Ervaringen met Letrozol

letrozol

vermoeidheid spierpijn chronische vermoeidheid krachtverlies in armen en handen prikkelbaarheid slapeloosheid ontsteking in de mond opvliegers verminderde eetlust gewrichtspijn

Borstkanker (65 meningen)

Behandelingen met nieuwe antikankermedicijnen worden te vaak onnodig stopgezet.

onderzoeker Christine Boers-Doets (11-09-2019)

07-01-2019 | Vrouw | 56
Borstkanker
Borstkanker begin 2016, oestrogeen- en progesterongevoelig, borstbesparende operatie en 21x bestraald, geen chemo vanwege gunstige uitslag mammaprint. 2 jaar Tamoxifen: bij vermoeidheid dikke enkels en voeten, dikke polsen, verhoogde oogdruk. Nu sinds ongeveer 7 maanden letrozol van de waarschijnlijk 3 jaar. Als ik geen stress en veel rust heb, gaat het best goed. Dan all[lees meer...]een een raar gevoel onder mijn voeten en warme voeten wat hinderlijk is in bed. Met veel stress ontspoort de boel: veel te hoge bloedsuiker, veel pijn in spieren en gewrichten, vooral na rust (opstaan als een 90 jarige, las ik ergens; dat omschrijft het goed). En janken, om het minste of geringste, doodmoe maar niet goed kunnen slapen; dikke buik gekregen. Je weet waar je het voor doet: ik hoop tenminste dat het helpt dat de kanker niet terug komt, maar dat weet je pas na afloop. Vandaar geen gefundeerde score voor effectiviteit; daarvoor is het nog te kort geleden. Het leven is wel een stuk minder leuk door die medicatie omdat ik veel moet afzeggen omdat ik het niet trek. Het enige voordeel is dat de oogdruk met de Letrozol beter is geworden...

22-06-2018 | Vrouw | 56

10-08-2017 | Vrouw | 56
Borstkanker
Hormoongevoelige tumor in mijn borst. Chemo en bestralingen en toen eerst tamoxifen. Ik kreeg hier heel veel opvliegers van, mijn dag was een lange opvlieger. Sliep hierdoor ook slecht. Daarom door arts Letrozol voorgeschreven gekregen. Ik heb al een lichte osteoporose in de heupen die nu dus is verergerd. Ben erg stijf bij opstaan. Moet echt op gang komen. Pijn in de heup[lees meer...]en en benen en laatste tijd ook in de rug. Krijg knobbels op mijn gewrichten en heb ook een andere bril aan moeten schaffen. Volgens opticien kan het zijn dat mijn ogen slechter geworden door medicatie. Ik denk er echt over om maar te stoppen met die rotpillen.

22-04-2015 | Vrouw | 56
Borstkanker
Ik ben 56 jaar en er is in Mei 2012 borstkanker geconstateerd. Ik heb 16 bestralingen gehad, ook heb ik 6 keer een TAC chemokuur gehad. Daarna heb ik 2 en een half jaar Tamoxifen geslikt. Nu ben ik vanaf januari aan de letrozol. Ik vind het een enorme impact hebben, vooral mijn tenen hebben een niet goed beschrijvend gevoel, het opstaan 's ochtends is heel verschillen[lees meer...]d. Ik ben gelukkig niet meer zo emotioneel. Soms denk ik, ik stop er mee, ik weet niet of het effect heeft.

30-01-2014 | Vrouw | 56
Borstkanker
Na tamoxifen 2,5 jr gebruikt. Uitzaaiingen in botten. Letrozol gekregen voor afremming. Af en toe spierpijn verder geen bijwerkingen. Na 3mnd stilstand van tumormarker in bloed.

06-02-2018 | Vrouw | 55
letrozol (2,5mg)
Goedemiddag allemaal .Ik heb borstkanker met uitzaaiingen naar de lever en longen en in mijn botten .Daarvoor moet ik nog kuren en Letrozol innemen.. .Eerst kreeg ik Letrozol Accord het ging redelijk met de bewerkingen .Op verzoek van de verzekering moest de apotheek een goedkope middel Letrozol Sandoz ...geven .Ik wist het niet tot dat ik ze in had genomen .Daar heb ik a[lees meer...]l heel snel hevige bewerking van gekregen .Krampen en spier trekkingen in mijn benen. Tintelingen en branderig in mijn voeten en buikpijn dunne ontlasting.. droge slijmvliezen ,Gewicht toename Ik heb overlegd met de apotheek assistent en nu heb ik de Letrozol Accord terug gekregen Hoop dat de bijwerking nu dragelijk worden .Ik vind het niet goed dat het zomaar omgewisseld wordt . Zonder overleg met de patient .MVG

18-11-2023 | Vrouw | 54
Borstkanker
Als zeer optimistisch en vrolijk persoon volledig depressief na 4 weken Letrozol gebruikt te hebben. Doorgaan om te zien of het beter werd was geen optie. Dus besloten om terug te gaan naar Tamoxifen.

17-11-2020 | Vrouw | 54
Borstkanker
Na chemo, borstbesparende operatie en bestraling eerst Tamoxifen. Wegens bijwerkingen overgestapt op Exemestaan waar ik geestelijk heftig op reageerde. Nu Letrozol, wat een rotzooi! IN overleg met de arts stop ik af en toe even. Slaap niet lekker, sta stijf en pijnlijk op, ben duizelig. Ben er nog niet aan toe om te stoppen maar dit kan nooit goed zijn. Straks is het midde[lees meer...]l erger dan de kwaal. Merk echt verschil wanneer ik het slik of niet slik.

21-08-2019 | Vrouw | 54
Borstkanker
Sinds september 2018 uitgezaaide borstkanker. Uitzaaiingen in bekken en wervelen 2 okselklieren. Gebruik het nu een jaar en heb er niet heel erg veel last van. Ben wel meer gaan sporten.

18-03-2017 | Vrouw | 54
Borstkanker
Ik was begonnen met Tamoxifen maar daar werd ik heel depressief van. Ook had ik andere bijwerkingen maar die waren vol te houden. Op advies van de verpleegkundige ben ik gestopt en slik ik nu Letrozol. In het begin dacht ik dat het heel goed werkte. Mijn depressiviteit verdween en ik voelde mij goed. Na 1,5 maand slikken begon de ellende. Ik kreeg pijn in mijn gewrichten e[lees meer...]n daarna vreselijke spierpijn. Of ik net een marathon gelopen had. Ik lijk wel een oud wijf. Ik ben heel sportief en baal dat ik amper nog kan sporten. Ook is mijn conditie slecht, erg moe, ga slecht naar het toilet, last van longen maar dit kan door bestraling komen. Ik probeer mijn best te doen maar het wordt maar niet beter. Ik weet dat ik geen opties heb omdat ik natuurlijk beter wil worden. Maar ik had me nooit gerealiseerd dat dit zo zwaar zal worden en ik moet nog maar 9, 8 jaar :-(

29-09-2016 | Vrouw | 53
Borstkanker
In jan 2014 is bij borstkanker geconstateerd. Meteen de full hit gelukkig zonder uitzaaïngen. Wel 4 AC kuren, 12x Taxol en 17 x Herceptin. In jan 15 met Tamoxifen begonnen en had hier meteen erg last van. Mijn slecht zicht kwam door staar aan beide ogen; meteen moeten stoppen met Tamoxifen. Aan de Anastrozol, erg depressief en ongelukkig en enorme wegtrekkers dus na 4 maan[lees meer...]den aan de Letrozol. De gewrichtsklachten werden zo pijnlijk dat zelfs pijnstillers niet meer hielpen. Iom oncoloog nu 6 maanden zonder medicatie en dan kijken hoe ik me voel. Ze kunnen nooit vertellen of het middel werkt dat is echt afwachten maar ze zijn van mening hoe langer je medicatie slikt hoe groter de kans dat het langer wegblijft. Ik ga voor kwaliteit van leven, mijn partner lijdt er ook vreselijk omder. Dus nu ga ik na bijna 3 jaar mezelf hopelijk weer eens terugvinden. Over 6 mnd misschien het middel exemestaan proberen. Is een totaal andere samenstelling, misschien reageer ik hier beter op. Maar we gaan wel voor 6 maamden op en 6 maanden af. En zo ook de overtolloge kilo's kwijtraken.

30-08-2023 | Vrouw | 51

16-04-2016 | Vrouw | 51
Borstkanker
Ik heb in 2013 hormoongevoelige borstkanker gekregen en kreeg in het najaar tamoxifen voorgeschreven. Daar kon ik prima mee uit de voeten, afgezien van kuitkrampen 's nachts. Helaas had ik voorjaar 2015 opnieuw een hormoongevoelige tumor, ondanks de tamoxifen. Dus na operatie over op letrozol. Nu heb ik last van stijve spieren, met name na rust, en ernstige gewrichtsklach[lees meer...]ten in nek, schouders, polsen en vingers. Ik slik bijna dagelijks pijnstillers: paracetamol en/of ibuprofen. Mijn libido is niet meer wat het geweest is.

19-03-2015 | Vrouw | 51
Borstkanker
Kreeg in 2012 borstkanker, operatie chemo bestralingen, toen tamoxifen. veel bijwerkingen, met overleg oncoloog even gestopt, voelde mij veel beter, maar oncoloog wilde toch andere soort proberen. paar maanden weer geslikt, maar weer erge bijwerkingen en weer gestopt preventief eierstokken en eileiders eruit laten halen en voelde mij daarna weer lekker in mijn vel en ging [lees meer...]het lichamelijk ook weer een heel stuk beter. met controle bij oncoloog wilden zii dat ik nog een keer de letrozol ging proberen, nu weer half jaar verder, gewrichtspijnen, rug, schouderpijn, enorme dikke buik, buikpijnen, vocht, erge droogheid, stemmingswisselingen. na overleg met dokter, morgen echo van mijn buik en na de uitslag gesprek met oncoloog. sorry maar ik ga hier niet mee verder en dat voor 2 procent minder kans, ik wil me verder in het leven nog wel een beetje goed voelen en ik weet dat ik straks weer lekker in mijn vel zit met vele minderen klachten. wou dit even delen met jullie, ze kunnen ook geen garantie geven voor het uitblijven van de kanker met letrozol. ken ook mensen die het gebruikten en hebben het ook terug, ook ik vond het eng om te stoppen, heb mijn ouders en broer aan kanker verloren, maar ik laat het jullie nog weten als ik bij de oncoloog ben geweest.

25-01-2015 | Vrouw | 51
Borstkanker
Na een borstbesparende operatie en lymfetoilet, 26 bestralingen en chemo slik ik nu sinds februari 2013 letrozol. Ik ben ruim 10 kilo aangekomen, voor het eerst in mijn leven depressief, ik heb osteopenie (voorloper van osteoperose) daar krijg ik inmiddels medicatie voor, voor mijn depressie word ik behandeld, en de kilo's zijn eraan gekomen omdat ik door de letrozol op n[lees meer...]iet natuurlijke wijze in de overgang ben geraakt. De tamoxifen, daar reageerde ik ook slecht op, het enige wat mij op de been houdt is dat ik ook een ander verhaal te horen had kunnen krijgen bij de oncoloog... Dat neemt niet weg dat ik elk dag opsta met een rotgevoel, maar dat is over 4 jaar voorbij.. Kanker is een ziekte waarvan je blij mag zijn dat men er op tijd bij is geweest...Het had ook anders af kunnen lopen, dan had ik niks meer hoeven te klagen, simpelweg omdat ik het niet meer zou kunnen..

08-08-2015 | Vrouw | 50
Borstkanker
Na 2,5 jaar Tamoxifen over op Letrozol. Na 1 week begon ik de bijwerkingen te merken: stijve, pijnlijke gewrichten, opvliegers, raar gevoel in mijn hoofd, pijn onder mijn voeten. De eerste twee had ik ook met Tamoxifen. Het rare gevoel in mijn hoofd was nieuw. Nu na zes weken lijken de gewrichtsklachten te minderen, alleen nog bij opstaan na rust. Opvliegers nog altijd hev[lees meer...]ig, wel zo'n 15x per dag en geen hoofdpijnachtige klachten meer. Ook aan dit medicijn moet je lichaam wennen dus even doorzetten dan kan het (bij mij in ieder geval) weer wat beter gaan.

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (623) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (600) - Antibiotica - penicillines breedspectrum