Ervaringen met Letrozol

letrozol

vermoeidheid spierpijn chronische vermoeidheid krachtverlies in armen en handen prikkelbaarheid slapeloosheid ontsteking in de mond opvliegers verminderde eetlust gewrichtspijn

Borstkanker (65 meningen)

Behandelingen met nieuwe antikankermedicijnen worden te vaak onnodig stopgezet.

onderzoeker Christine Boers-Doets (11-09-2019)

21-08-2019 | Vrouw | 54
Borstkanker
Sinds september 2018 uitgezaaide borstkanker. Uitzaaiingen in bekken en wervelen 2 okselklieren. Gebruik het nu een jaar en heb er niet heel erg veel last van. Ben wel meer gaan sporten.

18-03-2017 | Vrouw | 54
Borstkanker
Ik was begonnen met Tamoxifen maar daar werd ik heel depressief van. Ook had ik andere bijwerkingen maar die waren vol te houden. Op advies van de verpleegkundige ben ik gestopt en slik ik nu Letrozol. In het begin dacht ik dat het heel goed werkte. Mijn depressiviteit verdween en ik voelde mij goed. Na 1,5 maand slikken begon de ellende. Ik kreeg pijn in mijn gewrichten e[lees meer...]n daarna vreselijke spierpijn. Of ik net een marathon gelopen had. Ik lijk wel een oud wijf. Ik ben heel sportief en baal dat ik amper nog kan sporten. Ook is mijn conditie slecht, erg moe, ga slecht naar het toilet, last van longen maar dit kan door bestraling komen. Ik probeer mijn best te doen maar het wordt maar niet beter. Ik weet dat ik geen opties heb omdat ik natuurlijk beter wil worden. Maar ik had me nooit gerealiseerd dat dit zo zwaar zal worden en ik moet nog maar 9, 8 jaar :-(

06-02-2018 | Vrouw | 55
letrozol (2,5mg)
Goedemiddag allemaal .Ik heb borstkanker met uitzaaiingen naar de lever en longen en in mijn botten .Daarvoor moet ik nog kuren en Letrozol innemen.. .Eerst kreeg ik Letrozol Accord het ging redelijk met de bewerkingen .Op verzoek van de verzekering moest de apotheek een goedkope middel Letrozol Sandoz ...geven .Ik wist het niet tot dat ik ze in had genomen .Daar heb ik a[lees meer...]l heel snel hevige bewerking van gekregen .Krampen en spier trekkingen in mijn benen. Tintelingen en branderig in mijn voeten en buikpijn dunne ontlasting.. droge slijmvliezen ,Gewicht toename Ik heb overlegd met de apotheek assistent en nu heb ik de Letrozol Accord terug gekregen Hoop dat de bijwerking nu dragelijk worden .Ik vind het niet goed dat het zomaar omgewisseld wordt . Zonder overleg met de patient .MVG

10-04-2024 | Vrouw | 56
Borstkanker

ontsteking in de mond vermoeidheid opvliegers gewrichtspijn stemmingswisselingen spierpijn

Het maakt voor mij heel veel uit welk type letrozol ik krijg. Bij Letrozol Accord liep in binnen twee weken zo slecht van de spier- en gewrichtspijn, dat ik bijna rollator nodig had. De Letrozol Sandoz had ik helemaal geen bijwerkingen, maar wordt niet meer gemaakt. Van de Letrozol Amrox had ik zeer veel opvliegers tot wel 70 per dag tijdens werk. De Letrozol Sun en de[lees meer...] Lerozol Teva geven wel opvliegers, maar dan zijn ze te behappen in combinatie met opvlieger-medicatie. In alle gevallen wel last van gewrichten en stemmingswisselingen zeker bij vermoeidheid, maar met huidige variant goed te doen. Daarnaast dus meer tandvleesontstekingen. Al preventief behandeling paradontitis gehad. Advies: veel bijwerkingen, probeer andere variant.

27-07-2023 | Vrouw | 56
Borstkanker
Na verwijderen tumor en bestraling 2 jaar tamoxifen, wat bijwerkingen maar voornamelijk opvliegers. Nu ruim 4 maanden over naar deze medicatie en veel bijwerkingen die heftig zijn. Geheugen. Lusteloos, down, gewichtstoename opvliegers en erg veel pijn vooral in de de benen. Dat laatste is heftig.

16-01-2020 | Vrouw | 56
letrozol (2,5mg)
Ik heb borstkanker gehad en kreeg daarna de hormoonkuur Tamoxifen, na twee jaar ben ik op advies van de internist over gestapt op Letrozol, dat bevalt goed, na 30 dagen moest ik een herhaalrecept ophalen bij mijn eigen apotheek, na twee dagen kon ik helemaal niets meer, niet meer fietsen, nauwelijks opstaan, mij niet meer omdraaien in bed, ik lag letterlijk en figuurlijk h[lees meer...]elemaal in de kreukels, nu bleek dat ik eerst Letrozol van de fabrikant Accord had gekregen (dat beviel goed) het herhaalrecept was van de fabrikant Sandoz, dit had voor mij de bovengenoemde bijwerkingen, ik heb de apotheker verteld dat hij dit had moeten melden (vond hij niet nodig) ik heb nu weer Letrozol van de fabrikant Accord en de bijwerkingen zijn nagenoeg weg, ik hoop voor een ieder die dit voor geschreven krijgt, dat er uitleg gegeven wordt, kijk goed naar wat er door de specialist voor geschreven wordt, en laat je niet wat anders voor schrijven (wat goedkoper is) Groet.

07-01-2019 | Vrouw | 56
Borstkanker
Borstkanker begin 2016, oestrogeen- en progesterongevoelig, borstbesparende operatie en 21x bestraald, geen chemo vanwege gunstige uitslag mammaprint. 2 jaar Tamoxifen: bij vermoeidheid dikke enkels en voeten, dikke polsen, verhoogde oogdruk. Nu sinds ongeveer 7 maanden letrozol van de waarschijnlijk 3 jaar. Als ik geen stress en veel rust heb, gaat het best goed. Dan all[lees meer...]een een raar gevoel onder mijn voeten en warme voeten wat hinderlijk is in bed. Met veel stress ontspoort de boel: veel te hoge bloedsuiker, veel pijn in spieren en gewrichten, vooral na rust (opstaan als een 90 jarige, las ik ergens; dat omschrijft het goed). En janken, om het minste of geringste, doodmoe maar niet goed kunnen slapen; dikke buik gekregen. Je weet waar je het voor doet: ik hoop tenminste dat het helpt dat de kanker niet terug komt, maar dat weet je pas na afloop. Vandaar geen gefundeerde score voor effectiviteit; daarvoor is het nog te kort geleden. Het leven is wel een stuk minder leuk door die medicatie omdat ik veel moet afzeggen omdat ik het niet trek. Het enige voordeel is dat de oogdruk met de Letrozol beter is geworden...

22-06-2018 | Vrouw | 56

10-08-2017 | Vrouw | 56
Borstkanker
Hormoongevoelige tumor in mijn borst. Chemo en bestralingen en toen eerst tamoxifen. Ik kreeg hier heel veel opvliegers van, mijn dag was een lange opvlieger. Sliep hierdoor ook slecht. Daarom door arts Letrozol voorgeschreven gekregen. Ik heb al een lichte osteoporose in de heupen die nu dus is verergerd. Ben erg stijf bij opstaan. Moet echt op gang komen. Pijn in de heup[lees meer...]en en benen en laatste tijd ook in de rug. Krijg knobbels op mijn gewrichten en heb ook een andere bril aan moeten schaffen. Volgens opticien kan het zijn dat mijn ogen slechter geworden door medicatie. Ik denk er echt over om maar te stoppen met die rotpillen.

22-04-2015 | Vrouw | 56
Borstkanker
Ik ben 56 jaar en er is in Mei 2012 borstkanker geconstateerd. Ik heb 16 bestralingen gehad, ook heb ik 6 keer een TAC chemokuur gehad. Daarna heb ik 2 en een half jaar Tamoxifen geslikt. Nu ben ik vanaf januari aan de letrozol. Ik vind het een enorme impact hebben, vooral mijn tenen hebben een niet goed beschrijvend gevoel, het opstaan 's ochtends is heel verschillen[lees meer...]d. Ik ben gelukkig niet meer zo emotioneel. Soms denk ik, ik stop er mee, ik weet niet of het effect heeft.

30-01-2014 | Vrouw | 56
letrozol
Borstkanker
Na tamoxifen 2,5 jr gebruikt. Uitzaaiingen in botten. Letrozol gekregen voor afremming. Af en toe spierpijn verder geen bijwerkingen. Na 3mnd stilstand van tumormarker in bloed.

09-06-2022 | Vrouw | 57
Borstkanker
Sinds augustus 2021 slik ik 1x daags Letrozol i.v.m. een tumor in mijn borst, geen uitzaaiingen, operatie gehad en bestralingen. Tumor was geslonken van de pillen. Uiteraard is het een naar middel, maar dat zit ook gedeeltelijk tussen mijn oren 5 jaar een medicijn slikken is niet niks. Bijwerkingen zijn weer wat opvliegers, waar ik van af was, vermoeidheid, droge mond, [lees meer...]vergeetachtig. Wat ik wel heb gemerkt dat hoe meer suiker je eet hoe meer last je hebt van bijwerkingen. Tijdens en na de bestralingen nam ik het niet zo nauw met snoepen. Nu ben ik weer streng voor mezelf en zijn de bijwerkingen wel weer vermindert.

28-08-2015 | Vrouw | 57
Borstkanker
ben in mei gestart met alle behandelingen, en 7 november was ik klaar. toen ben ik gestart met tamoxifin en daar werd ik erg depressief van. toen zijn we overgestapt op letrozol, met gevolg dat ik na een aantal maanden dat ik dit nu gebruik 10 kg ben aangekomen en mijn gewrichten zo zeer doen dat ik bijna niet meer kan lopen. heb een nieuwe pup in huis genomen, zodat ik d[lees meer...]e deur uit moet, maar heb nu besloten dat ik met al mijn pillen stop, ik ben er totaal klaar mee, kan verdomme niet eens mijn eigen tuin meer bijhouden. ben 57 jaar en voel me 90.

08-12-2023 | Vrouw | 58
Borstkanker
Sinds 1 september slik ik letrozol. De tumor (3,7 cm) is in 3 maanden 0,4 mm geslonken. Doorslikken door eind februari 2024 en dan hopelijk eind maart operatie. In het begin vh gebruik v letrozol was de vermoeidheid die me “pakte”. De laatste weken, verga ik van de pijn in spieren en gewrichten. Het voelt als zware spierpijn. Dit vreet energie en ik heb het gevoel dat de [lees meer...]kracht in mijn lijf langzaam verdwijnt. Het sporten lukt me hierdoor ook niet meer. Gelukkig eerdaags professionele begeleiding.

12-03-2023 | Vrouw | 58
Borstkanker
Effectiviteit kan ik nog niet beoordelen, middel slik ik tegen recidiverende kanker. Na borstbesparende operatie, bestraling en een mammaprint verder met hormoontherapie. Eerst tweeënhalf jaar Tamoxifen geslikt met vooral last van 'overgangskwalen' en depressie. Door combi met methylfenidaat (heb ook adhd) werden de depressieve klachten veel minder en viel ermee te leve[lees meer...]n. Daarna over op Letrozol van Sandoz. Gewrichtsklachten werden erger, depressieve klachten leken minder. Afgelopen keer kreeg ik Letrozol van Accord; wat een verschil! Ineens heb ik zoveel last van bijverschijnselen. Spierpijn over mijn hele lijf, vermoeidheid, en gewrichtsklachten zijn nog erger geworden: ik voel me 85 ipv 58. Ook zijn de depressieve klachten weer terug. Deze week weer een afspraak met de oncologisch verpleegkundige. Er moet iets gebeuren want dit ga ik zo niet volhouden.

07-10-2020 | Vrouw | 58
Borstkanker
Ik slik Letrozol nu 3,5 jaar en heb zeer veel last van bijwerkingen. 2 Weken geleden in overleg met het ziekenhuis zou ik 3 weken stoppen en daarna overstappen op een andere hormoontherapie. Ik moest nog 1,5 jaar doorgaan met slikken met garantie tot aan de deur. Maar nu na 2 weken zijn alle lichamelijke klachten voor 99% verdwenen. Hierdoor heb ik besloten om niet te sta[lees meer...]rten met een nieuwe hormoonkuur. Mijn algehele gezondheid gaat voor alle bijwerkingen van de hormoonkuur. Hoe effect is zal in de toekomst moeten uitwijzen.