Ervaringen met Femara

Borstkanker (93 meningen)
Baarmoederkanker (2 meningen)

Behandelingen met nieuwe antikankermedicijnen worden te vaak onnodig stopgezet.

onderzoeker Christine Boers-Doets (11-09-2019)

20-01-2022 | Vrouw | 54
Borstkanker
Laat nooit uw nog gezonde eileiders verwijderen. Ik ben bij mijn eileidersverwijdering gestorven, mijn lichaam heeft het deels overleefd. Dit moest deontologisch verboden worden. Uw leven is heel eenvoudig geworden, je moet alles wat jonge mensen horen te doen, maar met het lichaam van een oude mens, juist dat je jaren niet op je teller staan.

30-06-2020 | Vrouw | 59
Borstkanker
In het begin bijna alle bijwerkingen die in de bijsluiter staan. Na 80 dagen en 6 dagen gestopt nog altijd zeer veel gewrichtspijnen.

14-04-2020 | Vrouw | 69
Borstkanker
Slik nu 16 maanden Femara, na borstbesparende operatie, okseltoilet, chemo en bestralingen. Twee maanden na het hele proces gestart met antihormoon tabletten. Heb een dubbel positieve hormoongevoelige kanker. Geen uitzaaiïngen. ‘s-Nachts (niet altijd) diepe pijn in vooral mijn scheenbenen of net in de strook daarnaast. Altijd compleet op slot als ik opsta uit bed, stoel.[lees meer...] Na enige tijd waggelen als een eend gaat het wel weer. Een wandelingetje maken is er niet meer bij: te pijnlijk. Nu beginnen sinds een paar maanden mijn haren, wimpers etc. weer uit te vallen. Had/heb nog neuropathie onder de bal van m’n voeten en onder wat tenen. De kwaliteit van leven is dusdanig verminderd dat ik vandaag mijn laatste pil heb genomen. Had voor volgende week een afspraak staan met de oncoloog om mijn voorgenomen stoppen te bespreken en samen te bekijken of er vaker een controle kan plaatsvinden. Deze afspraak is vandaag wegens Corona afgezegd. Voor mij het sein om nu te stoppen en oncoloog en huisarts schriftelijk op de hoogte te stellen. Ik zal over een aantal maanden In dit forum hierop terug komen.

19-02-2020 | Vrouw | 59
Borstkanker
Gestopt na 6 jaar Femara , geen leven meer door dit medicijn,alles doet pijn,thorax,schouders ,rug en handen, polsen , verleden jaar in 2019 door een val mijn heup gebroken omdat ik hevige botontkalking heb door Femara ...ik wilde zo niet verder leven want je hebt geen leven meer en die vermoeidheid vreselijk.

05-11-2019 | Vrouw | 54
Borstkanker
Neem Femara sinds 01 mei van dit jaar. Voel me extreem moe, pijn in spieren en gewrichten : vooral knieën en ellebogen, een slap gevoel in mijn ledematen, gewichtstoename, extreem moe. Ik dacht na mijn chemobehandeling en bestralingen mijn leven terug te kunnen opnemen. Niets is minder waar. Ik voel me na 6 maanden inname nog een schim van wat ik voor mijn ziekte was. [lees meer...] Ik kan met veel moeite het licht huishoudelijk werk aan. Moet in shiften een activiteit doen van maximum 1 uur en dan rusten.

03-05-2019 | Vrouw | 55
Borstkanker
bij inname van de 2e tablet ( dag 2 dus van de behandeling na omstellung van Aromasin naar femara) direct allergische reactie: ongeveer 15-20 minuten na inname de volgende reacties: knalrode (massief rood, overgangen gevlekt) huid gezicht, Thorax, extremiteiten behalve handen en voeten, duizeligheid, licht hoofd, evenwichtsstoringen, toename misselijkheid, hoofdpijn kanlle[lees meer...]nd, paniek-stress. Ongeveer na 10 minuten akuut sterke diarhhee. Direct inname van - Zyrtec + Spiricort- als noodgevallen Medicamenten bij reeds (andere) bekende Allergien. Na ongeveer 3 uur is het meeste weer veel beter of weg. Consequentie dus directe stop van Femara.

24-11-2016 | Vrouw | 54
Borstkanker
Na 3 jaar Tamoxifen over gegaan op Letrozol. Na 3 maanden ellende besloten te stoppen, dit is geen leven meer. Veel last van bijwerkingen (stijf , pijnlijke gewrichten, depressief, moe) en algehele malaise. In december overleg met oncoloog hoe nu verder. Een duivels dilemma.

05-06-2015 | Vrouw | 52
Borstkanker
Rotmedicijn. Ben ermee gestopt. Extreem vermoeid, depressief, arthritis-achtige pijn in vinger, pijn in enkels en achillespees, moeite met stappen, zware benen, ben ervan verdikt, verlies van libido, dunner wordend haar, etc. Geen kwaliteit van leven meer. Echte gruwelijke rommel. Ongehoord dat de farmaceutische industrie zo'n product op de markt brengt voor vrouwen. Mann[lees meer...]en zouden dat niet pikken.

22-10-2014 | Vrouw | 49
Borstkanker
Hallo allemaal, Ik wil graag iedereen op de Pink Ribbon attenderen van oktober '14. Op pagina 70, 71 en 72 staat het verhaal van Pien. Toen ik dit las was het alsof ik (grotendeels) mijn eigen verhaal zat te lezen. Wat een herkenning. Ik was zo opgelucht om te lezen dat de meeste vrouwen (die door borstkanker in de overgang komen, en hormoontherapie hebben (gehad))m[lees meer...]et dit grote probleem zitten. Het is een taboe waar niet over gesproken wordt, ik ben blij dat door het verhaal van Pien dit onder de aandacht wordt gebracht. Lees het, en voel je niet langer alleen hierin! Groetjes, Monique P.s. Ik ben na 3 jaar hormoontherapie op eigen initiatief gestopt. (wel in overleg met de internist)

21-12-2013 | Vrouw | 56
Borstkanker
Femara : haaruitval, hoofdpijn, haargroei in gezicht en moeheid, ik hield teveel vocht vast en Tamoxifen (qua bijwerkingen even erg ) veel vocht, pijnlijke botten, zware vermoeide benen, slijmvliezen drogen uit, gewrichtspijnen, spierpijn in rechterbeen. Gauw moe, je kan niet veel doen. Volle maangezicht (dat men dacht dat ik prednison aan het slikken was, wat niet k[lees meer...]lopt) Er komen klachten bij, gewichtstoename, je zou minder klachten moeten hebben maar het wordt erger. Je kan niet werken, al wilt de staat je laten werken, maar dat lukt niet want je bent te moe. Je bent kapot Je pusht jezelf om door te gaan.

29-08-2013 | Vrouw | 55
letrozol
Borstkanker gehad, hele behandeling inclusief alles ondergaan. Vanaf maar 2010 tot nov.2012 Tamoxifen, daarna Femara. Langzaam oplopende stramheid in spieren, nu eerlijk gezegd nauwelijks meer te doen. Mijn linkerbeen doet bij zitten af en toe zeer heftig pijn. Overweeg overstap naar Exemestaan na overleg met de oncoloog. Opstaan na zitten is heel pijnlijk, etc etc.

09-01-2013 | Vrouw | 51
Borstkanker
September 2009 diagnose borstkanker rechterborst en lymfen. Amputatie, chemo en bestralingen volgden. 26 maanden tamoxifen geslikt. Vele opvliegers waren eigenlijk de enige nadelige bijwerkeingen. April 2012 overgestapt naar Anastrozol maar ik kreeg snel ernstige klachten mbt gewrichten, vooral vingers en heupen. Na 6 maanden terug naar oncoloog die mij Femara voorschreef.[lees meer...] Apotheek gaf mij Letrozol (vlgs mij maakt dat niet veel uit, of wel??) waar ik eigenlijk dezelfde nadelige gevolgen van ondervind. Daarbij voel me zo ontzettend moe wat ook mijn humeur niet positief beinvloed... Herkennen jullie dit ook?

05-11-2012 | Vrouw | 51
Borstkanker
dag dames, Borskanker, geen uitzaaiingen, grote (gelukkig voor mij ) ingekapselde tumor. Chemo en bestralingen. Heb 18 maanden tamoxifen geslikt. 80opvliegers per dag!!! niet houdbaar, geen slaap. Eerst een middel erbij antidepressiva) dit hielp 2 weken tegen de opvliegers, hierna zweette ik de gehele nacht.) Overgegaan op femara. Na 4 weken veel gewrichtspijnen en deps[lees meer...]resiviteit, en erg aggressief. na 6 weken in depressie gekomen en kon ik mij na even stil gezetn te hebben ook niet meer bewegen. Heel veel pijn. Ik ben nog nooit depressief geweest, zwem 3 x per week, fiets heel veel en wandel. Ik was uitgeput. Ben gestopt, in overleg met de oncoloog. De effecten vd medicatoe dreunden nog een week of 4 in alle heftigheod door. Vandaag nog veel last van mijn handen, pijnlijk, stijf, vooral snachts niet te bewegen. Oncoloog zegt dat dit nog wel al verdwijnen... ik heb er een hard hoofd in. Wie kan mij vertellen of dat dit nog verdwijnt. Ik slik nu als bijna 12 weken NIETS meer.

23-11-2011 | Vrouw | 54
Borstkanker
Hallo allemaal In 2008 heb ik een borstbesparende operatie gehad omdat ik een ducktaalcarcinoom had (goed geschreven?) Daarna eeen paar maanden bestralen en 6 x chemo. Maart2009 begonnen met tamoxifen 2.5 jaar Nu heb ik 5 maanden de femara en ik heb me nog nooit zo ellendig gevoeld als nu. Buiten de lichamelijke klachten ben ik heel bang geworden met wat er tussen je or[lees meer...]en afspeeld. Verschrikkelijk ik ben me zelf kwijt. Mijn fijne en grove motoriek functioneerd niet goed meer, ik ben bang geworden voor de normaalste dingen uit het leven, dan ben ik hyper en dan zit ik als een dode mus op de bank en verstrijken er uren waar ik niet bewust van ben. Ik ben heel erg aan t twijfelen wat ik moet doen STOPPEN???? Durf ik niet.Stel je voor ik krijg weer kanker. Het is kiezen tussen 2 slechten. UIt het zichtpunt van mijn oncoloog kan ik het me voorstellen dat dit moet. Dadelijk ben ik kanker vrij en dan heeft de oncoloog haar werk gedaan....maar dan god weet wat voor een klachten dat ik dan heb? Ik weet me geen raad. Voor mijn botten ben ik nu extra vit. D aan t slikken. Sterkte allemaal het is niet niks

15-11-2011 | Vrouw | 56
Borstkanker
Ik ben in januari 2011 geopereerd aan borstkanker-daarna 33 bestralingen gehad - toen aan de tamoxifen met het gevolg dat ik slechter slaap-veel gewichtsproblemen heb gekregen en scheef hierdoor - overgehad met de oncoloog en overgegaan op femara. hiervan heb ik de bijwerkingen dat ik zeer veel last heb van pijn in de kuiten vooral s-nachts en hierdoor slecht slaap-droge m[lees meer...]ond-jeuk overal op de huid-bovenbenen de aders meer opgezet-soms hoofdpijn terwijl ik dat vroeger nooit had- snel moe- stijf - veel steken in de buik terhoogte van de eierstoken -enz. Is er iemand die deze bijwerkingen ook ervaart want volgens de oncoloog komt niet alles door de hormonen. Zou een eerlijk antwoord op prijs stellen want ik moet beslissen of ik door ga of niet.

08-11-2011 | Vrouw | 47
Borstkanker
hello! Ik heb een borstbesparende operatie achter de rug en 30 bestralingen, heb ondertussen 4,5 maand tamoxifen ingenomen met reusltaat dat sinds 2 maanden mijn haar begon uit te vallen en de helft van mijn haardos is verdwenen! nu ben ik zopas gestopt met tomoxifen. Er werd mij aangeraden nu 1 maand te stoppen en dan te beginnen met arimidex of femara? Als ik de nevenwe[lees meer...]rkingen lees heb ik al schrik. Velen spreken van haaruitval. Hoeveel procent is jullie haardos dan verdwenen? Zou me plezier te doen met een eerlijk antwoord te plaatsen op het forum en hoelang innemen van het medicijn voor de haaruitval begon? Hartelijk dank en veel moed aan allen.