 | Vrouw | 63
letrozol
Borstkanker zonder uitzaaiingen, wel agressief
In juli 2002 geopereerd. Drie jaar tamoxifen en 2 jaar Arimidex. Nu tot november nog aan de femara. Heb last van spierpijn, futloosheid en neiging naar depressiviteit. Sinds een aantal maanden last van een zeer droge mond en wit uitgeslagen tong. Via tandarts naar huisarts en kaakchirurg. Het blijkt een hormonale kwestie te zijn en de oorzaak is femara. Gebruik nu special[lees meer...]e tandpasta en de kaakchirurg wil dit wel in de gaten houden. Ik blijf dus onder controle.

12-08-2011 | Vrouw | 54
Borstkanker
3 jaar geleden borstkanker geconstateerd met uitzaaiingen. Borstamputatie, chemo, bestraling en nu hormoontherapie. 2,5 jaar Tamoxifen, die ik niet goed verdroeg en nu sinds juli aan de Femara voor 2,5 jaar. Mijn grote onrust is dat ik nu erg slecht slaap, me opgejaagd voel, erge pijn in mijn onderrug na ongeveer al 1 week ! Heel veel hoofdpijn en wat duizelig. Wel voel ik[lees meer...] me ietsje fitter dan met de Tamoxifen, toen wilde ik de hele dag alleen maar slapen. En nu ben ik noggggggggg moe, omdat ik zo slecht slaap. Mijn gewrichten en spieren vinden dit middel ook niet leuk en haaruitval heb ik ook., Nou ik vind de bijwerkingen dus heel heftig en ik word woensdag door de oncoloog gebeld hoe dit middel mij bevalt. Tja ik denk dat ik geen keus heb als ik kans wil maken om een aantal jaren langer te mogen leven. Borstkanker heeft mijn hele leven op zijn kop gezet. Kan niet meer het werk doen dat ik deed, relatie met mijn man is verslechterd, ben altijd moe, deed vroeger 16 dingen op 1 dag, nu 8 haha maar kan er maar 4. Ben sinds gisteren weer gaan proberen te werken voor 3x3 uur per week. Toen ik thuis kwam begon ik helemaal te beven en duizelig, zodat ik de rest van de middag op de bank ben gebleven. Nee ik ben niet blij met dit middel. Wie heeft er een idee om de bijwerkingen te verminderen???? Ik gebruik ook een antidepresivum en sinds 1 week ritalin aan het opbouwen ivm mijn adhd, waar ik nu meer last van heb, het is een chaos in mijn hoofd, ongeconcentreerd en ongestructureerd. Ik hoop door het weer werken structuur te krijgen. Ook vind ik, dat ik nu heel veel moet laten sinds mijn ziek zijn en stuit tegen onbegrip van mijn omgeving. Nou lieve mensen dit was het wel zo een beetje. Dank voor het lezen en allemaal veel sterkte en zet ;m op !!! Willemien

17-07-2011 | Vrouw | 62
Borstkanker
In januari borstbesparende operatie gehad, geen uitzaaiingen, daarna 4 weken bestraald. Eerst tamoxifen geslikt, daar kreeg ik vreselijke hoofdpijn van. Ik slik nu Femara, voel me wat depri en stijf in de botten. Veel pijn in rechterbeen gehad, maar dat lijkt op Ischias. Ik heb een aantal behandelingen gehad bij de fysio en deze week acupressuur om wat beter in balans te[lees meer...] komen.

02-07-2011 | Vrouw | 52
Borstkanker
In 2005 borst geamputeerd, 6 chemokuren, 2,5 jaar Tamoxifèn, 2,5 jaar Aromasin en nu sinds een half jaar Femara. Gewrichtspijn vooral in heupen, knieën. Ben 's morgens stijf. Depressieve klachten, futloos, voel me veel ouder dan ik ben. Slaap slecht.

25-06-2011 | Vrouw | 57
Borstkanker
Met de meeste pijntjes is wel te leven maar zijn er ook vrouwen die zware hoofdpijn hebben? Daar heb ik steeds meer last van, zo'n twee tot drie maal in de week.

10-02-2011 | Vrouw | 72
Borstkanker/amputatie
Na meer dan een jaar Tamoxifen met enorme bijwerkingen, Arimedx met nog ergere bijwerkingen, Femara gekregen. De klachten van de 2 andere medicijnen verdwenen meteen, wel heb ik spierpijn, stijfheid, pijn bij/in de arm/het llitteken en sinds een aantal weken jeukende plekken op het hoofd met haaruitval. Volgens de apotheker is hier niets aan te doen! Moet de chirurg nog be[lees meer...]llen, maar vroeg mij af of er iemand is die dit ook heeft en misschien toch een oplossing heeft gevonden?