Ervaringen met Lucrin

leuproreline

opgezette buik opvliegers

Prostaatkanker (9 meningen)
Borstkanker (5 meningen)
Onvruchtbaarheid vrouw (1 mening)

Tamoxifen (267 meningen)
Femara (100 meningen)
Anastrozol (97 meningen)
Zoladex (93 meningen)
Letrozol (71 meningen)

Behandelingen met nieuwe antikankermedicijnen worden te vaak onnodig stopgezet.

onderzoeker Christine Boers-Doets (11-09-2019)

07-03-2024 | Vrouw | 52

opvliegers opgezette buik

Vanaf 2016 heftige menstruatie pijnen, pijn bij het plassen, opgezwollen buik en anuskrampen. Elke keer dat ik naar de gynaecoloog ging zei ze van dat er niks aan de hand was. Zo heeft het 5 jaar geduurd. Totdat de gynaecoloog besloot de gynaecoloog 1 eierstok te verwijderen omdat die vergroot was en de eileiders. Tijdens de kijkoperatie kwam ze achter dat ik veel verklev[lees meer...]ingen had. Ze had meteen verwijderd wat verwijderd kon worden. Het ging iets minder dan een jaar goed toen begon de ellende opnieuw. Heb zoely gekregen maar hielp niet echt. De lucrin wilde ik toen niet. Geen enkel pil wat ik voorgeschreven kreeg hielp dus toch maar lucrin injectie genomen voor 3 maanden. In het begin veel last gehad maar na 3 weken merkte ik op dat minder pijn had en na een maand had ik bijna geen pijn meer. Volgende week krijg ik de 2de injectie. Ik heb er spijt van dat ik dit niet eerder lucrin heb genomen had zoveel pijn gescheeld. Ik dacht omdat ik zo teleurgesteld was dat de verschillende soorten pil wat ik had gekregen en niet werkte dat lucrin ook niet bij mij zou werken.

14-01-2024 | Vrouw | 51
Endometriose
Na ruim jaar lucrin toch gestopt. De bijwerkingen waren niet meer vol te houden. Gestopt in de hoop dat mijn overgang in gang was gezet(51 jaar) helaas na 2 maanden waren mijn endometriose klachten weer net zo heftig terug. Half jaar niks gebruikt. 1 x per maand 1 dag heftige pijn. Niet te doen! Daarna 3 a 4 dagen nog naweeën. De pijn aanvallen komen zelfs met oxycodon er [lees meer...]nog doorheen. Nu sinds 1 maand dienogest 2 mg. Wel wat krampen. Geen heftige aanvallen. Bijwerkingen tot nu toe. Snel prikkelbaar. Moet dit minimaal 2 maanden vol houden. We wachten af

23-07-2022 | Vrouw | 50
Endometriose
Buiten de bijwerkingen ben ik ontzettend blij dat ik geen pijn aanvallen heb van de endometriose. Ik kan weer leuke dingen vooruit plannen. Wat niet meer ging ivm de onverwachte ondraaglijke pijn aanvallen elke 3 weken. Ik neem de bijwerkingen voor lief. Probeer er niet over na te denken. Operatie baarmoeder verwijderen heb ik afgezegt. En hoop dat ik na 1.5 jaar lucrin i[lees meer...]n de overgang zelf ben. Ik ben nu 50.

15-02-2022 | Vrouw | 49
Endometriose
Kamp al zeven jaar met vermoeidheidsklachten, ernstige menstruatie door vleesbomen, vorig jaar conclusie dat ik ernstige endometriose heb, ook de flinke bult in mijn navel is endometriose zeer pijnlijk tijdens de menstruatie. 5 maanden geleden twee keer klaplong gehad. Kijkoperatie in het umc utrecht gehad. Oorzaak endometriose in rechter long. Op het rechter middenrif. Da[lees meer...]ardoor komt tijdens de menstruatie mijn long los te zitten en klapt in. Inmiddels longvlies verwijderd om de long vast te zetten dmv litteken weefsel en een matje op mijn middenrif geniet. En Lucrin spuiten om mijn hormonen plat te leggen, zodat ik hopelijk geen klaplong meer krijg. Tot nu toe geen klaplong meer gehad. De Lucrin is wel heftig qua bijwerkingen. Zie hierboven. Maar voor mijn gevoel niet zoveel keus. Wil ook geen klaplongen meer. Pluspunt is de ernstige menstruatie is weg en door de opvliegers geen koude voeten meer. Maar de bijwerkingen zijn wel heftig. Ga dit gebruiken tot de overgang in mijn lichaam is geweest. Ben nu 49 jaar, dus hopelijk maar 1 of 2 jaar denkt de gynaecoloog.

21-10-2017 | Vrouw | 48
Endometriose
Laten we meteen beginnen met het vertellen dat ik een probleem heb met hormonen, dan zijn de bijwerkingen misschien ook overduidelijk voor de meesten. Ik heb altijd al problemen gehad met de pil, het spiraal, de nuvaring zeg het maar. Maar na jaren van krom liggen van de pijn, ziek van de menstruatie en dusdanig bloedverlies van 5 dagen en een herstel periode van zeker 10 [lees meer...]dagen, moest er wat gebeuren. Op naar de Gyneacoloog die mij orgametril voorschreef, jippie wat een verademing......tot de bijwerkingen begonnen...pffff..... vervolgens was het niet meer verkrijgbaar en was ik een week of twee medicijnloos tjeee.....ik was weer totaal mezelf, wat een verademing. Ik heb dit voorgelegd aan mijn gyneacoloog maar omdat de orgametril tijdelijk niet verkrijgbaar was, dat we de Lucrin maar moesten proberen, de bijwerkingen moest ik maar voor lief nemen. Voor de duidelijkheid, ik heb een mannelijke gyneacoloog..... mag niet uit maken vind ik. Op 29 augustus heb ik de injectie gekregen en heb er tot op vandaag spijt van... Dagelijks hoofdpijn, wekelijks migraine, daarvoor weer aan de medicatie, vochtophoping, haaruitval, emotioneel, stemmingswisselingen, seksueel zeer inactief en dat was echt anders. Aankomen, geen energie, zweetaanvallen, moedeloos. Ik heb kladblokken aangeschaft om elke dag op te schrijven hoe het gaat en hoe ik me voel. Ik ben gestopt, het gaat niet goed en het duurt nog ruim een maand voor de troep uit mijn lijf is. Ik ben mezelf niet...gelukkig weet iedereen in mijn omgeving wat er aan de hand is maar voor mij Is het duidelijk....er komt geen hormoon meer mijn lijf in, in welke vorm dan ook.

20-09-2019 | Vrouw | 47
Endometriose
Inmiddels 4,5 jaar aan de Lucrin. Het enige middel dat bij mij werkt. Wel kan ik er helaas steeds minder goed tegen. Ik krijg steeds meer bijwerkingen en deze worden ook heftiger. Mijn leven staat al een aantal jaar stil. En ik heb nog 4 jaar Lucrin te gaan. Geen idee hoe ik deze door moet komen. Het is niet alleen lichamelijk erg zwaar en vernederend, het drukt ook zwaar [lees meer...]op mijn geestelijke gezondheid.

09-12-2021 | Vrouw | 46
Endometriose
In Mei 2021 begonnen met de Lucrin voor de zware endometriose (niveau 5)die ik al 30 jaar heb. De complexe operatie stond gepland maar moest eerst minimaal 3/6 maanden de lucrin spuiten.(doe ik zelf omdat het zo makkelijk is 1x p/maand). Door de lange wachtlijst moest ik het wat langer spuiten. Doordat ik me zo goed voelde in September heb ik een MRI (December) aangevr[lees meer...]aagd ivm of de operatie nog wel nodig is. De uitslag is dat er 30 % minder endometriose is geconstateerd!! de endometriose is op meerder plekken significant minder geworden. De operatie is in samenspraak met de gynaecologe afgezegd! Ik slik 1x per dag wel Tibolon (Livial) erbij. Ik mag tot dat ik in de overgang ga de Lucrin spuiten. Ik ben nu 46 jaar. Ik hoop meer dames te kunnen overtuigen om dit te gebruiken

25-09-2021 | Vrouw | 46
Endometriose
Op voorbereiding op een zware gecompliceerde operatie met endometriose, waarbij baarmoeder en eierstokken verwijderd wordt en endometriose in en op mijn darm en blaas. Spuit ik zelf de lucrin. Ik had het altijd steenkoud maar nu heb ik het qua temp. prima. Ik val af maar weet niet of het alleen door de Lucrin komt. Geen opvliegers geen emotie bui zoals bij Zoladex! Vagina[lees meer...]le droogheid maar dat is goed op te lossen. Ik gebruik het nu 4 maanden. Dit is super heb nergens geen last van misschien dat ik hierdoor mijn operatie kan uitstellen tot dat ik in de overgang ga (46 jaar).

25-11-2021 | Vrouw | 43
Endometriose
Ik kreeg lucrin als voorbereiding op mijn OK voor endo op mijn darm. In overleg met gyn gaan gebruiken en het was vooral pijnstillend (hierdoor geen morfine meer nodig) maar de bijwerkingen heb ik als heftig ervaren. Hoofdpijn, geen concentratie, moodswings, opvliegers namen in de loop van de tijd ook steeds meer toe. Na 6e maanddepot kunnen stoppen na de OK. Nu afwachten [lees meer...]hoe lang de naweeën nog zullen doorgaan. Herstel van OK is hierdoor ook moeizaam.

09-01-2019 | Vrouw | 43
Endometriose
ik had ernstige kolieke aanvallen in de buik door aanwezige myomen en endometriose in het buikgebied.

22-06-2023 | Vrouw | 37
Endometriose
Hoi allen, Ik gebruik Lucrin omdat ik vleesbomen heb, in de hoop dat het gaat slinken. Mijn eerste maand was vreselijk: de eerste vijf dagen beleefde ik alles goed maar vanaf de dag dat ik normaal gesproken ongesteld moet worden - dat was de vijfde dag - kreeg ik steken en extreme bloedingen met zwarte stolstels. Dit heeft twee weken geduurd, waarbij ik ook drie dage[lees meer...]n niet meer kon lopen. Mijn ongesteldheid was daarvoor nooit pijnlijk of lang, dus dit was voor mij heel heftig. Ook omdat het de bedoeling is dat Lucrin de hele ongesteldheid stillegt. Mijn vriend heeft me zelfs voortgesleept in een rolstoel, mijn buik was een ballon en hij moest mij ook uit bed omhoog tillen. Mijn bed was nachtenlang doorweekt. Daarnaast gebruik ik elke dag het medicijn Progynova - om moodswings en botontkalking te voorkomen - maar ik heb nog steeds veel moodswings. Normaal ben ik heel vrolijk, maar nu huil ik veel, en ik weet ook niet waarom. Ook ben ik snel geprikkeld: opmerkingen schieten snel in het verkeerde keelgat, en ik heb soms echt een kort lontje, terwijl ik normaal gesproken heel nuchter ben. Ik hoopte dat ik kon stoppen met Lucrin, maar mijn vleesbomen zijn enorm waardoor mijn arts mij niet wil opereren (omdat ik anders een groot risico heb mijn baarmoeder te verliezen). Dus ik heb helaas geen keuze en ik heb gisteren mijn 2e Lucrin injectie genomen. Ik vraag mij af: Hoe moet de injectie in de bil geïnjecteerd worden en maakt dat uit? De eerste keer deed de assistente het ergens midden in mijn bil, de tweede keer werd het juist bovenaan geïnjecteerd omdat daar meer spier zou zitten. Wat ik wil aanraden aan andere gebruikers met vleesbomen: - Begin met je eerste injectie Lucrin na je laatste ongesteldheid en niet daar vlak voor. Je lichaam moet wennen aan het medicijn, dus ik denk dat mijn lichaam ongesteld wilde worden, maar de Lucrin injectie wilde het juist stopzetten. Dat gaf een heel heftig effect: extreme complicaties. Dit is mij niet verteld door de arts overigens, maar achteraf gezien denk ik: het is logisch dat je lichaam moet wennen. Dus wellicht ook interessant voor artsen.

20-04-2020 | Vrouw | 37
Endometriose
Ivm ernstige endometriose en een flinke ovarium cyste 3 maanden aan de Lucrin gezet door mijn gynaecoloog met het idee de boel rustig te krijgen en dan voor de 2e keer te opereren. De injecties hebben bij mij helaas geen positief effect gehad, de klachten zijn alleen maar erger geworden en de cyste zelfs nog enkele cm gegroeid (15cm!). Ontzettend veel last van opvliegers, [lees meer...]slapeloosheid, pijnlijke gewrichten etc. 5 dagen geleden voor de 2e keer geopereerd, de cyste en mijn eierstok/eileider zijn verwijderd. 4 maanden geleden is de cyste leeg gemaakt en uitgespoeld. Toen was het een typische endometriose (chocolade) cyste van 11,5 cm. 5 weken na deze operatie dus begonnen met 3 maandelijkse injecties Lucrin, maar in die tussentijd is de cyste dus weer terug gegroeid, nog groter geworden en is gaan ontsteken en was gevuld met pus (is op kweek gezet, ik wacht nog op de uitslag) Voor mij echt nooit meer Lucrin!!

22-03-2022 | Vrouw | 35
Endometriose
Na 4 x hebben geopereerd heb ik spuiten gekregen Hoe langer gebruikt heb ik nergens meer last van en kan alles weer doen Zonder kan ik niet werken enz ontsteking zit bij mij bij de navel elk x na operatie kwam het terug Wauw het help echt goed moet wel melk producten eten en drinken met vitamine D 😌 Je wordt niet meer maandelijks problemen Volgende stap is [lees meer...]eistokken er uit halen dan proberen zonder medicatie 😇 Geen probleem kan alles weer doen!

15-05-2019 | Vrouw | 35
Endometriose
Drie maanden eens per maand Lucrin injectie gehad (in de bil) i.v.m. ernstige endometriose en kinderwens. Vorig jaar geopereerd aan endometriose, daarna eerste IVF ronde, helaas zonder succes. Daarna moest ik drie maanden pauze, voordat ik verder mocht met IVF. Besloten i.p.v. de pil Lucrin te gebruiken gedurende de rustmaanden. Verwachtte veel ellende vanwege de vele moge[lees meer...]lijke bijwerkingen en nare verhalen die ik geleden had, maar het viel me gelukkig erg mee en voor mij werkte het heel goed. Sterker nog, ik heb me nog nooit zo goed gevoeld. Eerste maand nog wat bloedverlies, af en toe een opvlieger en soms wat moeite met slapen. De tweede en derde maand ook nog af en toe een opvlieger en wat meer afscheiding dan normaal. Maar verder voelde ik me top: geen opgezette buik, geen endometriose pijn (wat ik al 20 jaar elke dag heb, ook na de operatie) en voor mij gelukkig geen emotionele roller coasters, maar juist ontzettend stabiel (ook erg fijn voor m’n vriend) en opgewekt. Na de uitwerking laatste Lucrin injectie merkte ik dat ik weer emotioneel werd en niet meer opgewekt. Buik doet weer pijn en is weer opgezet. Nu bezig met de volgende IVF ronde. Hopelijk succesvol dit keer, zo niet dan wil ik daarna absoluut weer de Lucrin injecties tijdens de rustmaanden.

01-02-2018 | Vrouw | 35
leuproreline (3,6mg)
Endometriose
Na een jaar Lucrin te hebben gebruikt voor mijn endometriose overgestapt op Zoladex omdat ik in de laatste week voor de nieuwe spuit toch telkens buikklachten kreeg

15-03-2020 | Vrouw | 34
Endometriose
Om mijn 3e ivf poging zo goed mogelijk te begeleiden hebben wij besloten om vooraf met Lucrin te starten om mijn Endometriose onder controle te krijgen. Ik heb Lucrin al eens eerder gehad, maar had toen weinig tot geen bijwerkingen. Tot nu toe dan. De gynacoloog heeft namelijk mijn dosis verdubbeld, waardoor ik erg veel bijwerkingen heb. De 1e keer toen ik lucrin had gebru[lees meer...]ikt was het effectief. Mijn aandoening was onder controle. 2e keer Lucrin is nog even afwachten