Ervaringen met Letrozol

letrozol

vermoeidheid spierpijn chronische vermoeidheid krachtverlies in armen en handen prikkelbaarheid slapeloosheid ontsteking in de mond opvliegers verminderde eetlust gewrichtspijn

Borstkanker (65 meningen)

Behandelingen met nieuwe antikankermedicijnen worden te vaak onnodig stopgezet.

onderzoeker Christine Boers-Doets (11-09-2019)

19-03-2023 | Vrouw | 23
Endometriose
Ik ben mezelf letterlijk verloren, ik ben niet te genieten. Depressief en snel op mijn teentjes getrapt. Ook heb ik intens veel opvliegers

25-01-2024 | Vrouw | 27
Vruchtbaarheid
Deze medicatie is mij voorgeschreven om een eisprong op te wekken. Gestart met 2,5 mg en na uitblijven resultaat uiteindelijk opgehoogd naar 7,5 mg. Na een aantal maanden gebruiken kreeg ik last van huilbuien, sombere stemming, leeg gevoel en gespannenheid. Dit in dusdanige mate dat ik tijdelijk moest stoppen met werken.

08-08-2023 | Vrouw | 30
Onvruchtbaarheid vrouw
5 dagen slikken om een eisprong op te wekken. Ik hb intens depressieve gevoelens en kan niks aan.

11-03-2024 | Vrouw | 35
Borstkanker

chronische vermoeidheid krachtverlies in armen en handen slapeloosheid prikkelbaarheid spierpijn vermoeidheid

Precies hoe ik de bijwerkingen ervaar. Ik slik het sinds 2 februari jl., heb uitgezaaide borstkanker in lever en meerdere lymfeklieren. Werden de bijwerkingen na december minder..? Veel sterkte met het herstellen van de operatie.

23-01-2016 | Vrouw | 45
Borstkanker
Los van alle bijwerkingen, kom ik met dit medicijn de dag door dit in tegenstelling tot tamoxifen, daar werd ik zwaar depressief van

24-03-2023 | Vrouw | 46
Borstkanker
Ik heb uitgezaaide borstkanker (lymfeklieren oksel + botten). Ik heb heel veel bijwerkingen van de hormoontherapie. Soms zeer depressieve stemming maar vooral de vapeurs en het nachtelijk zweten zijn het ergst. Een ware hel ! Na contact met mijn oncoloog ben ik nu gestart met Serelys om de vapeurs wat te doen afnemen. Het vraagt even tijd om te weten of het werkt. Dus be[lees meer...]n benieuwd of het zal werken. Afwachten dus ...

25-07-2020 | Vrouw | 47
Borstkanker
Op mijn 44e in 2017 tumor gevonden, amputatie rechterborst, 6 chemokuren, bestralingen, hormoontherapie. Begonnen met tamoxifen om de menopauze in gang te zetten. Hier aardig wat bijwerkingen van ondervonden, maar ik kon het verdragen. Nu na 2,5 jaar ben ik voorbij de overgang en moest ik verder gaan met Letrozol. De tweede dag had ik al aardig pijnlijke benen, vermoeidhei[lees meer...]d, wazig gevoel in mijn hoofd en twijfelde ik waarom er zo veel haar uit mijn kam kwam, maar op dag 3 viel mijn haar met dotten tegelijk uit, had ik alleen nog maar het gevoel te willen huilen en deed mijn lijf zó zeer dat ik letterlijk niet meer op of neer kon. Ik was helemaal de weg kwijt, totaal geen energie meer en ineens een zelfmoordgedachte. Ik ben acuut op eigen houtje gestopt! De volgende morgen direct met de verpleegkundigen gebeld en ik werd de dag erna teruggebeld. Er werd me gezegd dat het eigenlijk helemaal niet kan dat ik zó snel zo veel heftige bijwerkingen vertoon. Ik weet 100% zeker dat ik dit niet uit mijn duim zuig en dat dit echt verband houdt met elkaar. Om deze reden schrijf ik hier ook mijn ervaring, wellicht dat een ander met dezelfde snelheid en heftigheid in klachten hierin (h)erkenning vind. Voorstel is nu om komende week met Anastrozol een nieuwe poging te wagen. Omdat ik in de tussentijd 2 dagen helemaal niets heb gebruikt merkte ik wat hormoontherapie met mij doet. Ongelooflijk veel! Ik voelde me weer mens worden en ik denk dat ik me voor het laatst zo goed voelde vóór ik borstkanker kreeg. Ik ben me bewust van de relatief grote kansen die de hormoontherapie mij bieden, maar op deze wijze een aantal jaren in leven gehouden worden is uiteraard geen optie. Tamoxifen kan ik handelen, meer dan die bijwerkingen moeten het niet worden, dan blijf ik liever nog een paar jaar Tamoxifen slikken

24-09-2020 | Vrouw | 48
Borstkanker
Ik gebruik Letrozol nu ca 7 maanden. Binnen 10 dagen voelde ik de bijwerking. Heel mijn lijf deed zeer. Vooral ochtend na slapen en na langer stilzitten. Bewegen helpt. Na ca 3 mnd paracetamol gaan gebruiken. Vooral in de avond / nacht met als doel goede nachtrust. Na 4/5 maanden merkte ik dat het ging stabiliseren. Nu alleen nog gewrichtspijnen. Ik slik geen paracetamol [lees meer...]meer. Wat helpt bij mij? Bewegen, masseren/bewegen van handen, vingers, polsen, ellebogen, knieën, enkels en tenen. En veel water drinken. En gewoon bezig zijn. Nachten blijven lastig....

08-08-2015 | Vrouw | 50
Borstkanker
Na 2,5 jaar Tamoxifen over op Letrozol. Na 1 week begon ik de bijwerkingen te merken: stijve, pijnlijke gewrichten, opvliegers, raar gevoel in mijn hoofd, pijn onder mijn voeten. De eerste twee had ik ook met Tamoxifen. Het rare gevoel in mijn hoofd was nieuw. Nu na zes weken lijken de gewrichtsklachten te minderen, alleen nog bij opstaan na rust. Opvliegers nog altijd hev[lees meer...]ig, wel zo'n 15x per dag en geen hoofdpijnachtige klachten meer. Ook aan dit medicijn moet je lichaam wennen dus even doorzetten dan kan het (bij mij in ieder geval) weer wat beter gaan.

30-08-2023 | Vrouw | 51

16-04-2016 | Vrouw | 51
Borstkanker
Ik heb in 2013 hormoongevoelige borstkanker gekregen en kreeg in het najaar tamoxifen voorgeschreven. Daar kon ik prima mee uit de voeten, afgezien van kuitkrampen 's nachts. Helaas had ik voorjaar 2015 opnieuw een hormoongevoelige tumor, ondanks de tamoxifen. Dus na operatie over op letrozol. Nu heb ik last van stijve spieren, met name na rust, en ernstige gewrichtsklach[lees meer...]ten in nek, schouders, polsen en vingers. Ik slik bijna dagelijks pijnstillers: paracetamol en/of ibuprofen. Mijn libido is niet meer wat het geweest is.

19-03-2015 | Vrouw | 51
Borstkanker
Kreeg in 2012 borstkanker, operatie chemo bestralingen, toen tamoxifen. veel bijwerkingen, met overleg oncoloog even gestopt, voelde mij veel beter, maar oncoloog wilde toch andere soort proberen. paar maanden weer geslikt, maar weer erge bijwerkingen en weer gestopt preventief eierstokken en eileiders eruit laten halen en voelde mij daarna weer lekker in mijn vel en ging [lees meer...]het lichamelijk ook weer een heel stuk beter. met controle bij oncoloog wilden zii dat ik nog een keer de letrozol ging proberen, nu weer half jaar verder, gewrichtspijnen, rug, schouderpijn, enorme dikke buik, buikpijnen, vocht, erge droogheid, stemmingswisselingen. na overleg met dokter, morgen echo van mijn buik en na de uitslag gesprek met oncoloog. sorry maar ik ga hier niet mee verder en dat voor 2 procent minder kans, ik wil me verder in het leven nog wel een beetje goed voelen en ik weet dat ik straks weer lekker in mijn vel zit met vele minderen klachten. wou dit even delen met jullie, ze kunnen ook geen garantie geven voor het uitblijven van de kanker met letrozol. ken ook mensen die het gebruikten en hebben het ook terug, ook ik vond het eng om te stoppen, heb mijn ouders en broer aan kanker verloren, maar ik laat het jullie nog weten als ik bij de oncoloog ben geweest.

25-01-2015 | Vrouw | 51
letrozol
Borstkanker
Na een borstbesparende operatie en lymfetoilet, 26 bestralingen en chemo slik ik nu sinds februari 2013 letrozol. Ik ben ruim 10 kilo aangekomen, voor het eerst in mijn leven depressief, ik heb osteopenie (voorloper van osteoperose) daar krijg ik inmiddels medicatie voor, voor mijn depressie word ik behandeld, en de kilo's zijn eraan gekomen omdat ik door de letrozol op n[lees meer...]iet natuurlijke wijze in de overgang ben geraakt. De tamoxifen, daar reageerde ik ook slecht op, het enige wat mij op de been houdt is dat ik ook een ander verhaal te horen had kunnen krijgen bij de oncoloog... Dat neemt niet weg dat ik elk dag opsta met een rotgevoel, maar dat is over 4 jaar voorbij.. Kanker is een ziekte waarvan je blij mag zijn dat men er op tijd bij is geweest...Het had ook anders af kunnen lopen, dan had ik niks meer hoeven te klagen, simpelweg omdat ik het niet meer zou kunnen..

29-09-2016 | Vrouw | 53
Borstkanker
In jan 2014 is bij borstkanker geconstateerd. Meteen de full hit gelukkig zonder uitzaaïngen. Wel 4 AC kuren, 12x Taxol en 17 x Herceptin. In jan 15 met Tamoxifen begonnen en had hier meteen erg last van. Mijn slecht zicht kwam door staar aan beide ogen; meteen moeten stoppen met Tamoxifen. Aan de Anastrozol, erg depressief en ongelukkig en enorme wegtrekkers dus na 4 maan[lees meer...]den aan de Letrozol. De gewrichtsklachten werden zo pijnlijk dat zelfs pijnstillers niet meer hielpen. Iom oncoloog nu 6 maanden zonder medicatie en dan kijken hoe ik me voel. Ze kunnen nooit vertellen of het middel werkt dat is echt afwachten maar ze zijn van mening hoe langer je medicatie slikt hoe groter de kans dat het langer wegblijft. Ik ga voor kwaliteit van leven, mijn partner lijdt er ook vreselijk omder. Dus nu ga ik na bijna 3 jaar mezelf hopelijk weer eens terugvinden. Over 6 mnd misschien het middel exemestaan proberen. Is een totaal andere samenstelling, misschien reageer ik hier beter op. Maar we gaan wel voor 6 maamden op en 6 maanden af. En zo ook de overtolloge kilo's kwijtraken.

18-11-2023 | Vrouw | 54
Borstkanker
Als zeer optimistisch en vrolijk persoon volledig depressief na 4 weken Letrozol gebruikt te hebben. Doorgaan om te zien of het beter werd was geen optie. Dus besloten om terug te gaan naar Tamoxifen.

17-11-2020 | Vrouw | 54
Borstkanker
Na chemo, borstbesparende operatie en bestraling eerst Tamoxifen. Wegens bijwerkingen overgestapt op Exemestaan waar ik geestelijk heftig op reageerde. Nu Letrozol, wat een rotzooi! IN overleg met de arts stop ik af en toe even. Slaap niet lekker, sta stijf en pijnlijk op, ben duizelig. Ben er nog niet aan toe om te stoppen maar dit kan nooit goed zijn. Straks is het midde[lees meer...]l erger dan de kwaal. Merk echt verschil wanneer ik het slik of niet slik.